محبوب‌ترین خودروها با خریدکمتر از ۵۰۰ میلیون

0

این روزها داشتن ماشین تقریبا دغدغه خیلی از ماست که کمی با اوضاع فعلی جامعه آرزوی دور از دسترسی شده و به قول معروف باید گفت: “ماشین هم دیگه ارثی شده” به طوری که حتی خرید ماشین‌هایی که قبل از سال ۹۰ هم ساخته شدند بسیار سخت شده است.

با این حال جدایی از قشر مرفه که در موقع خرید به قیمت ماشین نگاه هم نمی‌کنند اما برای اکثریت مردم قیمت ماشین حرف اول است و مخصوصا ماشین‌های زیر ۵۰۰ میلیون تومان که جز ماشین‌های جذاب هستند؛ حالا چه صفر و چه کارکرده.

ما هم در ادامه به دنبال ماشین‌های کارکرده با قیمت زیر ۵۰۰ میلیون تومان رفتیم که ارزش خرید دارند. البته قیمت‌هایی که در این متن قرار داده ‌می‌شوند برای زمان انتشار این خبر است و ممکن است بعدا دچار تغییر و تحول شوند.

۱- پژو ۴۰۵ سال ساخت ۹۹

روشن شدن چراغ چک پژو 405 علت روشن شدن چراغ STOP تعمیرات تخصصی پژو 405 آموزش عیب یابی خودرو تعمیرکار سنسور دمای اب پژو 405

پژو 405 یکی از محبوب‌ترین خودروهای ایرانی به شمار می‌آید. این ماشین یک خودروی سدان سایز متوسط ساخت شرکت پژو کشور فرانسه، نسل پنجم از سری چهار (سدان متوسط) شرکت پژو است. بعد از ورود این خودرو به ایران، پژو ۴۰۵ مبنای تولید بسیاری از محصولات در خودروسازی ایران خودرو شد.

پژو 405 در سال‌های ابتدایی دهه هفتاد به ایران وارد شد و سپس در سال 1399 تولید این خودرو متوقف گردید. این خودرو در ابتدا در دو تیپ GL و GLX عرضه می‌شد و دارای موتور کاربراتوری 1.6 لیتری و 2 لیتری بود. از سال 81 این دو موتور حذف شدند و موتور XU7 1.8 لیتری انژکتوری به جای آن‌ها قرار گرفت.

خودرو GLX در نسخه 1800 سی سی دارای مشخصاتی به شرح زیر است:

  • دیفرانسیل جلو
  • گیربکس ۵ حالته
  • ۴ سیلندر
  • شتاب اولیه ۱۱ ثانیه
  • مصرف سوخت ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
  • دارای حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
  • شیشه و آینه برقی

مزایای موتوری ۴۰۵

* اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین این موتور و پیشرانه‌ی معمولی و قدیمی سمند داشته باشیم در نگاه اول برتری همه جانبه با EF7 می‌باشد. موتور ۱۶۴۵ سی‌سی ۱۶ سوپاپ با ۱۱۴ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور و طراحی سازگار با سوخت سی ان جی که به ایران‌خودرو امکان تولید خودروی دوگانه‌سوز مطمئن‌تر را می‌دهد همه و همه نشان از روند رو به رشد این انجین نسبت به موتور ۱۷۶۱ سی سی ۱۰۰ اسب بخاری XU7 دارند.

* ضمناً برتری‌های این موتور بیشتر بر روی خودروهای دوگانه در حالت گازسوز خود را نمایان می‌کند چرا که یکی از اهداف طراحی آن هم سازگاری با همین ویژگی بوده است. به عنوان مثال موتور XU7 در حالت گازسوز با کاهش ۲۰ درصدی نسبت به حالت بنزینی قدرتش به ۸۰ اسب کاهش میابد اما در نوع EF7 تنها با ۱۰ درصد کاهش مواجه شده و می‌تواند ۱۰۳ اسب از ۱۱۴ تا را محفوظ نگه دارد.

