نحوه اتصال دستگاه تعویض روغن گیربکس اسپین ایتالیا به h30 کراس
راهنمای اتصال دستگاه تعویض روغن گیربکس اسپین ایتالیا به خودرو دانگ فنگ
همانطور که می دانید در هر گیربس اتوماتیک به منظور تعدیل و کاهش دمای روغن گیربکس از وسیله ای به نام خنک کن (رادیاتور) استفاده می گردد که وظیفه آن خنک کردن روغنی ست که پس از روانکاری قطعات داخلی گیربکس ، به مرور داغ شده است. بنابراین در هر گیربکس اتوماتیک یک جریان روغن از گیربکس به خنک کن خواهیم داشت که روغن داغ را از گیربکس به خنک کن انتقال داده و همچنین یک جریان روغن در جهت عکس آن یعنی از خنک کن به گیربکس که روغن خنک شده را به گیربکس انتقال می دهد.
با توجه به این موضوع می توان دریافت که گیربکس و خنک کن، هر کدام دارای دو نقطه ورود و خروج روغن می باشند و هر یک از این نقاط می توانند نقطه مورد نظر ما برای اتصال دستگاه به خودرو باشند. معیار انتخاب بین یکی از این چهار نقطه در دسترس بودن آن برای اپراتور و راحت تر بودن باز و بسته کردن آن می باشد.
به عبارتی ساده تر باید نقطه ای را بعنوان نقطه اتصال دستگاه به گیربکس انتخاب کنیم که باز و بسته کردن آن از زحمت کمتری برخوردار باشد. مدار جریان روغن در گیربکس اتوماتیک همانند شکل زیر می باشد.
اتصال دستگاه به گیربکس خودرو دانگ فنگ
برای اتصال دستگاه به گیربکس خودرو دانگ فنگ ابتدا باید خودرو را توسط جک بالا برده وسینی زیر موتور را باز نمایید تا دسترسی به خنک کن و گیربکس خودرو میسر شود. پس از بالا بردن خودرو و باز کردن سینی آن خنک کن گیربکس قابل مشاهده خواهد شد. همانطور که می بینید نقاط ورود و خروج روغن به داخل گیربکس از زیر قابل رویت می باشند، که در شکل زیر با دایره نشان داده شده اند.
در واقع روغن گیربکس از یکی از این نقاط وارد خنک کن شده و از نقطه دیگر خارج شده و به گیربکس باز می گردد. بنابراین برای اتصال دستگاه به گیربکس باید یکی از این دو نقطه را انتخاب نمایید. هیچ کدام از این دو نقطه نسبت به دیگری ارجح نیست چرا که سایز و شماره دنده و رزوه پیچ های هر دو یکسان بوده و تفاوتی نمی کند که کدام را باز نمایید، اما با توجه به خالی تر بودن فضای اطراف پیچ سمت راست توصیه می شود پیچ سمت راست را باز نمایید.
هنگام باز کردن پیچ حتی الامکان مهره متصل به خنک کن را با یک آچار، محکم نگه داشته و با آچار دیگری پیچ را باز نمایید تا در صورت نیاز به اعمال فشار و نیرو آسیبی به خنک کن وارد نشود.
پس از باز کردن پیچ خنک کن مدار گردش روغن مابین خنک کن و گیربکس قطع می گردد. حال یک مسیر دهنده روغن و یک مسیر گیرنده روغن خواهیم داشت که تصاویر آنها را در زیر مشاهده می نمایید:
پس از باز کردن اتصالات یکی از نقاط ورود و خروج روغن به خنک کن باید کانکتور مناسب جهت اتصال شلنگ های دستگاه به این نقاط را بیابید. به منظور اتصال دستگاه به انواع گیربکس ها دستگاه دارای جعبه ای متشکل از انواع کانکتور ها می باشد که تصویر آن را در زیر می بینید:
در جعبه کانکتور ها هر کانکتور دارای یک کد مخصوص می باشد. برای اتصال دستگاه به گیربکس دانگ فنگ باید از کانکتور های شماره 9A و 22 استفاده نمایید که تصاویر آنها در زیر قابل مشاهده می باشد:
دقت نمایید که کانکتور شماره 9A دارای چهار واشر جهت آببندی می باشد که دو تای آن باید بر روی کانکتور 22 استفاده شده و دوتای دیگر برای خود کانکتور 9A. پس از بستن کانکتور ها مسیر های رفت و برگشت روغن را به صورت زیر خواهیم داشت:
پس از اتصال کانکتور ها به نقاط ورود و خروج روغن شلنگ های دستگاه را به طور تصادفی به کانکتور ها وصل می نماییم. در ابتدا مهم نیست که شلنگ رفت و برگشت به درستی متصل شده باشند (ممکن است شلنگ رفت به اشتباه به مسیر برگشت یا به درستی به مسیر رفت متصل شده باشد) چرا که پس از اتصال شلنگ ها با استفاده از فشارسنج عقربه ای بر روی صفحه نمایش دستگاه از صحیح بودن اتصالات اطمینان حاصل می نماییم.
به این منظور خودرو را توسط جک پایین آورده و برای چند ثانیه موتور خودرو را روشن می نماییم. چنانچه عقربه فشارسنج بالا رفت می توان از صحیح بودن اتصالات اطمینان حاصل کرد. در غیر اینصورت خودرو را خاموش می کنیم سپس با استفاده از اهرم پشت دستگاه که دارای دو حالت A و B می باشد شلنگ رفت و برگشت را تعویض می کنیم.
بدین صورت که مثلا اگر اهرم در حالتA قرار داشت آنرا در حالت B قرار می دهیم و بالعکس. بعد از انجام این کار مجددا موتور را روشن می کنیم و با توجه به بالا رفتن عقربه فشارسنج از صحیح بودن اتصالات مطمئن می شویم.