راز افزایش سرعت تولید در جاده مخصوص

0
حجم تولید خودرو در آذر‌ماه امسال نسبت به‌ماه قبل ۳۴.۳درصد رشد کرده‌است. مقام‌های شرکت ایران خودرو می‌گویند علت رشد تولید، داخلی‌سازی‌ دست‌کم ۵۰قطعه از محصولات بوده اما مسئولان سایپا می‌گویند علت افزایش تولید، تغییر روش تزریق پول یا تامین مالی و داخلی‌سازی‌ قطعات بوده است.
به گزارش همشهری، با وجود این برآوردها نشان می‌دهد در یک خودرو به‌طور میانگین۵هزار قطعه به‌کار می‌رود که هنوز بسته به نوع خودرو به‌طور میانگین بین ۲۰تا ۵۰درصد این قطعات وارداتی است.
به گزارش همشهری، از پارسال که تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت خودروی ایران اعمال شد و رنو و پژوی فرانسه از بازار ایران خارج شدند محدویت‌های تازه‌ای در فرایند تامین قطعه‌های مورد نیاز برای تولید خودروهای داخلی به‌وجود آمد. در نتیجه، حجم تولید خودرو در ایران به‌شدت کاهش یافت. همین موضوع به دپوی خودروهای ناقص در پارکینگ‌های ایران خودرو و سایپا منجر شد با ادامه این روند مقدار تولید خودرو در نیمه نخست امسال نسبت به پارسال تا ۴۰درصد کاهش یافت. نزول شدید تولید به افزایش شدید قیمت‌ها منجر شد. حجم تقاضای خودرو در ایران ۸۰۰هزار دستگاه در سال است. تولید داخلی کفاف تقاضای داخل را نمی‌داد، اما از آذر‌ماه امسال یکباره ورق برگشت و براساس آخرین گزارش‌های خودرو سازان، حجم تولید در این شرکت‌ها به‌طور میانگین تا ۳۴.۳درصد رشد کرد.
 اخبار خودرو  اخبار خودروسازان  اخبار سایپا  اخبار ایران خودرو  مشکلات صنعت خودرو  تحریم خودروسازی ایران  آمار تولید پراید  آمار تولید محصولات سایپا  آمار تولید محصولات ایران خودرو  آمار تولید محصولات سایپا دیزل

علت رشد تولید در سایپا
آمارها نشان می‌دهد در آذرماه امسال بیشترین مقدار رشد تولید در گروه سایپا‌ست، ‌‌طوری که رشد تولید در پارس خودرو، از شرکت‌های زیر مجموعه سایپا، به ۵۷.۵درصد رسید.تیراژ تولیددر خود شرکت سایپا هم ۳۶درصد افزایش یافت. مسئولان سایپا دیروز در پاسخ به پرسش همشهری درباره دلایل افزایش تیراژ تولید اعلام کردند؛ علت رشد تولید تزریق پول یا تامین منابع مالی مورد نیاز صنعت خودرو‌سازی‌ بوده است.
سایپا در پاسخ به این پرسش همشهری که علت رشد تولید ناشی از چه عواملی بوده اعلام کرد:گروه خودروسازی سایپا در یک‌سال اخیر، ۹۵ درصد نقدینگی رایج مجموعه و درآمدهای خود را در محل تولید هزینه کرده است. به این معنی که پرداخت به قطعه‌سازان زنجیره تأمین در اولویت قرار گرفت و مطابق با سیاست‌های کلان سازمان، از هرگونه هزینه اضافی و غیرتولیدی توسط این خودروساز جلوگیری به‌عمل آمد. این سیاست سبب شد هزینه‌های جاری به‌شدت کاهش یابد و سایپا به اصلی‌ترین وظیفه و مأموریت خود یعنی تولید بپردازد. در نتیجه شرکت‌های قطعه‌سازی توانستند از محل دریافت منابع مالی به‌موقع و هدفمند از سوی سایپا، به‌سرعت خود را بازیابی  و از حداکثر توان و ظرفیت خود برای پاسخ‌گویی به نیاز خطوط تولید گروه سایپا استفاده کنند. همه این عوامل به افزایش تولید خودرو در گروه سایپا منجر شد.
براساس اعلام سایپا این شرکت خودروسازی قبلا برای تأمین تعدادی از قطعات مهم و راهبردی محصولات خود، نیازمند خرید خارجی و تأمین از بازارهای فرامرزی بود که با اجرای پروژه ملی بومی‌سازی قطعات خودرو موفق شد بخش زیادی از این قطعات را با مشارکت شرکت‌های قطعه‌ساز و دانش‌بنیان داخلی، بومی‌سازی کند و کاهش ارزبری محصولات خود را در این زمینه افزایش دهد.
سایپا توضیح داده است به‌طور طبیعی همزمان با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، به موازات افزایش تقاضا برای خودرو، تیراژ تولید هم افزایش می‌یابد. تیراژ تولید در گروه خودروسازی سایپا پیش از این به روزانه ۷۰۰دستگاه خودرو کاهش یافته بود که با تغییر مدیران و اجرای برنامه‌ای ضربتی، تیراژ روزانه تولید به بیش از ۲هزار دستگاه افزایش یافت. این شرکت اعلام کرده قصد دارد در هفته‌های آینده و تا پیش از تعطیلات نوروزی، تولید خود را به‌طور مستمر افزایش دهد.

داخلی‌سازی‌ قطعات در ایران خودرو
همزمان دیروز فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو هم درجلسه ستاد تعمیق ساخت داخل، اعلام کرد:تاکنون ۵۰قطعه از محصولات خود را با همکاری ۳۱سازنده داخلی بومی‌سازی‌ کرده‌ایم که براساس شمارگان یک سال تولید، کاهش ۴۸.۸میلیون یورو ارزبری را به‌دنبال داشته است.
به گفته او پروژه‌های داخلی‌سازی قطعات محصولات ایران خودرو تا ۴۲درصد پیشرفت داشته است و قرار است از طریق ۲۳پروژه، ۱۹سازنده داخلی ۳۷قطعه از محصولات ایران خودرو را بومی‌سازی‌ کنند.او ادامه داد: ساپکو توانسته با اجرای۱۴پروژه بهینه‌سازی، ارزبری تولید و طراحی قطعه‌های مورد نیاز تولید را ۸۸میلیون یورو کاهش دهد.

  افزایش تولید خودرو در آذرماه

آمار‌ها نشان می‌دهد جمع کل تولید خودرو‌سازان در آذر‌ماه امسال ۲۶هزار دستگاه افزایش یافته‌است. در این میان مقدار تولید درآخرین ماه پاییز امسال در سایپا ۳۶درصد، در پارس خودرو ۵۷.۵درصد، ایران خودرو ۳۰درصد و در زامیاد ۲۱.۳درصد رشد کرده است. مقدار رشد تولید در آذر‌ماه امسال از  میانگین ۹ماهه امسال ۱۶درصد بالاتر بوده و جمعا در آذر‌  امسال ۱۰۰هزار دستگاه خودرو در ۴شرکت اصلی تولید خودرو‌های سواری، خودرو تولید شده است. هنوز مشخص نیست این آمار‌ها در ماه‌های باقی مانده از سال هم تکرار خواهد شد یا خیر اما پرسش این است که آیا علت رشد تولید افزایش، داخلی‌سازی‌ قطعات وارداتی بوده و یا موضوع دیگری در میان است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.