آموزش نکات فنی و نگهداری از خودرو
1- از عوامل مهم خرابی پلوس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- پاره شدن گردگیر ها
2- رانندگی با دنده اشتباه
3- چک نکردن اتصالات سرپلوس
4- ترمز های بی مورد و استفاده نادرست از ترمز دستی
5- رها کردن اشتباه کلاچ و ضربه های ناگهانی به خودرو
6- بکسل کردن وسیله ای که دارای وزن بیشتری نسبت به خودرو است
7- روشن کردن خودرو با هل دادن
2-ریختن روغن بیشتر از خط ماکس ضرر های زیر را برای خودروی شما دارد
1⃣ باعث فشار به پمپ روغن میشود.
2⃣ باعث نفوذ روغن به سر شمع ها و دوده زدن الکترود آنها میگردد , در نتیجه جرقه شمع ضعیف شده و احتراق ناقص خواهید داشت.
3-پمپ گریز از مرکز چیست؟
✅یکی از رایجترین انواع #توربوماشینهای جریان شعاعی، پمپهای گریز از مرکز هستند. این پمپها از دو بخش اصلی تشکیل میشوند. بخش اول «ایمپلر» (Impeller) نام دارد که به یک شفت چرخان متصل است.
✅بخش دوم «پوشش» (Casing)، غشای ساکن یا «حلزونی» (Volute) نامیده میشود که این حلزونی ایمپلر را در بر میگیرد.
ایمپلر پمپها معمولا شامل تعدادی «پره» (Blade) است که با الگوی منظمی اطراف شفت قرار گرفتهاند. به این پرهها «وِین» (Vane) نیز گفته میشود. شکل زیر بخشهای مختلف یک پمپ گریز از مرکز را نشان میدهد.
✅پمپ گریز از مرکز، زمانی که ایمپلر شروع به حرکت میکند، سیال از ورودی پوشش که به «چشمی» (eye) نیز شهرت دارد، به داخل پمپ، جریان مییابد و بعد از دریافت انرژی به صورت شعاعی از ایمپلر خارج میشود.
4-نکات فنی درباره واير شمع
درخودروهاي مجهز به موتور بنزيني، براي احتراق سوخت درون موتور، نياز به ايجاد جرقه است. اين جرقه توسط شمع با انتقال برق ولتاژ بالا توسط واير شمع از كويل، صورت ميپذيرد. ويژگي و کيفيت واير شمع به صورتي بايد باشد که نوسانات قوي الکتريکي و پارازيت (امواج مزاحم) ايجاد نکند. ساختار واير شمع شامل بخش رسانای جريان الکتريکی و بدنه عايق آن است.
✔️ استفاده از واير شمعهاي غيراستاندارد و متفرقه موجود در بازار ايرادات زير را ايجاد خواهد كرد:
احتراق ناقص سوخت و لرزش موتور
افت توان و كشش موتور
افزايش مصرف سوخت و آلايندگي گازهاي خروجي اگزوز
بالارفتن دماي موتور ناشي از اعمال فشار بيش از حد به موتور
كربن گرفتگي سطح داخلي محفظه احتراق درون سرسيلندر و تاج پيستون و كاهش انتقال حرارت بين اين قطعات
5- عمر لاستیک خودرو چقدر است؟
🔹 بسیاری از کارشناسان توصیه میکنند که لاستیکها باید هر سال، بعد از 5 سال استفاده مورد بازرسی قرار گیرند و بعد از 10 سال، تعویض شوند.
🔹 برای بررسی سن لاستیکهای خودرو، به حاشیه لاستیک خود نگاه کنید. یک شماره سریال ۱۰ تا ۱۲ رقمی پیدا کنید، که معمولاً مخفف “DOT” قبل از آن است. چهار رقم آخر هفته و سال تولید را نشان میدهد.
6-تست پاره شدن یا رد کردن تسمه تایمینگ
با یه حرکت ساده میتوا نید بفهمید تسمه تایم پاره یا رد شده یا نه و از صدمه ی بیشتر به اجزای موتور(پیستون . سوپاپ ….) در هنگام استارت زدن بعد از پاره شدن تسمه جلوگیری کنید.
