معرفی موتورسیکلت کاوازاکی ZX-10R 2023

0

اگرچه موتورسیکلت کاوازاکی ZX-10R 2023, جدیدترین موتور سیکلت در لیست یوزرو نیست، اما در پیگیری که توسط تیم تحقیقاتی ما شده عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته است. این مدل در مسابقات و موتور چهار خطی 998 سی سی، کارآمدی خوبی از خود به یادگار گذاشت. در بررسی های اجمالی از این طراحی ژاپنی می توان به موارد عنوان شده اشاره نمود. با شروع سال 2015، جاناتان ریا با کاوازاکی ZX-10R موفق به کسب 6 عنوان رکوردشکنی متوالی WorldSBK شد. اگر برنده ترین موتور اسپرت تولیدی دهه گذشته را می خواهید، این همان است. با در دست داشتن جدیدترین وسایل کمکی کاوازاکی و 203 اسب بخار قدرت، حتی سوارکاران معمولی نیز می توانند کمی شبیه جاناتان ریا باشند.

در سال 2004، زمانی که کاوازاکی ZX-9R رونمایی شد و ZX-10R را معرفی کرد، “سواری آسان” اولین چیزی نبود که به ذهن می رسید. همانطور که دان کانت (تقریباً 20 سال پیش) گفت: «قرار دادن اسپرزها به 10R وحشیانه در Infineon تمام شهامتی را که می توانستم به دست بیاورم، گرفت. این موتور یک جانور است! کاملاً تحت تسلط موتورش است، با یک ضربه متوسط باورنکردنی که باعث می‌شود وقتی نزدیک لبه لاستیک خم می‌شوید، دسته گاز را بچرخانید. هنگامی که ماشه را فشار دادید، بهتر است آن را نگه دارید زیرا ZX چرخ جلوی خود را از گوشه ها خارج می کند.

موتورسیکلت کاوازاکی ZX-10R 2023

10R اصلی یک افسانه برای دوستداران موتورسواران اسپورت است و زمینه را برای عملکرد درخشان در رنگ سبز فراهم می کند. پس از دو دهه پیشرفت فناوری، آخرین 10R علیرغم پنجره عملکردی عظیمش، بهینه شده و سواری آسان است. آخرین به روز رسانی آن در سال 2021 ارائه شد و شامل بدنه جدید با هوای یکپارچه و مجموعه ای از تغییرات طراحی شده برای حفظ آن در لبه نوک تیز بود. برای مسابقه‌دهنده‌ها، کلکسیونرها یا افراد سخت‌کوش تیم گرین، ZX-10RR با مشخصات همسان‌سازی کاوازاکی بهترین گزینه است. 10RR با قیمتی متناسب با رقابت های اروپایی و ساخته شده در تعداد محدود، به دوران شکوه مسابقات AMA Superbike بازمی گردد، زمانی که داگ چندلر و ZX-7RR یکی از قدرتمندترین جفت های پیست بودند.

هیچ به روز رسانی مهمی برای سال 2023 وجود ندارد، با این حال، کاوازاکی تغییرات زیادی را در ZX-10R 2021 اعمال کرد. تغییرات مکانیکی در موتور چهار خطی 998 سی سی بسیار کم بود، اما نینجا از یک خنک کننده روغنی جدید با هوا خنک استفاده کرد. یک سیستم اگزوز جدید برای حفظ توان خروجی و در عین حال بهبود آلایندگی طراحی شده است. نسبت دنده های داخلی جعبه دنده شش سرعته کاست برای شتاب گیری سریع تر اصلاح شد، در حالی که چرخ دنده نهایی (41 دندانه بزرگتر در مقابل 39 دندانه) اضافه شد. چندین به‌روزرسانی برای مجموعه کمک‌های الکترونیکی سوارکار معرفی شد، از جمله استفاده از یک سیستم کامل سوار با سیم (که نیاز به کابل‌های دریچه گاز سنتی را از بین می‌برد). حالت‌های سواری یکپارچه جدید اکنون از طریق یک صفحه نمایش 4.3 اینچی TFT که قابلیت اتصال به گوشی هوشمند دارد، قابل دسترسی است. کروز کنترل نیز اضافه شد.

