کاربرد چراغ دی لایت (Day Light) در خودرو

0

یکی از آپشن‌هایی که در برخی از خودروهای امروزی وجود دارد، چراغ دی لایت است. همان‌طور که از اسم این چراغ‌ها مشخص است، چراغ روشن خودروها در طول روز را دی لایت می‌نامند. حتما شما هم خودروهای لوکس و خارجی را در خیابان مشاهده کرده‌‌اید که با چراغ روشن در روز حرکت می‌کنند، اما شاید ندانید که دلیل استفاده از چراغ‌های دی لایت چیست؟

چراغ‌های دی لایت

قیمت چراغ مه شکن 206 نصب چراغ مه شکن چراغ پروژکتور پژو قیمت چراغ جلو خودرو تعمیر چراغ جلوی خودرو آموزش برق خودرو آموزش تعویض چراغ مزایای لامپ LED معایب لامپ LED بهترین چراغ خودرو بهترین لامپ خودرو تفاوت چراغ زنون با ال ای دی مقایسه چراغ های زنون معایب لامپ زنون HID Xenons انواع چراغ خودرو مزایا و معایب چراغ هالوژنی
چراغ‌های دی لایت معمولا به‌صورت LED در جلوی خودرو تعبیه شده و با روشن شدن موتور روشن می‌شوند. این چراغ‌ها را نمی‌توان به‌طور دستی روشن یا خاموش کرد (مگر با دست‌کاری در سیم‌کشی خودرو)؛ البته نیازی هم به این کار نیست، چراکه مصرف برق آن‌ها به‌ویژه در نمونه‌های LED بسیار پایین است؛ ضمن آن که با توجه به روشن بودن خودرو، به باتری فشاری وارد نمی‌شود.
دی لایت انواع مختلفی دارد که علاوه‌بر کاربرد گفته شده می‌تواند آپشن زیبایی و ایمنی را نیز برای خودرو فراهم کند. دی لایت که در خودروهایی نظیر دنا پلاس، چانگان CS35، کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و… وجود دارد ظاهری شیک و مدرن به خودروی شما می‌بخشد. انواع مختلفی از دی لایت‌ها را می‌توانید در بازار پیدا کنید که با خوردوی شما کاملا هماهنگ باشد. وزن سبک، ضد آب بودن، قابلیت انعطاف‌پذیری، چند حالته بودن و داشتن حالت ژله‌ای، از مواردی است در دی لایت‌های ال‌ای‌دی می‌توانید پیدا کنید. جالب است بدانید که دی‌لایت با تمام این ویژگی‌ها به نسبت سایر آپشن‌های قابل خریداری برای خودرو قیمت بالایی ندارد.

دی لایت استاندارد باید هم‌زمان با روشن شدن خودرو، روشن شود؛ این کاربرد برای افزایش امنیت عابران و سایر خودروها طراحی شده‌است. تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته و اثبات شده‌است که وجود منبع نور روی خودرو در طول روز می‌تواند تاثیر محسوسی بر جلب توجه عابران و راننده‌های دیگر داشته باشد؛ بنابراین می‌تواند در کاهش تصادفات تاثیر بگذارد.

دلایل استفاده از چراغ‌های دی لایت


در خودروهای به‌روز و مدرن دی لایت وجود دارد؛ ممکن است بسیاری از افراد با عملکرد و نقش این چراغ آشنایی نداشته باشند و این فکر برایشان پیش بیاید که این ماشین‌ها برای خودنمایی چراغ خود را در روز روشن کرده‌اند، در حالی‌که دلیل استفاده از چراغ دی لایت چیز دیگری است.

برای دانستن علل استفاده از دی لایت نگاهی به تاریخچه این چراغ‌های مفید می‌اندازیم. برای اولین بار این چراغ‌ها در سال ۱۹۷۰ میلادی در کشورهای شمالی کره زمین مانند نروژ و کانادا، که معمولا هوای برفی و مه گرفته دارند و همچنین نور کافی در روز وجود ندارد، رواج یافت. این چراغ‌ها در روز کمک می‌کرد تا هنگامی که هوا برفی و مه گرفته است یا نور کافی وجود ندارد، خودروها به‌راحتی تشخیص داده شوند.