اگر در حال حرکت ماشین خاموش شد به هیچ عنوان استارت نزنید
دنده را در یک قرار دهید و ماشین را هُل دهید
اگه ماشین براحتی و بدون درگیری حرکت کرد تسمه پاره شده
ولی اگه ماشین حرکت نکرد و درگیر بود یعنی تسمه سالمه
7- 5 علت کاهش عمر خودرو
1- تنظیم باد نامناسب
2- گاز دادن بیهوده
3- خورشید
4- کثیفی
5- روغن نامناسب
8-زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای ایرانی
✅تیبا و پراید هر ۸۰ هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد
✅سمند، پارس و پژو ۴۰۵ هر ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارند
✅پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هر ۷۰ هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد.
✅پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هر ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد.
✅تندر ۹۰ هر ۴۵ هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد.
✅رانا هر ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد.
✅ریو هر ۶۵ هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد.
✅زانتیا هر ۶۵ هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد
✅زمان تعویض تسمه تایم سمند ef7 هر ۷۰،۰۰۰ کیلومتر می باشد
نکته مهم❗️
اگر رانندگی شما همراه با شتاب گیری و افت سرعت ناگهانی و دنده مرده همراه است و از آخرین باری که تسمه تایم را عوض کرده اید بیش از ۳ سال میگذارد پیشنهاد میکنیم هرچه سریع تر برای تعویض تسمه تایم ماشینتان اقدام نمایید.
9-برخی از دلایل ریپ زدن موتور در حال حرکت:
1- گرفتگی فیلتر بنزین
2- فشار بنزین پایین است،فشار پمپ بنزین باید 2.5 تا 3 بار باشد.
3- ایراد سخت افزار یا نرم افزار ECU
10-تعریف ریموت دزدگیر سمند:
⤵️یونیت قفل مرکزی سمت چپ راننده پشت یک در ب قرار داره که با دو پیچ بسته شده . پیچ ها روباز کرده ویونیت رو خارج می کنیم.
⤵️ داخل یونیت دو قسمت فلزی زیر آی سی مشکی رنگ هست.این دو قسمت فلزی رو با سیم یا چیز دیگه به هم متصل کنید.
⤵️ سپس دکمه ی قفل روی ریموت رو چند بارفشار بدید.
عمل کردن ریموت و موتور قفل درب ها نشون دهنده ی تعریف شدن ریموت می باشد .
11-سنسور دمای هوای ورودی به موتور
با از کار افتادن این سنسور به خصوص در ماشین های بدون سنسور اکسیژن یا کاربراتی الکترونیکی باعث میشود که تنظیم موتر از حالت ایده ال خود خارج شود و موتور بد کار کند. اما در سایر خودرو ها به انضمام سنسوراکسیژن تا حدودی این خطا تصحیح میشود.
نکته: با خراب شدن این سنسور موتور دچار لرزش در دور ارام و دیر روشن شدن در هوای سرد ومصرف زیاد سوخت خودرو میشود
روش تعمیر:
1. در خودروهای که سنسور دمای هوا به صورت جداگانه از سنسور فشارمانیفولد نصب میشود این سنسور پس از چک سیم کشی باید تعویض گردد ولی در مدل سرهم ایراد ها اکثرا مربوط به سیم کشی است وکمتر این سنسور خراب میشود
12-مشکلات برداشتن ترموستات
1⃣ زمان سربالایی موتور خودرو داغ شده و در سرپایینی یکمرتبه و دفعتا سرد شده که احتمال تاب برداشتن سرسیلندر و ترک برداشتن سرسیلندر و بلوکه سیلندر زیاد است.
2⃣ در سرمای خیلی سرد بخاری در نیم ساعت گرم می شود.
3⃣ موتور در دمای نرمال کار نمی کند .
چون اولا دیر به دمای مطلوب می رسد تا آن موقع موتور در شرایط #نرمال کار نمی کند.
در ضمن دمای مطلوب کارکرد موتور 85 تا 95درجه است .
پایین تر یا بالاتر آسیب زا است.
حتی پایینتر آسیب زا است.
چون لقی قطعات زیاد است و سایش قطعات زیاد می شود.
