چه حجمی برای پیشرانه انتخاب کنیم؟

0

حجم مناسب برای پیشرانه خودرو

حجم پیشرانه موردنیاز شما به دو عامل بستگی دارد؛ یکی ابعاد خودرو و دیگری کاری که شما با آن انجام می‌دهید. اگر تنها به خودرویی برای خرید کردن و تردد میان محل کار و خانه نیاز دارید، خودروهای شهری با پیشرانه‌های کم‌حجم (کمتر از 1.4 لیتر معمولی یا 1 لیتر مجهز به توربو) برای شما مناسب هستند.
پیشرانه به معنای موتور خودرو است. وقتی گفته می شود خودرویی با پیشرانه پایه گازسوز، یعنی خودرویی که موتور آن بر پایه سوخت گاز طراحی شده است. اما حجم موتور به مفهوم حجم تمامی سیلندرهای موتور خودرو است. وقتی می گویند حجم موتور خودرویی 1600 سی سی است، یعنی اگر سیلندهای آن را در فرض, خارج کنیم و سر و ته آن را ببندیم و درون آنها آب بریزیم، 1600 سی سی آب درون آنها جای می گیرد. هر یک لیتر 1000 سی سی است و خودرویی با موتور 1/6 لیتری یعنی موتوری با حجم 1600 سی سی. هرچه حجم موتور بالاتر باشد، موتور قوی تر است و می تواند قدرت بیشتری تولید کند.

دوج چلنجر 2022 آرم دوج دوج چلنجر 2017 شرکت دوج قیمت دوج چلنجر قیمت دوج چلنجر دیمون مشخصات دوج چلنجر مشخصات دوج چارجر 2020 مشخصات دوج چلنجر 2022 خودرو عضلانی بهترین خودرو عضلانی مجله اتومبیل

هرچه پرحجم تر، قدرت بیشتر!

واحد اندازه گیری حجم پیشرانه لیتر یا سی سی است. بر اساس قوانین فیزیک هر لیتر 1000 سی سی است که نشان دهنده فضای داخلی سیلندرهای موتور است. بدون در نظر گرفتن موارد خاص پیشرانه بزرگ تر به معنای قدرت بیشتر است؛ لااقل در خودروهای تولید داخل این قانون به کلی صدق می کند البته این مورد به وزن خودرو نیز بستگی دارد. معمولاً خودروهای شهری از ابعاد کوچکی برخوردارند، درنتیجه پیشرانه نصب شده بر روی آنها نیز کم حجم خواهد بود. در مقابل خودروهایی که برای حرکت در جاده طراحی می شوند گاه حجمی تا 6 لیتر نیز دارند. بر همین اساس خودرویی مانند اشکودا سیتی گو از پیشرانه ای کوچک به حجم 1 لیتر برخوردار است و فراری F12 به پیشرانه 6.3 لیتری مجهز است.

بهترین موتور خودرو بهترین موتور کم مصرف قویترین موتور خودرو سریعترین موتور دنیا پرشتاب ترین خودرو جهان پرشتاب ترین خودروهای دنیا خودروهای 4 سیلندر پرشتاب موتور مرسدس بنز موتور بی ام و X6 موتور دوج چارجر قدرت موتور لامبورگینی هوراکان معرفی خودرو مجله خودرو دنیای خودرو

در خودروهای قدیمی تر قانون بزرگ تر به معنی بهتر بیشتر صدق می کند؛ اما پیشرفت تکنولوژی موجب شد تا خودروها با پیشرانه هایی کوچک تر از همان قدرت سابق برخوردار باشند. سازندگان در این خودروها با استفاده از سیستم های مدرنی مانند توربو توانسته اند در حجم کمتر قدرتی بیشتر تولید کنند. برای مثال بی ام و i8 از پیشرانه کوچک 1.5 لیتری توربو بهره می برد که قدرتی معادل با پیشرانه 3 لیتری بی ام و M3 دارد.

نوع سوخت واردشده به موتور در قدرت ایجادشده توسط آن تاثیر می گذارد. خودروهای دیزلی در حجمی برابر با نمونه های بنزینی از قدرت کمتری برخوردارند درنتیجه این گونه خودروها را به پیشرانه های حجیم تری مجهز می کنند و یا برای دستیابی به قدرت های بالاتر از سیستم توربو بهره می گیرند. در مقابل خودروهای دیزلی گشتاور بالاتری در مقایسه ها نمونه های بنزینی تولید می کنند بنابراین برای حمل بار و کانتینر مناسب تر هستند.

چه حجمی برای پیشرانه انتخاب کنیم؟

حجم پیشرانه موردنیاز شما به دو عامل بستگی دارد؛ یکی ابعاد خودرو و دیگری کاری که شما با آن انجام می دهید. اگر تنها به خودرویی برای خرید کردن و تردد میان محل کار و خانه نیاز دارید، خودروهای شهری با پیشرانه های کم حجم (کمتر از 1.4 لیتر معمولی یا 1 لیتر مجهز به توربو) برای شما مناسب هستند. این خودروها معمولاً مصرف سوخت کمی دارند اما در سرعت های بالا به خوبی عمل نمی کنند و در جاده شما را دچار استرس می کنند. اگر دائماً در سفر هستید و تردد زیادی در جاده ها دارید پیشرانه ای با حجم 1.4 تا 2 لیتر برای این کار مناسب خواهد بود. چنین پیشرانه هایی در جاده به خصوص هنگام سبقت گرفتن به یاری شما خواهند آمد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.