مهم ترین اخبار خودرویی هفته گذشته

0

در هفته منتهی به شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ افزایش رسمی قیمت خودرو، بازگشت دوباره طرح واردات خودرو به مجلس، پیش‌بینی رشد تولید خودرو، رشد مرگ‌ومیر جاده‌ای در کشور، افزایش تولید خودروسازان و اختلال در سیستم صدور کارت سوخت المثنی ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

افزایش ملایم تولید خودرو

از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه بالغ بر ۵۰۷ هزار دستگاه خودرو سواری تولید شده که تنها ۱.۴ درصد معادل ۶۸۰۰ دستگاه بیشتر مدت مشابه سال گذشته است؛ این در حالی است که تولید خودروهای باری سنگین (کامیون، کامیونت و کامیونت) در این مدت بیش از ۶۴ درصد رشد تولید داشته اما در مقابل وانت و تراکتور با افت تولید مواجه شده‌اند.

دستور جدید گمرک برای ترخیص کامیون‌های دست‌دوم

مدیرکل دفتر ارزش گمرک ایران در بخشنامه‌ای به مدیران گمرکات اجرایی دستور داد تا ارزش خودروهای سنگین دست‌دوم وارداتی را براساس نرخ‌های اظهار شده و مندرج در فاکتور در هنگام خرید از مبدأ اعلام و پذیرش کنند. ایمانی در بخشنامه مذکور آورده: «میزان ارزش مندرج در فاکتور و اسناد خرید ارائه شده (به شرط تشخیص متناسب بودن آن)، جهت تسویه ارزی ملاک عمل خواهد بود.»

جریمه رانندگانی که واکسن نزده‌اند

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی می‌گوید در سیستم کنترل هوشمند کرونا که از نیمه آذرماه اجرایی خواهد شد، محدودیت و جریمه برای افرادی که واکسینه نشدند در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال می‌شود اما افراد مبتلا حتی اجازه سفرهای درون‌شهری با خودروهای شخصی خودشان را هم ندارند.

محصولات جدید ds تازه های خودرو جدیدترین خودروهای وارداتی دنیای خودرو معرفی خودرو مجله خودرو مجله خودرو کارستان خودرو برقی پلاگین هیبریدی چیست

ورود خودروهای لاکچری به بورس

رئیس سازمان بورس در حاشیه نشست با تشکل‌های بخش خصوصی بازار سرمایه در جمع خبرنگاران گفت: «در این مرحله خودروهای لاکچری که عمدتاً داخلی و مونتاژی هستند و حساسیت قیمتی روی آن‌ها وجود ندارد به‌تدریج وارد بورس می‌شوند، اما برای بقیه خودروها برنامه‌ای نداریم.»

رشد تأسف‌بار آمار تلفات جاده‌ای

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها، تعداد فوتی‌های تصادفات کشور در ۷ ماهه نخست امسال ۱۰ هزار و ۸۷ نفر بوده که ۲ هزار و ۴۷۷ تن از آن‌ها در سوانح درون‌شهری و ۶ هزار و ۹۶۶ تن در سوانح جاده‌ای جان باخته‌اند. ۶۴۴ تن نیز در جاده‌های روستای درگذشته‌اند.

احتمال اجرایی شدن واردات خودرو از ماه آینده

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید تاکنون بازخورد منفی از شورای نگهبان در مورد طرح واردات خودرو اعلام نشده و امیدواریم که به تأیید برسد. احتمالاً در چند روز آینده ما بتوانیم نظر شورای نگهبان را دریافت کنیم چراکه مهلت قانونی دارد.

پیش‌بینی افزایش تولید ۵۰ درصدی خودرو

معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به این‌که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تقاضای مؤثر در کشور وجود دارد، می‌گوید تولید یک میلیون دستگاه خودرو برای امسال پیش‌بینی شده است که برای سال آینده رشد حدود ۵۰ درصدی را پیش‌بینی می‌کنیم. به گفته نیارکی اگر قیمت خودرو قیمت واقعی باشد، خیلی از تقاضاها ممکن است وجود نداشته باشد ولی اگر تقاضا را یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در نظر بگیریم باید ببینیم که چه میزان می‌توانیم صادر و چه میزان تولید کنیم.

