بالا بردن قدرت موتور ماشین با کف تراشی سر سیلندر

0

بالا بردن قدرت موتور ماشین با کف تراشی سر سیلندر

تعمیر و نگهداری خودرو تعویض لاستیگ گیت سوپاپ اجرت تعمیر سرسیلندر پژو پارس آموزش تعویض سوپاپ سرسیلندر ایرادات سرسیلندر چیست علت ترک برداشتن موتور خودرو تعویض استکان تایپیت سوپاپ علائم خرابی سوپاپ تعویض گاید سوپاپ پراید تعویض لاستیک سوپاپ پژو آموزش مکانیک و برق خودرو

یکی از راه های افزایش قدرت موتور این می باشد که ضریب تراکم موتور را افزایش بدیم، با کف تراشی سر سیلندر فضای اتاق احتراق کوچکتر می شود و ضریب تراکم افزایش می یابد .
نکته ای که باید در این بین به آن توجه داشت این است که در افزایش ضریب تراکم نباید افراط کرد زیرا باعث می شود احتراق مخرب افزایش پیدا کند.
توجه : با افزایش نسبت تراکم باید از سوخت با عدد اکتان بالاتر استفاده کرد.
توجه : برای کاهش احتراق مخرب در پی کف تراشی سرسیلندر باید سیستم خنک کننده را تقویت کرد.

بررسی ۳ روش تیونینگ موتور و اثرات آن ها

دلایل گاز خوردن ال 90 دلایل گاز خوردن الکی رفع ایراد گاز خوردن 206 دلایل گاز خوردن پراید علت گاز خوردن پراید زیمنس علت گاز خوردن پیکان علت گاز خوردن خودرو تو دنده 2 علت گاز خوردن ماشین گاز خوردن پژو 405 گاز خوردن خودرو اول صبح گاز خوردن خود به خود پژو پارس گاز خوردن دنا گاز خوردن زانتیا گاز خوردن سمند ef7 علت گاز خوردن پراید ساژم آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو

۱-کف تراشی سر سیلندر

۲- افزایش بلند شدگی سوپاپ (Valve Lift)

۳-سوخت موتور

کف تراشی سر سیلندر

ابتدا با کف تراشی سر سیلندر شروع میکنیم، قبل از آغاز این بحث لازم است تا مفهوم نسبت تراکم را توضیح دهیم .

نسبت تراکم (Compression Ratio) :

آموزش باز کردن سوزن انژکتور انواع سوزن انژکتور تعمیر سوزن انژکتور پراید دلایل کثیف شدن سوزن انژکتور سوزن انژکتور چیست علائم خرابی سوزن انژکتور علائم کثیفی سوزن انژکتور دلایل بالا رفتن مصرف سوخت دود سیاه نشانه چیشت علت خروج دود سیاه از اگزوز علت دود سیاه از اگزوز تندر 90 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

هنگامی که پیستون در نقطه مرگ پایین (Bottom Dead Center-BDC) قرار دارد، یک حجم مشخصی در مقابل آن قرار دارد که برابر است با حاصل جمع حجم جاروب شده توسط پیستون یا همان حجم جابجایی (Displacement Volume-Vd) با حجم محفظه احتراق موتور، محفظه احتراق در سر سیلندر قرار دارد. هنگامی که پیستون در نقطه مرگ بالا قرار دارد (Top Dead Center-TDC) حجم روبروی پیستون فقط برابر حجم محفظه احتراق است .

به نسبت این ۲ حجم نسبت تراکم موتور گفته میشود، یعنی نسبت حجم روبروی پیستون در نقطه مرگ پایین به حجم روبروی پیستون در نقطه مرگ بالا نسبت تراکم گفته میشود، اگر به نمودار فشار بر حسب حجم موتور توجه کنیم، ابتدا سوپاپ های ورودی باز میشوند و مخلوط هوا و سوخت به داخل موتور وارد میشود، در مرحله بعدی سوپاپ ها بسته شده (نقطه ۲) و پیستون رو به بالا حرکت میکند، هنگامی که پیستون به سمت بالا حرکت میکند مخلوط هوا و سوخت موجود در سیلندر را متراکم میکند، و باعث میشود فشار مخلوط گازی بالا برود، میزان این افزایش فشار رابطه مستقیم دارد با نسبت تراکم موتور، هر مقدار نسبت تراکم موتور بالاتر برود میزان این افزایش فشار نیز بیشتر میشود.

