افت قیمت لاستیک تا 15 روز آینده

0

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک خبر داد؛

بهترین لاستیک آلمانی بهترین لاستیک ایرانی بهترین لاستیک ایرانی برای 405 بهترین لاستیک برای پراید بهترین لاستیک برای سمند بهترین لاستیک چهار فصل بهترین لاستیک کره ای قیمت لاستیک بهترین تایر شاسی بلند بهترین سایت خودرو

قیمت لاستیک خودروی پراید در بازار آزاد بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

به‌زودی؛ بازگشت تعادل به بازار بزودی قیمت انواع لاستیک‌ در بازار متعادل می‌شود و امکان سودجویی از این بازار دیگر فراهم نخواهد شد. طی این مدت برخی‌ها با ارائه سند خودرو، اقدام به خرید لاستیک دولتی و فروش در بازار آزاد می‌کردند؛ ولی در شرایط فعلی و افزایش عرضه لاستیک، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

کاهش قیمت لاستیک خودرو آغاز شده و بر اساس پیش‌بینی فعالان بازار تا ۱۵ روز دیگر، قیمت تایر ریزش زیادی خواهد کرد و در نهایت بزودی مردم بدون آنکه مدت‌ها انتظار بکشند، می‌توانند لاستیک را با قیمت دولتی خریداری کنند.

بر این اساس، بازار لاستیک خودرو بعد از مدت‌ها روی آرامش را به خود خواهد دید. طی این مدت که بازار لاستیک به‌هم ریخت و فاصله بین قیمت مصوب دولتی و بازار افزایش پیدا کرد، انتقادها بر این بود که تولیدکنندگان از عرضه لاستیک امتناع می‌کنند و با کاهش عرضه می‌خواهند بر قیمت نهایی محصولات خود بیفزایند.

اما دولت برای پایان دادن به این موضوع تصمیم گرفت حداقل تا زمان تنظیم بازار لاستیک از تعرفه واردات تایر بکاهد. بر این اساس با واردات تایر و توزیع لاستیک‌های داخلی، سودجویان این بازار حذف می‌شوند و خریداران واقعی می‌توانند بدون مشکل لاستیک مورد نیاز خودروهای خود را تأمین کنند. بر این اساس توصیه شده برای آنکه مردم با چالش قیمتی مواجه نشوند، ‌می‌توانند به سامانه ۱۲۴ مراجعه و در آنجا قیمت مصوب انواع لاستیک را مشاهده کنند.

بزودی توزیع ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک

محمدرضا آل سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن درباره وضعیت لاستیک در بازار به روزنامه «ایران»، گفت: از زمانی که اعلام شد تعرفه واردات تایر از ۳۲ به ۱۰ درصد رسیده، قیمت انواع لاستیک روند کاهشی به خود گرفته است. به گونه‌ای که قیمت لاستیک خودروی پراید در بازار آزاد، بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافت. او با بیان اینکه تا ۱۵ روز آینده، ‌افت قیمت لاستیک خودرو بسیار بیشتر خواهد شد و قطعاً نرخ بازار آزاد به نرخ‌های مصوب دولت می‌رسد، تصریح کرد: طی چند روز آینده ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک وارد بازار آزاد خواهد شد و این امر می‌تواند به نیاز جامعه پاسخ دهد و همچنین تأکید شده در صورتی که عرضه و تقاضا با توزیع ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک هماهنگ نشود، مجدداً به همین میزان یا حتی بیشتر لاستیک خودرو عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن با بیان اینکه تا قبل از آنکه دولت تمهیدات جدید برای تنظیم بازار لاستیک داشته باشد، برخی‌ها به دنبال خرید و فروش لاستیک خودرو بودند و از این طریق سودجویی می‌کردند، ‌گفت: با عرضه انبوه لاستیک و کاهش تعرفه واردات تایر، بازار لاستیک خودرو به‌سرعت آرام خواهد شد و خرید و فروش و سفته‌بازی در این حوزه مفهوم و معنای خود را از دست می‌دهد.

بازگشت توازن به بازار

آل سارا تصریح کرد: کاهش ۲۲ درصدی ‌تعرفه واردات تایر، از دو جنبه به بازار لاستیک کمک خواهد کرد؛ اول آنکه قیمت تایرهای وارداتی کاهش خواهد یافت و دیگر آنکه نیاز بازار با شرایط بهتری مرتفع می‌شود.

از آنجا که عرضه و تقاضا برای لاستیک خودرو، توازن خود را از دست داده بود، ‌قیمت لاستیک خودرو در بازار آزاد افزایشی شد؛ با شرایط جدید توازن به بازار لاستیک برمی‌گردد و مردم دیگر با قیمت‌های بالا روبه‌رو نخواهند شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن با تأکید بر اینکه قیمت لاستیک تمام خودروها هر روز کاهش خواهد یافت، افزود: در حال حاضر نمی‌توان قیمت‌ها را اعلام کرد چرا که در مقطع فعلی قیمت‌ها ثابت نیست، ‌اما بزودی قیمت لاستیک خودرو متعادل می‌شود و امکان سودجویی از این بازار دیگر فراهم نخواهد شد. طی این مدت برخی‌ها با ارائه سند خودرو، اقدام به خرید لاستیک دولتی و فروش در بازار آزاد می‌کردند؛ ولی در شرایط فعلی و افزایش عرضه لاستیک، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

احتکارکنندگان، فروشنده شدند

او با تأکید بر اینکه وضعیت جدید سبب شده افرادی که به امید گران‌تر شدن لاستیک، از فروش تایر امتناع می‌کردند در زمره فروشندگان قرار گیرند، گفت: اعلام قیمت در فضای مجازی و رفتارهای سودجویانه سبب شد که شاهد جهش قیمت لاستیک در بازار آزاد باشیم. در مقطع فعلی به نمایندگی کارخانه‌ها، لاستیک داده شده است که تایر مورد نیاز مردم را عرضه کنند.