اما مثل هر ماشین ایرانی دیگر پژو ۴۰۵ هم معایب قابل توجهی دارد

* طراحی کابین پژو 405 در دهه‌ها‌ی 70 و 80 شاید تاحدودی توانسته بود نظر خریداران را به خود جلب کند، اما در حال حاضر طراحی ساده وخسته کننده و همچنین استفاده از متریال نامناسب در کابین پژو 405 یکی از معایب این خودرو محسوب می‌شود.

* وزن نسبتا بالای این خودرو باعث شده‌است تا شتاب و کشش پژو 405 SLX چندان مناسب نباشد و این نسخه فیس‌لیفت از نظر توانمندی‌های فنی، یک پله پایین‌تر از پژو 405 GLX قرار بگیرد.

* یکی از مهم‌ترین معایب این خودروها یعنی عایق‌بندی ضعیف کابین می‌رسیم. کافی است تا چند ساعتی با پژو 405 SLX یا 405 GLX رانندگی کنید و کمی با این خودروها گاز بدهید تا از نفوذ زیاد سروصدای پیشرانه و محیط پیرامون به داخل کابین کلافه شوید!

* ترمز 405 با معیار‌های امروزی نمره‌ قابل‌قبولی نمی‌گیرد و همچنین این خودرو شتاب منفی و پایداری خوبی را در هنگام ترمز از خود نشان نمی‌دهد. از طرفی توزیع وزن نامناسب در سطوح لغزنده تا حدودی باعث انحراف خودرو می‌شود.

* ترمز 405 با معیار‌های امروزی نمره‌ قابل‌قبولی نمی‌گیرد و همچنین این خودرو شتاب منفی و پایداری خوبی را در هنگام ترمز از خود نشان نمی‌دهد. از طرفی توزیع وزن نامناسب در سطوح لغزنده تا حدودی باعث انحراف خودرو می‌شود.

* از دیگر معایب فنی پژو 405 می‌توان به مصرف نسبتا بالای سوخت، تولید آلاینده‌های بیش از حد مجاز، داشتن میل فرمان یک تکه اشاره کرد.

* با این حال و با تمام این توضیحات شما می‌توانید خودروی پژو ۴۰۵ مدل ۹۹ را با کارکرد کم و قیمت حدودی ۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان خریداری کنید.


۲- پژو ۲۰۷ مدل ۹۸ ؛ این شما و این هاچبک پرطرفدار

پژو 207 باوجود تمام گزارش‌ها مبنی‌بر خرابی‌ها و معایب برقی خود، به فروش خوبی دست پیدا کرد و ایران‌ خودرو با یک مکث چهارساله در تولید پژو 207، در سال 95 سری جدید و نیوفیس آن را به مشتریان تحویل داد. تفاوت ظاهری آن با سری‌های قبلی 207 به آینه‌ها، رینگ‌ها و چراغ‌ها محدود می‌شود. از دیگر امکانات اضافه‌شده به پژو 207 می‌توان به  دی لایت، دوربین دنده عقب، سنسور عقب و همچنین اضافه شدن مانیتور لمسی مجهز به نویگیشن و دوربین اشاره کرد که مشتری را برای خرید پژو 207 ترغیب می‌کند.

پلتفرم این ماشین و همچنین مشخصات فنی پژو 207، تفاوت‌های بسیار اندکی با تولیدات قبلی این کمپانی مانند 206 دارد. فرمان و سیستم صوتی جدید دارای قابلیت‌های افزوده نسبت به نسخه قدیمی خود هستند. سیستم صوتی جدید دارای هندزفری است و فرمان جدید نیز از دکمه‌های کنترلی بهره می‌برد.

با شدت گرفتن تحریم‌ها و اجرا آن علیه صنعت خودروسازی، ایران‌ خودرو شروع به کاستن از مشخصات فنی پژو 207 کرد و در همین راستا تجهیزاتی شامل رینگ آلومینیومی و همچنین سیستم کروز کنترل را از امکانات پژو 207 حذف کرد.

