نشانه‌هایی که رادیاتور شما نیاز به شستشو دارد

0

آموزش شستشوی رادیاتور خودرو در خانه

شستشوی رادیاتور قسمت مهمی از فرایند تعمیر و نگهداری خودرو است. نحوه شستشوی رادیاتور خودرو در این مقاله به شما آموزش داده شده است.

در این راهنما، شما با مراحل شستشوی رادیاتور خودرو آشنا می‌شوید. علاوه بر این علائمی که نشان می‌دهد زمان شستشوی مایع خنک‌کننده فرا رسیده است را به شما آموزش خواهیم داد.

 شستشوی رادیاتور بخاری پژو 206
 شستشوی رادیاتور پراید
 سیخ زدن رایاتور
 داغ کردن موتور اتومبیل
 خنک نکردن کولر سمند
 تعمیر رادیاتور پراید
 سیخ زدن رادیاتور سمند
 خرابی رادیاتور پراید

شستشوی رادیاتور خودرو

زمان موردنیاز: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

صبر کنید موتور خنک شود

قبل از بررسی مایع خنک کننده، موتور باید خنک باشد. زیرا ممکن است بسوزید؛ خنک کننده‌های داغ می‌توانند به دمای جوش رسیده و صدمات شدیدی ایجاد کنند.

در حالی که منتظر هستید موتور خنک شود، لوازم خود را جمع کنید. وقتی موتور خنک شد، کاپوت را باز کرده و شروع به کار کنید. همچنین لباس محافظ، دستکش و عینک بپوشید.

مایع خنک کننده را خالی کنید

با برداشتن درپوش رادیاتور، فشار خنک کننده را آزاد کنید. به دنبال ظرف تخلیه رادیاتور باشید. که در گوشه رادیاتور است. زیر آن ظرفی قرار دهید تا مایع خنک‌کننده آلوده درون آن بریزد.

در برخی از خودروها شیلنگ مایع خنک کننده وجود دارد که می‌توانید آن را بردارید.

سری یا شلنگ را بردارید و اجازه دهید مایع خنک کننده خالی شود. در نهایت درب را ببندید و به مراحل بعد بروید.

مایع خنک کننده قدیمی را در یک قوطی قابل اعتماد منتقل کنید و به مراکز بازیافت ببرید.

آب مقطر را در دهانه رادیاتور بریزید تا رادیاتور پر شود.

درپوش را دوباره بگذارید و خودرو را برای ده دقیقه روشن کنید، اجازه دهید آب مقطر وارد شکاف‌ها شده و زباله‌ها را بیرون بیاورد.

خودرو را خاموش کنید و صبر کنید تا خنک شود. مرحله قبل را تکرار کنید و اجازه دهید آب داخل رادیاتور تخلیه شود.

مکانیک‌های حرفه ای از ماشین‌های مخصوص شستشوی مایع خنک کننده برای این کار استفاده می‌کنند که کار را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

مایع خنک کننده جدید اضافه کنید

به دفترچه راهنمای خودرو نگاه کنید تا متوجه شوید ماشین شما به چه نوع و میزان ضدیخ یا مایع خنک کننده نیاز دارد.

یک قیف در ورودی رادیاتور قرار دهید و مخلوط ضد یخ را داخل آن بریزید.

سطح مایع خنک‌کننده تا خط حداکثر پر کنید. به هیچ وجه سیستم را بیش از حد پر کنید، زیرا منجر به فشار بیش از حد خواهد شد.

تست رانندگی

موتور را روشن کنید و یکی از پیچ‌های سیستم خنک‌کننده را بردارید و زمانی که مایع خنک‌کننده شروع به ریزش از آن کرد، آن را ببندید.

سپس ماشین را خاموش کنید و بگذارید خنک شود، دوباره سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و در صورت نیاز دوباره آن را پر کنید.

باید تمام هوا از سیستم خنک کننده خارج شود، در غیر این صورت، قفل‌های هوایی به وجود می‌آید که در صورت گرم شدن بیش از حد موتور، ممکن است به موتور آسیب برساند.

