این غذای اصیل را فوری فوتی درست کنید

0

این کوفته از آن تبریزی‌های به نام نیست که از جانتان مایه بگذارید و آخر سر هم نفهمید آذری‌های دست و پنجه دار چطور کوفته می‌پزند که هیچ وقت وا نمی‌رود! کوفته نخودچی معمولا اهل ناز و کرشمه نیست و معمولا تا آخر کار، سربه راه می‌ماند تا سرانجام درون کاسه‌های سفالی راهی سفره شود.

 آشپزی  آشپزی با فر  آشپزی بدون فر  آشپزی خانگی  آشپزی ساده سریع  مجله خودرو  نکات ریز آشپزی  آموزش آشپزی جدید  ترفندهای آشپزی  فوت و فن آشپزی  مجله آشپزی

همیشه که قرار نیست با مرغ و مسما هنرتان را به رخ بکشید، بعضی وقت‌ها یا شاید هم کمی بیشتر از بعضی وقت‌ها لازم است غذاهای ساده‌تر را امتحان کنید و ببینید چند مرده حلاجید و اگر پای مرغ و مسما درمیان نباشد، دست پخت‌تان چقدر طرفدار دارد. می‌پرسید این مقدمه چینی برای چه غذایی است؟

بگذارید یک راهنمایی ساده کنیم تا همه چیز دستتان بیاید. معمولا وقتی بچه‌ها در اوج کلافگی چی بپزم هایتان، پاپیچ می‌شوند تا بدانند قرار است برایشان چه چیزی درست کنید، اولین پاسخ منطقی! که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ آیا واژه (کوفته!) در زبانتان نمی‌چرخد؟ غذایی که قطعا در آن لحظه، ماهیت واقعی ندارد و فقط از دهانتان خارج می‌شود تا برای چنددقیقه، جستجوگران کوچک را از سرتان بازکند؛ اما از ما می‌شنوید اینبار که بچه‌ها طبق روال همیشه پرسیدند، «مامانی غذا چی داریم؟» کاملا منطقی بگویید، «کوفته نخودچی داریم»؛ یعنی به همین راحتی از یک شعر الهام بگیرید برای پختن یک وعده غذای ساده و سالم اما خوش خوراک.

این کوفته‌های سربه راه وا نمی‌روند
نگران نباشید این کوفته از آن تبریزی‌های بنام نیست که از جانتان مایه بگذارید و آخر سر هم نفهمید آذری‌های دست و پنجه دار چطور کوفته می‌پزند که هیچ وقت وا نمی‌رود! کوفته نخودچی معمولا اهل ناز و کرشمه نیست و معمولا تا آخر کار، سربه راه می‌ماند تا سرانجام درون کاسه‌های سفالی، روانه شود به سمت سفره. اما این کوفته به چه موادی نیاز دارد؟

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1402/03/12/14020312000582_Test_NewPhotoFree.jpg
تهیه آردنخودچی خانگی از فوت های خوشمزه شدن این غذای سنتی است

مواد لازم برای ۴ نف
پیاز: دو عدد بزرگ
گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
آرد نخودچی: یک لیوان
رب: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
آب: ۶ لیوان
مرزه خشک: دوقاشق غذاخوری
زیره؛ نصف قاشق چایخوری
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و زیره: به مقدار لازم
می‌خواهیم خیالتان را راحت کنیم که کوفته نخودچی در زمره غذاهای فست فودی می‌گنجد. تعجب ندارد؛ مگر نمی‌شود یک غذا هم اصیل باشد و هم فوری فوتی درست شود، تازه کلی از شهرها از جمله کرمانشاه، همدان، لرستان و حتی اصفهان هم مدعی انحصار آن باشند؟

به هرحال کوفته نخودچی در هر شهری که درست شود، چند پای ثابت دارد و تفاوت در جزئیات است، پس خیلی درگیر جزئیات نشوید و بروید سراصل مطلب. البته قبلش یک نکته کلیدی از فوت‌های اصلی را به خاطر داشته باشید.

همانطور که از نام این غذا پیداست، آردنخودچی نقش اول را بازی می‌کند که با این حساب بهتر است دلتان را به آردهای آماده خوش نکنید و خودتان دست به کار شوید. نخودچی خام را از هر قنادی و عطاری و بقالی می‌توانید بخرید، فقط با اجازه فروشنده، یکی را تست کنید و به شرط تازگی دست به جیب شوید. آرد کردن نخودچی را هم که بسپارید به یک آسیاب معمولی و داوطلبی از اعضای خانواده؛ فقط اگر بچه‌ها این مسئولیت خطیر را برعهده گرفتند و با صدای گوشخراش آسیاب، صدای همخوانی خودشان هم بالا گرفت، خونسردی‌تان را حفظ کنید، به کارتان برسید و به خودتان اطمینان دهید که این هم می‌گذرد.