خودرو پژو 207 با محور محرک دیفرانسیل جلو و موتور چهار سیلندر و نام‌آشنای TU5 با حجم 1587 سی‌سی به بازار عرضه‌شده است. این خودرو نیز مانند دیگر محصولات مجهز به این پیشرانه دارای حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر در 4 هزار دور بر دقیقه است و همچنین حداکثر توان موتور آن در 5800 دور بر دقیقه 105 اسب بخار است. سیستم انتقال قدرت پژو 207 در مدل دنده‌ای، 5 سرعته و در مدل اتوماتیک 4 سرعته است.

از مزایای این ماشین پرطرفدار بین جوانان میتوان گفت:

  • شتاب مناسب پژو 207
  • ایمنی قابل قبول پژو 207
  • عملکرد مطلوب گیربکس دستی پژو 207
  • طراحی اسپرت و جوان پسند پژو 207
  • بازار خرید و فروش دست دوم مناسب پژو 207

و اما معایب:

  • پیشرانه ضعیف‌تر از پژو 206 تیپ 6
  • بازی با آپشن‌های پژو 207
  • عملکرد نامناسب گیربکس اتوماتیک پژو 207
  • فضای کم اتاق پژو 206
  • مشکلات برقی پژو 207​

* قیمت مدل دنده‌ای و دست دوم این ماشین در بازار امروز حدود ۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان می‌باشد.


۳- MVM ۳۱۵ مدل ۹۷

ام وی ام ۳۱۵ که در بازارهای جهانی با نام‌های چری A13 و چری فولوین ۲ شناخته می‌شود، اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۰۸ به نمایش درآمد و نسخه فیس‌لیفت آن نیز در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۲ در معرض دید عموم قرار گرفت.

مدل‌های هاچبک و سدان ام وی ام ۳۱۵ توسط شرکت مدیران خودرو در سال ۹۱ روانه بازار کشورمان شد، اما خودرو ۳۱۵ سدان موفقیت چندانی نداشت و خیلی زود با بازار ایران خداحافظی کرد. فیس لیفت دوم این هاچبک از سال ۹۴ تا ۹۹ در تیپ‌های ساده، اسپرت، اسپرت لاکچری و اسپرت اکسلنت به دست مشتریان رسید که تفاوت‌های خیلی کمی با هم دارند.

مدیران خودرو در سال ۹۹ فیس لیفت سوم این خودرو را با نام ام وی ام ۳۱۵ پلاس و با تغییراتی در ظاهر و آپشن‌ها و همین طور اضافه کردن گیربکس اتومات راهی بازار کرد.

مشخصات فنی

خودرو ام وی ام ۳۱۵ به موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ مجهز است که قدرتی معادل ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. از این رو قدرت این خودرو معادل یک موتور TU5 پژو خواهد بود. قدرت تولید شده از موتور این خودرو به کمک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

شاید در ظاهر، قدرت این موتور در سطح خوبی قرار داشته باشد، اما در واقعیت چندان عملکرد خوبی را ارائه نمی‌دهد و این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ظرف مدت ۱۵ ثانیه طی می‌کند و کشش آن ضعیف است. همچنین ام وی ام ۳۱۵ پیش از نسخه فیس لیفت با مشکلاتی چون داغ کردن و عمر کوتاه دیسک و صفحه مواجه بود که این مشکل در نسخه فیس لیفت حل شده است.

مزایا و معایب:

  • کابین جادار
  • دید وسیع آینه‌های بغل
  • تقویت بدنه
  • گیربکس اتومات در مدل پلاس
  • آپشن‌های جدید در مدل پلاس
  • کیفیت ضعیف بدنه و ساخت

* قیمت MVM ۳۱۵ مدل ۹۷ و کارکرده حدود ۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان است.