کاوازاکی با تاکید بر هندلینگ متعادل، چرخش بازو را پایین آورد، فاصله بین دو محور را افزایش داد، هندسه قسمت جلویی را بهینه کرد و تنظیمات تعلیق Showa را بیشتر کرد. موقعیت سواری ZX-10R نیز تهاجمی‌تر شد، با دسته‌های گیره‌ای که 10 میلی‌متر به جلو و گیره‌های پا به اندازه 5 میلی‌متر بالا رفته بودند. در نهایت، ZX-10R سبک نسل جدید نینجا را دریافت کرد. این شامل افزودن بالهای آیرودینامیکی یکپارچه، جلوپنجره بلندتر با حفاظت بیشتر و طراحی ورودی هوای رم جدید برای موتورسیکلت کارآمدتر از نظر آیرودینامیکی است.

پیشرانه: موتور، گیربکس و عملکرد

قلب ZX-10R موتور 4 سیلندر خطی 998 سی سی است که با مایع خنک می شود. با حداکثر قدرت 203 اسب بخار و 84 پوند فوت. از نظر گشتاور، ZX-10R بی رمق نیست. کار تیم مهندسی در حفظ ارقام اسب بخار در حالی که مقررات آلایندگی در آخرین مدل را رعایت می کند به یک صدا خفه کن طولانی تر، آرایش کلکتور اصلاح شده، مبدل کاتالیزوری تغییر مکان و خنک کننده کارآمدتر منجر شد. ضرایب دنده اصلاح شده نیز به بهبود عملکرد کمک کرده است.

ضریب دنده‌های پایین‌تر در آخرین نسل حس جدیدی از فوریت و ضربه بیشتر در پیچ‌های کندتر در مسیر ایجاد می‌کند، اما این به قیمت  میان‌رده نرمی که همیشه ZX-10R را ساخته است، نمی‌شود. آسان برای سوار شدن بر اساس استانداردهای literbike. همانطور که در مسیر مستقیم از دنده ها استفاده می کنید، ضربه قوی از بالا باعث می شود که از هر یک از 203 اسب بخار به طور کامل آگاه شوید. این مدل یکی از آنهایی است که به شدت خوش دست است، محدودکننده دور را قطع می‌کند و قبل از اینکه متوجه شوید یک دنده دیگر می‌خواهد. دور اضافی 500 دور در دقیقه که توسط موتورهای داخلی ارتقا یافته نسخه RR همراه با کیت لوازم جانبی قطعات اصلی کاوازاکی (بدون دور موتور در دقیقه مشابه ZX-10R است) امکان پذیر شده است.

شاسی / هندلینگ

زدایکس –  دارای قاب آلومینیومی دوقلو، چنگال آزاد Showa Balance و شوک Showa BFRC-Lite (بالانس بدون کوسن عقب) است. حتی با تغییرات زیاد، این کاوازاکی شخصیت آسان سواری خود را حفظ می کند. بازخورد و احساس از قسمت جلو کاملاً مشخص است و به سوارکاران این اطمینان را می دهد که به سختی به پیچ ها فشار وارد کنند و سرعت را در گوشه های پر دست انداز و زخمی حرکت دهند. این مدل در همه جا الهام‌بخش اعتماد به نفس است، اگرچه به اندازه برخی از رقبای فوق‌العاده‌ای مانند Ducati Panigale، زیرک نیست.
ترمز

برای سال 2021، ZX-10R لنت‌های ترمز عقب جدید و سیلندر اصلی ترمز عقب تغییر مکان داد. زدایکس – دارای کالیپرهای چهار پیستونی برمبو با مشخصات مسابقه ای با دو دیسک 330 میلی متری در جلو و یک دیسک 220 میلی متری در عقب است. خطوط ترمز بافته شده از فولاد ضد زنگ به احساس مستقیم کمک می کند.

