تکذیب سه‌نرخی‌شدن قیمت بنزین

0

طی چند روز گذشته، خبری مبنی بر سه‌نرخی‌شدن قیمت بنزین در فضای مجازی منتشر شد. البته این خبر تاکنون بارها تکذیب شده است.

براساس خبری که این کانال منتشر کرد، مصرف هر باک تا ۳۰ لیتر به مبلغ لیتری ۳ هزار تومان، از ۳۰ لیتر تا ۶۰ لیتر به مبلغ لیتری ۷ هزار تومان و از ۶۰ لیتر به بالا به مبلغ هر لیتر 18 هزار تومان محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر، افرادی که بیش از یک باک در ماه مصرف سوخت دارند،‌ بایستی بخش عمده بنزین خود را به قیمت 18 هزار تومان خریداری کنند.

با فرض اجرایی‌شدن این پیشنهاد، شاهد افزایش چندین برابری قیمت بنزین خواهیم بود. اگر مصرف ماهانه هر خودرو را 100 لیتر بنزین در نظر بگیریم، به رقم 210 هزار تومان می‌رسیم. البته این مسئله درحالی رخ می‌دهد که 60 لیتر آن سهمیه‌بندی و 40 لیتر آن آزاد باشد. با استفاده از روش سه‌نرخی، هزینه لازم برای پرکردن باک بنزین خودروها به میزان 100 لیتر در ماه، به بیش از یک میلیون تومان افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، افزایش قیمت 5 برابری را در این حوزه شاهد خواهیم بود. مطابق تجربه گذشته، افزایش قیمت بنزین بر همه‌چیز – از کرایه تاکسی تا هزینه مواد غذایی – تأثیر می‌گذارد.

بازار داغ شایعات قیمت بنزین

خبر سه‌نرخی‌شدن قیمت بنزین پس از تکذیب توسط تسنیم، توسط نهادها و اشخاص دیگر نیز تکذیب شد. برای مثال، «مصطفی نخعی»، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در روز 25 ام تیرماه این موضوع را تکذیب کرد. او به این موضوع اشاره کرد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی بایستی در بودجه سال 1402 گنجانده شود و مورد توافق دولت و مجلس قرار گیرد.

بااین‌حال چنین گفته‌ای لزوماً صحیح نیست؛ چرا که اکنون شورای هماهنگی سران سه قوا اختیارات بیشتری را در اختیار دارد و می‌تواند قوانین جدیدی را بدون نیاز به تصویب مجلس، اجرا کند. همین مسئله باعث می‌شود تا بازار شایعات پیرامون نرخ بنزین داغ باشد. افزایش قیمت بنزین و بازگشت سهمیه‌بندی در سال 1398 نیز از همین رویه پیروی کرد. افزایش نرخ بنزین در بودجه درج نشده بود اما از ماه هشتم سال به‌صورت یک‌شبه اجرایی شد.

طی چند ماه گذشته، اخبار بسیاری پیرامون قیمت بنزین و دستکاری آن منتشر شدند. همچنین چند طرح آزمایشی برای تخصیص سهمیه سوخت به افراد یا انتقال سهمیه به کارت بانکی نیز اجرا شد. درحال‌حاضر نیز کارت سوخت از مدارک تحویلی خودروهای صفرکیلومتر حذف شده است و مالکان این خودروها بایستی برای دریافت کارت سوخت، در دفاتر پلیس+10 درخواست ثبت کنند. بنابراین بسیاری از مردم اعتقاد دارند انتشار این اخبار و سپس تکذیب آن‌ها یا اجرای طرح‌های متفاوت، گامی در جهت آماده‌سازی افکار عمومی پیرامون افزایش قیمت بنزین یا تغییر در فرایند سهمیه‌بندی است. بااین‌حال خبری مبنی افزایش دقیق و رسمی قیمت بنزین تا این لحظه اعلام نشده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.