4 نشانه و علائم خرابی واشر منیفولد هوا چیست ؟

0

علائم خرابی واشر منیفولد هوا و علائم خرابی واشر منیفولد دود در خودرو چیست؟ چه نشانه هایی دارد؟ هزینه تعویض واشر منیفولد هوا و دود چقدر است؟ هزینه و قیمت واشر منیفولد هوا و دود چقدر است؟ کدام علائم خرابی واشر منیفولد هوا مهم تر هستند؟ در صورت مشاهده یکی از علائم خرابی واشر منیفولد هوا چه باید کرد؟ بهترین جنس و کیفیت واشر منیفولد هوا برای چه شرکتی است؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات و کلی مطالب مفید در این خصوص هستید، با ما در این مقاله همراه باشید.

آموزش مکانیک خودرو اطلاعات تخصصی خودرو انواع منیفولد ایرادات منیفولد تعویض واشر منیفولد پراید دریچه هوای ورودی سنسور دمای منیفولد هوا فناوری ها و اطلاعات پایه خودرو منیفولد پیکان منیفولد چیست منیفولد دود و هوا منیفولد سمند منیفولد هوای ورودی پژو هوا کشیدن منیفولد

واشر منیفولد هوا (Intake manifold gasket)  یکی از قطعات مهم در موتور خودرو است که از نشتی و مخلوط سیالات مختلف همچون آب و روغن جلوگیری می‌کند. یکی از خرابی‌های بسیار مهم و حیاتی در موتور خودرو، خرابی واشر منیفولد هوا است. دلیل این امر آن است که واشر منیفولد هوا ارتباط مستقیمی با احتراق سوخت و هوا دارد و خرابی آن باعث گاز خوردن بی دلیل خودرو می‌شود. در این مقاله به این قطعه مهم و خرابی‌های آن می‌پردازیم.

 تعویض واشر منیفولد پراید علائم خرابی واشر منیفولد قیمت واشر منیفولد واشر منیفولد واشر منیفولد دود واشر منیفولد سمند واشر منیفولد هوا چیست انواع منیفولد اورینگ منیفولد ال 90 ایرادات منیفولد جنس منیفولد چیست کار منیفولد چیست منیفولد 405 قطعات خودرو

واشر منیفولد هوا چیست؟

یکی از قطعاتی که در جای جای خودرو کاربرد دارد، واشرها هستند. این قطعات یه طور کلی وظیفه جلوگیری از نشت و مخلوط شدن مایعات در خودرو را برعهده دارند. قطعاتی همچون واشر سرسیلندر، واشر قالپاق سوپاپ و واشر منیفولد هوا جزء این قطعات هستند.

همانطور که می‌دانید در موتور خودرو مایعاتی همچون آب و روغن جهت عمکلرد صحیح سیستم خنک‌کاری و روانکاری قطعات فلزی درگیر با یکدیگر، استفاده می‌شود. واشر منیفولد هوا در فاصله بین منیفولد ورودی و بلوک موتور خودرو قرار گرفته و از نشتی هوا، مایع خنک کننده و روغن و همچنین از مخلوط شدن آب و روغن در موتور خودرو جلوگیری می‌کند.

اما منیفولد هوا چیست؟

اگر کاپوت را بالا بزنید، منیفولد هوا را که یک سری از لوله‌هایی است که در بالای موتور قرار می‌گیرد، مشاهده خواهد کرد. اینجا در واقع جایی است که مخلوط سوخت و هوا جریان دارند. این قطعه را می‌توانید به عنوان ریه خودرو خود در نظر بگیرید. مجموعه‌ای از لوله‌ها که هوایی را که از موتور خودرو می‌آید به درون سیلندرها پخش می‌کند. این قطعه از مخلوط شدن میزان مناسب هوا و سوخت اطمینان حاصل می‌کند. در ادامه موتور خودرو، این هوا را در مرحله احتراق استفاده خواهد کرد.

یکی از مسائل مهمی که در مورد منیفولد وجود دارد این است که، در زمان عملکرد آن نباید هوا به داخل آن وارد شود. به همین دلیل است که از واشر منیفولد استفاده می‌شود. مساله مهم دیگری که در مورد این قطعه باید خاطر نشان کرد این است که این قطعه به مرور زمان دچار فرسودگی شده و ممکن است در آن ترک ایجاد شود که این ترک منجر به نشتی هوا و یا مایعات درون موتور خودرو خواهد شد.

نشانه‌ها و علائم خرابی واشر منیفولد هوا

خیلی از راننده‌ها ممکن است این مساله را تجربه کرده باشند که برخی اوقات وقتی پا را بر روی پدال گاز می‌گذارند، متوجه تغییری در نحوه گاز خوردن ماشین می‌شوند و یا ماشین دیر گاز می‌خورد. این مورد یکی از نشانه‌های مهمی است که به شما عبور هوا از واشر منیفولد را گوشزد می‌کند. در حالت کلی برای خرابی این قطعه چند نشانه را می‌توان عنوان کرد که در صورت مشاهده هر کدام از آن‌ها، باید فورا نسبت به تعویض واشر منیفولد هوا اقدام کرد، تا از وارد شدن آسیب‌های جدی به موتور خودرو جلوگیری کرد.

