علت خطای گرمکن سنسور اکسیژن چیست ؟

0

یکی از قطعات کوچک خودرو که در عملکرد آن تاثیر می گذارد ، سنسور اکسیژن است . این سنسور در سیستم کنترل سوخت نقش اساسی بازی می کند . سیستم کنترل سوخت با نمونه برداری از این سنسور بازخورد می گیرد تا مقدار سوخت و دیگر عوامل را کنترل کند . سنسور اکسیژن در حقیقت مقدار اکسیژن نسوخته در اگزوز را نشان می دهد و معادل میزان اکسیژن نسوخته ولتاژی تولید می کند که در کمترین غلظت اکسیژن ، معادل 0.1 ولت و در بیشترین غلظت ، معادل 0.9 ولت می باشد .

 آموزش تعویض سنسور اکسیژن تندر ۹۰
 املاتور سنسور اکسیژن
 انواع سنسور اکسیژن
 ایراد سنسور اکسیژن
 سنسور اکسیژن چیست
 گرمکن سنسور اکسیژن چیست
 علت خراب شدن سنسور اکسیژن چیست
 دامپ سنسور اکسیژن چیست
 سنسور اکسیژن تارا
 سنسور اکسیژن دنا
 سنسور اکسیژن ام وی ام X33
 سنسور اکسیژن ام وی ام X22

ECU از این سیگنال ولتاژی استفاده می کند تا بفهمد سوخت چگونه در سیلندر محترق شده است و پس از آن می تواند به بهترین شکل ممکن غلظت سوخت در برابر هوا را تعیین کند . به این ترتیب مصرف خودرو کم می شود و دود خروجی از اگزوز تمیزتر خواهد بود . در خودروهای پیشرفته تر امروزی که از سیستم عیب یابی نسل 2 مستقر در خودرو یا (On-Board Diagnostics – OBD-II) استفاده می‌ کنند ، یک سنسور اکسیژن هم بعد از کاتالیست قرار می گیرد تا راندمان این کاتالیست را مورد بررسی قرار دهد .

اگر مدار سنسور اکسیژن باز شود ( بعنوان مثال سیم آن قطع شود ) یا اتصالی کند و یا سنسور خراب شود و مقداری خارج از محدوده ولتاژ کاری نشان دهد ، معمولا یک کد خطا (Fault) تولید خواهد کرد که چراغ چک یا سرویس خودرو را روشن خواهد کرد . با متصل شدن به ECU  و خواندن کد خطا می توان به خرابی سنسور اکسیژن پی برد . همچنین ممکن است سنسور اکسیژن خودرو ولتاژ نادرستی در خروجی تولید کند و پیام اشتباهی به سیستم کنترل سوخت ارسال نماید ، اما به این دلیل که عدد آن در محدوده مجاز است ، کامپیوتر خودرو به خرابی آن پی نبرد .

به این ترتیب نه کد خطایی تولید می شود و نه چراغ چک یا سرویس خودرو روشن می شود . در چنین وضعیتی معمولا میزان آلایندگی خودرو زیاد می شود و مصرف سوختش هم افزایش می یابد یا ممکن است قدرت موتور کم شود . بنابراین توجه داشته باشید که نبود آلارم یا اخطار مشخص در خودرو به این معنا نیست که سنسور اکسیژن به خوبی کار می کند .

کارایی و راندمان سنسور اکسیژن با افزایش عمر آن کاهش می یابد و همچنین جرم و ذراتی که در طول سال ها روی این سنسور می نشینند ، می توانند سبب کاهش ولتاژ خروجی شوند . از جمله مواد و ذراتی که سبب خرابی سنسور اکسیژن می شوند و در اگزوز وجود دارند ، می توان به سرب ، سیلیکون ، سولفور ، روغن سوخته و حتی برخی افزودنی های سوخت اشاره کرد .
حتی موادی که در محیط یافت می شوند مانند آب پاشیده شده ، نمک وگل ولایی که روی سطح جاده وجود دارند ، می توانند به خرابی این سنسور سرعت ببخشند .

