علائم خرابی تسمه دینام خودرو پراید ،پژو ۴۰۵ و سمند

1

تسمه دینام چیست؟

خرابی تسمه دینام خودرو یکی از شایع ترین اتفاقاتی است که همه رانندگان وسایل نقلیه بارها آن را تجربه کرده اند.

این قطعه با نام های دیگری همچون “تسمه هیدرولیک” و “تسمه کولر” شناخته می شود. ساختمان کلی آن نیز از یک تسمه، هرزگرد ئ تسمه سفت کن تشکیل شده است.

تسمه دینام در موتور خودرو وظیفه دارد نیروی دورانی میل لنگ را به سایر سیستم ها از جمله پمپ آب، دینام، پمپ هیدرولیک، کمپرسور کولر، سوپر شارژر و … انتقال دهد.

عملکرد کلی این قطعه به این صورت است که هنگام روشن شدن پیشرانه، تسمه دینام توسط میل لنگ به چرخش در آمده و در اثر این چرخش، گشتاوری را به قسمت های نام برده شده وارد می کند.

آموزش باتری سازی آموزش تعویض تسمه دینام آموزش تعویض تسمه دینام پراید صدای جیر جیر تسمه پراید رفع صدای جیر جیر تسمه هیدرولیک عیب یابی خودرو تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو مکانیک خودرو

پس تا به الان متوجه شدید که عملکرد تسمه دینام بر موتور و عملکرد موتور نیز بر تسمه دینام تاثیر دارد. این ارتباط به این صورت است که زمانی که تسمه دینام آسیب ببیند، فشار زیادی به موتور خودرو وارد کرده و حتی ممکن است خودروی شما روشن نشود.

به طور معمول وقتی که صحبت از خرابی تسمه دینام خودرو می شود، منظور این است که این قطعه شل شده است. بنابراین در صورت شل شدن و کاهش اصطکاک، این نیرو به این بخش های حیاتی منتقل نشده و ممکن است خسرات جبران ناپذیری به خودرو وارد شود.

در خودرو های قدیمی تر، ساختمان داخلی موتور از یک یا چند تسمه ساده با مقطع گوه مانند و پولی های دارای شکاف V شکل تشکیل میشد. با این کار اصطکاک بین تسمه و پولی افزایش می یافت. ولی همچنان در اثر کارکرد زیاد، بر اثر سایش، گرم شدن و شل شدن قطعات دیگر بر اثر لرزه های پیشرانه، تسمه شل میشد.

موتور های امروزی به این شکل هستند که در آنها از تسمه ها و پولی های شکاف دار استفاده می شود. این موتور ها دارای تسمه سفت کن هستند و به واسطه آن چسبندگی بهتری با پولی برقرار می کنند.

وجود تسمه پروانه در موتور های امروزی، تمام اجزای جانبی روی موتور را به قرقره اصلی که توسط موتور حرکت می کند، متصل می کند. زمانی که قرقره شروع به حرکت کند، تسمه نیز شروع به چرخیدن می کند.

در اثر خرابی تسمه دینام خودرو، سوپاپ ها در سیلندر در زمان نامناسبی باز شده و با پیستون ها برخورد می کنند. این اتفاق به موتور آسیب می رساند. هزینه تعمیر آن هم بالا می باشد.

افزایش طول عمر باتری افزایش طول عمر خودرو طول عمر باتری خودرو طول عمر باتری اسیدی طول عمر باتری اتمی طول عمر موتور خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

علائم خرابی تسمه دینام خودرو

همان طور که در بخش قبلی گفته شد، خرابی تسمه دینام باعث می شود فشار زیادی به موتور خودرو وارد شده، در عملکرد سوپاپ ها و پیستون ها اختلال ایجاد کرده و حتی شاید خودروی شما روشن نشود. بنابراین آشنایی با نشانه های خرابی این قطعه می تواند از بروز خسارات هنگفتی جلوگیری کند.

در زیر به چند نمونه از این علائم اشاره خواهیم کرد:

  • شنیدن صدای جیر جیر از جلوی خودرو
  • از کار افتادن هیدرولیک فرمان و کولر
  • افزایش دمای موتور
  • تسمه پاره شده و یا ترک برداشته است
  • روشن شدن چراغ هشدار باتری

در ادامه هر کدام از موارد بالا را توضیح می دهیم.

