آشنایی با علت لرزش موتور خودرو و رفع ایراد

1

اگر در فصل سرما قرار داشته و یا به هر دلیل خودروی شما در محلی سرد پارک شده باشد، لرزش جزئی موتور که پس از گرم شدن متوقف گردد، را باید به سرما ربط دهیم. اما در این حالت باید پس از چند دقیقه یا حتی کمتر، لرزش متوقف شده و روند کار موتور عادی گردد.
روشن کردن خودرو در هوای سرد، می تواند با لرزش موتور همراه باشد. این لرزش پس از چند دقیقه متوقف خواهد شد.

شمع‌های معیوب
عیب در شمع‌ها و یا تمام شدن طول عمر آن‌ها نیز یکی از دلایل بسیار رایج لرزش موتور است. در این صورت با تعویض شمع خودرو، لرزش متوقف شده و دیگر چنین مشکلی نخواهید داشت. توجه داشته باشید که عیب در شمع‌ها، با لرزش ابتدایی همراه نبوده و اتفاقا پس از مدتی حرکت، خود را نشان می‌دهد.

عیب در سیستم ترمز
دقت کنید؛ در صورتی که لرزش در حین ترمز گرفتن، افزایش پیدا می‌کند و به نوعی به ترمزگیری بستگی دارد، احتمالا عیب در سیستم ترمز بوده و نیاز به تعویض لنت ترمز داریم.
ایراد در سیستم ترمز و به ویژه لنت ها، موجب لرزش موتور شده و حین ترمز گرفتن، لرزش بیشتری را احساس خواهید کرد.

عدم سوخت رسانی صحیح
یکی از دلایل رایج لرزش موتور خودرو، عدم سوخت رسانی صحیح است. اگر مسیر سوخت رسانی گرفتگی داشته و یا احتراق به درستی صورت نگیرد؛ امکان لرزش موتور خودرو را خواهیم داشت. در این صورت سوخت مورد نیاز به موتور نرسیده و عملکرد آن با اختلال روبروست که خود را به شکل لرزش نمودار می‌سازد. به ویژه این اتفاق زمانی که سرعت بیشتری گرفته و به ماشین شتاب می‌دهید، بارزتر خواهد بود.

عیب در دمپر میل لنگ
در شرایطی که دمپر میل لنگ که اتفاقا مسئولیت ثابت و بدون لرزه نگه داشتن قطعات موتور را دارد، مشکلی داشته و معیوب باشد، حین حرکت لرزش‌های ضعیف تا جدی را تجربه خواهید کرد.
دمپر میل لنگ وظیفه ثابت و بی لرزه نگه داشتن میل لنگ ها و به طور کلی قطعات وابسته به آن ها را داشته و در صورت عیب، لرزش موتور را ایجاد خواهد کرد.

خرابی دسته موتورها
دسته موتورها نیز از قطعاتی هستند که ثبات، تعادل و پایداری موتور خودرو را فراهم می‌سازند. با این حساب بدیهی‌ست که در صورت خرابی دسته موتورها یا بدتر شکسته شدن آن‌ها، باید انتظار لرزش موتور خودرو را داشته باشیم. دسته موتورها باید در سرویس‌های بازدید موتور خودرو، چک شده و در صورت نیاز تعویض گردند. این مورد، بیشتر حین خاموش کردن خودرو، موجب لرزش می‌شود. به این معنا که اگر حین خاموش کردن موتور خودرو، متوجه لرزش موتور خودرو گشتید، باید به عیب در دسته موتورها شک کرده و این قطعه را بررسی نمایید.

تنظیم نبودن موتور
به طور کلی پایین بودن دور موتور و عدم هماهنگی با دنده‌ای که روی آن قرار داریم، یکی از دلایل لرزش موتور ماشین خواهد بود. در این شرایط با گاز دادن، مسأله برطرف خواهد شد. اما اگر موتور ماشین نیز تنظیم نباشد، پی در پی با لرزش‌های موتور روبرو خواهید شد. در این صورت تنها یک تنظیم موتور کامل، صورت مسأله را پاک خواهد کرد.
در صورتی که موتور خودرو از تنظیم خارج شده باشد، دور موتور در جای صحیح خود قرار نگرفته و در شتاب های بالا، با لرزش روبرو می شویم.