با پیر شدن و خرابی تدریجی سنسور اکسیژن ، سیستم کنترل سوخت نمی تواند واکنش سریعی از خود نشان دهد و سوخت و هوا را به نسبت دقیقی ترکیب کند تا آلایندگی به حداقل برسد . با خراب شدن سنسور اکسیژن ، در حقیقت سیستم کنترل سوخت بازخوردی از عمل کرد خود ندارد و یک سیستم کنترل حلقه باز خواهیم داشت که معمولا ترکیب سوخت و هوا غلیظ تر از حالت عادی خواهد بود ، مصرف سوخت وآلایندگی خودرو بیشتر خواهد شد و ممکن است کاتالیست گران قیمت خودروی شما صدمه ببیند .

سنسور اکسیژن در اصل آنالیز کننده ی دود خروجی از اگزوز است . این سنسور در بعضی خودروها یک عدد وجود دارد و در بعضی خودرو ها ، بسته به نوع سیستم کنترل کننده ی آلاینده ، چندین سنسور وجود دارد . در خودروهای یورو 4 معمولا دو سنسور اکسیژن قرار دارد که سنسور اکسیژن شماره ی یک قبل از کاتالیزور و سنسور اکسیژن دو بعد از کاتالیزور قرار دارد ‌.

سنسور اکسیژن چیست؟

 اجزای سنسور اکسیژن چیست  املاتور سنسور اکسیژن  انواع سنسور اکسیژن  ایراد سنسور اکسیژن  بررسی سنسور اکسیژن  بهترین سنسور اکسیژن 206  تعویض سنسور اکسیژن پژو 206  تعویض سنسور اکسیژن سمند  وظیفه سنسور اکسیژن پژو 206  راه های کاهش مصرف سوخت  پراید چندتا سنسور اکسیژن داره  تعداد سنسور اکسیژن سمند  تعداد سنسور اکسیژن پژو 207

سنسور اکسیژن (O2 Sensor) توسط کمپانی رابرت بوش در دهه 1960 معرفی شد و به سرعت به یکی از مهم ‌ترین فناوری ‌های مسئول جهت کاهش انتشار گازهای خروجی از اگزوز تبدیل شد . امروزه این دستگاه در طیف گسترده‌ ای از اتومبیل ‌های آسیایی ، اروپایی و آمریکایی تعبیه می‌ شود و کار اصلی‌ آن نظارت بر میزان اکسیژن موجود در اگزوز است.

انواع مختلفی از حسگرهای اکسیژن وجود دارند که شامل سنسورهای کلاسیک هستند و جزو مدل‌های قدیمی محسوب می‌ شوند ؛ همچنین حسگرهای نسبت سوخت به هوا یا AFR که در دسته پیشرفته‌ ترین آن ‌ها قرار می‌ گیرند . سنسورهای مدرن AFR ، توانایی تشخیص مقدار دقیق اکسیژن موجود در اگزوز را بدون تأخیر و در زمان واقعی دارند .

سنسور اکسیژن معیوب، می‌تواند به خودرو و محیط‌زیست آسیب برساند ؛ زیرا با وجود ترکیب اشتباهی از سوخت و اکسیژن در موتور ، آلاینده‌ های بیشتری از اگزوز خارج می ‌شوند . مبدل کاتالیزوری همچنین می‌ تواند آسیب بزرگی را متحمل شود ؛ زیرا به منظور داشتن عملکردی صحیح ، به ترکیب خاصی از اکسیژن متکی است .

1- روشن شدن چراغ چک و بررسی آن

اگر سنسور اکسیژن معیوب باشد یا نارسایی در آن وجود داشته باشد ، چراغ چک موتور روشن می‌ شود . به ‌محض روشن شدن این چراغ ، خودروی خود را نزد مکانیک مجرب ببرید . این چراغ می ‌تواند بنابر دلایل مختلفی روشن شود ، بنابراین مهم است که توسط یک متخصص که می ‌تواند به‌ درستی علت دقیق آن را تشخیص دهد ، بررسی شود . اگر وسیله‌ نقلیه ‌ای دارید که مسافت طولانی را پیموده است ، احتمالاً سنسور اکسیژن معیوب آن ، نیاز به تعویض دارد .

