شرایط و مراحل تحویل محصولات ایران خودرو 1402 + جدول زمان‌بندی

0

تحویل خودرو ایران خودرو آخرین مرحله از هفت‌خوان خرید خودرو از این خودروساز داخلی است که دانستن شرایط و مراحل آن به شما کمک می‌کند تا این مرحله را هم به‌سلامت رد کنید.

تا پیش از راه‌اندازی سامانه یکپارچه و عرضه خودرو در بورس، برای خرید خودرو به قیمت درب کارخانه، باید بعد از فراخوان ایران خودرو به سایت این شرکت مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام می‌کردید. پس از آن قرعه‌کشی انجام می‌شد و تعداد محدودی از متقاضیان انتخاب می‌شدند و می‌توانستند خودروی موردنظرشان را در بازه‌های زمانی چند ماه تحویل بگیرند.

در حال حاضر شرایط کمی تغییر کرده و ایران خودرو تنها یکی دو مدل از خودروهای خود را بدون قرعه‌کشی و خارج از سامانه یکپارچه عرضه می‌کند. در این مقاله قصد داریم شرایط و مراحل تحویل ایران خودرو با قرعه‌کشی و بدون آن را شرح بدهیم و به شما بگوییم تحویل ایران خودرو چند روزه است.

شرایط و مراحل تحویل ایران خودرو با قرعه‌کشی چیست؟

نمایندگی سایپا اراک نمایندگی ایران خودرو اصفهان قنادیان نمایندگی مرکزی ایران خودرو نمایندگی ایران خودرو مشهد نمایندگی ایران خودرو اراک معطری نمایندگی ایران خودرو اراک خدمات پس از فروش ایران خودرو خدمات پس از فروش سایپا نمایندگی ایران خودرو

تا پیش از ظهور سامانه یکپارچه، اگر خوش‌شانس بودید و در قرعه‌کشی‌ها برنده می‌شدید، باید بعد از مشاهده پیامک برنده شدن وارد سایت ایران خودرو می‌شدید و نسبت به واریز وجه خودرو اقدام می‌کردید. در آن زمان تحویل خودرو ایران خودرو با مراجعه به نمایندگی و تحویل مدارک به آن‌ها شروع می‌شد.

با راه‌اندازی سامانه یکپارچه، شرایط کمی عوض شد و همه متقاضیان باید ابتدا در سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کنند و مبلغ ودیعه خودرو در حساب وکالتی آن‌ها که هنگام ثبت‌نام اطلاعات آن را وارد می‌کنند، بلوکه می‌شود و پس از قرعه‌کشی و اعلام اولویت‌ها، در صورت عدم انصراف متقاضی این مبلغ از حسابش کسر می‌شود.

در مرحله بعد، متقاضی باید منتظر فراخوان ایران خودرو برای تحویل خودروی موردنظرش بماند و بر اساس قیمت علی‌الحساب اعلام شده توسط این شرکت، نسبت به تکمیل وجه (مازاد 100 میلیون بلوکه شده در مرحله قبل) اقدام کند. مراحل تحویل خودرو ایران خودرو از این جا شروع می‌شود و تمامی این مراحل را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

1. فراخوان تکمیل وجه

با نزدیک شدن به هر اولویت زمانی اعلام شده توسط سامانه یکپارچه، ایران خودرو برای تکمیل وجه و انتخاب رنگ خودروهایی که متقاضیان در زمان ثبت‌نام به عنوان اولویت‌های خود انتخاب کرده‌اند فراخوان می‌دهند و متقاضیان باید نسبت به واریز مبلغ علی‌الحساب اعلام شده و ثبت‌نام نهایی در سایت ایران خودرو اقدام کنند. البته پیش از تکمیل وجه، یک مرحله دیگر هم وجود دارد که شامل انتخاب نمایندگی می‌شود.

نوع خودرو ها و زمان تحویل آن‌ها به طرحی که متقاضی هنگام ثبت‌نام انتخاب کرده بستگی دارد؛ اما معمولاً تحویل خودرو ایران خودرو پس از تکمیل وجه بین 3 تا 6 ماه طول می‌کشد. به عنوان مثال زمان‌بندی تحویل ایران خودرو پژو پارس برای منتخبین بخش سوم اولویت‌های پاییز 1402 سه‌ماهه بود.

2. صدور دعوت‌نامه

تحویل خودرو ایران خودرو پس از تکمیل وجه کمی طاقت‌فرسا است و مراحل متعددی دارد. برای گذراندن موفقیت‌آمیز این مراحل، باید گوش‌به‌زنگ باشید و دائم حواستان به سایت ایران خودرو و پیامک‌های ارسالی از این شرکت باشد. پس از انتخاب نمایندگی و تکمیل وجه، برای شما دعوت‌نامه تکمیل ثبت‌نام صادر می‌شود که از پروفایل خودتان در سایت فروش اینترنتی ایران خودرو قابل‌دانلود است.