13-تعریف و برنامه ریزی دریچه گازبرقی بدون استفاده از دیاگ
خودروهايي که دریچه گاز آنها برقیست به هر دلیلی اگر ای سی یو, موقیت دریچه را تشخیص ندهد ، خطای برنامه ریزی دریچه گاز ظاهر شده و موتور گاز نمی خورد،
در این شرایط میبایست اقدام به تعریف دریچه گاز به روش زیر نمود :
سوئیچ را تا انتها باز كنيد
حدود ٢٠ ثانيه منتظر بمانيد
پدال گاز را تا انتها فشار داده و ٢٠ ثانيه نگه داريد
بدون اينكه پا را از روى پدال برداريد سوئيچ را ببنديد
٢٠ ثانيه منتطر بمانيد و بدون فشار دادن پدال گاز استارت بزنيد و ماشین را روشن كنيد.
14-چرا باید فيلتر سوخت را تعويض كنيد
در هر ساعت كاركرد موتور مقدار خيلي زيادي بنزين از فيلتر سوخت عبور ميكند. اين فيلتر مواد زائد و مقدار كمي آب را از بنزين جدا ميكند. اين مقدار آب در زمستان در اثر يخ زدن موجب مسدود شدن مسير بنزين و عدم ارسال سوخت كافي به سيلندرها شود.
15- استارت پس از روشن شدن خودرو قطع نمیشود
وقتی موتور خودروی شما روشن میشود، باید سوئیچ یا دکمهی استارت را رها کنید. در این حین انتظار میرود که مدار استارت قطع شود و اتصال استارت به موتور را از بین ببرد.
▫️اگر استارت پس از روشن شدن خودرو در مدار باقی ماند، تقریبا میتوان مطمئن بود که رلهی استارت دچار اشکال شده است. اگر چنین اشکالی پیش بیاید، احتمال آسیبرسیدن به استارت، مدار استارت و سیستم انتقال قدرت وجود دارد.
16-مهم :قفل شدن کمربند هنگام تصادفات رانندگی و یک راهکار
وقتی ضربه شدید به ماشین میخورد، کمربند کشیده و قفل میشود و چون جای صندلی تغییر میکند کمربند آزاد نمیشود!
موارد زیادی داشتیم که ماشین در حال سوختن بوده و راننده زنده زنده در آتش جان داده است.
برای رهایی از این مشکل کافی است کمی اهرم خواب صندلی را به عقب هدایت کنیم و یا ریل صندلی را آزاد کنیم و به عقب هول بدهیم تا کمربند به راحتی از حالت قفل خارج شود
اطلاع رسانی کنید تا در نجات جان حتی یک نفر سهیم باشید.
17-تشخیص صدای گیربکس و دیفرانسیل
_تشخیص بین صدای زوزه گیربکس و دیفرانسیل
در سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت دنده را خلاص کنید,
اگر صدای زوزه قطع شد, ایراد از گیربکس است
اگر صدا قطع نشد, ایراد از دیفرانسیل میباشد.
18-دانستنیها درباره حروف اختصاری در خودرو
حروف
🔸ABS
🔸EBS
🔸ASR
🔸ECS
که در پشت بعضی از خودروها نوشته شده به چه معناست؟
ABS
✅همان سیستم ضد بلوکه ترمز است
EBS
✅سیستم ترمز الکترونیکی هوشمن است که نیروی تروز زا بر حسب نیاز بین چرخها تقسیم میکند
ASR
✅سیستم ضد لغزش است و به صورت مکمل EBS عمل میکند
ECS
✅سیستم هوشمند کنترل پایداری خودرو است
19-علایم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر
🆘 ایجاد کف سفید رنگ داخل درب موتور
🆘 دود مایل به سفید از اگزوز
🆘 آب موتور مداوم کم میکند
🆘 آمپر آب زود بالا می رود و معمولا از وسط بالاتر هست
قدرت موتور کم یا 3 چهارم هست
در بعضی موارد حاد از اگزوز قطرات آب به بیرون پرتاب می شودحتی ممکن است واشر شما ترسانده باشد ولی هیچکدام از علایم بالا را نشان ندهد و تنها نشان آن کم کردن آب هست. البته کج شدن میل سوپاپ هم تاثیر زیادی در افت قدرت موتور خواهد داشت.
@IK_CO
منبع:کارستان