علت خوابیدن باطری ماشین چیست ؟

0

اما چرا باتری ماشین خوابیدن است؟ این سوال بسیاری از افرادی است که با این مشکل روبه رو می شوند.  از عواملی که می تواند موجب خوابیدن باتری ماشین شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تمام شدن عمر باتری خودرو

باتری ماشین مانند سایر قطعات خودرو طول عمر مشخصی دارد. باتری ماشین با توجه به نحوه رانندگی شما، نحوه استفاده و مراقبت از باتری، مسافت های رانندگی شما، دمای محیط زندگی شما و … طول عمر متفاوتی می تواند داشته باشد. باتری خودرو بین 3 تا 5 سال عمر خواهد کرد.

راه حل رفع این مشکل عوض کردن باتری ماشین است. در صورتی که باتری خودرو را باید تعویض نمایید، سریعاً نسبت به آن اقدام کنید تا به قطعات دیگر خودرو آسیبی وارد نشود.

2. مشکلات دینام ماشین

شارژ شدن باتری ماشین از طریق دینام خودرو انجام می شود. در واقع دینام در زمان روشن بودن موتور خودرو، باتری را شارژ می کند. در نتیجه هر گونه خرابی و آسیب دیدگی در دینام و اختلال در عملکرد آن به درست شارژ نشدن باتری و خوابیدن آن منجر می شود.

برای رفع مشکل دینام خودرو ممکن است راهی جز عوض کردن آن وجود نداشته باشد.

3. برق دزدی خودرو می تواند علت خوابیدن باتری ماشین باشد

در صورتی که به دلیل مشکلات مربوط به سیستم الکتریکی خودرو، چراغ ها و رله ها، خودرو دارای برق دزدی باشد، به راحتی و خیلی سریع باتری خودرو می خوابد.

از آن جا که باتری ماشین حتی در زمان های خاموش بودن نیز باید به برق رسانی به دزدگیر خودرو، سیستم قفل ماشین و … ادامه دهد، اگر دچار برق دزدی شده باشد به دلیل مصرف انرژی زیاد و نا به جا از باتری، مشکل خوابیدن باتری ماشین رخ خواهد داد.

راهکار رفع این مشکل تعمیر سیستم برق ماشین است. اگر با این مشکل روبرو شده اید، حتماً خود را به یک مکانیک برق خودرو نشان دهید تا در صورت اطمینان از این موضوع، ایرادات سیستم الکتریکی ماشین را برطرف کند.

4. دمای خیلی بالا و خیلی پایین محیط

اگر هوای محیط بیش از حد گرم شود و یا در زمستان یک دفعه خیلی دما کاهش بیابد، از مشکلاتی که می تواند برای خودرو ایجاد شود، خوابیدن باتری ماشین است.

برای رفع این مشکل می توانید خودرو را در مکان های سرپوشیده نگهداری کنید و از پارک کردن خودرو در فضاهای باز خودداری نمایید.

همچنین توصیه می شود تا ماشین خود را در روزهای خیلی سرد و خیلی گرم، با یک چادر خودرو بپوشانید.

5. رانندگی کوتاه مدت و خاموش کردن سریع خودرو

افرادی که به صورت روزانه پس از طی کردن مسافت های کوتاه، خودرو را خاموش می کنند، زمان کافی را برای شارژ مجدد باتری از طریق دینام خودرو نمی دهند. در این صورت باتری سریعتر خالی شده و در فواصل کوتاه با خوابیدن باتری ماشین روبرو خواهند شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که رانندگی کوتاه مدت می تواند سبب آن شود، کاهش عمر باتری ماشین است.

راهکار رفع این مشکل این است که در صورتی که خودرو را روشن کردید، در مدت زمان بیشتر از 20 دقیقه رانندگی کنید.

6. روشن ماندن چراغ خودرو، باز بودن درب ماشین، بسته نشدن درب صندوق ماشین و … برای طولانی مدت

اگر ماشین خود را خاموش کرده باشید اما فراموش کرده اید چراغ های خودرو را نیز خاموش کنید، درب های ماشین باز مانده باشند یا درب صندوق عقب را خوب نبسته باشید، ممکن است باتری خودرویتان خالی شده باشد. در برخی از خودروها چراغ ها طوری طراحی شده اند که اگر خودرو خاموش باشد اما چراغ های جلو و یا چراغ داخل ماشین روشن مانده باشند، به صورت خودکار خاموش شوند.