دعوت‌نامه سندی است که در آن از شما خواسته می‌شود با در دست داشتن مدارک ذکر شده و در تاریخ مشخص شده به نمایندگی موردنظرتان مراجعه کنید تا برای شما پرونده تشکیل شود.

3. پرداخت مابه‌التفاوت و تکمیل وجه

همان‌طور که گفتیم، قیمت خودرو اعلام شده در زمان فراخوان علی‌الحساب است و بعد از تشکیل پرونده در نمایندگی و نزدیک شدن به موعد تحویل، باید منتظر پیامک پرداخت مابه‌التفاوت باشید و اصولاً یکی از حیاتی‌ترین مراحل پیگیری تحویل خودرو ایران خودرو، همین پیامک است که نشان می‌دهد به تحویل خودروی موردنظرتان بسیار نزدیک شده‌اید.

4. تحویل خودرو ایران خودرو بعد از فاکتور شدن

پس از پرداخت مابه‌التفاوت و مشاهده تیک آبی در قسمت پرداخت کل وجه پروفایل، باید به پیگیری تحویل خودرو ایران خودرو ادامه دهید و هر روز به سایت سر بزنید تا ببینید که خودروی شما چه زمانی فاکتور می‌شود. رسیدن به این مرحله یعنی خودروی شما آماده تحویل به نمایندگی است و باید پلاک شود.

معمولاً تحویل خودرو ایران خودرو بعد از فاکتور شدن بین 10 تا 30 روز طول می‌کشد که این زمان به مدل و رنگ خودروی انتخابی شما و همچنین تعداد تعطیلات رسمی بستگی دارد.

5. نصب پلاک، حمل و تحویل به نمایندگی

شیرین‌ترین مرحله تحویل ایران خودرو طرح یکپارچه، زمانی است که باید منتظر نصب پلاک روی خودرو و تحویل آن به نمایندگی باشید. هر کدام از مراحل صدور پلاک، پلاک فیزیک (نصب پلاک روی خودرو)، در حال حمل و تحویل به نمایندگی حدود 2 روز طول می‌کشد و با سر زدن به پروفایل خود در سایت ایران خودرو می‌توانید از وضعیت هر محله باخبر شوید.

درج تیک سبز روی مرحله تحویل به نمایندگی، یعنی باید به نمایندگی یا خود کارخانه مراجعه کنید و مراحل تحویل خودرو در ایران خودرو را طی کنید.

6. مدارک موردنیاز و مراحل تحویل ایران خودرو در نمایندگی

پس از این که وضعیت تحویل خودرو در پروفایل شما به «تحویل به نمایندگی» تغییر کرد، می‌توانید برای تحویل خودرو ایران خودرو به نمایندگی مراجعه کنید. پیش از رفتن، حواستان باشد که حتماً اصل کارت ملی جدید و شناسنامه را همراه خود داشته باشید.

در نمایندگی باید فاکتور رسمی و سند خودرو به شما تحویل داده شود و حتماً مشخصاتی که در این 2 مدرک قید شده را با مشخصات خودرو و مشخصات فردی خودتان انطباق بدهید. کارت ماشین و کارت سوخت بعداً به آدرسی که هنگام ثبت‌نام اعلام کرده‌اید ارسال می‌شود.

پیش از تحویل خودرو، حتماً موارد زیر را با دقت بررسی کنید:

  • سلامت رنگ و بدنه
  • سالم بودن شیشه‌ها و بالابر برقی آن‌ها
  • رگلاژ بودن درها و کاپوت‌ها
  • وجود سوئیچ یدک، زاپاس، جک و ابزار جک
  • آپشن‌هایی که در سند یا فاکتور قید شده
  • روشن شدن خودرو
  • سلامت لاستیک‌ها
  • سیستم‌های برقی مثل چراغ‌ها، نمایشگر، سنسورها، دستگاه پخش، نشانگر سرعت و دور موتور
  • برچسب تأیید کیفیت و تست فنی
  • کمربند و ترمزها
  • قطعات روغن‌خورده (در صورت مشاهده، نباید خودرو را تحویل بگیرید)
  • پدال، دنده و قفل مرکزی

پیش از خروج هم حتماً موعد سرویس‌های دوره‌ای را بپرسید تا گارانتی خودرو باطل نشود.