ZX-10R با سیستم ترمز ضد قفل هوشمند کاوازاکی (KIBS) در دسترس است، یک ABS در پیچ ها که برای عملکرد و استفاده در مسیر مسابقه بهینه شده است. علاوه بر کنترل بالابر چرخ‌های عقب هنگام ترمزگیری شدید در یک خط مستقیم، برای کار با ترمز دنباله‌ای طراحی شده است تا نه تنها از قفل شدن چرخ جلوگیری کند، بلکه تمایل موتور به ایستادن روی ترمز را کنترل کند. برای بهبود احساس سوار، سیستم KIBS به گونه ای طراحی شده است که تا حد امکان به طور دقیق مداخله کند تا از لرزش وحشتناک یا احساس سنگین اهرمی که برخی از تنظیمات ABS از آن رنج می برند جلوگیری شود.

ارگونومی: راحتی و کاربردی

ارگونومی با گیره هایی متمرکز بر مدار است که اکنون 10 میلی متر جلوتر و با زاویه مستقیم تر قرار گرفته اند. صندلی بالاتر است، گیره‌ها، بنابراین سوار در وضعیت سواری تهاجمی‌تری قرار می‌گیرد، که ممکن است در خیابان راحت‌تر باشد، اما در هنگام شتاب پشتیبانی بیشتری می‌کند و به بازوهای سوارکار زمان راحت‌تری در مسیر می‌دهد. بدنه اصلاح‌شده شامل یک جلوپنجره بلندتر است که به سواران خیابانی محافظت بیشتری در برابر باد می‌دهد و برای افزایش کارایی آیرودینامیکی، فضای بیشتری را در پشت حباب به سواران پیست می‌دهد. کروز کنترل و اتصال به تلفن هوشمند، به امکانات این مدل افزوده است.

سیستم الکترونیک موتورسیکلت کاوازاکی ZX-10R 2023

ZX-10R به تجهیزات الکترونیکی مانند سیستم ترمز ضد قفل هوشمند کاوازاکی (معروف به ABS در پیچ)، چهار حالت سواری قابل انتخاب، کنترل کشش پنج حالته، کنترل پرتاب و دمپر الکترونیکی فرمان مجهز شده است. امکانات رفاهی موجود شامل کروز کنترل الکترونیکی و داشبورد TFT با اتصال تلفن هوشمند است.

قیمت و انواع موتورسیکلت کاوازاکی ZX-10R 2023

محدوده قیمت بسته به رنگ، ABS و/یا تریم. قیمت ها به شرح زیر است: 17,399 دلار برای ZX-10R; 17,399 دلار برای نسخه غیر ABS KRT. 18399 دلار برای KRT Edition ABS. و 29699 دلار برای ZX-10RR.

ZX-10RR با مشخصات بالا در تعداد محدود موجود است و دارای چندین ارتقاء عملکرد، از جمله پیستون های سبک وزن Pankl، میله های اتصال تیتانیومی، فنرهای سوپاپ ورودی و خروجی جدید، چرخ های فورج شده Marchesini و تایرهای Pirelli Diablo Supercorsa SP است. کلاس literbike همچنان بسیار سالم به نظر می رسد، به این معنی که ZX-10R رقابت زیادی از ژاپن و اروپا دارد. این شامل CBR1000RR-R Fireblade SP هوندا (28900 دلار) و CBR1000RR (16599 دلار)، یاماها YZF-R1 (17999 دلار) و YZF-R1M (26999 دلار) و همچنین سوزوکی (GSX01,9,9,1,9,0,1,0,1,1,1,1,1,1,00,000$) و سوزوکی است. رقبای اروپایی دوکاتی عبارتند از Panigale V4 (24,495 دلار) و V4 S (31,595 دلار)، BMW S 1000 RR (از 17,895 دلار) و M 1000 RR (از 32,995 دلار)، به علاوه Aprilia RSV4 (18,999 دلار و 18999 دلار RSV).

منبع: motorcycleonline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.