دانستنی های ضروری راننده در مورد خودرو

0

قسمت اول

دراین مقاله قصد دارم مطالب مهم و حیاتی رو با شما در مورد خودرو در میان بگذاریم.

بهتره اول به چند تا سوال من پاسخ بدهید:

1-شما به عنوان راننده یک خودرو چه قسمتهایی از خودرو را روزانه یا ماهانه یا سالانه بررسی می کنید؟

2-شما تا چه اندازه از سرویسهای فنی دوره ای خودرو اطلاع دارید؟

3-شما تا چه اندازه از نحوه روشن شدن موتور در خودرو اطلاعات فنی دارید؟

4-به نظر شما  قطعات زاپاس در خودرو کدام قطعات هستند؟

من نمیدانم شما تا چه اندازه در مورد این سوالات اطلاعات دارید نهایتا آنچه را که میدانم را با شما به اشتراک میگذارم.

جواب1-معمولا روزانه:آب و روغن موتور

ماهانه: روغن ترمز و واسگازین گیربکس و آب پمپ شیشه شور

سالانه : شمعها و تسمه تایم و دینام و لنتهای ترمز و لاستیکهای خودرو

جواب2-معمولا قطعاتی که بیشترین فرسایش دارند.

صافی بنزین هر 20000کیلومتر پیمایش

شمعها هر 20000 کیلومتر پیمایش

فیلتر روغن با هر بار تعویض روغن موتورهر 5000 کیلومتر

صافی هوا با هر دو بار تعویض روغن یکبار تعویض گردد

تسمه تایم هر 60000 کیلومتر پیمایش

بازدید جلوبندی و ترمزها هر 30000 کیلومتر پیمایش

واسگازین هر 60000 کیلومتر پیمایش

خوبه که پیگیر مطالب فنی هر چند ساده اما مهم هستید. در ادامه مباحث قسمت اول که در مورد 2 سوال اول کم و بیش توضیحاتی ارایه گردید به جواب سوال سوم میپردازیم.

خدمات فنی خودرو آموزش عیب یابی ماشین آموزش سرویس و نگهداری خودرو سرویس کولر ماشین اصول نگهداری از خودرو آموزش شارژ گاز کولر خودرو دلایل جوش اوردن خودرو آموزش تعویض ترموستات سمند فواید ضدیخ برای موتور ایرادات سیستم تعلیق کاهش استهلاک خودرو

سوال:شما تا چه اندازه از نحوه روشن شدن موتور در خودروهای انژکتوری اطلاعات دارید؟

اینکه بحث را در مورد خودروهای انژکتوری ادامه میدهیم به این جهت است که در حال حاضر سیستمهای پلاتینی وکاربراتوری منسوخ شده وهدف راهنمایی در مورد خودروهای جدید انژکتوری با احتراق سوخت داخلی میباشد…اما باز جهت روشن شدن مطلب خوبه یه توضیح مختصری در مورد سیستمهای احتراق قدیمی بیان بشه.

بطور کلی میتوان گفت با به وجود اوردن ولتاژ بالا در سرشمع وهدایت این ولتاژ بالا توسط شمع به داخل پیستون در یک زمان خاص(نقطه مرگ بالا) که پیستون در بیشترین حالت فشردگی سوخت وهوا را بوجود اورده وایجاد انفجار باعث تولید نیروی قویی میشویم که باعث به عقب راندن پیستون ودر نتیجه چرخش میل لنگ میشویم.خب پس کل قضیه به زبان ساده بیان شد.

پس به این مطلب باید دقت کافی داشته باشید که در تمام سیستمهای احتراقی چه قدیمی وچه جدید یک اصل کلی وجود دارد وان اینست که ما برای ایجاد انفجار باید 3عامل مهم رادر یک زمان معین محیا کنیم

اول ولتاز بالا سرشمع

دوم سوخت

سوم هوا که باید بصورت فشرده داخل یک محفظه باشند.که در خودروهای قدیمی ولتاز بالا را قطعاتی همچون کویل وپلاتین محیا میکردند وسوخت وهوا را کاربراتور ومحفظه را سیلندر وانجام فشرده سازی توسط پیستون انجام میگرفت.

چرا باید در زمان معین هر 3 مورد وجود داشته باشد؟جواب اینست که فقط در همان زمان معین است که بیشترین نیرو از انفجار سوخت وهوا بدست میاید ومثلا اگر ولتاژ بالا درست در همان لحظه طلایی وجود نداشته باشد یا کمی زودتر ویا دیرتر جرقه سر شمع زده بشود خواهیم دید که نیروی حاصله بسیار ضعیف خواهد بود وقدرتی جهت ایجاد حرکت نخواهد داشت.پس به اهمیت این لحظه طلایی دقت کنید

در موتورهای جدید با سیستم انژکتوری از نظر سخت افزاری وفیزیکی تمام عملیات همانند عملیات قدیمی انجام میشود تنها تفاوت در نحوه ایجاد ولتاژ بالا ونحوه سوخت رسانی وهوا داخل محفظه سیلندر میباشد…به این صورت که بجای پلاتین ودلکو از یک سنسور با نام سنسور دور موتور یا میل لنگ استفاده شده وبجای کاربراتور از قطعه ای با نام سوزن انژکتور استفاده گردیده ودر رابطه با تزریق هوا از قطعه ای با نام استپر موتور یا دریچه گاز برقی استفاده شده واز انجایی که این قطعات جدید به نوعی جزو قطعات الکترونیکی حساب میشوند باید توسط کامپیوتر موتور یا همانecu ایسیوتحت نظارت وکنترل میباشند.

بطور خلاصه سنسور دور موتور یکی از مهمترین قطعاتی است که ان لحظه طلایی انفجار را به ایسیو گزارش میدهد وایسیو بعد از اطلاع از لحظه مورد نظر کویل را فعال کرده وکویل ولتاژ بالا را تولید کرده وتوسط شمع به داخل محفظه انفجار هدایت مینماید.همچنین بطور همزمان ایسیو سوزنهای انژکتور را نیز جهت پاشش سوخت به داخل محفظه فعال مینماید ودر عین حال میزان ورود هوا را نیز توسط استپر یا دریچه گاز مورد کنترل قرار میدهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.