در کشورهای حوزه اسکاندیناوی به‌علت شرایط خاص جوی و مه‌آلود بودن دائمی هوا، روشن بودن چراغ‌های خودرو در بیشتر ایام سال اجباری است. اولین چراغ‌ها با کاربرد دی لایت نیز در دهه 70 میلادی در کانادا و نروژ ارائه شدند، اما در کشورهای دیگر به ویژه آمریکا که هوا مه‌آلود نیست، بر اساس تحقیقات تصادف خودروها با عابرین چند برابر است. از این رو، این کشورها برای کاهش تصادف خودرو با افراد دوچرخه‌سوار یا عابرین پیاده تصمیم به استفاده از چراغ‌های دی لایت گرفتند که بتوانند عابرین و افراد دوچرخه‌سوار را در برابر خودروها حفاظت کنند؛ بنابراین یکی دیگر از دلایل استفاده از چراغ‌های دی لایت کاهش تصادفات است.چراکه افراد با مشاهده خودرویی با چراغ روشن منتظر می‌شوند تا خودرو رد شود؛ سپس از خیابان عبور کنند. پس از آن بود که به مرور استفاده از این ویژگی در نقاط دیگر دنیا نیز رواج یافت. در دهه 90 میلادی استفاده از این تکنولوژی در آمریکا آغاز شد و در سال 2008 استفاده از دی لایت در خودروهای تولیدی در آمریکا اجباری شد. در اروپا نیز از سال 2011 به بعد استفاده از دی لایت به یک استاندارد در صنعت خودروسازی تبدیل شده‌است.

تحقیقات نشان داده که استفاده از چراغ‌های روشنایی در روز می‌تواند تصادف‌هایی که به‌علت عدم توجه راننده‌ها به خودروهای عبوری است را تا حد زیادی کاهش دهد.

کاربرد چراغ DAY LIGHT
استفاده از چراغ‌های دی لایت در بسیاری از کشورها به‌دلیل کاهش تصادفات و جلب نظر عابرین و افراد دوچرخه‌سوار به خودروهای در حال حرکت است. در حال حاضر خودروسازان داخلی دیلایت را در خودروهایی نظیر پژو 207، دنا پلاس، پژو 2008، 508 و… تعبیه کرده‌اند که چراغ‌های جلو به این سیستم مجهز شده‌اند. لازم به ذکر است در آمریکا خودروهایی که از چراغ دی لایت استفاده می‌کنند، مبلغ بیمه کمتری پرداخت می‌کنند.

چراکه استفاده کردن از این چراغ‌ها در روز برای جلب توجه عابران پیاده یا راننده‌های عبوری است نه خود راننده خودرو! اگر به این مسئله توجه کنیم متوجه اهمیت این چراغ‌ها می‌شویم. اگر در خیابان‌های شهر به ماشین‌های مجهز به دیلایت توجه کرده باشید حتما متوجه شدید که چگونه توجه شما را به خود جلب می‌کنند و این همان چیزی است که طراح‌های این نوع چراغ‌ها دنبالش هستند، یعنی جلب توجه عابر پیاده و راننده‌های دیگر به خودروی در حال عبور و رعایت کردن مسائل ایمنی و فاصله با خودروی مورد نظر. از این رو این چراغ‌ها معمولا از نوع «زنون» هستند تا بتوانند با داشتن نور زیاد، توجه عابران و رانندگان دیگر را جلب کنند.

جمع‌بندی
با وجود این که در ایران بیشتر روزها هوا آفتابی و صاف است و نیازی به استفاده از چراغ دی لایت نیست، ولی از آنجا که استفاده از این چراغ‌های دی لایت سبب افزایش توجه عابرین به خودرو می‌شود، لذا استفاده از آن‌ها می‌تواند در کاهش میزان تصادفات و مرگ و میر جاده‌ای بسیار مناسب باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.