خرابی سنسور هوا
خراب بودن سنسور هوا و عیب در عملکرد آن، مانع تنظیم میزان هوای ورودی به انژکتورها شده و در نتیجه اطلاعات صحیح به کامپیوتر انتقال داده نمی‌شود. به این صورت سوخت رسانی مختل شده و میزان لازم سوخت به موتور نمی‌رسد. در صورتی که سنسور هوا مشکل متوسط و کمی داشته باشد، با لرزش موتور روبرو خواهیم شد؛ اما به خاطر داشته باشید که شکل بسیار جدی‌تر آن، صدمات بزرگتری به بار آورده و می‌تواند به خفه کردن موتور نیز منجر شود.

سوختن واشر سرسیلندر
اگر واشر سرسیلندر خودروی شما سوخته باشد، به اصطلاح خودرو آب روغن قاطی کرده و این به محفظه احتراق نیز سرایت خواهد کرد. با وارد شدن آب به محفظه احتراق، اوضاع بهم ریخته و عمل احتراق به شکل صحیح انجام نمی‌گیرد. با نبود احتراق درست، کارکرد موتور خودرو نیز مختل گشته و لرزش‌هایی را احساس خواهید کرد.
سوختن واشر سرسیلندر و وارد شدن آب به محفظه احتراق، موجب لرزش خودرو خواهد شد.

عیب در سنسور فشار منیفولد
اگر سنسور فشار منیفولد مشکلی داشته باشد، ترکیب سوخت و هوا بهم ریخته و از تنظیم درست خود، خارج می‌شود. در این حالت سوخت رسانی و احتراق مختل گشته و باز لرزش را خواهیم داشت.
توضیح: سنسور فشار منیفولد، وظیفه تنظیم میزان سوخت و هوا در ترکیب با یکدیگر را دارد و پیش از احتراق، یک عنصر کلیدی محسوب می‌گردد.

عیب در کلاچ
عیب در کلاچ به ویژه صفحه کلاچ و تمام شدن آن، موجب می‌گردد که در ابتدای حرکت با لرزش روبرو شوید. همچنین کثیف شدن صفحه کلاچ نیز شرایط مشابهی به وجود می‌آورد. در این صورت با سرویس صفحه کلاچ و احیانا تعویض دیسک و صفحه، مشکل برطرف شده و مجددا خودروی خود را سرحال خواهید یافت.
دیسک و صفحه به طور مستقیم در پایداری سیستم کلاچ خودرو تاثیر داشته و در صورت خرابی یا کثیفی این قطعات، اختلال در عملکرد کلاچ و لرزش را خواهیم داشت.

رفع لرزش موتور خودرو
اگر به دنبال رفع علت تکان خوردن موتور ماشین هستید برای رفع لرزش موتور خودرو، مراحل زیر را دنبال کنید .
ولی اگر در این باره اطلاعات خاصی ندارید بهتر است از یک تعمیر کار حرفه ای کمک بگیرید .

منشاء مشکل را شناسایی کنید
برای رفع هر مشکلی، ابتدا باید منشاء اصلی آن را شناسایی کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شما این است که کدهای عیب یابی یا دیاگ را بررسی کنید. در این عیب یابی متوجه می‌شوید که آیا سیلندرها دچار ایرادی شده‌اند یا مشکل از جای دیگری است. امیدوارم باشیم که سیلندرها ایرادی پیدا نکرده باشند. در این صورت مشکل می‌تواند در سنسورهای اکسیژن، تامین سوخت، تامین هوا و یا کامپیوتر خودرو باشد. لازم است که هر یک از این موارد را مورد بررسی قرار داده و ایراد در عملکرد موتور را تشخیص دهید.
نخستین قدمی که برای رفع لرزش موتور خودرو باید بردارید، عیب یابی و تشخیص ایراد به وجود آمده است.