۴- ال ۹۰ مدل ۹۶

مقایسه خودرو مشاوره خرید خودرو قیمت ال 90 دست دوم قیمت پژو 206 صندوقدار مقایسه ال 90 مقایسه ال 90 با پژو 206 معایب و مزایای ال 90 مزایا و معایب پژو 206 sd

ال 90 یکی از خودروهای کلاس B و محبوب در اروپای شرقی ، خاورمیانه و آسیا می باشد .تندر 90 این محبوبیت را مرهون اتاق جادار و دلباز، سادگی و پرهیز از هرگونه پیچیدگی در بخش فنی و در نتیجه سهولت تعمیرات و خدمات پس از فروش قوی می باشد.

تندر 90 از موتور 1600 سی سی با توان 105 اسب بخار بهره می برد که این میزان قدرت در این کلاس از خودروها قابل توجه است. این موتور دارای 16 سوپاپ بوده و از سیستم سوخت رسانی انژکتوری الکترونیکی سود می برد. این خودرو دارای 5 دنده در مدل دستی و 4 دنده در مدل اتومات می باشد . تندر90 دارای شاسی و ساختار بدنه بسیارمحکم است که ضربات وارده به اتاق رادر تصادفات به کلیه قسمت های بدنه تقسیم کرده و از ورود مستقیم انرژی به سرنشینان جلوگیری می کند.

مزایا:

از جمله مهمترین مزیت‌های رنو ال ۹۰ می‌توان از عملکرد فنی مناسب پیشرانه، کیفیت بالاتر قطعات موتور و گیربکس نسبت به تولیدات داخل، دوام فنی مطلوب، بازار دست دوم بسیار مناسب، استهلاک و هزینه نگهداری پایین و استفاده از گیربکس جی اچ کیو در مدل های ۹۶ به بعد نام برد.

از سوی دیگر مواردی همچون عدم فرمان پذیری مطلوب، کمبود امکانات رفاهی، طراحی ظاهری نامناسب، کیفیت پایین کابین و مشکل گردگیر پلوس در مدل‌های مجهز به گیربکس JH3 که موجب تخلیه ناگهانی روغن می‌شود را می‌توان به عنوان نقطه ضعف ال ۹۰ در نظر گرفت.

معایب:

  • مشکل گیربکس ال 90
  • قطعات یدکی گران قیمت
  • طراحی ساده و زمخت
  • تجهیزات رفاهی خیلی محدود
  • سواری خشک و بی کیفیت

* مدل ۹۶ و کارکرده ال۹۰ تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان را می‌توان به راحتی پیدا کرد.


۵- برلیانس(Bereliance) اتوماتیک مدل ۹۵ و دنده‌ای مدل ۹۷

پارس خودرو به منظور احترام به مشتریان ارجمند و ارتقا کیفیت، خانواده برلیانس سری 300 و برلیانس کراس را با موتور و گیربکس ارتقا یافته به بازار عرضه می‌کند.

با انجام آزمایش های متعدد با همکاری شرکت هیوندایی پاورتک، موتور وگیربکس جدید با شرایط جاده ها و آب و هوای کشور کالیبره شده و تمام آزمایش های فنی و کیفی شرکت بازرسی و استاندارد را نیز با موفقیت گذرانده است. موتور 1650 سی سی جدید علاوه بر افزایش گشتاور و قدرت، نسبت به نمونه های مشابه دارای مصرف سوخت کمتری بوده و منطبق با استانداردهای آلایندگی یورو 5 است.

با تغییر موتور، توان آن از 103 اسب بخار به 114 اسب بخار افزایش یافته است و با تغییر ضرایب دنده به میزان 15درصد شتاب خودرو همچنین قابلیت خودرو برای مسیرهای شیب دار بهبود زیادی داشته است.

این ماشین با مزایای خوبی همراه است برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • امکانات بیشتر در نسخه اتوماتیک
  • مصرف سوخت مناسب
  • مطلوب بودن تجربه رانندگی
  • طراحی مناسب

معایب:

  • کم بودن امکانات نسخه دنده‌ای
  • ضعیف بودن پیشرانه مدل‌های قبل از سال ۱۳۹۶
  • دسترسی دشوار به قطعات یدکی

* قیمت نسخه اتوماتیک مدل ۹۵ و دنده‌ای مدل ۹۷ حدود ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ است.