افزایش فروش لوازم‌یدکی تقلبی در بازار

سخنگوی اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو می‌گوید ۲۰ درصد قطعات یدکی موجود در بازار بی‌کیفیت است. به گفته کاظمی مطمئناً در صنفی که لوازم‌یدکی ۲۵۰ نوع خودرو را تأمین می‌کند لوازم بی‌کیفیت، قاچاق و تقلبی هم پیدا می‌شود. طی ۲۰ ماه گذشته، به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پرونده تشکیل شده در اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو رسیدگی شده که بیشتر این پرونده‌ها مربوط به شکایت از فروش قطعات بی‌کیفیت و گران‌فروشی بوده است.

طرح واردات خودرو دوباره برگشت خورد

شورای نگهبان با استناد به نامه رئیس هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مجدداً طرح ساماندهی صنعت خودرو را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانسته و آن را به مجلس بازگردانده است. در نامه شورای نگهبان به رئیس مجلس شورای اسلامی، آمده است که طرح ساماندهی صنعت خودرو که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و ششم آبان ماه یک هزار و چهارصد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۱۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده با آن مخالفت می‌شود.

در همین رابطه رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به این طرح از نظر ما جدید است. روال قانون‌گذاری، این چنین است که آنچه در مجلس تصویب شده به شورای نگهبان می‌رود و در این شورا از نظر این که مغایرت با شرع و قانون اساسی نداشته باشد، اظهارنظر می‌شود و مرجع ثالث را در قانون‌گذاری نمی‌پذیریم.

آخرین مهلت پرداخت جرائم رانندگی تخفیف‌دار

رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا می‌گوید رانندگان فقط تا ۳۰ دی سال جاری مهلت دارند جریمه‌های معوقه خود را پرداخت و از طرح بخشودگی جرائم دیرکرد استفاده کنند. به گفته سرهنگ ابراهیم‌پور امسال با پیشنهاد نیروی انتظامی و تصویب مجلس شورای اسلامی، جریمه دو برابری ناشی از دیرکرد پرداخت جرائم رانندگی در سال‌های ۱۳۹۹ و قبل آن در سال ۱۴۰۰ بخشیده شد و رانندگان تا سی‌ام دی سال ۱۴۰۰ مهلت دارند جریمه‌های معوقه خود را پرداخت و از طرح بخشودگی جرائم دیرکرد استفاده کنند.

اختلال در سیستم صدور کارت سوخت المثنی

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که اگر اختلالی در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی وجود دارد، این اختلال‌ها از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست و مربوط به سامانه پلیس است؛ که باید از سوی ناجا بررسی و رفع شود.

قیمت خودرو افزایش یافت

پس از قریب به یک ماه از بلاتکلیفی قیمت خودروها و انتظار برای تصمیم‌گیری این حوزه، بالاخره چهارشنبه ۱۷ آذرماه محصولات ایران‌خودرو و سایپا مجوز افزایش قیمت محصولات خود را دریافت کرده و بر این اساس قیمت جدید محصولات بر مبنای تورم بخشی ۱۸ درصد را اعلام کردند.

قیمت خودرو در بازار کاهش می‌یابد

وزیر صمت می‌گوید البته به خودروسازان اعلام کردیم که با مردم همراهی کرده و در صورت نیاز، خودرو را با لیزینگ و تخفیف به مردم ارائه دهند تا افزایش قیمت مشتریان را اذیت نکند. به گفته فاطمی امین از سال آینده قطعاً قرعه‌کشی نخواهیم داشت و با برنامه‌ریزی صورت گرفته، فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کاهش خواهد یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.