رمز و راز خنک ماندن کولر خودرو در تابستان

0

با پیشرفت تکنولوژی و امکانات رفاهی خودروها حتی در مدل های پایین تر دیگر نمی توان گفت که این امکانات در انحصار افراد خاصی است که قدرت خرید خودروهای بالاتری دارند چرا که شرکت های تولید کننده خودرو حتی بر حسب رقابت نیز امکانات بسیار پیشرفته تری در اختیار رانندگان قرار داده اند و یکی از این تجهیزات خودرویی که نجات دهنده افراد در فصل تابستان است، کولر خودرو است که در ادامه دانستنی های فنی خودرویی به بررسی خنک نگه داشتن کولر خودرو و یا خنک ماندن کولر ماشین را بررسی خواهیم کرد.

آگاهی از کولر خودرو آموزش تعمیر کمپرسور کولر خودرو آموزش تعمیر کولر ام وی ام آموزش تعمیر کولر پژو 405 آموزش تنظیم دریچه کولر آموزش شارژ گاز کولر خودرو افتر کولر چیست اجزای تشکیل دهنده سیستم کولر علت باد سرد بخاری پژو پارس کولر باد گرم می زند علت باد گرم کولر پراید خنک نکردن کولر پژو 206 خنک نکردن کولر پژو پارس خنک نکردن کولر سمند دلایل خنک نکردن کولر ماشین علت خنک نکردن برلیانس علت خنک نکردن کولر پراید علت خنک نکردن کولر پژو

در ابتدا نگاهی به اجزای تشکیل دهنده کولر یا خنک کننده خودرو خواهیم انداخت که در مباحث فنی خودرویی از سایت ۲۲ شرقی بارها به ساختار تشکیل دهنده خودرو پرداخته ایم و تنها در این مطلب اشاره ای به قطعات کولر خودرو خواهیم پرداخت.

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • کپسول خشک‌کننده
  • اواپراتور
  • مجموعه لوله و شیلنگ
  • کلید A/C
  • فن کولر
  • شیر انبساط

ارتباط بین مصرف سوخت خودرو با کولر به چه صورت است؟

کولر خودرو از طریق تسمه ای به کمپرسور موتور متصل می شود که ضمن استفاده از رادیاتور باعث افزایش مصرف سوخت و در عین حال افزایش فشار موتور می شود. بر اساس نتایج خودروسازان، به طور متوسط ​​چهار تا پنج اسب بخار برای راه اندازی و شروع به کار کولر مصرف می شود. به همین دلیل است که با روشن شدن دستگاه متوجه سست شدن موتور خواهیم شد. در این حالت میزان مصرف سوخت به طور متوسط ​​دو لیتر در هر صد کیلومتر افزایش می یابد.

با این روش ها استفاده بهینه تری از کولر خودرو داشته باشید:

در ابتدای فصل تابستان از سالم بودن سیستم تهویه مطبوع خودرو و کافی بودن فشار گاز آن اطمینان حاصل کنید. فضای داخلی خودرو مکان مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ ها است. بنابراین برای کاهش مشکلات ریوی و پوستی و همچنین استفاده بیشتر از خنک کننده، لازم است دریچه های هوای سیستم هوا تمیز یا تعویض شوند. استفاده از خوشبو کننده در خودرو میزان قارچ و آلودگی هوا را تا ۸۰ درصد کاهش می دهد.

تا حد امکان خودرو را زیر آفتاب شدید پارک نکنید. اگر مجبور شدید، وقتی برگشتید، برای چند دقیقه شیشه ها را پایین بیاورید و بدون اینکه کولر را روشن کنید، کولر را روشن کنید. حتی بهتر است کمی حرکت کنید تا هوا عوض شود و گرمای داخل ماشین متعادل شود. در این صورت وقتی کولر را روشن می کنید فشار کمتری به آن وارد می شود.

هنگامی که کار می کند، به خصوص در خودروهای کمتر از شش سیلندر، قدرت خودرو کاهش می یابد. در این شرایط از حرکت سریع به خصوص در مسیرهای طولانی خودداری کنید و پدال گاز را بی جهت فشار ندهید. در غیر این صورت نه تنها به موتور خودرو فشار وارد می کنید، بلکه مصرف سوخت را نیز افزایش می دهید.

هنگام رانندگی در بسیاری از جاده ها یا در شیب های تند، بهتر است کولر را برای چند دقیقه خاموش کنید یا از سطح پایین استفاده کنید زیرا در چنین شرایطی موتور خودرو اغلب فشار زیادی را تجربه می کند.

هنگام فعالیت کولر خودرو، حرکت خودرو با پنجره های باز توصیه نمی شود. بستن پنجره ها باعث کاهش فشار روی مایع خنک کننده و کاهش قابل توجه مصرف سوخت می شود. علاوه بر این، هوای خنک داخل خودرو به راحتی و به سرعت از بین می رود، حتی اگر تنها یک پنجره باز باشد.

چگونه از سیستم کولر خودروی خود مراقبت کنید..

یک شیشه نصب شده در بالای کپسول ذخیره و خشک کن گاز جهت مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم می باشد. اگر گاز مایع به اندازه کافی در مدار وجود داشته باشد، یک مایع پرفشار سفید کف آلود را خواهید دید که از زیر شیشه عبور می کند. اگر فقط حباب ها و حباب های کم فشار می بینید، سیستم گاز مایع کافی ندارد، اگر حباب و مایع سفید رنگ در مدار مشاهده نکردید، سیستم تهویه مطبوع شما گاز ندارد.

کولر گازی را بدون هوا یا با هوای کمتر راه اندازی نکنید. اگر این مشکل تشخیص داده نشود، کمپرسور کولر آسیب می بیند. در هنگام پر کردن گاز دقت کنید که گاز سیستم خنک کننده با گاز دیگر مخلوط نشده باشد و همیشه از گاز مناسب برای سیستم خنک کننده خودرو استفاده کنید.

مطمئن شوید که دریچه بخار مسدود نشده است. در این حالت آب جذب شده توسط بخارات به داخل خودرو می ریزد.
هنگام استارت زدن مطمئن شوید که سیستم خنک کننده خودرو خاموش است. قبل از روشن کردن سیستم، توصیه می شود موتور خودرو را کمی گرم کنید.

سیستم خنک کننده خودرو را در دورهای بالا و دور موتور روشن نکنید. بهترین زمان برای فعال کردن سیستم قبل از رانندگی یا در سرعت های بسیار پایین است. البته غیرفعال کردن سیستم خنک کننده با هر سرعتی بی خطر است و هیچ آسیبی در پی نخواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.