ترانسپاندر در ایموبلایزر چیست؟

0
کلید ترانسپوندر چیست؟

کلید ترانسپوندر قسمتی پلاستیکی از کلید است که حاوی یک ریزتراشه و یک فرستنده می‌باشد که همراه با سیستم ایموبلایزر استفاده می‌شود. ترانسپوندر یک کد یا سیگنال منحصر به فرد را وقتی سوئیچ در جای خودش قرار می‌گیرد به واحد کنترل موتور خودرو می فرستد.

از کار انداختن ایموبلایزر انواع سیستم ایموبلایزر ایموبلایزر 206 ایموبلایزر پراید ایموبلایزر پژو پارس ایموبلایزر چیست چراغ هشدار ایموبلایزر خرابی ایموبلایزر روشن شدن چراغ چشمک زن ایموبلایزر کد ایموبلایزر پژو 405 جلوگیری از سرقت خودرو تعمیرات ایموبلایزر آموزش تعمیر خودرو

ایموبلایزر (سیستم ضد سرقت) چیست؟ | Immobiliser و ردیاب خودرو

سیستم ایموبلایزر (Immobiliser) یک وسیله امنیتی و پیشرفته الکترونیکی است که از سرقت خودرو جلوگیری می‌کند. ایموبلایزر این کار را به این صورت انجام می‌دهد که از استارت خودرو بدون باز شدن قفل ECU جلوگیری می‌کند. معمولا اکثر خودروهای مدن و پیشرفته امروزی مجهز به ایموبلایزر هستند. در این مقاله قصد داریم به تعریف سیستم ایموبلایزر – ضد سرقت بپردازیم و نحوه عملکرد آن و اتصال این دستگاه به ردیاب خودرو را برایتان شرح دهیم.

سیستم ایموبلایزر چیست؟

ایموبلایزر یکی از اجزاء کلیدی در سیستم‌های امنیتی خودروهای امروزی است و برای جلوگیری از روشن کردن بدون مجوز خودرو جلوگیری می‌کند. سیستم ضد سرقت ایموبلایزر معمولا به این صورت عمل می‌کند که یک قفل نرم افزاری بر روی سیستم الکتریکی خودرو تعریف می‌شود و تا زمانی که این قفل نرم افزاری باز نشود، استارت زدن خودرو برای روشن کردن بی فایده است.

خودروهایی که ایموبلایزر دارند معمولا دارای سوئیچی هستند که کدهایی منحصر به فرد بر روی آن تعریف شده است و این کدها با ایموبلایزر مطابق هستند و اجازه می‌‎دهند خودرو روشن شود. اگر فردی دیگر با یک سوئیچ دیگر اقدام به روشن کردن خودرو داشته باشد نمی‌تواند این کار را انجام دهد زیرا سوئیچ استفاده شده با سیستم ایموبلایزر هماهنگی ندارد.

نحوه عملکرد ایموبلایزر چگونه است؟ | Immobiliser چطور کار می‌کند؟

عملکرد ایموبلایزر به این صورت است که کافیست کلید اصلی دارای کد مخصوص را در حالت جرقه‌زنی یا استارت قرار دهید، پس از آن کلید سیگنالی را به ایموبلایزر می‌فرستد و پس از بررسی کدها توسط سیستم ضد سرقت و تطابق دادن آن با کدهای اصلی اجازه روشن شدن خودرو داده می‌شود. اگر سوئیچ دیگری استفاده شود، ایموبلایزر به موتور اجازه راه اندازی نمی‌دهد و آن را غیر فعال می‌کند.

ایموبلایزر معمولا از دو جزء اصلی تشکیل شده است:

1- یک تراشه فرستنده کوچک که در (قسمت پلاستیکی) کلید خودرو

2- یک خواننده کد که جایی در داشبورد خودرو قرار دارد که یک سیم پیچ آنتن در اطراف احتراق نیز دارد

انواع سیستم ایموبلایزر

آموزش نصب دزدگیر سمند تعمیر دزدگیر سمند تعمیر ریموت دزدگیر سمند نصب دزدگیر سمند ef7 علت قطع شدن دزدگیر سمند آموزش برق خودرو آموزش برق خودرو سمند آموزش عیب یابی برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش تعمیر ریموت دزدگیر پژو آموزش کپی کردن ریموت تعریف ریموت پژو 405 تعریف ریموت سمند تعمیر ریموت ماشین