7. مدارک موردنیاز و مراحل تحویل خودرو در ایران خودرو

معمولاً قبل از حمل خودرو از کارخانه به نمایندگی، پیامکی برای شما ارسال می‌گردد که خودرو آماده تحویل در کارخانه است و اگر بخواهید، می‌توانید از آنجا خودروی خود را تحویل بگیرید. با تحویل خودرو از کارخانه، مبلغی که هنگام تکمیل وجه برای حمل‌ونقل به نمایندگی پرداخت کرده بودید به شما مسترد می‌شود.

برای طی کردن مراحل تحویل خودرو در ایران خودرو، به نکات زیر دقت کنید:

  • پیش از هر چیز، بعد از دریافت پیامک تحویل حضوری خودرو باید وارد پروفایل خود در سایت ایران خودرو شوید و از قسمت خدمات پرکاربرد، تیک تحویل حضوری را بزنید.
  • حواستان باشد که تنها در صورت دریافت پیامک تحویل حضوری می‌توانید به کارخانه برای تحویل خودرو مراجعه کنید.
  • برای تحویل خودرو ایران خودرو باید به یکی از پارکینگ‌های تندگویان، آپکو، ایدکو، پارس یا جهاد مراجعه کنید. از طریق تماس با شماره 096440 می‌توانید آدرس و شماره این پارکینگ‌ها را بگیرید.
  • حتماً اصل کارت ملی جدید و شناسنامه را همراه خود ببرید.
  • حتماً صبح اول وقت برای تحویل خودرو به کارخانه مراجعه کنید تا معطل نشوید.
  • تمامی مواردی که در تحویل خودرو در نمایندگی گفتیم را حتماً هنگام تحویل خودرو از کارخانه هم بررسی کنید.

تحویل خودرو ایران خودرو بدون قرعه‌ کشی چه شرایط و مراحلی دارد؟

در حال حاضر (آبان 1402) ایران خودرو فقط وانت آریسان دوگانه‌سوز را بدون قرعه‌کشی تحویل می‌دهد. قیمت تمام شده این خودرو 383.030.000 تومان است که متقاضیان می‌توانند مبلغ 236.686.000 تومان آن را به عنوان ودیعه پرداخت کنند و مابقی آن را در غالب 3 چک تا اردیبهشت 1403 بپردازند.

سایر شرایط تحویل خودرو ایران خودرو بدون قرعه ‌کشی را در ادامه می‌بینید:

  • ثبت‌نام بدون قرعه‌کشی وانت دوگانه‌سوز آریسان 2 از 19 مهر 1402 آغاز شده و تا تکمیل ظرفیت ادامه دارد.
  • برای پرداخت اقساط این خودرو می‌توان از چک شخص ثالث هم استفاده کرد. وضعیت سفید صادرکننده چک باید از سایت ir استعلام گرفته شود.
  • موعد تحویل این خودرو 20 روز پس از تکمیل پرونده است.
  • سند خودرو تا زمان تکمیل وجه در رهن ایران خودرو باقی می‌ماند.
  • مبلغ ودیعه باید با کارت‌های بانکی به نام خود متقاضی پرداخت شود.

مراحل تحویل وانت آریسان نیز به شرح زیر است:

  • مراجعه به سایت فروش اینترنتی ایران خودرو
  • پرداخت مبلغ ودیعه به صورت آنلاین
  • انتخاب نمایندگی، رنگ خودرو و شرکت بیمه در سامانه فروش یا میز خدمات مشتریان ایران خودرو بعد از تخصیص ردیف قرارداد
  • مراجعه به نمایندگی مربوطه، ارائه مدارک هویتی و چک‌ها و انعقاد قرارداد فروش اقساطی
  • تحویل خودرو از نمایندگی 20 روز بعد از تکمیل پرونده

نحوه زمان‌بندی تحویل خودرو ایران خودرو در ماه‌های آتی

زمان‌بندی تحویل خودرو ایران خودرو  در ماه‌های آتی شامل خودروهای پژو پارس، تارا اتومات، دنا پلاس، سمند سورن، پژو 207 دستی و اتوماتیک و … می‌شود که در ادامه با نحوه زمان‌بندی تحویل اولویت‌های سوم پاییز 1402، تحویل خودرو ایران خودرو زمستان 1402 و تحویل خودرو ایران خودرو بهار 1403 آشنا می‌شوید.