۶- زانتیا مدل ۸۸

زانتیا در سال 1992 به بازار اروپا معرفی شد و اولین فیس‌لیفتش در سال 98 میلادی رقم خورد. سپس فرانسوی‌ها در فاصله سال‌های 2001 و 2002 خطوط تولیدش را جمع کردند ولی در همان زمان، سایپا تولید زانتیای فیس‌لیفت را با دو پیشرانه 1.8 لیتری (XU7) و 2 لیتری (XU10) در ایران شروع کرد. تولید زانتیا تا سال 1389 و در سه تیپ مختلف ادامه داشت؛

تیپ X (ساده)، تیپ SX یا اکسکلوسیو (نیمه‌فول) و تیپ سوپرلوکس (فول). زانتیا هنوز هم جزو خودروهای بااعتبار بازار ایران است. از اوایل تا اواسط دهه 80 شمسی، کمتر خودرویی بود که یارای برابری با سرعت و شتاب زانتیا را داشته باشد. در زمان اوج این سیتروئن، مدام او را با یکی از تنها رقبایش در بازار، یعنی نیسان ماکسیما، مقایسه می‌کردند اما حالا زانتیا را با پارس ELX که موتور 1.8 لیتری او را درون سینه دارد و هم‌چنین سورن توربو مقایسه می‌کنند.

زانتیا هنوز هم نماد جوان‌گرایی و خودروی افراد متمول به شمار می‌رود. اینکه چرا این لیفت‌بک اروپایی تا این اندازه در بازار ایران اقبال پیدا کرد را باید در کیفیت بالای قطعات، پیشرانه پرقدرت و سیستم تعلیق نرم آن بجوییم. به‌علاوه زانتیا که توسط سایپا مونتاژ و عرضه می‌شود، از شبکه گسترده خدمات پس از فروش این خودروساز نیز بی‌بهره نبود. جالب است بدانید که نام زانتیا، برگرفته از نام یونانی زانتوس (Xanthos) بوده که به معنای «طلایی» ترجمه می‌شود.

نقاط قوت و مزایای زانتیا

  • طراحی ظاهری مناسب
  • عملکرد نرم سیستم تعلیق
  • پیشرانه و شتاب خوب
  • کیفیت قابل قبئل کابین

نقاط ضعف:

  • مشکلات سیستم تعلیق
  • دید ضعیف عقب
  • بدنه و ایمنی پایین

* قیمت حدودی زانتیا مدل ۸۸ بین ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون می‌باشد.


۷- مزدا ۳۲۳ مدل ۸۵

مزدا 323 – Mazda 323 تیپ 5 – اتوماتیک   با نام مزدا فامیلیا نیز شناخته می شود . این خودرو یک سدان C-segment است در ایران توسط گروه بهمن در سال های 1379 تا 1386 عرضه شد. امکانات مناسب، استهلاک کم در کنار سواری خوب باعث شد تا مزدا 323 طرفداران زیادی پیدا کند و هم اکنون نیز پس از گذشت بیش یک دهه از توقف تولید این خودرو، خرید و فروش مناسبی داشته باشد. این خودرو دارای یک موتور 1.6 لیتری با قدرت 106 اسب بخار می باشد. تیپ فول این خودرو ( تیپ 5 ) دارای امکاناتی مانند گیربکس اتوماتیک 4 سرعته و سان روف است و در سایر تیپ ها نیز امکاناتی مانند آینه های برقی تاشونده، تهویه مطبوع غیر اتوماتیک، شیشه بالابرهای برقی، کولر، کیسه هوای ایمنی و ترمز ABS + EBD .به صورت پایه ای قرار دارند که برای زمان عرضه ی این خودرو، امکانات برجسته ای محسوب می شوند.

