محاسبه بیمه شخص ثالث بر اساس چه مواردی انجام می‌شود؟

0

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث تمامی خسارت‌های جانی و مالی وارد شده به شخص زیان دیده در حادثه با خودرو را تا سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه جبران می‌کند. منظور از شخص ثالث در این بیمه‌نامه، فرد (یا افرادی) است که توسط راننده مقصر متحمل خسارت جانی و یا مالی شده‌اند. بیمه شخص ثالث تنها بیمه اجباری و با بیشترین سهم از بازار، پرطرفدارترین بیمه بین ایرانیان محسوب می‌شود.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

این بیمه ۳ نوع خسارت را پوشش می‌دهد:

  • خسارت جانی: زمانی که خسارت به جان شخص ثالث وارد شود که این خسارت شامل، دیه، نقص عضو، جراحی و هزینه درمانی می‌شود.
  • خسارت مالی: اینجا منظور خسارتی است که به اموال منقول و غیر منقول شخص ثالث وارد می‌شود. مثلا اگر در تصادف دو خودرو، شما راننده مقصر شناخته شوید، ، هر خسارتی که به ماشین طرف مقابل وارد شود را شما باید جبران نمایید.
  • سرنشین یا راننده: افرادی مانند بیمه‌گزار ، مالک، یا راننده خودرو مقصر حادثه در صورتیکه سر نشین خودرو باشند، شخص ثالث محسوب نمی‌شوند. بنابراین خسارت آنها از بیمه‌نامه شخص ثالث برای این افراد جبران نمی‌شود. در چنین مواردی غرامت جانی و بدنی وارد به آنها از محل تعهدات سرنشین قابل جبران است. سقف پوشش حوادث راننده در سال ۹۹، تعهدات بدنی ۴۴۰ میلیون تومان (معادل دیه ماه‌های حرام) است.

سقف تعهدات بیمه شخص ثالث

طبق قانون بیمه شخص ثالث حداقل تعهد خسارت مالی  ۲.۵٪ دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام است. در نتیجه هر سال این عدد  با توجه به تغییرات میزان دیه افزایش می یابد. این نرخ در سال ۹۹ با توجه به میزان دیه تصویب شده مبلغ ۱۱ میلیون تومان است.

اما این مبلغ می‌تواند بسته به نیاز شما تا ۲۲۰ میلیون تومان نیز تعیین شود.

آیا بیمه شخص ثالث می‌تواند فسخ گردد؟

فسخ بیمه شخص ثالث اغلب غیرممکن بوده و مقدور نیست. مگر در موارد و شرایطی خاص از جمله:

      • اگر خودرو اسقاط شده باشد
      • اگر خودرو مسروقه و گواهی معتبر از نیروی انتظامی داشته باشد.
      • اگر خودرو فرسوده و از رده خارج تشخیص داده شود.
      • اگر برای یک خودرو، از دو نمایندگی بیمه صادر شده باشد. اگرچه موقعیت نادری‌ست؛ اما بیمه‌گذار این حق را دارد که یک بیمه‌نامه را ابطال کند. طبق قانون در چنین شرایطی حق با شرکتی است که زودتر اقدام به صدور بیمه‌نامه نموده است.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

      • هردو خودرو باید بنام شخص واحد یا بستگان درجه ۱ بیمه گذار باشد.
      • کاربری هر دو خودرو باید یکی باشد.
      • انتقال سند مالکیت باید بصورت قطعی باشد و هرنوع وکالت(اعم از تعویض پلاک،کاری،بلاعزل) یا قولنامه قابل قبول نیست.

محاسبه بیمه شخص ثالث بر اساس چه مواردی انجام می‌شود؟

      • تعداد سیلندر خودرو (سه سیلندر، ۴ سیلندر و ۵ سیلندر به بالا که البته پراید و پیکان که دارای ۴ سیلندر هستند، با دیگر خودروها متفاوت‌اند.)
      • سال تولید
      • کاربری ماشین (تاکسی، شخصی و…)
      • تاریخ انقصای بیمه‌نامه قبلی
      • مدت بیمه‌نامه قبلی (آیا بصورت کوتاه‌مدت بوده و یا یک‌ساله)
      • سابقه خسارت و درصد تخفیف
      • درصد تخفیف به سابقه راننده

منظور از درصد تخفیف، تخفیفی است که به نسبت تعداد سال‌هایی که راننده در تصادفی مقصر شناخته نشده باشد محاسبه می‌گردد. به عنوان مثال اگر راننده‌ای به مدت دو سال در هیچ تصادف رانندگی مقصر شناخته نشود، برای تمدید بیمه شخص ثالث سال سوم خود مشمول ۱۵٪ تخفیف می‌شود.

 تخفیف عدم خسارت سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
میزان تخفیف ۵% ۱۰% ۱۵% ۲۰% ۲۵%
 تخفیف عدم خسارت سال ششم سال هفتم سال هشتم سال نهم سال دهم
میزان تخفیف ۳۵% ۴۰% ۴۵% ۵۰% ۵۵%
 تخفیف عدم خسارت سال یازدهم سال دوازدهم سال سیزدهم  سال‌ چهاردهم‌به‌بعد
میزان تخفیف ۶۰% ۶۵% ۶۵% ۷۰%

استعلام بیمه شخص ثالث

درصورتی که قصد خرید بیمه ثالث را دارید، بهتر است قبل از خرید قیمت بیمه‌نامه خود را در تمامی شرکت‌های ارائه دهنده بیمه استعلام قیمت کنید. برای این منظور کافیست قیمت بیمه شخص ثالث خودروی خود را با استفاده از فرم محاسبه‌گر بیمه‌بازار، محاسبه کنید و در نهایت با مقایسه شرایط بیمه‌گر، شرکت مورد نظرتان را انتخاب نمایید. بیمه‌بازار با تضمین بهترین قیمت در کمترین زمان و به سادگی، جدول قیمت بیمه ثالث را به شما ارائه می‌نماید. شما می‌توانید پس از انتخاب بهترین بیمه ، سفارش خود را در این وب‌سایت تکمیل نموده و بصورت اینترنتی بیمه خود را خریداری نمایید و آن را درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

بیمه شخص ثالث خودرو نامتعارف

به خودرویی که در زمان حادثه با تأیید نظر کارشناس، ارزش آن بیش از نصف مبلغ دیه در ماه‌های حرام داشته باشد خودرو نامتعارف گفته می‌شود. درواقع باتوجه به مبلغ دیه در سال ۹۹ در ماه‌های حرام که ۴۴۰ میلیون تومان تعیین شده، خودرویی که قیمت آن بالاتر از ۲۲۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شود خودرو نامتعارف شناخته می‌شود.

و اما قوانین بیمه شخص ثالث در رابطه با چگونه است؟ حداکثر خسارتی که مالک یک خودرو نامتعارف در یک حادثه رانندگی از محل بیمه شخص ثالث دریافت می‌کند ۲۲۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ است. یعنی اگر در تصادفی یک خودرو نامتعارف ۵۰۰ میلیون تومان خسارت ببیند، فرد خسارت دیده تنها می‌تواند حداکثر تا مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان از خسارت را طلب کند و ۲۸۰ میلیون تومان مابقی را باید خود راننده بپردازد یا از بیمه بدنه خود استفاده کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.