زمان‌بندی تحویل ایران خودرو پاییز 1402

نزدیک‌ترین موعد تحویل ایران خودرو طرح یکپارچه ماه‌های آبان و آذر 1402 است که قرار است به آن دسته از متقاضیانی که پس از قرعه‌کشی در اولویت‌های دوم و سوم پاییز 1402 قرار گرفته‌اند، خودرو های زیر تحویل داده شود:

خودرو قیمت موعد تحویل
تارا اتوماتیک 490.585.000 آبان 1402
207 دستی 137.300.000
207 اتوماتیک 167.100.000
دنا پلاس دستی 133.300.000
دنا پلاس دستی توربو 184.400.000
دنا پلاس اتوماتیک توربو 217.600.000
سورن پلاس دوگانه‌سوز 148.900.000
سورن پلاس بنزینی 132.500.000
207 دستی 133.857.000 آذر 1402
207 اتوماتیک 168.156.000
سورن پلاس دوگانه‌سوز 148.990.000
دنا پلاس دستی توربو 192.819.000
پژو پارس XU7P 294.133.000

لازم به ذکر است که تنها تحویل ایران خودرو پژو پارس و تارا اتومات با قیمت قطعی انجام می‌شود. قیمت بقیه خودروها به صورت علی‌الحساب بوده و بنا بر اعلام ایران خودرو، کمتر از 50 درصد قیمت تمام شده خودروها است.

تحویل خودرو ایران خودرو زمستان 1402

خودروهای زیر به متقاضیانی که در قرعه‌کشی سامانه یکپارچه در اولویت‌های اول زمستان 1402 قرار گرفته‌اند تحویل داده می‌شود:

خودرو قیمت موعد تحویل
دنا پلاس 139.900.000 دی 1402
سورن پلاس دوگانه‌سوز 149.000.000 اسفند 1402
207 دستی 133.800.000
207 اتوماتیک 168.100.000
دنا پلاس 139.900.000

تحویل خودرو ایران خودرو بهار 1403

تحویل تعدادی از خودروهای پرتقاضای ایران خودرو مثل دنا پلاس توربو برای بهار و حتی زمستان 1403 زمان‌بندی شده بود که پس از اعتراض متقاضیان، تعدادی از آن‌ها با تغییر خودرو توانستند موعد تحویل خود در سامانه یکپارچه را به سال 1402 تغییر دهند.

نحوه تحویل خودرو ایران خودرو طرح مادران و جایگزینی خودروهای فرسوده چگونه است؟

متقاضیانی که برای ثبت‌نام به سامانه یکپارچه خودرو مراجعه می‌کنند، می‌توانند یکی از طرح‌های عادی، جوانی جمعیت (مادران) یا جایگزینی خودروها فرسوده را انتخاب کنند که نحوه اولویت‌بندی متقاضیان هر کدام از این طرح‌ها با یکدیگر متفاوت است.

شرایط طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

به عنوان مثال، 20 درصد خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده تعلق دارد که متقاضیان آن بایستی در زمستان سال 1401 در سامانه حمل‌ونقل سوخت ثبت‌نام و پس از طی کردن مراحل لازم، خودروی فرسوده خود را اسقاط می‌کردند. از آن زمان تاکنون فراخوان دیگری برای این طرح اعلام نشده است.

شرایط طرح مادران یا جوانی جمعیت

50 درصد خودروهای طرح یکپارچه هم به طرح مادران یا جوانی جمعیت اختصاص دارد که مادرانی که فرزند دوم آن‌ها از 24 آبان 1400 به بعد به دنیا آمده باشد می‌توانند از این طرح استفاده کنند. نوع، قیمت و زمان‌بندی تحویل خودرو ایران خودرو طرح مادران فرقی با طرح عادی ندارد و فقط متقاضیان این طرح برای قرارگرفتن در اولویت‌های نزدیک‌تر شانس بیشتری دارند.

تحویل خودرو ایران خودرو چقدر طول میکشد؟

روند تحویل ایران خودرو ابهامات زیادی دارد و ممکن است زمان‌بندی و حتی خودروهای تحویلی در هر اولویت تغییر کند. برای پیگیری تأخیر در تحویل خودرو و گرفتن پاسخ قطعی برای سؤال «تحویل خودرو ایران خودرو چقدر طول میکشد»، می‌توانید با شماره ۳۰۰۰۹۶۴۴۰ تماس بگیرید یا به سامانه customer.ikco.ir میز خدمات مشتری مراجعه کنید.

در این مقاله سعی کردیم به سؤالاتی مثل تحویل ایران خودرو چند روزه است پاسخ بدهیم و جزئیات مراحل تحویل خودرو ایران خودرو با قرعه‌کشی و بدون آن را شرح بدهیم. اگر در سامانه یکپارچه ثبت‌نام و خودروهای ایران خودرو را انتخاب کرده‌اید، توصیه می‌کنیم همیشه اخبار و فراخوان‌های ایران خودرو را پیگیری کنید و به پیامک‌ها و اعلان‌های پروفایل خود در سایت ایران خودرو هم نیم‌نگاهی داشته باشید.

منبع:همراه بانک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.