کد خطای P0102 به چه معناست ؟

0

شرایط کمی به اندازه ظاهر ناگهانی یک چراغ چک موتور که به تازگی روشن شده است، یک رانندگی آرام را قطع می کند. افکار فرد بلافاصله شروع به تمرکز حول علت احتمالی این نور و همچنین هزینه های مربوط به تعمیر چنین وضعیتی می کند. برای بسیاری از رانندگان، این جایی است که اضطراب شروع می شود.

با این حال، چراغ چک موتور به ندرت وضعیتی را نشان می دهد که آنقدر وخیم باشد که فرآیند فکر ما را به آن سوق دهد. در بسیاری از موارد، علت اصلی چنین مسائلی دامنه کمی دارد و به راحتی قابل تعمیر است.

خطای P0102: عیب یابی سنسور جریان هوا

 کد خطای P0102 چیست  آموزش عیب یابی با دیاگ  ترجمه کد خطا به فارسی  خواندن کد خطای دیاگ  کد خطا در دیاگ چیست  سنسور فشار هوا  علائم خرابی سنسور فشار هوای ورودی  محل بستن سنسور فشار هوا  سنسور فشاری هوای دنا  سنسور فشار هوای تارا

یکی از کدهای مشکلی که معمولاً با چراغ چک موتور روشن همراه است، DTC P0102 است. در حالی که روشن شدن چراغ چک موتور مربوط به این کد هرگز یک منظره خوشایند نیست، یافتن و رفع علت اصلی آن اغلب بسیار آسان‌تر از تصور بسیاری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کد P0102 و اینکه اگر وسیله نقلیه شما کدی با این ماهیت تنظیم کند، چه کاری باید انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید.

کد P0102 به چه معناست؟

مدار جریان هوای جرمی یا حجمی ورودی کم

این بدان معنی است که PCM (ماژول کنترل نیرومحرکه) خودرو مشخص کرده است که سیگنال دریافتی از سنسور جریان هوای انبوه موتور زیر آستانه پایین‌تر محدوده عملیاتی آن است. در نتیجه PCM این داده ها را غیرمنطقی تشخیص داده است.

برای درک بهتر اهمیت کد P0102، ابتدا باید حسگر جریان هوای جرمی (MAF) چیست و چگونه کار می کند. یک سنسور جریان هوای انبوه، حجم هوایی را که در هر لحظه از مجرای ورودی موتور عبور می کند، تشخیص می دهد.

این داده ها در زمان واقعی به PCM خودرو منتقل می شود، که از این داده ها برای محاسبه مقدار مناسب سوخت برای تحویل استفاده می کند تا احتراق را بهینه کند.

بدون ورودی منطقی از سنسور جریان هوای انبوه موتور، PCM نمی تواند تحویل سوخت را به بهینه ترین شکل ممکن به دقت اندازه گیری کند.

وقتی خودرویی کد مشکل P0102 را تنظیم می‌کند، PCM آن تشخیص داده است که داده‌های دریافتی از سنسور جریان هوا نامعتبر است و کمتر از آستانه ولتاژ معمولی دستگاه است.

علائم کد P0102

در بسیاری از موارد، علائم اضافی خود را با وجود کد مشکل تشخیصی P0102 نشان می دهند. اگرچه این علائم اضافی در 100٪ موارد وجود ندارد، اما به اندازه کافی شایع است که توجه راننده را جلب کند.

موارد زیر رایج ترین علائم مرتبط با کد P0102 هستند.

  • کاهش قدرت موتور
  • خشن بیکار
  • دود تیره اگزوز
  • توقف موتور
  • شروع سخت

علل کد P0102

یک کد P0102 فعال می تواند در نتیجه چندین مشکل اساسی مختلف ایجاد شود. رایج ترین آنها به شرح زیر است.

  • سنسور جریان جرم کثیف هوا
  • سنسور جریان انبوه هوا آسیب دیده یا از کار افتاده است
  • سیم‌کشی یا اتصالات مدار سنسور جریان هوا آسیب دیده
  • نشتی خلاء

آیا کد P0102 جدی است؟

اگرچه کد P0102 نشان دهنده مشکلات شدید نیست، تعمیر سریع هر گونه بیماری زمینه ای توصیه می شود. هنگامی که وسیله نقلیه شما با هر گونه مشکل مربوط به سنسور MAF مواجه می شود، مصرف سوخت می تواند تحت تأثیر نامطلوب قرار گیرد و منجر به هزینه اضافی در پمپ شود.

علاوه بر این، برخی از رانندگان ممکن است با مشکلات مختلف رانندگی مواجه شوند، زمانی که وسیله نقلیه آنها به طور فعال کد مشکل P0102 را نشان می دهد.

