تولید خودروهای دوگانه‌سوز به پایان رسید؟

0

آمار نیمه نخست امسال از افت سنگین تولید این مدل خودروها حکایت دارد. طبق این آمار همچنین تولید خودروهای دوگانه‌سوز به‌زودی پایان خواهد یافت.

وب سایت سایپا دیزل سایت شرکت سایپا آدرس کارخانه سایپا شماره تماس شرکت سایپا اخبار سایپا اخبار خودرو اخبار خودروسازان امداد خودرو سایپا

بنابر آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نیمه نخست امسال تنها حدود پنج‌هزار دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز در کشور به تولید رسیده است. در مقایسه با تولید بیش از هشت‌هزار و ۲۰۰دستگاهی، در مدت مشابه سال گذشته، تیراژ خودروهای سواری دوگانه‌سوز حدود ۴۰درصد افت را به خود می‌بیند. نکته دیگر در مورد دوگانه‌سوزهای تولیدی در نیمه نخست امسال به مدل آنها مربوط می‌شود. تا پایان شهریور، تنها سمند و پژو ۴۰۵ به صورت دوگانه‌سوز به تولید رسیده‌اند، محصولاتی که ایران خودرو همین چندی پیش اعلام کرد به تولید آنها پایان داده است.

با توجه به اینکه هیچ خودروی سواری دوگانه‌سوز دیگری در کشور به تولید نمی‌رسد و اگر خودروسازان برنامه‌ای در این مورد نداشته باشند، عملا دوگانه‌سوزها دیگر جایی در سبد تولید نخواهند داشت. بنابر آمار منتشره، طی نیمه نخست امسال دوهزار و ۴۰۷ دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز تولید شده که نسبت به نیمسال مشابه سال گذشته، کاهش ۲۱درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سمند دوگانه‌سوز نیز تیراژی دوهزار و ۵۷۷دستگاهی تا پایان شهریور امسال داشته که در مقایسه با شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ از افت ۴۹درصدی حکایت می‌کند.

با توجه به این آمار، تکلیف مصوبه هیات وزیران و الزام خودروسازان به تولید ۲۰ درصد از محصولاتشان به صورت دوگانه‌سوز، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. با حذف سمند و ۴۰۵ عملا دیگر خودروی دوگانه‌سوزی وجود نخواهد داشت، ضمن آنکه پراید و تیبا هم نمی‌توانند نقشی در این ماجرا بازی کنند، زیرا تولید اولی متوقف شده و دومی هم در آستانه حذف است. در این شرایط دو سناریو قابل‌طرح است.

نخست اینکه دولت خودروسازان را بابت دوگانه‌سوز کردن ۲۰درصد از محصولاتشان تحت فشار قرار خواهد داد، و دیگر اینکه شرکت‌های خودروساز این بار هم به واسطه تبصره یا مصوبه‌ای جدید، از تولید محصولات دوگانه‌سوز معاف خواهند شد. خودروسازان تمایلی به تولید خودروهای دوگانه‌سوز به ویژه برای مشتریان عادی (با مصرف شخصی نه تاکسی) ندارند، زیرا اولا تقاضا برای دوگانه‌سوزها کم است و ثانیا هزینه تولیدشان بالاتر از مدل‌های بنزینی است.

شهروندان نیز با توجه به چالش‌های مخصوص دوگانه‌سوزها از جمله کمبود جایگاه‌های سوخت، مشکلات فنی و البته قیمت بالاتر نسبت به بنزینی‌ها و چالش‌های ایمنی، میل چندانی به استفاده از این خودروها ندارند. در گذشته نیز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین شهروندان را به سمت خودروهای دوگانه‌سوز سوق داد و با وجود استقبال فراوان اولیه، در ادامه تقاضا برای این محصولات به‌شدت افت کرد. نکته دیگر این است که جهان خودروسازی به‌سرعت در مسیر هیبریدی و برقی شدن قرار دارد و خودروسازی ایران نیز چاره‌ای جز پیوستن به این قافله پیش رویش نیست. از همین رو برخی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند سرمایه‌گذاری‌ها و قوانین باید به سمت ایجاد زیرساخت‌های مربوط به خودروهای برقی و هیبریدی برود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.