بررسی نقاط ضعف و قوت زانتیا سیتروئن
بررسی معایب زانتیا سیتروئن
حتما روزی که برای اولین بار خودرو زانتیا وارد کشورمان شد را به خاطر دارید. محصولی فرانسوی از سوی کمپانی سیتروئن! این خودرو با تفاوت قیمت بالای خود، یکی از بهترین انتخابهای زمان خود بود و سایپا توانست با عرضه آن سود خوبی را به جیب بزند. اولین سری این خودرو در اروپا و فرانسه سال ۱۹۹۳ عرضه شد! یعنی تقریبا بیست و دو سال پیش! این خودرو که تقریبا ده سال پس از عرضه اولیه خود وارد ایران شده بود، اولا به خاطر چند ویژگی منحصر به فرد و ثانیا به دلیل اینکه ما ایرانیان تا پیش از آن، پیشرفتهترین خودرویی که در کشورمان دیده بودیم، دوو سیلو بود، توانست نظر مشتریان را به خود جلب کند.
عرضه رسمی این خودرو در فرانسه تا سال ۲۰۰۱ بیشتر ادامه پیدا نکرد! اگر اهل فیلم باشید، حتما فیلم جذاب Ronin را دیدهاید! با کمی دقت میتوانید نمونههای اولیه زانتیا را در این فیلم که محصول ۱۹۹۸ کشور آمریکاست، مشاهده نمایید.
سایپا بعد از عقد قرار با این کمپانی تا سال ۲۰۱۰ تولید و عرضه این خودرو را ادامه داد و بعدها سعی کرد با موافقت کمپانی سیتروئن، فیس لیفت این محصول پیر فرانسوی را با نام زانتیا ۲ وارد بازار کند. اتفاقی که تبدیل به یک فاجعه شد و محصولی فوق زشت را تحویل مشتری داد!
خب، از تاریخچه زانتیا که بگذریم، باید بگوییم این خودرو هنوز هم در خیابانهای تهران و سایر استانها دیده میشود و علاقهمندان به خود را نیز دارد؛ اما خوب، با توجه به اینکه هنوز زانتیا در بازار خرید و فروش میشود، تصمیم گرفتیم تا کمی خرید این محصول را نقد کنیم و به شما بگوییم چرا به سمت تهیه این خودرو نروید!
دلایل فراوانی برای نخریدن این خودرو وجود دارد و با کمی ریزبینی متوجه خواهید شد که مشکلات و ایرادات آن از مزایا آن بیشتر است. البته این موضوع بیشتر در مدلهای پایین به چشم میخورد و در کنار آن هزینههای سر سام آوری را به مشتری وارد میکند.
- مشکل در سیستم تعلیق و کمکها
مشکل اصلی و مهم این خودرو سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی آن است که علاوه بر متمایز کردن این خودرو نسبت به همکلاسهای خود، میتواند تبدیل به پاشنه آشیل این پیرمرد فرانسوی شود. این سیستم که با گوی کار کرده و قابلیت حرکت خودرو با سه چرخ را نیز فراهم میکند، بسیار حساس و شکننده است. این گوی که با گاز نیتروژن و روغن هیدرولیک کار میکند وظیفه سنگین و مهمی در خودرو دارد و مراقبت فراوانی نیز میخواهد؛ بنابراین اگر قصد خرید این محصول را دارید، از چک کردن این گویها غافل نشوید؛ تعمیر و تعویض آن نیز، باید توسط یک مکانیک کار بلد انجام شود! پس مصیبت خاص خود را دارد.
- بدنه ضعیف
مشکل دوم بدنه فوقالعاده ضعیف و ناکارآمد زانتیاست. این خودرو علاوه بر زیبایی و جادار بودنش، بسیار ضعیف بوده و حتی در تست تصادفات از ۵ امتیاز تنها ۱.۵ نمره را به خود اختصاص داده است که برای همچنین خودرویی ضعف بسیار بالایی محسوب میشود و در مقایسه با خودرویی همچون ۲۰۶ که از دید مردم ضعیف بوده و حتی بدنه آن را حلبی مینامند، بسیار ضعیفتر است؛ بنابراین حتی در صورت عمل کردن صحیح ایربگها در تصادفات رو در رو یا همان شاخ به شاخ، احتمال صدمه دیدن سرنشینان بسیار زیاد است.
- نقطه کور و کاهش میدان دید
با توجه به طراحی این خودرو، میدان دید راننده بخصوص در عقب بسیار پایین است. علاوه بر این موضوع، با توجه به فایبر گلاس بودن صندوق عقب امکان به وجود آمدن صدمه جدی به خودرو بسیار بالاست.
