قیمت بنزین صادراتی چقدر است؟

0

بر اساس آخرین مصوبه درباره ارزش گذاری کالاهای صادراتی در سال جاری، قیمت صادرات بنزین معمولی در هر تن ۵۸۴ دلار در نظر گرفته شده است. پس اگر مبنای تبدیل به ریال این کالا را ارز نیمایی در نظر بگیریم که در حال حاضر ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است، قیمت هر تن بنزین معمولی حدود ۶ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۲۰۰ تومان است. از این رو قیمت هر لیتر بنزین معمولی برای صادرات ۶۸۹۱ تومان قیمت گذاری شده است.

با توجه به قیمت ۱۵۰۰ تومانی بنزین سهمیه ای، اختلاف قیمت صادراتی و فروش داخلی بنزین معمولی به ۵۳۹۱ تومان می رسد. همچنین بنزین آزاد با نرخ ۳ هزار تومان عرضه می شود که در مقایسه با نرخ صادراتی ۳۸۹۱ تومان ارزان تر است.

قیمت هر تن بنزین سوپر برای صادرات نیز ۵۹۶ دلار ارزش گذاری شده است که اگر با ارز نیمایی محاسبه کنیم، قیمت هر تن حدود ۷ میلیون و ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان است و این بدان معناست که قیمت هر لیتر ۷۰۳۲ تومان برای صادرات ارزش گذاری شده است. حال با توجه به اینکه بنزین سوپر در کشور با نرخ ۳۵۰۰ تومان عرضه می شود، اختلاف قیمت صادراتی و فروش داخلی بنزین سوپر ۳۵۳۲ تومان است.

اما سایر فرآورده‌های نفت و گاز صادراتی این ‌گونه قیمت گذاری شده‌اند که هر تن نفت سفید ۵۸۸ دلار است که ارزش ریالی آن به ۶ میلیون و ۹۳۸هزار تومان در هر تن و ۶۹۳۸ تومان در هر لیتر می‌ رسد. نفت گاز در هر تن ۵۴۹ دلار ارزش ‌گذاری شده که برای آن با نرخ نیمایی قیمت ۶ میلیون و ۴۷۸هزار و ۲۰۰ تومان در هر تن و در هر لیتر ۶۴۷۸ تومان قابل برآورد است. سوخت هوایی در هر تن ۵۹۸ دلار ارزش دارد که با نرخ ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان نیمایی مجموع قیمت این سوخت در هر تن به ۷ میلیون و ۵۶ هزار و ۴۰۰ تومان می‌ رسد که برای هر لیتر ۷۰۵۶ تومان است. گاز مایع در هر تن ۳۷۷ دلار قیمت خورده که برای محاسبه ریالی ۴ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان است و برای هر لیتر تا ۴۴۴۸ تومان قیمت می‌خورد.

با مقایسه ارزش ریالی سال جاری با سال ۹۶ مشخص می شود که از لحاظ دلاری کاهش وجود دارد و قیمت هر تن بنزین از ۶۲۶ به ۵۸۴ دلار، قیمت هر تن بنزین سوپر از ۶۳۹ به ۵۹۶ دلار، نفت گاز از ۵۷۹ به ۵۴۹، نفت سفید از۶۱۷ به ۵۸۸، سوخت هوایی از ۷۱۴ به ۵۹۸ و گاز مایع از ۵۴۹ به ۳۷۷ کاهش داشته اند. این کاهش در شرایطی رخ داده که قیمت دلار افزایش داشته است. قیمت دلار در سال ۹۶ حدود ۴ هزار تومان بود که اکنون نزدیک به ۱۲ هزار تومان در بازار نیمایی معامله می شود./ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.