هنگامی که کف سر سیلندر تراش داده میشود از میزان حجم محفظه احتراق موتور کاسته میشود ، و همان طور که در بالا ذکر شد ، اگر حجم محفظه احتراق کاهش پیدا کند نسبت تراکم موتور افزایش میابد . حال باید ببینیم این افزایش نسبت تراکم یا همان کف تراشی چگونه موتور را تقویت میکند ؟

بر اساس روابط و محاسبات موتور های احتراق داخلی ، هر مقدار که نسبت تراکم موتور را بالا تر ببریم ، راندمان موتور بالا تر میرود. نسبت تراکم برای موتور های اشتعال جرقه ای یا همان بنزینی (Spark Ignition-SI Engines) در محدوده ۸-۱۱ و برای موتور های اشتعال تراکمی (Compression Ignition-CI Engines) در محدوده ۱۲-۲۴ قرار دارد.

رفع کمپرس موتور تشخیص کمپرس موتور تست کمپرس موتور دلایل کاهش کمپرس پیستون تست کمپرس پیستون کمپرس موتور چیست دلایل سوختن واشر سر سیلندر علائم سوختن واشر سر سیلندر دلایل کاهش شتاب خودرو دلایل کاهش قدرت موتور علت روغن سوزی خودرو چیست دلایل کم کردن روغن موتور مجله مکانیک آموزش مکانیک خودرو موتور چهار زمانه چیست

نسبت تراکم در موتور های احتراق داخلی یکی از مهم ترین پارامتر های تاثیر گذار است به طوری که اگر تغییر بسیار کوچکی در نسبت تراکم موتور ایجاد کنیم و آن را بالا ببریم ، تغیرات بسیار محسوسی در توان موتور مشاهده میکنیم، برای میزان کف تراشی سر سیلندر نمیتوان مقدار خاصی را مشخص کرد، برای هر موتور بسته به شرایط کاری و وضعیت فعلی آن موتور باید بهینه ترین میزان کف تراشی را حساب کرد.

افزایش بلند شدگی سوپاپ (Valve Lift)

هنگامی که موتور شروع به کار میکند میل بادامک (Cam Shaft) شروع به چرخش میکند و سوپاپ ها به ترتیب باز و بسته میشوند، بر روی میل بادامک ، یک سری بادامک قرار دارند که هندسه مشخصی دارند، بادامک یک استوانه است که در قطاعی از این استوانه شعاع بیشتر از قسمت های دیگر است، و هنگامی که بادامک میچرخد پیرو بادامک (همان سوپاپ) بالا و پایین میرود. میتوان نتیجه گرفت که میزان بلند شدن سوپاپ از نشیمن گاه سوپاپ (Valve Lift) برابر است با اختلاف حداکثر شعاع و حداقل شعاع بادامک، میزان Valve lift در موتور خودرو های سواری معمولی بین ۵ تا ۱۰ میلی متر است.

انواع میل سوپاپ میل سوپاپ چیست علائم خرابی میل سوپاپ معرفی قطعات خودرو تعمیر خودرو مکانیک خودرو میل بادامک وظایف میل بادامک چیست میل سوپاپ کجای موتور بسته می شود آموزش تعویض میل سوپاپ پراید تعویض میل سوپاپ پژو 405

در یک موتور هنگامی که بادامک میچرخد و سوپاپ ورودی باز میشود، هوا به داخل موتور راه پیدا میکند ، جریان هوا از فاصله بین سوپاپ و نشیمن گاه آن عبور میکند، حال اگر ما هندسه بادامک را عوض کنیم ، یعنی حداکثر شعاع بادامک را افزایش دهیم، میزان بلند شدن سوپاپ (Valve Lift) نیز افزایش پیدا میکند و باعث میشود مقاومت در برابر هوای عبوری به موتور کاهش پیدا کند و بازده حجمی موتور (Volumetric Efficiency) یا به اصطلاح تنفس موتور بهبود یابد. در موتور های پیشرفته امروزی معمولا میزان Valve Lift متغیر است و بسته به شرایط کاری موتور تغییر میکند، مانند سیستم Valvetronic کمپانی بی ام دبلیو.

آب بندی کردن سوپاپ آموزش تعویض سوپاپ سرسیلندر انواع سوپاپ سوپاپ چیست سنسور میل سوپاپ جیست علائم خرابی سوپاپ نقش سوپاپ در موتور اجرت تعمیر موتور زانتیا معرفی قطعات خودرو تعمیر و نگهداری خودرو مجله خودرو کارستان

اما هنگامی که میخواهیم بلند شدگی سوپاپ (Valve Lift) را افزایش دهیم باید به یک نکته توجه کنیم، اگر ما Valve Lift را بالا برده باشیم، هنگامی که پیستون در نقطه مرگ بالا قرار میگیرد، ممکن است سوپاپ با پیستون برخورد داشته باشد ، نتیجه چنین برخوردی از کار افتادن موتور و هزینه های بسیار است، برای حل این مشکل تصویر سوپاپ بر روی سطح پیستون را میتراشند و از بر خورد سوپاپ با سطح پیستون جلوگیری میشود، اما هنگامی که این کار را میکنیم در واقع به حجم روبروی پیستون در نقطه مرگ بالا اضافه کرده ایم و به عبارت دیگر مقداری از نسبت تراکم را کم کرده ایم، مشاهده میشود که ۲ روش تیونینگ موتور در خلاف جهت هم حرکت میکنند، تیونر در اینجا وظیفه دارد تا بسته به شرایط و کاربرد موتور بهینه ترین طراحی را انجام دهد .