مزایا و معایب مزدا ۳۲۳

همان‌طور که احتمالاً از گفته‌های بالا متوجه شدید، مزیت‌های مزدا ۳۲۳ بسیار بیشتر از معایب آن هستند. کیفیت ساخت بالا، طراحی بیرونی زیبایی که هنوز هم مدرن و چشم‌نواز به نظر می‌رسد، سواری و هندلینگ مطلوب و لذت‌بخش، هماهنگی پیشرانه و گیربکس، استهلاک پایین قوای محرکه، ترمزهای قدرتمند، دوام فنی بالا، صندلی‌های راحت و مصرف سوخت پایین همگی از نقاط قوت این سدان ژاپنی هستند که آن را به گزینهٔ جذابی در بازار خودروهای کارکرده تبدیل کرده‌اند. بااین‌حال، هیچ خودرویی بی‌عیب نیست و سروصدای سیستم تعلیق عقب، تجهیزات محدود و قدرت نسبتاً پایین پیشرانه نیز از معدود معایب ۳۲۳ هستند. همچنین مثل همهٔ خودروهایی که سال‌ها پیش توسط خودروسازان خصوصی مونتاژ می‌شدند، کمیابی و گرانی قطعات یدکی نیز یکی دیگر از مشکلات این سدان کامپکت مزدا است.

* این ماشین هم با قیمت حدودی ۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد.


۸- دانگ فنگ H۳۰ کراس مدل ۹۷

اواخر زمستان 1394 ایران‌خودرو پیش‌فروش دانگ‌فنگ H30 Cross را به‌عنوان ارزان‌ترین کراس‌اورش آغاز کرد که با استقبال گسترده مشتریان همراه شد اما پس از تاخیر طولانی، نخستین سری آن در پاییز 1395 تحویل مشتریان شد. H30 درست مانند استپ‌وی، یک هاچ‌بک قدبلند است. این خودرو برپایه پلتفرم قدیمی یکی از محصولات سیتروئن ساخته شده و قدرتش را از پیشرانه ایرانیزه‌ شده 206 تیپ5 می‌گیرد. خوشبختانه مشکلات کیفی اولیه این خودرو (نظیر خاموش شدن ناگهانی پیشرانه) به‌تدریج توسط ایران‌خودرو حل ‌و فصل شد و این روزها نیز تقاضای بالایی برای خریداری H30 وجود دارد. از پاییز 97، رینگ آلومینیومی از تجهیزات استاندارد H30 حذف شد.

با گشودن درب موتور H30 کراس با پیشرانه نام‌آشنای TU5 پژو 206 روبرو می‌شویم. از جمله مشخصات این انجین 4 سیلندر تنفس‌طبیعی می‌توان به حداکثر قدرت 105 اسب بخار (دور موتور 5750) و حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر (دور موتور 4000) و سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای اشاره نمود. برای سیستم انتقال قدرت هم از یک جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک استفاده شده که برخلاف مدل AL4 رایج در محصولات پژو، ساخت آیسن می‌باشد و عملکرد نرم‌ و بدون تقه‌ای از خود نشان میدهد.

البته در سربالایی‌های شدید و مسیرهای کوهستانی متوجه خواهید شد که رفتار آرام گیربکس H30 کراس با مقداری تاخیر همراه است. ترکیب این قضیه با تعداد کم دنده‌ها و وزن نسبتاً زیاد ماشین باعث شده که توانایی‌های حرکتی با حالت ایده‌آل فاصله گیرد، هرچند برای یک رانندگی نرمال، مشکل شدیدی از این بابت وجود ندارد.

این خودرو دارای مزیت‌های همچون:اشتراک پیشرانه با پژو 206 (فراوانی قطعات یدکی موتور)، بهره‌مندی از شبکه خدماتی گسترده ایران‌خودرو، بازار دست دوم مناسب، طراحی داخلی قابل قبول، گیربکس نرم‌تر از خانواده پژو 206 بهره می‌برد.

در بحث نقاط ضعف می توان به کمبود هارمونی در طراحی بدنه، هندلینگ متوسط، تاخیر در تعویض دنده‌ها، قیمت گران بعضی از قطعات یدکی (بخصوص ظاهری)  اشاره کرد.

