زمان تعویض تسمه دینام پژو 405، سمند و پارس با موتور XU7

0

تسمه دینام 405، سمند و پارس(XU7)

تعویض به موقع و نحوه تعویض تسمه دینام 405 (سمند و پارس) یا تسمه تجهیزات جانبی موتور XU7 از اهمیت خاصی در عملکرد دینام، پمپ هیدرولیک فرمان، کمپرسور کولر و واترپمپ موتور برخوردار است. موتور XU7 بر روی خودروهای سمند، پژو 405 و پارس نصب شده است.

شکل 1 نحوه انتقال قدرت از پولی سر میل‌لنگ به پمپ هیدرولیک فرمان، واترپمپ، دینام و کمپرسور کولر را نشان می‌دهد.

 بریدن تسمه دینام پژو پارس
 تعویض تسمه دینام پژو 206
 تعویض تسمه دینام پژو ۴۰۵
 طریقه تعویض تسمه دینام پژو پارس
 علت بیرون زدن تسمه دینام پژو 405
 مسیر تسمه دینام پژو 206 تیپ 2
 مسیر تسمه دینام پژو 207
 نحوه تعویض تسمه دینام پژو
 زمان تعویض تسمه دینام سمند
 مسیر تسمه هیدرولیک پژو پارس
 زمان تعویض تسمه هیدرولیک
 تسمه کولر چیست
 تسمه کولر پژو پارس

1-پولی پمپ هیدرولیک فرمان 2-غلتک‌ هرزگرد 3- پولی دینام 4-تسمه 5-پولی سر میل‌لنگ 6-تسمه سفت‌کن 7-پولی کمپرسور کولر
شکل1-نحوه انتقال قدرت از پولی سر میل‌لنگ به پمپ هیدرولیک فرمان، واترپمپ، دینام و کمپرسور کولر

با توجه به شکل 1، انتقال قدرت از پولی سر میل‌لنگ به سایر مصرف کننده‌ها از طریق تسمه صورت می‌پذیرد و به منظور افزایش راندمان مکانیکی و همچنین پیشگیری از شل شدن تسمه، این موتور مجهز به یک غلتک هرزگرد شده است که مسیر تسمه به نحوی طی ‌شود که کمترین لغزش بین تسمه و پولی‌ها ایجاد شود و همچنین یک تسمه سفت‌کن نیز وظیفه ایجاد کشش مناسب و حذف ارتعاشات ناشی از ارتعاشات پیچشی میل‌لنگ و قطع و وصل شدن مصرف کننده‌ها همچون پمپ هیدرولیک فرمان، کمپرسور کولر و دینام بر عهده گرفته است.

زمان تعویض تسمه دینام 405 (سمند و پارس):

زمان دقیقی برای تعویض تسمه دینام در نظر گرفته نشده است ولی در هر سرویس دوره‌ای باید نسبت به بازدید تسمه دینام اقدام کرد و در صورت بروز ترک یا هر نوع پارگی، باید نسبت به تعویض تسمه دینام اقدام کرد که البته در کیلومتر کارکرد بالاتر از 50هزار کیلومتر باید نسبت به بررسی تسمه دینام دقت بیشتری را لحاظ کرد.
شکل 2 ترک‌های ایجاد شده در تسمه دینام را نشان می‌دهد.

 بریدن تسمه دینام پژو پارس
 تعویض تسمه دینام پژو 206
 تعویض تسمه دینام پژو ۴۰۵
 طریقه تعویض تسمه دینام پژو پارس
 علت بیرون زدن تسمه دینام پژو 405
 مسیر تسمه دینام پژو 206 تیپ 2
 مسیر تسمه دینام پژو 207
 نحوه تعویض تسمه دینام پژو
 زمان تعویض تسمه دینام سمند
 مسیر تسمه هیدرولیک پژو پارس
 زمان تعویض تسمه هیدرولیک
 تسمه کولر چیست
 تسمه کولر پژو پارس

1-تسمه دینام 2-غلتک هرزگرد تسمه دینام
شکل 2-ایجاد ترک در سطح داخلی تسمه دینام 405

در زمان تعویض تسمه دینام باید نسبت به کسب اطمینان از عملکرد مناسب غلتک‌ها هرزگرد و غلتک تسمه سفت‌کن اقدام کرد چون خرابی آنها می‌تواند تاثیر جدی در کاهش طول عمر تسمه دینام داشته باشد.

نحوه تعویض تسمه دینام 405 (سمند و پارس):

برای تعویض تسمه دینام 405، مطابق شکل 3، باید با اهرمی که انتهای آن همانند رابط آچار بکس به صورت چهار ضلعی ساخته شده است، در بخش چهارگوش که با شماره 3 نمایش داده شده است، وارد کرد و سپس اهرم را باید به نحوی حرکت داد تا تکیه‌گاه متحرک تسمه سفت‌کن در جهت خلاف عقربه‌های ساعت دوران کند.