مشکل را آنالیز و تحلیل کنید
درک مشکل به وجود آمده، اهمیت زیادی دارد. زیرا یک اشتباه در تشخیص و درک نکردن عیب رخ داده، می‌تواند به از دست دادن کلی موتور خودرو منجر شده و هزینه‌های به شدت سنگینی به بار بیاورد. با این حساب لازم است که عیب یابی با درستی و به دقت زیاد انجام شود.

احتراق ناقص یک سیلندر
در صورتی که تنها یک سیلندر با احتراق نادرست، روبرو باشد؛ احتمالا مشکل در انژکتور سوخت و یا در سیستم احتراق است. در اینجا لازم است که شمع‌ها، سوکت‌‌های احتراق و سیم کشی را بررسی کنید. اگر کویل سیلندر شکسته شده باشد، تشخیص و تعمیر آن بسیار ساده خواهد بود. توجه داشته باشید که برخی از خودروها دارای یک کویل برای دو سیلندر هستند و با بروز پیدا کردن مشکلی برای این کویل، هر دو سیلندر مختل می‌شوند.
ایراد در سیستم احتراق و عیب سیلندرها، به عنوان یک عامل در ایجاد لرزش موتور خودرو، شناخته می شوند.

احتراق ناقص در بیش از یک سیلندر
رانندگان معمولا از این نکته غافل هستند که مشکلات معمول به وجود آمده برای موتور خودرو، از سیستم هوا رسانی، تامین سوخت و یا سیستم های الکترونیکی نشأت می‌گیرد. سنسور جریان هوای کثیف و مانند آن، می‌توانند مجرمان اصلی ارتعاش و لرزش موتور خودرو باشند.

خرابی‌های مکانیکی
حلقه پیستونی آسیب دیده، واشر سرسیلندر معیوب و … از ایرادات مکانیکی هستند که به عملکرد موتور صدمه زده و باعث می‌شوند تا حین حرکت لرزش احساس کنید. در ضمن بسیاری از موتورها دارای متعادل کننده هارمونیک هستند. بنابراین اگر لرزشی در موتور خودروی خود احساس می‌کنید، این متعادل کننده را بررسی نمایید، زیرا ممکن است ایرادی در آن به وجود آمده باشد.
قطعات آسیب دیده خودرو را جایگزین کنید
اکنون نوبت درخواست کمک از یک تعمیرکار ماهر و کاردان می رسد. شما عیب یابی خودروی خود را انجام داده و از این پس باید کار را به دست کاردان بسپارید.
پس از عیب یابی و تشخیص ایراد، باید از تعمیرکار کمک گرفته و قطعات معیوب موتور خودرو با نمونه سالم، تعویض نمایید.

چطور از لرزش موتور خودرو پیشگیری کنیم؟
برای پیشگیری از لرزش موتور خودرو، لازم است که به موقع قطعات داخلی خودرو از جمله سیستم احتراق و سوخت رسانی، دیسک و صفحه، دسته موتورها، سیسم ترمز به ویژه لنت ترمز و … را بازرسی کرده و در صورت هر عیبی، تعمیر یا تعویض انجام شود. به خاطر داشته باشید که لرزش موتور خودرو تنها یک عارضه آزاردهنده برای راننده و سرنشینان نیست، بلکه این علامتی از عیبی در یکی از قطعات خودرو بوده و باید حتما نسبت به آن، عکس العمل مناسب داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. ناصر می گوید

    جالب اینجوری که شما ایراد ها را گفتی منم بهترین مکانیک دنیام خوب لامذهب مگه ماشین قسمت دیگه ای هم داره سوراخ بودن سپر جلو و عقب و نگفتی احتمالا همسایه هم در لرزش موتور نقش داره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.