* قیمت مدل ۹۷ این ماشین حدود ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان است.


۹- جک J۵ اتوماتیک مدل ۹۳

جک J5 یک سدان چینی است که برای چند سال توسط کرمان موتور در بازار ایران عرضه شد و تولید آن در سال 96 متوقف گردید. J5 را باید یک خودرو زیبا بدانیم که طراحی آن چه در بیرون و چه در داخل قابل قبول است. جک J5 در زمان عرضه در بازار کشور توانست به دلیل قیمت رقابتی و عدم وجود رقیب قدرتمند، فروش خوبی را تجربه کند و در میان مالکان به یک خودرو محبوب تبدیل شود.

جک J5 طراحی بیرونی مناسبی دارد و تناسب خوبی میان اجزا مختلف بدنه برقرار است. به علاوه اینکه در داخل کابین کیفیت اجزا به کار رفته در حد مطلوبی است. طراحی کابین J5 در مقایسه با خودروهای امروزی کمی قدیمی و سنتی به نظر می‌رسد اما باتوجه به زمان طراحی و تولید آن، همچنان گزینه ایده‌آلی است. جک J5 در حال حاضر تنها در نمونه‌های دست دوم در بازار یافت می‌شود.

جک J5 با دو موتور عرضه می‌شد؛ اولی 1.5 لیتری به همراه جعبه دنده دستی و دیگری، 1.8 لیتری با جعبه دنده اتوماتیک. این خودرو در مدل اتوماتیک شتاب و قدرت مناسبی را در اختیار راننده قرار می‌دهد و تعویض دنده‌ها به خوبی صورت می‌پذیرد.

امکانت رفاهی مناسب- خدمات پس از فروش مناسب -طراحی قابل قبول و به روز – قدرت کافی موتور در نسخه اتوماتیک جز نقاط قوت این ماشین محسوب می‌شود.

از نکات منفی هم می‌توان به نفوذ صدا به کابین – کیفیت پایین رنگ بدنه – تنبلی خودرو در سربالایی – مصرف سوخت بالا در مدل اتوماتیک اشاره کرد.

* این ماشین هم با قیمت حدودی ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.


۱۰مگان(Renault Megane) مدل ۸۹

رنو مگان، نام یکی از خودروهای آشنا و البته قدیمی در کشور است که از سال 88 مونتاژ آن در کشور شروع شد و تا سال 93 که تولید آن متوقف شد. بهترین و اصلی ترین مدل مگان، نسخه 2000cc یا همان 2 لیتری است که یک خودرو با قابلیت های خاص در دهه گذشته بود که به نسبت یک خودرو مقرون به صرفه محسوب می شد و در رینج قیمتی که در سال های اول داشت، رقبای زیادی داشت و اما با این وجود هنوز هم علیرغم پایان خط تولید آن، یکی از خودروهای پرطرفدار در کشور می باشد.

خودرو رنو مگان از سال اولی که شروع به مونتاژ در ایران شد، تا آخرین روزی که خط تولید آن متوقف شد، در 3 نسخه 2000، 1600 (E1) و 1600 (E2) روانه بازار شد که بهترین مدل آن، نسخه 2000 بود که از مهم ترین قابلیت های آن می توان به فرمان برقی، سیستم تهویه اتومات، گیربکس اتومات، مصرف سوخت مناسب، 136 اسب بخار و… اشاره کرد که بدون شک در آن زمان و حتی همین امروز هم جزء یکی از خودروهایی است که بهترین مشخصات ممکن در آن اعمال شده است.

مزایا:

  •  طراحی نسبتا مناسب
  • مصرف سوخت کمتر نسبت به رقبا
  • فرمان بسیار نرم
  • استهلاک کمتر در مقایسه با رقبای خود

معایب:

  • دسترسی دشوار به قطعات
  • قطعات گران

* این ماشین تا ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان موجود است.


