چرا پیستون را بیضی شکل می سازند؟

0

بیضی ساختن پیستون : چون گرمای احتراق به بالای پیستون میرسد و آن ناحیه و قسمت قرار گرفتن گژن پین بیشتر از همه جا گرم میشود ، دارای انبساط بیشتری میباشد كه این انبساط موجب چسبیدن پیستون به سیلندر و اشكال در كار موتور میشود بنابراین پیستون را بیضی میسازند كه بعد از گرم شدن انبساط پیدا كرده و حالت دایره پیدا می‌كند.

 

پیستون‌ها با ویژگی‌هایی طراحی شده‌اند که عملکردهای خاصی را در حین کار موتور انجام می‌دهند. سر پیستون یا تاج، بیشترین فشار و نیروی اولیه ناشی از فرآیند احتراق را دریافت می‌کند. ناحیه پین پیستون به دلیل تغییرات سریع، در معرض نیروی قابل توجهی قرار می‌گیرد.

همچنین در معرض انبساط حرارتی ناشی از انتقال حرارت از سر به بدنه پیستون قرار می‌گیرد. ناحیه پین پیستون نسبت به سایر نواحی پیستون در معرض انبساط حرارتی بیشتری است. این امر از خواص انبساط حرارتی آلیاژ آلومینیوم ریخته گری و جرم در ناحیه پین پیستون رخ می‌دهد.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا پیستون را به شکل بیضوی می‌سازند؟ آیا این موضوع مزیتی ایجاد می‌کند یا صرفاً اتفاقی بوده است؟

بیضی شکل بودن پیستون مزیتی در انطباق با ابعاد دائماً در حال تغییر سیلندر ایجاد می‌کند. پیستون به شکلی بیضوی در هنگام سرد بودن، طراحی شده است. در دمای کارکرد، شکل پیستون به شکل دایره‌ای در می‌آید که با سوراخ سیلندر برای بهبود آب‌بندی و راندمان احتراق، مطابقت دارد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.