رفع کمپرس موتور تشخیص کمپرس موتور تست کمپرس موتور دلایل کاهش کمپرس پیستون تست کمپرس پیستون کمپرس موتور چیست دلایل سوختن واشر سر سیلندر علائم سوختن واشر سر سیلندر دلایل کاهش شتاب خودرو دلایل کاهش قدرت موتور علت روغن سوزی خودرو چیست دلایل کم کردن روغن موتور مجله مکانیک آموزش مکانیک خودرو موتور چهار زمانه چیست

سوخت

همان طور که در قسمت های گذشته بیان کردیم در ورزش موتور اسپرت از موتور های اشتعال جرقه ای استفاده میشود، سوخت مورد استفاده در موتور های اشتعال جرقه ای بنزین است، برای سوخت این موتور ها ۲ پارامتر بسیار مهم وجود دارد :

۱-ارزش حرارتی سوخت :

ارزش حرارتی سوخت برابر است با مقدار انرژی ای که به ازاء جرم واحد سوخت در اثر اشتعال سوخت به موتور داده میشود، هر چه مقدار ارزش حرارتی سوخت بالاتر باشد میزان انرژی ورودی به موتور بالاتر میرود و توان خروجی موتور بالاتر میرود.

۲-عدد اکتان سوخت :

برای هر سوخت یک مقاومت به خود اشتعالی (Self Ignition) تعریف میشود و معیار برای سنجش این مقاومت عدد اکتان است، برای سوخت بنزین هر مقدار این عدد بالاتر باشد یعنی مقاومت آن سوخت نسبت به خود اشتعالی بیشتر است.

اما ابتدا باید بررسی کنیم که چرا برای سوخت یک موتور اشتعال جرقه ای باید عدد اکتان بالا باشد، پاسخ پدیده ضربه یا کوبش (Knock) است. قبل از اینکه به بررسی پدیده ضربه بپردازیم بایستی ۲ مفهوم دمای خود اشتعالی سوخت(Self Ignition Temperature) و تاخیر در اشتعال(Ignition Delay) را تعریف کنیم.

دمای خود اشتعالی سوخت (Self Ignition Temperature) :

دمایی است که اگر دمای مخلوط هوا و سوخت از آن بالاتر برود ، بدون نیاز به جرقه شمع مخلوط مشتعل میشود، به عبارت دیگر اشتعال خود به خودی  صورت میگیرد.

آموزش مکانیک و برق خودرو ترتیب احتراق موتور ترتیب احتراق موتور 6 سیلندر خطی ترتیب احتراق موتور پراید آموزش تعمیر موتور خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران ترتیب احتراق موتور پژو نحوه چیدن وایر شمع موتور ترتیب چیدن وایر پژو 405 ترتیب چیدن وایر پراید

تاخیر در اشتعال (Ignition Delay) :

هنگامی که دمای مخلوط سوخت و هوا به بالاتر از دمای خود اشتعالی میرسد ، فورا اشتعال رخ نمیدهد، بلکه یک زمان بسیار کوتاهی(کسری از ثانیه) طول میکشد تا مخلوط مشتعل شود، هر چه دمای مخلوط بیشتر از دمای خود اشتعالی باشد این زمان کمتر میشود، به این فاصله زمانی ، تاخیر در اشتعال (Ignition Delay) گفته میشود.

در موتور اشتعال تراکمی اساس اشتعال بر اثر پدیده خود اشتعالی است ، اما این پدیده خود اشتعالی در یک موتور اشتعال جرقه ای اتفاق خوبی نیست و به موتور آسیب میرساند، در موتور اشتعال جرقه ای احتراق فقط باید با جرقه شمع آغاز شود و در غیر این صورت احتراق مخرب است و به موتور آسیب میرساند.

ناک چیست و چطور رفع می شود

حال به ادامه بحث کوبش (Knock) در موتور اشتعال جرقه ای میپردازیم، در موتور هنگامی که پیستون رو به بالا حرکت میکند و مخلوط هوا و سوخت را متراکم میکند، فشار مخلوط افزایش میابد، بر اساس قانون گاز ها در ترمودینامیک این افزایش فشار موجب افزایش دما میشود و دمای مخلوط هوا و سوخت افزایش میابد، حال اگر این افزایش دما به حدی باشد که دمای مخلوط از دمای خود اشتعالی سوخت بالاتر برود، مخلوط هوا و سوخت قبل از اینکه شمع جرقه بزند و شعله احتراق گسترش یابد ، مشتعل شده و باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور میشود، در حالت عادی پیستون به سمت بالا می آید و مخلوط را متراکم میکند، چند درجه قبل از نقطه مرگ بالا شمع جرقه میزند و شعله احتراق تشکیل میشود و به سمت پیستون حرکت میکند و بدین ترتیب تمام مخلوط سوخته میشود و مرحله احتراق پایان میابد.