۱۱- کیا ریو(Kia Rio) مدل ۹۰

کیا ریو ایرانی اولین نسل مدل فیس لیفت این خودرو بود. اولین نسل ریو در سال 1999 معرفی شد و نسخه فیس لیفت سه سال بعد در کره جنوبی معرفی شد. این خودروی کره ای با دو سدان و یک استیشن ساخته شد که فقط بدنه سدان به ایران رسید.

کیا ریو 2021 جدیدترین مدل این خودروی کره ای است که با دو بدنه سدان و هاچ بک تولید شده است. ریو مانند نسل اول خود همچنان خودرویی با کیفیت است و هاچ بک آن محبوبیت بیشتری دارد.

شرکت کیا در سال ۲۰۰۰ میلادی خودرو ریو را در نسل اول خود به دو شکل سدان و استیشن و در سه تیپ ۱. ۳ لیتری، ۱. ۵ لیتری و ۱. ۶ لیتری روانه بازار کرد. در سال ۲۰۰۲ ریو یک آپدیت بیرون داد و این نمونه به بازار ایران هم قدم گذاشت.

ریو این نسل که توسط شرکت سایپا مونتاژ می شد بر اساس پلت فرم مشهور فرد فیستا ساخته شد. موتور ریو براساس نوع DOHC سری B خودروهای فورد آمریکایی ساخته شده است. تغییراتی که در سیستم تعلیق و گیربکس این نسل ریو صورت گرفته است موجب بالا رفتن سیستم شتاب آن شده است.

در سالهای ۸۴ تا ۹۱ شمسی شرکت سایپا شروع به بومی سازی آن نمود. موتور ریو یک چهار سیلندر ۱۵۰۰ سی سی با ۱۶ سوپاپ باعث شده است صفر تا صد آن ۱۱ ثانیه شود. این موتور توان تولید 97 اسب بخار قدرت و 135 نیوتون متر گشتاور را دارد.

مزایا ریو:

  • شتاب مناسب
  • استهلاک پایین
  • کابین راحت
  • صندوق عقب جادار
  • کیفیت ساخت بالا
  • تهویه مطبوع قوی
  • گیربکس و کلاچ نرم
  • تعمیر آسان و ساده
  • در دسترس بودن قطعات
  • هندلینگ پایدار ریو

معایب:

  • عملکرد ضعیف ترمز
  • حذف برخی از آپشن های مهم در نسخه مونتاژ شده
  • طراحی بدنه بسیار ساده
  • تایر های کم عرض و رینگ های کوچک ریو
  • ارتفاع کم اکسل
  • ظرفیت بسیار کم باک
  • نفوذ صدا به کابین
  • سوار و پیاده شدن دشوار از ریو
  • ارتفاع پایین فرمان

* قیمت این ماشین بین ۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون متغییر است.


۱۲- فولکس گل مدل ۸۹

فولکس واگن گل از سال ۱۳۸۴ وارد بازار کشورمان شد و کرمان موتور وظیفه تولید آن را بر عهده داشت. گل به سرعت تبدیل به یک خودرو محبوب در میان جوانان شد و موفق شد فروش نسبتا بالایی را تجربه کند. تولید گل در ایران تا سال ۱۳۸۸ ادامه پیدا کرد.

فولکس گل از یک موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری 8 سوپاپ استفاده می کند که 100 اسب بخار قدرت در 5250 دور در دقیقه و 152 نیوتون متر گشتاور در 3000 دور در دقیقه تولید می کند. این موتور که در اقدامی بسیار عجیب و کم سابقه به صورت طولی در محفظه موتور خودرو نصب شده، توان خود را از طریق یک گیربکس 5 دنده به چرخ های جلو منتقل می کند.

معایب:

  • مصرف سوخت بالا
  • کمبود قطعات فنی و ظاهری
  • بازار دست دوم ضعیف
  • استهلاک بالای موتور

* قیمت فولکس گل مدل ۸۹ حدود ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان است.

منبع : برترین ها

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.