انواع مختلفی از سیستم‌های ایموبلایزرها از جمله سیستم های غیرفعال و فعال وجود دارند. سیستم‌های غیرفعال برای کار کردن نیازی به قرار دادن کلید ترانسپوندر جهت استارت زدن ندارند در این مدل از یک فرستنده داخلی استفاده می‌شود که هر زمان وسیله نقلیه روشن می‌شود، سیگنالی را به ایموبلایزر ارسال می‌کند. سیگنال در سیستم ایموبلایزر به طور خودکار تشخیص داده می‌شود و به موتور اجازه راه اندازی را می‌دهد.

در سیستم‌های فعال ایموبلایزر نیاز به قرار دادن کلید ترانسپوندر در سوئیچ استارت وجود دارد. هنگامی که کلید وارد قسمت مدنظر می‌شود، سیگنالی را به ایموبلایزر می‌فرستد، که پس از قرارگیری آن کد موجود در کلید را با کد ذخیره شده در رایانه خودرو بررسی می‌کند. اگر کدها با یکدیگر مطابقت داشته باشند، موتور خودرو مجاز به راه اندازی و روشن شدن است.

چطور خودرو را با استفاده از ردیاب خاموش کنیم

مدل دیگری از Immobiliser وجود دارد، به نام ایموبلایزرهای ترکیبی که از هر دو سیستم غیرفعال و فعال استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها سطح بالاتری از امنیت را برای کاربران فراهم می‌کنند، زیرا از روش های متعددی برای جلوگیری از شروع غیر مجاز موتور خودرو در شرایط سرقت استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از ایموبلایزر در خودرو

ایرادات سیستم قفل مرکزی تعمیر قفل مرکزی تیبا رله قفل مرکزی پراید قفل مرکزی چیست نقشه قفل مرکزی یونیت قفل مرکزی سمند خرابی قفل مرکزی پژو پارس آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

ایموبلایزرها علاوه بر جلوگیری از سرقت خودرو، چندین مزیت دیگر را نیز ارائه می‌دهند. به عنوان مثال ImmobiliZer می‌تواند با کاهش زمان بیکاری موتور و کار درجا به صرفه جویی در سوخت خودرو کمک کند. سیستم ضد سرقت ایموبلایزر همچنین می‌تواند با جلوگیری از تخلیه باتری خودرو در زمان پارک بودن، به افزایش عمر باتری خودرو کمک کند.

یکی از مزیت های اصلی ایموبلایزر ایجاد امنیت بالا برای خودرو است. این سیستم برای جلوگیری از روشن شدن غیرمجاز موتور خودرو طراحی شده است، حتی اگر دزد به کلید دسترسی داشته باشد، سرقت خودرو را بسیار دشوارتر می‌کند و آرامش خاطر را برای مالک فراهم می‌سازد.

یکی دیگر از مزایای ایموبلایزر این است که نصب و نگهداری آن تقریبا آسان است. این سیستم را می‌توان در سیستم الکتریکی  و برق خودرو در صورت پشتیبانی خودرو نصب کرد. علاوه بر این، ایموبلایزر بدون نیاز به تعمیر و نگهداری طراحی شده است و نگران نگهداری آن نباشید.

معایب استفاده از ایموبلایزر

ایموبلایزرها معایبی هم دارند. به طور مثال، اگر کلید ترانسپاندر گم شود یا آسیب ببیند، تعویض آن دشوار و پرهزینه است. علاوه بر این، برخی از سیستم های ایموبلایزر را می توان توسط سارقان با تجربه و حرفه‌ای دور زد که مزایای امنیتی آنها را نفی می‌کند البته که باز هم کار دشوار و زمان بری است و معمولا سارقان ریسک این کار را نمی‌پذیرند. با این حال ما توصیه می‌کنیم با اینکه خودرو شما دارای این سیستم است، یک ردیاب خودرو نیز تهیه کنید تا امنیت بیشتر شود.