سیستم را از نظر نشتی بررسی کنید.

وقتی موتور دوباره خنک شد، باید سطح مایع را دوباره بررسی کنید.

اگر سطح پایین آمده است، آن را پر کنید. پس از پایان کار، نباید تا سرویس بعدی، مایع خنک کننده دیگری وارد کنید.

هدف از شستشوی رادیاتور:

رادیاتور برای کمک به دفع گرمای به وجود آمده از موتور ضروری است.

این قسمت مهمی از سیستم خنک کنندهٔ خودروی شما است.

با این حال، با گذشت زمان، مایع خنک کننده داخل رادیاتور آلوده شده و یا قدیمی می‌شود.

اگر مایع خنک کننده قدیمی به گردش درون رادیاتور ادامه دهد، گرما موتور دفع نمی‌شود و موتور داغ شده و آسیب پذیرتر خواهد شد. علاوه بر این باعث خوردگی و زنگ زدگی موتور می‌شود.

اگر مایع خنک کننده را تخلیه کرده و دوباره آن را پر کنید، تمام مایع قدیمی خارج نمی‌شود. همچنین آلاینده‌ها از بین نمی‌رود.

در این شرایط باید کل سیستم رادیاتور را بشویید و بررسی کنید که تمام مایع خنک کننده قدیمی خارج شده است. بعد از آن می‌توانید مایع خنک کننده جدید را اضافه کنید.

فایدهٔ دیگر شستشوی مایع خنک کننده و رادیاتور، مشاهده دقیق سیستم است.

وقتی مایع قدیمی را تخلیه می‌کنید و سیستم را می‌شویید؛ می‌توانید سیستم خنک کننده را بررسی نمایید.

این مرحله ساده به شما این امکان را می‌دهد تا نشت‌ها یا مشکلات دیگر را قبل از اینکه بزرگ‌تر شوند، شناسایی کرده و با یک تعمیر ساده از هر گونه مشکل بزرگ‌تر موتور در جاده جلوگیری کنید.

نشانه‌هایی که رادیاتور شما نیاز به شستشو دارد

به طور کلی، شستشوی رادیاتور هر پنج سال یا ۱۰۰۰۰۰ مایل انجام می‌شود. با این حال، انواع مختلفی از مایع خنک کننده در دسترس است که به زمان طولانی‌تری برای شست و شو نیاز دارند.

علاوه بر سرویس معمولی، علائم هشدار دهنده ای وجود دارد که نشان می‌دهد زمان شستشوی رادیاتور رسیده است.

اگر موتور شروع به گرم شدن بیش از حد کرده، یکی از علائم آلودگی مایع خنک کننده موتور یا گرفتگی رادیاتور است.

در این شرایط ابتدا سطح مایع خنک کننده را بررسی نمایید تا مطمئن شوید پر است.

اگر دلیل دیگری برای گرمای بیش از حد موتور دخیل نباشد، شستشوی مایع خنک کننده می‌تواند مشکل را حل کند.

با این حال، اجزای دیگر مانند پمپ آب یا واشر سر منفجر شده نیز می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود.

اگر آشغال‌های و ذرات شناور در مایع خنک‌کننده مشاهده کردید، این نشانهٔ دیگری است که شستشو رادیاتور ضروری است.

علاوه بر این دنبال بخار بگردید یا یک بوی غیرعادی که از محفظه موتور می‌آید.

در نهایت اگر صداهای عجیب و غریب از موتور به گوش می‌رسد؛ مانند صدای ضربه زدن یا ساییدن، یا مایع خنک کننده از سیستم نشت می‌کند، مشکلات بزرگ‌تری وجود دارد که باید رفع کنید.

هزینه شستشوی رادیاتور و مایع خنک کننده

اگر رادیاتور یا مایع خنک کننده را به طور حرفه ای شستشو دهید، باید ۵۰ تا ۳۰۰ دلار هزینه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.