شنیدن صدای جیر جیر از جلوی خودرو: زمانی که خرابی تسمه دینام خودرو اتفاق بیفتد، صدای “جیر جیر” به گوش می رسد. در این حالت ممکن است تسمه کمی از جای اصلی خود جا به جا شده باشد و یا اینکه تاریخ مصرف آن تمام شده باشد.

از کار افتادن هیدرولیک فرمان و کولر: تسمه دینام انرژی لازم برای کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک فرمان را تامین می کند. پس خرابی تسمه دینام خودرو میتواند باعث خرابی این سیستم ها نیز بشود. اگر کولر کار نکند و فرمان سفت شود، یعنی این قطعه آسیب دیده است.

سفت شدن فرمان به شدت فرمانپذیری خودرو را سخت می کند و این یک امر خطرناکی برای خودرو و راننده محسوب می شود.

افزایش دمای موتور: اگر در خودروی شما واتر پمپ نیز توسط دینام چرخانده شود، در صورت خرابی تسمه دینام خودرو، واتر پمپ نیز از کار می افتد. به تبع آن، دمای موتور بالا می رود. پس در صورتی که به طور غیر عادی متوجه شدید دمای موتور بالا رفته، فورا تسمه دینام را مورد بررسی قرار دهید.

تسمه پاره شده و یا ترک برداشته است: در صورتی که این قطعه دچار پارگی و یا خراشیدگی شود، نیرویی که باید به سایر قطعات وارد کند، انتقال داده نمی شود.

روشن شدن چراغ هشدار باتری: باتری خودرو تمام انرژی و برق خودروی شما را تامین می کند. با چرخیدن تسمه دینام، قطعه دینام چرخیده و انرژی به باتری انتقال داده می شود.  پس با خرابی تسمه دینام خودرو، باتری عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

چراغها، ضبط و شارژر فندکی، انرژی خود را از باتری خودرو تامین می کنند.

دلیل خرابی تسمه دینام خودرو

راننده هر وسیله نقلیه ای باید با علائم و دلایل خرابی لوازم یدکی خودرو آشنا باشد. ما در زیر به برخی از دلایل خرابی تسمه دینام خودرو اشاره خواهیم کرد.

  • رانندگی زیاد در دور های بالای موتور (این امر باعث استهلاک اجزای مختلف خودرو می شود)
  • وارد شدن فشار به موتور به دلیل عبور از سرعت گیر ها به صورت مداوم و عدم استفاده از دنده مناسب در سربالایی ها (در سر بالایی ها حتما از دنده سنگین استفاده کنید)
  • خرابی تسمه سفت کن (در صورت گیرپاژ ماشین، تسمه دینام کشیده و یا پاره می شود)
  • سفت کردن بیش از حد تسمه (این کار باعث خرابی تسمه سفت کن و به تبع آن خرابی تسمه دینام خودرو می شود)
  • استفاده از تسمه های نامرغوب (این تسمه ها تحمل بار زیاد را نداشته و زود خراب می شوند)
  • وجود شکستگی در سطح تسمه هنگام خریدن آن (در صورتی که شکستگی وجود داشته باشد و یا در ظاهر دندانه ها مشکلی وجود داشته باشد، آن را خریداری نکنید )
  • وارد شدن هر گونه تنشی بر موتور در اثر رانندگی نامناسب

در صورت خرابی تسمه دینام خودرو، فرمان سفت می شود، واتر پمپ از کار می افتد و آب رادیاتور جوش می آید.

همچنین در صورت پارگی و خرابی تسمه دینام خودرو، کولر، دینام و شارژ باتری به مشکل برخورده، به تبع آن باتری خالی شده و برق مورد نیاز شمع ها نیز تامین نشده و موتور خاموش می شود.

خرابی این قطعه امری بسیار شایع، حتی برای خودرو های خارجی مانند خودروی بی ام و، بنز و … محسوب می شود. بنابراین در صورت مشاهده این خرابی، فورا به مکانیک خودرو مراجعه کنید.

برای تعویض این قطعه زمان خاصی مشخص نشده است. بهتر است هنگامی که روغن و فیلتر روغن عوض می شود، تسمه دینام هم بررسی شود. در بیشتر خودرو ها این قطعه باید هر ۸۰ هزار کیلومتر یا ۵ سال یکبار عوض شود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. AMIRARSALAN. می گوید

    ۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.