همواره به این نکته توجه داشته باشید که خرابی هر بخش در خودرو مانند وجود بیماری در بدن انسان، دارای نشانه‌هایی است که باید فورا رسیدگی شده و نادیده گرفته نشود.

4 نشانه و علائم خرابی واشر منیفولد هوا عبارت اند از:

  • کاهش قدرت موتور، سرعت‌گیری و توقف ناگهانی خودرو (اولین علائم خرابی واشر منیفولد هوا)

اولین علائم خرابی واشر منیفولد هوا، به قدرت و شتاب موتور خودرو برمی‌گردد. در واقع یکی از شایع‌ترین نشانه‌های خرابی واشر منیفولد هوا، کاهش قدرت موتور و سرعت‌گیری است. در صورتی که این قطعه با مشکل مواجه شود، به احتمال زیاد شتاب خودرو کم خواهد شد. در این صورت زمانیکه شما پای خود را بر روی پدال گاز قرار می‌دهید، بالا رفتن فوری شتاب را حس خواهید کرد. علاوه بر این یکی از مواردی که ممکن است با آن مواجه شوید و بسیار شایع است، این است که بعد از بالا رفتن فوری شتاب، خودرو متوقف خواهد شد. این مساله در حین رانندگی بسیار خطرناک است و به هیچ وجه نباید در مورد آن ریسک کرد.

  • احتراق ناقص (دومین علائم خرابی واشر منیفولد هوا)

احتراق ناقص موتور، زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا بیشتر از یک عدد از سیلندرها نتواند احتراق لازم را در چرخه تولید کند. به بیان دیگر، اگرچه سوخت و هوا به درون سیلندر راه پیدا می‌کند، اما نسبت آن‌ها و یا میزان آن به کونه‌ای نیست که احتراق به درستی صورت گیرد. به این ترتیب مخلوط سوخت و هوایی که محترق نشده، از طریق اگزوز از موتور خارج می‌شود. یکی از نتایج این امر، مصرف سوخت بالاتر و دیگر مشکلات است.

احتراق ناقص می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله تنظیم نبودن تایمینگ، سوپاپ‌های فرسوده و شمع موتورهای معیوب رخ دهد. با این حال یکی از شایع‌ترین دلایل احتراق ناقص، خرابی واشر منیفولد هوای ورودی است. واشری که خراب باشد، نمی‌تواند درز بین بلوک موتور و منیفولد را به طور کامل آب‌بندی کند. این مساله باعث می‌شود که هوا به جای اینکه وارد موتور شود، از طریق این درز، خارج گردد. نشتی هوایی که در اینجا رخ می‌دهد، باعث می‌شود نسبت سوخت به هوا که مساله مهمی در احتراق صحیح است، تغییر کند. در صورتی که این نشتی زیاد باشد، احتراق به هیچ وجه صورت نخواهد گرفت.

  • نشتی مایع خنک کننده (سومین علائم خرابی واشر منیفولد هوا)

همانطور که تا اینجا گفته شد، وظیفه واشر منیفولد هوا، اطمینان از رساندن هوای کافی به سیلندر و ممانعت از خروج هوا از موتور است. از سوی دیگر این قطعه وظیفه جلوگیری از نشتی آب یا همان مایع خنک‌کننده را نیز بر عهده دارد. این یکی از وظایف مهم این قطعه در مقابل سیستم خنک کننده است. در اینجا باید گفت که کوچکترین نشتی از طریق این قطعه باعث می‌شود، سطح مایع خنک کننده پایین بیاید؛ که همانطور که می‌دانید برای موتور بسیار خطرناک است.

به همین دلیل نیاز است که همواره به نشتی آب توجه داشته باشید. البته این نشتی همیشه به دلیل خرابی واشر منیفولد نیست و عوامل متعددی می‌تواند باعث نشتی آب از خودرو شود.

نشتی آب از روی بوی سوختن نیز قابل تشخیص است. بلند شدن دود از جلوی موتور خودرو و یا مشاهده آب در زیر خودرو می‌تواند به شما در مورد خرابی این قطعه هشدار دهد.

  • بالا رفتن دمای موتور (چهارمین علائم خرابی واشر منیفولد هوا)

یکی از علائم خرابی واشر منیفولد هوا که وابسته به مورد قبلی است، بالا رفتن دمای موتور خودرو است. برای این منظور باید دمای موتور را چک کرد. اگر نشانگر نزدیک قوس قرمز باشد، به این معنی است که دمای موتور افزایش پیدا کرده که این مساله می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و جوش آوردن آن شود. این اتفاق به هیچ وجه خوشایند نیست. بنابراین حتما حواستان به دمای موتور خودرو باشد.