ترانسپاندر در ایموبلایزر چیست؟

 ترانسپاندر ایموبلایزر چیست
 از کار انداختن ایموبلایزر
 انواع سیستم ایموبلایزر
 ایموبلایزر
 ایموبلایزر 206
 ایموبلایزر پراید کجاست
 ایموبلایزر چیست
 ایموبلایزر دنا پلاس
 تعریف کلید ایموبلایزر
 چراغ هشدار ایموبلایزر
 تعمیر سوئیچ خودرو
 سیستم ضد سرقت چیست
 سیستم ضد سرقت یا ایموبلایز

پس از قرار گرفتن سوئیچ در جای مخصوص خود، کد ثبت شده بر روی سوئیچ توسط یک آنتن مخصوص در داخل خودرو که گیرنده و خواننده کد است دریافت می‌شود در واقع ترانسپوندر، ریزتراشه و یک فرستنده است که همراه با سیستم ایموبلایزر استفاده می شود.

اتصال ایموبلایزر با یک ردیاب خودرو

با خرید ردیاب خودرو و استفاده از آن یک لایه امنیتی دیگر به خودرو شما اضافه می‌شود و با استفاده از آن می‌توانید آرامش خود را در نگهداری خودرو افزایش دهید.

از ردیاب خودرو برای بررسی موقعیت مکانی خودرو در وهله اول استفاده می‌شود اما در کنار این مورد، امکاناتی دیگر از قبیل هشدار روشن و خاموش شدن خودرو، هشدار حرکت دادن و لرزش خودرو، محدوده جغرافیایی و موارد دیگری نیز برای شما ارسال می‌کند که امنیت را بیش از پیش بالا می‌برد.

توصیه تیم ردیاب من همیشه استفاده از چند مورد ضد سرقت به صورت موازی در خودرو است تا نه تنها امنیت خودرو را بالا ببرید، بلکه خیال خود را نیز آسوده تر کنید.

جمع بندی

در نتیجه، ایموبلایزر یکی از اجزاء مهم در سیستم امنیتی خودرو است که به محافظت از خودرو در برابر سرقت کمک می‌کند. این سیستم با غیرفعال کردن ECU کار می‌کند و باعث می‌شود موتور بدون کلید یا سوئیچ مناسب روشن نشود. انواع مختلفی از ایموبلایزرها از جمله سیستم های غیرفعال، فعال و ترکیبی وجود دارند که سطح بالاتری از امنیت را به شما ارائه می‌دهند.

سوالات متداول

 ترانسپاندر ایموبلایزر چیست
 از کار انداختن ایموبلایزر
 انواع سیستم ایموبلایزر
 ایموبلایزر
 ایموبلایزر 206
 ایموبلایزر پراید کجاست
 ایموبلایزر چیست
 ایموبلایزر دنا پلاس
 تعریف کلید ایموبلایزر
 چراغ هشدار ایموبلایزر
 تعمیر سوئیچ خودرو
 سیستم ضد سرقت چیست
 سیستم ضد سرقت یا ایموبلایز

کلید ترانسپوندر چیست؟

کلید ترانسپوندر قسمتی پلاستیکی از کلید است که حاوی یک ریزتراشه و یک فرستنده می‌باشد که همراه با سیستم ایموبلایزر استفاده می‌شود. ترانسپوندر یک کد یا سیگنال منحصر به فرد را وقتی سوئیچ در جای خودش قرار می‌گیرد به واحد کنترل موتور خودرو می فرستد.

آیا ایموبلایزر در همه خودروها موچود است؟

خیر، ایموبلایزر در همه خودروها نیست. با این حال، بسیاری از خودروهای جدید به صورت استاندارد یا به صورت اختیاری به سیستم ایموبلایزر مجهز هستند.

آیا می توان ایموبلایزر را دور زد؟

در حالی که سیستم ایموبلایزر به گونه ای طراحی شده است که ضد دستکاری باشد، هنوز هم می توان توسط سارقان با تجربه از آن عبور کرد. توجه به این نکته ضروری است که مانند هر سیستم ضد سرقت، ایموبلایزر ضد خطا نیست و باید در کنار سایر اقدامات امنیتی استفاده شود.
اگر کلید فرستنده من گم شود یا آسیب ببیند، چه کاری باید انجام دهم؟

اگر کلید فرستنده شما مفقود شده یا آسیب دیده است، باید با یک نمایندگی یا یک قفل ساز حرفه‌ای که تخصص لازم را داشته باشید برای تعویض تماس بگیرید. یک فرد متخصص می‌تواند کلید جدیدی را برای وسیله نقلیه شما برنامه ریزی کند و کلید را با ایموبلایزر یکپارچه سازی کند. گرچه کاری ساده و سریع نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.