 بریدن تسمه دینام پژو پارس
 تعویض تسمه دینام پژو 206
 تعویض تسمه دینام پژو ۴۰۵
 طریقه تعویض تسمه دینام پژو پارس
 علت بیرون زدن تسمه دینام پژو 405
 مسیر تسمه دینام پژو 206 تیپ 2
 مسیر تسمه دینام پژو 207
 نحوه تعویض تسمه دینام پژو
 زمان تعویض تسمه دینام سمند
 مسیر تسمه هیدرولیک پژو پارس
 زمان تعویض تسمه هیدرولیک
 تسمه کولر چیست
 تسمه کولر پژو پارس

1-غلتک تسمه سفت‌کن 2-تکیه‌گاه متحرک تسمه سفت‌کن 3-بخش چهارگوش تکیه‌گاه متحرک 4-پولی سر میل‌لنگ 5-پولی کمپرسور کولر 6-سوراخ محل قرارگیری پین خلاص‌کن تسمه سفت‌کن

شکل 3-خلاص کردن تسمه سفت‌کن تسمه دینام 405

مطابق شکل4، پس از اعمال نیرو به تکیه‌گاه متحرک تسمه سفت‌کن در جهت خلاف عقربه‌های ساعت، با هم راستا شدن سوراخ‌های روی تکیه‌گاه‌های ثابت و متحرک، با عبور دادن یک پیچ یا پین مطابق شکل 4 از این دو سوراخ، تسمه سفت‌کن در موقعیت خلاص قرار می‌گیرد و نیروی کششی تسمه آزاد شده و تسمه آزاد می‌شود. سپس تسمه را از روی پولی‌ها و غتلک‌های هرزگرد و تسمه سفت‌کن خارج کنید.

 بریدن تسمه دینام پژو پارس
 تعویض تسمه دینام پژو 206
 تعویض تسمه دینام پژو ۴۰۵
 طریقه تعویض تسمه دینام پژو پارس
 علت بیرون زدن تسمه دینام پژو 405
 مسیر تسمه دینام پژو 206 تیپ 2
 مسیر تسمه دینام پژو 207
 نحوه تعویض تسمه دینام پژو
 زمان تعویض تسمه دینام سمند
 مسیر تسمه هیدرولیک پژو پارس
 زمان تعویض تسمه هیدرولیک
 تسمه کولر چیست
 تسمه کولر پژو پارس

1-غلتک تسمه سفت‌کن 2-تکیه‌گاه متحرک تسمه سفت‌کن 3-پین خلاص‌کن تسمه سفت‌کن
شکل 4-خلاص کردن تسمه سفت‌کن با استفاده از پین

مشاهده ویدئو آموزشی “نکاتی درباره تسمه سفت کن و تسمه تجهیزات جانبی و تسمه تایم” در ایمگ

نکته1: از آنجایی فاصله بین غلتک تسمه سفت‌کن و پولی دینام کم است، برای خارج کردن تسمه، باید تسمه را در جهت عرض قرار داد تا بتواند از لابلای فاصله بین غلتک تسمه سفت‌کن و پولی دینام خارج شود. از طرفی بعضا برای سهولت در کار با باز کردن کامل تسمه سفت‌کن، عملیات تعویض تسمه دینام را انجام می‌دهند.

برای نصب تسمه، پس از حصول اطمینان از سالم بودن غلتک هرزگرد و تسمه سفت‌کن، تسمه را به دقت بر روی پولی‌ها و مطابق الگوی مسیر صحیح تسمه، نصب کنید و با اعمال نیرو به در جهت خلاف عقربه‌های ساعت به تکیه‌گاه متحرک تسمه سفت‌کن، پین عبور داده شده از سوراخ‌های روی تکیه‌گاه‌‌های ثابت و متحرک را خارج کنید و به آرامی تسمه سفت کن را رها کنید تا نیروی مناسب به تسمه دینام اعمال نماید.

نکته 2:پیش از نصب تسمه نو، از سالم بودن غلتک‌های هرزگرد و تسمه سفت‌کن اطمینان حاصل کنید. برای مطالعه نحوه عملکرد و عیب‌یابی تسمه سفت‌‌کن به مقاله “تسمه سفت‌کن اهرمی“مراجعه کنید.

نکته 3: از قرار گرفتن صحیح تسمه بر روی پولی‌ها و غلتک‌های هرزگرد و تسمه سفت‌کن اطمینان حاصل کنید.

نکته 4: پس از نصب تسمه جدید، موتور را روشن کنید و از عملکرد درست تسمه اطمینان حاصل کنید. بدین منظور فرمان را به سمت چپ و راست، چراغ‌های جلو را روشن و خاموش کنید، کولر را روشن و خاموش کنید و از عملکرد صحیح تسمه دینام، پمپ هیدرولیک فرمان و کمپرسور کولر اطمینان حاصل کنید.

نکته 5: هرگز با دست چرب و آلوده به روغن یا گریس تسمه را لمس نکنید چون باعث لغزش تسمه بر روی پولی‌ها و غلتک‌ها شده و طول عمر تسمه را به شدت کاهش می‌دهد.

نکته 6: از کشیدن دست بر روی سطوح داخلی و بیرونی تسمه به شدت پرهیز کنید چون احتمال آسیب دیدن پوست دست و ورود بخش‌های نوک تیز و فرسوده به داخل دست و مشکلات آتی وجود دارد.

سلام من دینام ماشینم ۹۰ امپر بود سدختش ودینام ۱۲۰ امپر انداختم و تسمه سفت کن وهرز گرد بالایی کلن عوض کردم ولی تا ماشینو استارت میزنیم تسمه سه دندانه بیرون میزنه ماشینم هم زانتیا ۱۸۰۰ هستش دلیلش چیه

صیاد نصیری
سلام یا تسمه سفت کن و هرزگردی که عوض کردید درست نصب نشده یا اینکه احتمالا یکی از پولی ها تاب داره این عیب در پژوهای 206 تیپ 5 یه زمانی زیاد شایع بود بخصوص پولی دینامی که عوض کردید رو بررسی کنید. از همراستا بودن پولی ها اطمینان حاصل کنید و لقی پولی ها رو بررسی کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.