نحوه تعویض واشر منیفولد هوا (مراحل کامل تعویض واشر منیفولد هوا (دود))

هر مشکلی از سوی واشر منیفولد هوا می‌تواند بسیار حیاتی باشد. اگرچه می‌توانید با یک واشر منیفولد هوای معیوب به رانندگی ادامه دهید، ولی این مساله هرگز توصیه نمی‌شود. هرچه واشر معیوب بیشتر کار کند، بیشتر می‌تواند کل موتور خودروی شما را دچار آسیب کند. به همین دلیل کوچکترین نشانه‌ای از خرابی این قطعه باید فورا بررسی شده و در صورت نیاز قطعه تعویض گردد. پس اگر یکی از نشانه ها و علائم خرابی واشر منیفولد هوا را مشاهده کردید باید به دنبال تعویض آن باشید.

اما چطور باید واشر منیفولد هوا (دود) را تعویض کرد؟

  1. ابتدا مایع خنک کننده را از طریق یک شیلنگ به صورت دستی خارج کنید.
  2. تیوب‌ها و سیم‌ها را جدا کنید. اتصالات الکتریکی و دیگر اتصالاتی که نیاز است را قطع کنید.اگر ریل سوخت به منیفولد متصل است، این بخش هم باید جدا شود.
  3. بست‌های منیفولد ورودی هوا را از روی موتور باز کنید.
  4. سپس پیچ‌های منیوفلد را باز کرده و آن را با احتیاط از سرسیلندر جدا کنید. به صورت چشمی منیفولد را از لحاظ وجود ترک و یا هرگونه خرابی ناشی از حرارت چک کنید.
  5. سطح واشر را با احتیاط تمیز کنید. مطمئن شوید که هیچگونه آلودگی و ذراتی بر روی آن وجود نداشته باشد.
  6. واشر مینفولد جدید را نصب کنید. سپس منیفولد را مجدد به موتور نصب کنید. تمامی لوله‌ها، کابل‌ها و پیچ‌ها را مجدد نصب کنید.
  7. به منظور انجام چک نهایی، کمی با خودرو برانید تا مطمئن شوید که نشتی و یا مشکل دیگری وجود ندارد.
  8. تشخیص نشتی خنک کننده کار ساده‌ای است. این مساله بوی قابل تشخیصی را ایجاد می‌کند. این بو همراه با بخار و نشانه‌های نشتی آب در زیر خودرو، خواهد بود. از سوی دیگر وجود ذراتی همچون گچ سفید در سر شمع موتور نیز می‌تواند نشانه نشتی مایع خنک کننده باشد.

تعویض واشر منیفولد پراید علائم خرابی واشر منیفولد قیمت واشر منیفولد واشر منیفولد واشر منیفولد دود واشر منیفولد سمند واشر منیفولد هوا چیست انواع منیفولد اورینگ منیفولد ال 90 ایرادات منیفولد جنس منیفولد چیست کار منیفولد چیست منیفولد 405 قطعات خودرو

نصب واشر منیفولد هوا کار ساده‌ای نیست و نکاتی دارد که به شما توصیه می‌کنیم پس از مشاهده علائم خرابی واشر منیفولد هوا، جهت تعویض این قطعه حتما به یک تعمیرکار مراجعه کنید و از یک متخصص کمک بگیرید.

نتیجه‌گیری؛ خرید واشر منیفولد هوای باکیفیت

خودرو نیز مانند بدن انسان، نیاز به مراقبت دارد و هرازگاهی باید آن را بررسی کرد. برای اینکه خودروی شما بتواند به درستی نفس بکشد، نیاز است که از یک واشر منیفولد هوای ورودی خوب و باکیفیت استفاده کنید. متاسفانه مساله‌ای که در اینجا وجود دارد این است که تشخیص قطعات اصل از تقلبی کار سختی است؛ به طوریکه با چشم نمی‌توان تشخیص داد کدام واشر منیفولد استاندارد و اصل است. تنها کاری که می‌توان برای اطمینان از استفاده قطعه اصل و باکیفیت انجام داد، مراجعه به برندهای معتبر لوازم یدکی است.

یکی از محصولات جی‌آی‌اس‌پی، واشر منیفولد هوای ورودی انواع خودرو است که می‌توانید با مراجعه به نمایندگی‌ها و یا لوازم یدکی‌های سطح شهر آن را تهیه کنید. محصولات جی‌آس‌اس‌پی، مورد تائید خودروسازان بزرگی همچون ایران خودرو و سایپا است و تولید شده توسط تامین کننده خط تولید خودرو می‌باشد. جهت اطلاع از محصولات موجود برای انواع خودروهای داخلی شامل پراید، تیبا، ساینا، کوییک، پژو، سمند، پژو 206، پژو 207، پژو پارس، پژو 405، رانا و دیگر خودروها، می‌توانید به صفحه محصولات جی آی اس پی، مراجعه کنید.

 تعویض واشر منیفولد پراید علائم خرابی واشر منیفولد قیمت واشر منیفولد واشر منیفولد واشر منیفولد دود واشر منیفولد سمند واشر منیفولد هوا چیست انواع منیفولد اورینگ منیفولد ال 90 ایرادات منیفولد جنس منیفولد چیست کار منیفولد چیست منیفولد 405 قطعات خودروکارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.