2- مسافت پیموده شده گاز معیوب و بوی تخم مرغ فاسد

اگر سنسور اکسیژن خراب شود ، سیستم‌ های انتقال سوخت و احتراق سوخت خاموش می‌ شوند . اگر سنسور اکسیژن معیوب ، ترکیب نسبت هوا به سوخت را قطع کند یا سوخت زیادی به موتور تزریق کند ، مسافت پیموده شده گاز خودرو ، کاهش می ‌یابد . این سوخت اضافی در موتور ، می ‌تواند بویی نظیر تخم مرغ فاسد شده و گوگرد ایجاد کند و حتی ممکن است دود سیاهی را از اگزوز خارج کند . اگر خودتان بیشتر اوقات مخزن گاز را پُر می ‌کنید ، یادداشت کنید که چند گالن استفاده کردید و چند مرتبه آن را پُر کردید . اگر بیش از حد طبیعی باشد ، باید یک مکانیک حرفه ‌ای پیدا کنید تا سنسور اکسیژن را بررسی کند .

3- عملکرد نادرست موتور

هنگامی ‌که سنسور اکسیژن خودرو در حال خراب شدن است ، ممکن است متوجه شده باشید که وسیله نقلیه به شکلی ناهنجار ، نا امید کننده یا به‌ طور نامنظم کار می ‌کند . همچنین ممکن است سایر مشکلات عملکرد موتور مانند کم ‌شدن قدرت و توقف را نیز مشاهده کنید . از آنجایی ‌که خروجی سنسور اکسیژن به کنترل زمان موتور ، فواصل احتراق و نسبت میزان هوا به سوخت کمک می‌ کند ، یک سنسور معیوب ، می ‌تواند این کارکرد ‌های صحیح را مختل کند و باعث عملکرد نادرست موتور یا متوقف ‌کردن آن و سایر موارد مرتبط با آن شود .

4- رَد شدن در تست آلایندگی

اگر در شرایطی زندگی می ‌کنید که به‌طور منظم خودروی خود را تحت تست‌ های آلایندگی قرار می ‌دهید ، پس اگر سنسور اکسیژن خراب باشد ممکن است در آزمایش شکست بخورید . حسگر اکسیژن خراب ، موجب انتشار مقادیر زیادی کربن می ‌شود که نیمی از تست ‌های آلایندگی را رَد می‌ کند ؛ بنابراین درصورت عدم موفقیت در آزمایش ، می ‌توان حدس زد که حسگر اکسیژن خراب ‌شده ‌است . این مورد لزوماً ممکن است با سنسور اکسیژن در ارتباط نباشد ، اما به محض بررسی مشکل اصلی آشکار می ‌شود .

5-  بالا بودن دور موتور در زمان توقف خودرو

نرخ عادی دور موتور RPM در زمانی که خودرو در سطح صاف ( تراز ) متوقف است ، زیر 1000 است ، اما اگر برای مثال دور موتور خودروی شما حداکثر تا 2000 یا 3000 بالا ‌رود ، با یک مشکل جدی مواجه هستید . این مورد می ‌تواند نشانه ‌ای از مشکلات خودرو از جمله حسگر اکسیژن باشد . از آنجا که خروجی سنسور اکسیژن به کنترل زمان موتور ، فواصل احتراق و نسبت هوا به سوخت کمک می ‌کند ، یک سنسور خراب می‌ تواند کارکرد های صحیح خودرو را مختل کرده و باعث نامنظم شدن ریتم موتور شود .

گرمکن سنسور اکسیژن چیست ؟

سنسور اکسیژن

داخل سنسور اکسیژن دارای قطعه ای سرامیکی است که  برای کار کردن از همان لحظه ی اولیه ی استارت ، نیاز دارد قبل از گرم شدن اگزوز گرم شود . برای زودتر گرم شدن سرامیک سنسور ، نیاز به یک گرم کن و یا همان هیتر است . این گرم کن از لحظه ی باز کردن سوئیچ شروع به گرم کردن سنسور می کند . سرامیک گرم شده راح تر و بهتر گاز های آلاینده را آنالیز می کند .

چرا گرمکن سنسور اکسیژن می سوزد ؟

سوختن گرمکن سنسور اکسیژن علت های مختلفی می تواند داشته باشد . از مهم ترین دلایل سوختن گرمکن سنسور اکسیژن می تواند از موارد زیر باشد.