افزایش نظارت بر توزیع

علیرضا شاه‌میرزایی، ‌معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ۲۱ آبان‌ماه گفته بود: در نظام توزیع لاستیک باید نظارت انجام شود، اگر شرایط عادی باشد، نیازی نداریم که هنگام خرید و فروش از خریدار کدملی و شماره پلاک دریافت شود.

اما در حال حاضر برای جلوگیری از سودجویی و سوداگری در زمان خرید مدارک گرفته می‌شود و فروشنده باید اطلاعات پلاک خودرو و کد ملی خریدار را در سامانه‌ ثبت کند.

او همچنین از فعالیت برخی از سایت‌های فروش نیز انتقاد کرد و گفت: برخی از همین سایت‌ها باعث افزایش قیمت شدند. در این سایت‌ها برخی افراد سودجو تحت عنوان آگهی و نیازمندی‌ها مواردی را برای فروش لاستیک آگهی کردند که قیمت واقعی نبود و بالاتر از نرخ مصوب بود. پلیس در این زمینه همکاری خوبی دارد و نظارت بر سامانه‌های مجازی نیز انجام می‌شود.

توزیع تایرهای پُرمصرف
پیش از این حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفته بود: بر اساس تمهیدات کارگروه تنظیم بازار و جلسات برگزار شده با تولیدکنندگان در راستای تنظیم بازار تایر، اقدامات لازم در خصوص اعلام سبدهای ویژه توزیع تایر پُرمصرف توسط کارخانجات تولید تایر انجام شده است.

او افزود: با توجه به کاهش تعرفه واردات تایر از ۳۲ به ۱۰ درصد، اقدامات اجرایی لازم توسط واردکنندگان برای عرضه کافی کالا در سطح بازار صورت گرفته و اکنون شاهد روند کاهشی قیمت در سطح عرضه هستیم.

تفسیر غلط از مصوبات دولت

فرهیدزاده با بیان اینکه برخی افراد سودجو با تفسیر غلط از مصوبات اخیر بر این باورند که با احتکار لاستیک در آینده می‌توانند این کالا را گران‌تر بفروشند، اظهار داشت: چنین موضوعی درست نیست و تأکید مصوبات صادر شده بر به تعادل رساندن بازار است.

همه فعالان حوزه تولید و توزیع موظفند، اطلاعات فروش خود را در سامانه‌های مرتبط وزارت صمت مانند سامانه جامع تجارت ثبت کنند تا در صورت مراجعه بازرسان، موضوع به عنوان عرضه خارج از شبکه تلقی نشود.

لاستیک گران نخرید

به گفته او، تمامی مراکز عرضه و توزیع موظف هستند، قیمت‌های مصوب را که در سامانه ۱۲۴ اطلاع‌رسانی شده رعایت کنند و شهروندان هم در صورت خرید با قیمت‌های بالاتر می‌توانند نسبت به ثبت و پیگیری شکایت خود از طریق تلفن ۱۲۴، سامانه‌های مربوطه، مراجعه به بازرسی اصناف و ادارات کل صنعت، معدن و تجارت اقدام کنند.

افزایش عرضه تایرهای ۱۳، ۱۵ و ۱۶

جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفـت: در بازار تقاضای کاذب برای خرید لاستیک وجود دارد، لذا همین موضوع در افزایش قیمت هم مؤثر است.

در همین راستا اعضای انجمن صنفی صنعت تایر، تصمیم به افزایش ظرفیت تولید گرفتند و در مجموع ۲۰ هزار تن به مواد تولیدی افزوده شد.

طبق پیش‌بینی‌ها تا دو سال آینده ۲۰۰ هزار تن بر ظرفیت تولید کارخانه‌های لاستیک در کشور اضافه خواهد شد.
او افزود: از مردم می‌خواهیم که از خرید تایر اضافه بر نیاز پرهیز کنند.

اگر ۷۰۰ هزار حلقه تایر وارد بازار شود، قیمت تایر قطعاً کاهش قابل توجهی خواهد یافت و از این رو خریدارانی که این روزها اقدام به خرید کرده باشند، قطعاً ضرر می‌کنند.

ضمن اینکه نگهداری از تایر هم هزینه زیادی دارد. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: در روزهای اخیر قیمت تایر در کشورمان حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین توانستیم مشکلات موجود در مورد سایزهای ۱۵ و ۱۶ تایر را حل کنیم و مشکلات باقی سایزهای تایر نیز حل خواهد شد و کمی مشکل در مورد تایرهای ۱۳ وجود دارد که حل می‌شود.

منبع:مشرق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.