- طراحی قدیمی
همانطور که گفته شد این خودرو و طراحی آن تقریبا مربوط به بیست سال پیش است! پس اگر بر روی صندلی نشستید، امکان دارد که در همان نگاه اول پس از دیدن ظاهر فوقالعاده قدیمی داشبورد، کنسول و … ناامید شوید. بنابراین در سال ۲۰۱۵، انتخاب خودرویی با طراحی سال ۱۹۹۳ اصلا منطقی به نظر نمیرسد!
- استهلاک و مصرف بالای خودرو
این خودرو فرانسوی است و همانند تمام هموطنانش دارای استهلاک زیادی است؛ اما تمامی تحلیلگران بالاتفاق معتقدند که استهلاک این خودرو نسبت به پژو و رنو بسیار بیشتر است. به همین دلیل با بروز مشکلاتی چون ایراد در سیستم هیدرولیک، پمپ بنزین، جلوبندی و… باید هزینه زیادی را برای تعمیر آن در نظر بگیرید!
زانتیا با دو مدل موتور وارد بازار کشور شد. موتور ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی همراه با ۱۶ سوپاپ! این دو موتور هر کدام در مصرف بنزین یکی از اساتید بازار خودرو محسوب میشوند. مصرف خودرو در شهر چیزی نزدیک به ۱۳ لیتر در صد کیلومتر بوده و این میزان در جاده به ۹ لیتر میرسد! پس یا همیشه باید یک ۴ لیتری بنزین همراه خود داشته باشید یا دائم چشمتان به آمپر بنزین باشد.
در پایان قابل ذکر است که این خودرو، در کلاس خود امکانات خوبی داشته و از مزایای آن نمیشود چشم پوشید؛ اما باید بپذیریم که پس از این همه سال، خرید یک خودرو دست دوم با این ایرادات اصلا منطقی به نظر نمیرسد. پس بین کلاس این خودرو، زیبایی و تکنولوژیهای منحصر به فردش و ایرادات آن یکی را انتخاب کرده و باید ببینید کدام مقرون بهصرفه است.
درمورد سیستم تعلیق باید بگم نقطه قوت زانتیا ست، اگر تو دست اندازهای بد مثل ماشینهای دیگه سرعتو کم کنید و آروم برید هرگز به مشکل نمیخورید، فقط سالی یکبار اگر گویهارو شارژ کنید دیگه مشکلی نیست،در مورد بدنه هم خودتون از صافکارها بپرسید که چقدر از ماشینهای ایرانی بدنه محکمتر و سنگینتری داره، میدان دید در جلو هیچ مشکلی نداره اما عقب کمی میدان دید پایینه که اکثرا با نصب دوربین عقب یا سنسور این مشکلو حل کردن، در مورد استهلاک اگر ماشین تمیز بگیرید اصلا خرج زیادی نداره، و مصرف واقعی تو جاده 7-8 و توی شهر 9. اما سواری و راحتی این ماشین واقعا عالیه، بعد از چند ساعت رانندگی بخاطر حالت طبی صندلیها و نرمی ماشین اصلا احساس خستگی ندارید و حتی از بعضی از ماشینهای با قیمت بالاتر هم بهتره، هنلینگش فوقالعادست، شما در پیچها به راحتی با سرعت میپیچید اما ماشین به علت سیستم پویای تعلیقش اصلا بخاطر گریز از مرکز کج نمیشه و حالت سرنشینانش تغییر نمیکنه، و قدرت موتور عالی که باعث میشه سربالایی و مستقیم براش فرقی نکنه
در جواب به تو چه میگوید!!!
تا وقتی امثال شما هستن باید لگن های ۳۰ سال پیش فرانسه دست مردم باشه!!!
از سال ۸۷ زانتیا صفر گرفتم و تا سال ۹۵ نگه داشتم، تمام چیز هایی که در مقاله ذکر شده کاملا درسته. سیستم تعلیق از سال ۸۹ دیگه به خرج افتاد و حداقل سالی ۱ میلیون خرج داشت!
الان روی سالی حدود ۱۰ میلیون حساب باز کنید با توجه به قیمت قطعات و عمر خودرو!! سالی ۳۰ هزار کیلومتر استفاده.
شمایی که به بقیه میگی پاتو به اندازه پراید دراز کن!!! احتمالا پرایدت رو فروختی و لگنی که حداقل ۱۱ سال از عمرش میگذره و سال ها پیش زیر پای ما جرررر خورده رو خریدی!!!
اخه توکه خودت گاری سواری رو چه به نظر دادن در مورد زانتیا گاریچی؟ بهتره خفه شی و پاتو اندازه پرایدت دراز کنی.به قول یارو”مرده گوزید کفن پوسید”