1- ضربه خوردن به سنسور اکسیژن باعث قطع شدن و سوختن گرمکن می شود

2- روغن سوزی و یا سوختن واشر سرسیلندر خودرو

3- ریختن مایعات روی سنسور اکسیژن

4- اتصالی در سیم کشی خودرو و نوسانات برق خودرو

5- جوشکاری بر روی خودرو و اگزوز خودرو

6- پر شدن کاتالیزور

از کجا متوجه بشویم که گرمکن سنسور اکسیژن آسیب دیده است ؟

تعویض سنسور اکسیژن پراید تعویض سنسور اکسیژن پژو 206 سنسور اکسیژن چیست علائم خرابی سنسور اکسیژن قیمت سنسور اکسیژن سمند سنسور اکسیژن پراید کجاست بررسی سنسور اکسیژن آموزش تعمیر خودرو تعمیرکار

دستگاه دیاگ را به خودرو وصل کنید . خودروی خود را انتخاب کنید و ECU  خودروی خود را انتخاب کنید. وارد قسمت دیدن خطاها بشوید . اگر خطایی با کد P0141 و یا خطای گرمکن سنطور اکسیژن مشاهده کردید ، گرمکن سنسور اکسیژن آسیب دیده است .

خراب بودن گرمکن سنسور اکسیژن چه تاثیری در کارکرد خودرو دارد؟

اگر قسمت سرامیکی و سنسوری سنسور اکسیژن خودرو سالم باشد و فقط گرمکن آسیب دیده باشد مشکل خاصی برای خودرو ایجاد نمی شود . فقط برای بهتر کار کردن خودرو در صبح ها ، باید به خودرو فرصت بدهید تا گرم شود . ولی خطای گرمکن سنسور اکسیژن باعث روشن شدن چراغ چک خودروی شما می شود . گرم کردن خودرو حتما در خودرو های پژو 206 تیپ 2 تولید از سال 86 تا 91 بعلت وجود دریچه گاز برقی توصیه می شود .

چگونه می ‌توان خرابی سنسور اکسیژن را تشخیص داد ؟

اگر ابزار صحیحی برای تشخیص سنسور اکسیژن معیوب در اختیار دارید ، می‌ توانید به تنهایی مشکل را تشخیص دهید . این دستگاه ‌ها شامل یک رابط و اسکنر OBD2  ( دستگاه دیاگ ) و یک ولت ‌سنج دیجیتالی هستند و از یک پِراب اکسیژن در کنار ولت ‌سنج استفاده می ‌شود تا مستقیماً سنسور اکسیژن را آزمایش کند . تمام کاری که باید انجام دهید این است که سیم‌ هایی که سنسور را احاطه می ‌کنند را بررسی کنید که آیا هنوز در شرایط خوبی قرار دارند یا خیر ؟ پس از اتمام این مرحله باید موتور را روشن کنید و منتظر گرم شدن آن باشید . رانندگی با ماشین به مدت حدود بیست دقیقه به اندازه کافی موتور را گرم می ‌کند . پس از گرم شدن کافی خودرو می‌ توانید آن را خاموش کنید تا تشخیص انجام شود .

بسته به جایی که سنسور معیوب در آن قرار دارد ، با استفاده از جک ، کف ماشین را بلند کنید تا با خیال راحت وسیله نقلیه را در جای خود به شکلی ثابت نگه دارید . هنگام اندازه ‌گیری احتیاط کنید ، چون منیفولد و لوله‌ های خروجی داغ هستند و در نتیجه ممکن است دچار سوختگی شوید .

کنتور مجهز به کاوشگر ، قرمز و سیاه است . اگر سنسور دو یا سه سیم داشته باشد ، باید کاوشگر قرمز را به سیم سیگنال وصل کنید و کاوشگر سیاه را به پایه مناسبی در موتور خود وصل کنید ، اما اگر سنسورهای اکسیژن دارای چهار سیم باشند ، لازم است کاوشگر سیاه را به سیم پایه سنسور وصل کنید . در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در این فرآیند ، حتماً دفترچه تعمیر خودرو خود را به‌همراه داشته باشید .

پس از برقراری همه اتصالات ، موتور را راه ‌اندازی کرده و سیگنال‌ های ولتاژ را بر روی ولت‌ سنج خود بررسی کنید . ولتاژ سنسور باید در محدوده 0.1 تا 0.9 ولت باشد . یک سنسور معیوب، یک سیگنال کاملاً متفاوت تولید می ‌کند که یا خیلی بالا یا خیلی پایین است .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.