شناخته شده است که این وضعیت باعث توقف موتور و همچنین راه اندازی سخت می شود که به نوبه خود منجر به عملکرد کمتر از قابل اعتماد خودرو می شود. همیشه بهترین کار این است که به چنین مسائلی رسیدگی شود، قبل از اینکه به دلیل بدتر شدن علائم، رها شوید.

نحوه تعمیر DTC P0102

آموزش برق خودرو آموزش برق و انژکتور خودرو آموزش تنظیم برق خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزشگاه برق خودرو هزینه تعمیر بی ام و تعمیرات تخصصی تعمیرات تخصصی بی ام و آموزش عیب یابی با دیاگ بهترین تعمیرگاه بی ام و در تهران مجله مکانیک

بهترین اسکنر تشخیصی خودرو

مراحل زیر به شما در تشخیص و تعمیر علت اصلی کد مشکل P0102 خودرویتان کمک می کند.

شماره 1 – کدهای اضافی را بررسی کنید

قبل از شروع فرآیند تشخیصی، وجود کدهای اضافی را با استفاده از اسکنر OBD2 دستی بررسی کنید. در صورت وجود کدهای اضافی، تعیین اینکه کدام کد اولویت دارد، ضروری است.

شماره 2 – سیم کشی سنسور جریان هوا را بررسی کنید

دم سیم کشی مربوط به سنسور جریان هوای جرمی وسیله نقلیه شما را به طور کامل بررسی کنید. سیم های فرسوده، گیر کرده یا شکسته را به دقت بررسی کنید. همچنین، بررسی کنید که کانکتور مهار شما به طور ایمن به سنسور جریان هوای انبوه متصل شده باشد و همه سیم‌ها به اندازه کافی در داخل آن لنگر انداخته باشند.

شماره 3 – نشتی خلاء و مکش را بررسی کنید

لوله ورودی موتور خود را به دقت بررسی کنید تا هرگونه نشتی آشکار وجود داشته باشد. چکمه های پلاستیکی ترک خورده و گیره های شل هر دو می توانند یکپارچگی سیستم ورودی را به خطر بیندازند.

علاوه بر این، نشت خلاء را می توان با استفاده از یک ماشین دود یا به طور متناوب، با مشعل پروپان روشن در حین کار موتور شناسایی کرد. پروپان حاصل از این مشعل را می توان بر روی شیلنگ های خلاء مختلف و اجزای سیستم ورودی حرکت داد، در حالی که به یک تغییر شنیداری در حالت بیکار گوش داد.

شماره 4 – فیلتر هوا را بررسی کنید

محفظه فیلتر هوای خودرو خود را باز کنید تا المنت را بررسی کنید در داخل. اگر فیلتر هوای شما کثیف، آلوده به زباله های خارجی یا در معرض خطر دیگر است، آن را با یک فیلتر معادل OEM جایگزین کنید.

شماره 5 – سنسور MAF را بررسی کنید

تمام مجرای ورودی لازم را برای بازرسی بصری سنسور جریان هوای انبوه بردارید. بدنه حسگر باید عاری از آلودگی و سایر منابع رسوب باشد.

اگر آلودگی حسگر MAF مشهود باشد، دستگاه را می توان با دقت با محلول تمیزکننده تایید شده مانند پاک کننده سنسور جریان هوای انبوه CRC تمیز کرد.

شماره 6 – مشاهده داده های زمان واقعی

اگر کد P0102 ادامه داشت، از ابزار اسکن خود برای مشاهده داده‌های مربوط به جریان مستقیم استفاده کنید (کدخوان‌های معمولی معمولاً این ویژگی را ندارند).

داده های سنسور MAF را با اطلاعاتی که توسط سازنده خودروی شما مشخص شده است مقایسه کنید. هر شرایط خارج از محدوده را یادداشت کنید. همچنین توصیه می شود که همین کار را با سنسورهای مرتبط مانند سنسور فشار هوا انجام دهید.

شماره 7 – سیگنال های ورودی مثبت و زمین را بررسی کنید

اگر داده‌های کشف‌شده در مرحله 6 وجود شرایط خارج از محدوده را تأیید کرد، تمام پایانه‌های حسگر MAF را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سنسور سیگنال‌های ورودی و زمینی صحیح را دریافت می‌کند.

برای مقایسه مقادیر خاص خودرو باید از ادبیات خدمات کارخانه استفاده شود. اگر کمبود ولتاژ یا زمین مشاهده شد، علت اصلی آنها را مشخص کنید.

شماره 8 – سنسور MAF را تعویض کنید

اگر ولتاژ ورودی صحیح و سیگنال زمین در مرحله شماره 7 تأیید شد، سنسور MAF موتور خود را تعویض کنید. توصیه می شود فقط از یک سنسور معادل OEM استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.