این قابلیت در همه خودروها وجود ندارد و در بسیاری از ماشین ها چراغ ها تا زمانی روشن می مانند که باتری خالی شده باشد.

برای جلوگیری از این مشکلات، در زمان خاموش کردن خودرو، حتماً تمام درب های خودرو، درب صندوق عقب و چراغ های ماشین را با دقت بررسی نمایید.

7. مشکل اتصالات مربوط به باتری از دیگر دلایل خوابیدن باتری

ایجاد فرسودگی و یا شل شدن اتصالات باتری خودرو از دلایل دیگری است که می تواند منجر به خوابیدن باتری ماشین شوند. مشکلاتی که به دلیل ایراد در اتصالات باتری و کابل آن می توانند رخ دهند ابتدا با روشن نشدن ماشین، دیر روشن شدن و یا خاموش شدن ماشین مشخص خواهند شد. در صورت ادامه دار شدن این موضوع و برطرف نکردن آن با اشکالات مهم تری در سیستم الکتریکی خودرو و قطعات مرتبط با آن روبرو خواهید شد.

با سرویس دوره ای و به موقع خودروی خود می توانید از بروز برخی مشکلات مانند شل و یا فرسوده شدن اتصالات باتری جلوگیری شود. بنابراین، توصیه می شود سرویس کردن ماشینتان را در دوره های زمانی مشخص جدی بگیرید تا مشکلات احتمالی آن شناسایی و رفع شوند.

روش تست سالم بودن باتری ماشین

حالا که با علائم و دلایل خوابیدن باتری ماشین آشنا شدیم نوبت آن است که روش تست سلامت باتری خودرو را نیز یاد بگیریم برای این کار روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

1- اتصالات باتری را چک کنید

از روش هایی که می توانید برای بررسی سالم بودن و اطمینان از مشکل باتری استفاده کنید بررسی اتصالات باتری است. اگر رنگ سفید، سبز و یا آبی در اطراف اتصالات باتری خودرو مشاهده کردید، یعنی در اتصالات مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود.

2- نحوه تست باتری اتمی

برای باتری اتمی باید با ولت متر و یا لود تستر، ولتاژ باتری را بررسی کنید. اگر میزان ولتاژ باتری خیلی زیاد باشد، یعنی باتری اتمی خودروی شما دچار مشکل شده است.

3- بررسی جریان آمپر باتری

این روش بهتر است توسط یک تعمیرکار برق خودروی ماهر انجام شود. برای این منظور باید کابل باتری از آن جدا شود. با استفاده از یک مولتی متر، آمپر آن بررسی شود. اگر برق دزدی در باتری وجود داشته باشد، از این دو روش قابل تشخیص خواهد بود.

4- بررسی میزان الکترولیت باتری اسیدی

اگر باتری خودروی شما اسیدی است، باید سلول ها را با دقت ببینید. با اسیدسنج و یا هیدرومتر، سلول های باتری اسیدی را بررسی نمایید. در صورتی که میزان الکترولیت درون سلول ها کمتر از صفحات سربی باشد، یعنی باتری خودرو مشکل دارد.
جمع بندی

در این مقاله به روش هایی که برای تشخیص مشکلات باتری و خالی شدن آن کمک می کنند، پرداخته ایم. اگر هر یک از نشانه های خوابیدن باتری ماشین را مشاهده کردید، هر چه سریع تر برای انجام تست باتری ماشین و بررسی دقیق آن، خودرو را چک کنید. به شما توصیه می کنیم تا خودروی خود را به یک برقکار خودروی ماهر برای تست باتری بسپارید. باتری خودرو می تواند با یک اشتباه منفجر شود و یا صدمات بیشتری به خودرو وارد کند. به همین دلیل بدون داشتن تخصص اصلاً برای بررسی و رفع مشکل باتری ماشین اقدام نکنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.