تراشکاری سرسیلندر هزینه کف تراشی سرسیلندر کف تراشی سر سیلندر کف تراشی سر سیلندر سمند حد استاندارد سرسیلندر آموزش تعویض سرسیلندر تیبا اجرت باز و بست سرسیلندر زانتیا دلایل لرزش موتور خودرو دلایل ریپ زدن ماشین دلایل بد روشن شدن خودرو تابیدگی سرسیلندر چیست تعمیر سرسیلندر پراید علائم سوختن واشر سر سیلندر سمند قیمت سرسیلندر پژو 405 باز کردن سرسیلندر پژو 206 هزینه تراشکاری سرسیلندر خودرو اجرت باز و بست سرسیلندر پژو 207 دلیل جوش آوردن ماشین دلایل سوختن واشر سر سیلندر سوختن واشر سر سیلندر پژو 206 علت سوختن واشر سرسیلندر XU7 آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

اما اگر عدد اکتان سوخت پایین باشد و دمای خود اشتعالی سوخت پایین باشد (به عبارت دیگر مقاومت سوخت در برابر خود اشتعالی کم باشد)، در این حالت قبل از اینکه شعله احتراق ناشی از جرقه شمع به سطح پیستون برسد، مقداری از مخلوط که هنوز سوخته نشده است و دمای آن به بالاتر از دمای خود اشتعالی رسیده مشتعل میشود و یک موج فشاری در کل سیلندر موتور ایجاد میکند، این موج فشاری در سیلندر باعث ایجاد یک صدا در موتور میشود (یکی از علت های انتخاب اسم Knock برای این پدیده همین صدا میباشد) و به اصطلاح گفته میشود که موتور Knock میزند.

ناک چیست و چطور رفع می شود خودرو ناک چیست و چطور رفع می شود؟ اگر ماشین باز باشید بارها اصطلاح ناک

همان طور که گفته شد اگر شعله به مخلوط سوخته نشده هنوز نرسیده باشد و دمای مخلوط بالا برود خود اشتعالی رخ میدهد، اما اگر سرعت شعله به قدری بالا باشد که شعله سریعا به انتهای پیستون برسد ( یعنی زمان رسیدن شعله به سطح پیستون کمتر از میزان زمان تاخیر در اشتعال (Ignition Delay) باشد) آنگاه در این صورت مشکل Knock به وجود نمی آید.

در ورزش موتور اسپرت در اکثر زمان های کاری، موتور در دور و بار بالایی در حال کار است و این یعنی اینکه دمای کاری موتور ها بسیار بالا است ، پس احتمال نزدیک شدن به دمای خود اشتعالی سوخت در موتور ها بالا است و لذا باید در انتخاب بنزین مناسب دقت کنیم. یکی از راه ها برای افزایش عدد اکتان بنزین ترکیب کردن آن با الکل است، که بسته به نوع الکل و درصد آن به میزان عدد اکتان سوخت اضافه میشود.

مشخصات واشر سرسیلندر قیمت واشر سرسیلندر 405 دلایل سوختن واشر سر سیلندر آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر موتور خودرو

در بخش اول که مربوط به کف تراشی سر سیلندر بود ، گفتیم که هر چقدر سر سیلندر را کف تراشی کنیم ، نسبت تراکم موتور بالاتر میرود، از طرف دیگر بر اساس قانون گاز ها میدانیم اگر فشار مخلوط بالا برود ، دمای آن نیز بالا میرود، در نتیجه ما به عنوان یک تیونر نمیتوانیم نسبت تراکم یک موتور اشتعال جرقه ای را خیلی بالا ببریم، چون افزایش نسبت تراکم باعث میشود دمای مخلوط هوا و سوخت افزایش یابد و ممکن است دمای مخلوط از دمای خود اشتعالی سوخت بالا تر برود و باعث پدیده مخرب knock شود. در واقع هرچه نسبت تراکم موتور بالاتر میرود بایستی از سوختی با اکتان بالاتر استفاده کرد.

تیونر وظیفه دارد با توجه به شرایط موجود و سوختی که در دسترس دارد بهینه ترین طراحی را برای سر سیلندر و نسبت تراکم موتور انجام دهد تا در موتور خود اشتعالی رخ ندهد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.