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1402/03/12/14020312000581_Test_NewPhotoFree.jpg

مواد کوفته حسابی باید ورز بخورد

هم دست ورزی است و هم عقده گشایی!
اول از همه یکی از پیازها را نگینی خرد کنید و اجازه دهید با شعله ملایم طلایی شوند. البته بستگی دارد تعبیر شما و یا کسی که درحال پیاز داغ است از طلایی چه باشد اما لطفا قبل از آنکه پیازها به یک اثر هنری سیاه قلم تبدیل شوند، معنی طلایی را برای دستیار وفادارتان روشن کنید تا پیازهای نازنین راهی سطل زباله نشوند. بعد از این مرحله، زردچوبه، فلفل و رب را اضافه کرده، کمی تفت دهید و آب (ترجیحا جوشیده) را به قابلمه اضافه کنید؛ تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید، درست کردن کوفته‌ها را دست بگیرید.

این همان مرحله‌ای است که معمولا داوطلب زیادی دارد. مخلوط کردن مواد، آن هم با دست نه با هر وسیله دیگری، کلی فلسفه در پس خود دارد، از دست ورزی برای بچه‌های کوچکتر گرفته تا یک کاردستی خوش فرجام برای بچه‌های بزرگتر و حتی عقده گشایی برای خود ما. یک پیاز رنده شده، گوشت، آردنخودچی، نمک، فلفل و زردچوبه، کل موادی هستند که باید با هم مخلوط شوند، با دستانی شسته و خشک شده، حسابی ورز بخورند و آخر سرهم به شکل توپک‌های کوچک درآیند. توپک‌هایی کمی بزرگتر از توپ پینگ پنگ و کمی کوچکتر از توپ تنیس که میانگین زدن‌شان دیگر با خودتان است و ذهن خلاق هنرمندی که برای این کار آستین بالا زده است.

وقتی توپک‌ها آماده شوند، قطعا قابلمه هم به جوش آمده، پس زیر شعله را کم کنید و کوفته‌ها را یکی یکی و به آرامی داخل قابلمه بگذارید. بعد از این مرحله فقط کافی است نیم ساعت زمان دهید تا غذایتان جا بیفتد.

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1402/03/12/14020312000580_Test_NewPhotoFree.jpg

مرزه، از چاشنی های اصلی کوفته نخودچی با طعم و خواص بی نظیر

فوت آخر؛ چاشنی‌های معجزه‌گر
۱۰ دقیقه پایانی، نقشی حیاتی برای جذب مشتری دارد. یعنی همان وقتی که باید دو معجزه‌گر دیگر (زیره و مرزه) هم سرازیر شوند به سمت قابلمه. این دو چاشنی گرچه به مقدار کمی استفاده می‌شوند اما چنان انقلابی در دیگ کوفته به پا می‌کنند که عطر و بویشان تمام خانه را برمی دارد؛ البته این هم به شرط‌ها و شروطها.

در حقیقت اگر پای زیره ناب کرمان و ترخون خشک شده دست ساز در میان نباشد، شاید آن نتیجه مطلوب، حاصل نشود، پس حواستان به این نکات ریز به ظاهر ساده باشد. راستی نمک فراموشتان نشود. این درست که متخصصان تغذیه و پزشکان محترم اعتقاد چندانی به مصرف نمک ندارند اما هرچیزی به اندازه‌اش خوب است و برای شما هم می‌تواند نقش مکمل اثر هنری‌تان را ایفا کند.

غذایی اصیل و سنتی که خوردن آن، دسته جمعی می چسبد

اما مرحله آخر! مگر چیزی هم مانده؟ بله؛ پوست کندن یک پیاز و ریختن یک ظرف ترشی خانگی به همراه یک پارچ دوغ و نان سنگگ تازه، توصیه‌هایی درگوشی که خوردن کوفته نخودچی را برای همه لذت بخش‌تر کند. خیلی‌ها معتقدند همه لطف کوفته نخودچی به آب تریت شده با نان خشک و خوردن کوفته‌ها با نان تازه است، پس یک نان کمتر بخرید و به جای آن، کیسه نان خشک که عضو ثابت یک آشپزخانه ایرانی است را بردارید و از خوردن این کوفته در کنار خانواده حسابی لذت ببرید. مطمئن باشید خوردن دسته جمعی این غذا چنان صفایی دارد که نگویید و نپرسید، درست مثل همان آبگوشت‌های فرداعلایی که خوردنش دسته جمعی می‌چسبد و همه لطفش به چیدن یک سفره سنتی و خودمانی است، پس بسم الله…

منبع:فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.