سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ سمند و دنا چیست و چه نشانه های خرابی دارد؟

0

زمان‌بندی متغیر سوپاپ ( VVT ) فرآیند تغییر زمان‌بندی یک سوپاپ در یک موتور احتراق داخلی و اغلب برای بهبود عملکرد، مصرف سوخت یا آلاینده‌ها استفاده می شود بالابر دریچه های متغیر ، راه های زیادی برای دستیابی به این امر وجود دارد، از دستگاه های مکانیکی گرفته تا سیستم های الکتروهیدرولیک و بدون بادامک . مقررات سختگیرانه انتشار گازهای گلخانه ای باعث می شود . بسیاری از تولیدکنندگان خودرو از سیستم های VVT استفاده کنند.

موتورهای دو زمانه سیستم سوپاپ قدرت برای به دست آوردن نتایج مشابه از VVT استفاده می کنند.

اگر شما هم قصد خرید خودرو را دارید و یا از علاقه مندان به حوزه خودرو هستید، احتمالا نام سیستم CVVT را شنیده اید. تکنولوژی نسبتا جدید که به دلیل مزایای خاص خود توانسته است طرفداران بسیاری به دست آورد.

اما سیستم cvvt چیست؟ چه کاربردی داشته و نحوه عملکرد سیستم CVVTبه چه صورت است؟ آیا cvvt با vvt تفاوت دارد؟ و یا دیگر سوالاتی که با مطالعه این محتوا می توانید پاسخ آن ها را دریابید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

سیستم cvvt چیست؟

 CVVT چیست  CVVT سمند  تفاوت موتور cvvt و dvvt  تکنولوژی CVVT  سیستم cvvt  خرابی cvvt  علائم خرابی CVVT  مزایای سیستم cvvt  کاربرد CVVT چیست  تفاوت cvvt با vvt  زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ  دلایل بالا رفتن مصرف سوخت  دلایل افزایش مصرف بنزین سمند  علت افزایش مصرف سوخت دنا  انواع میل سوپاپ  تعویض میل سوپاپ پژو 405  علائم خرابی میل سوپاپ  وظایف میل بادامک چیست

اگر به دنبال بهترین شرایط خرید خودرو اقساطی هستید و خرید یک مدل مجهز به سیستم cvvt را ترجیح می دهید، در ابتدا لازم است بدانید که دنده cvvt چیست؟

به طور خلاصه، موتور مجهز به مکانیزم cvvt یک واحد قدرت است که در آن فازهای زمان بندی بسته به بارهای وارد بر موتور و سرعت میل لنگ تغییر می کند. استفاده از این سیستم در دهه 90 میلادی شروع شد و توانست به محبوبیت زیادی دست یابد به طوری که استفاده از آن در سال های اخیر به طور فزاینده ای افزایش یافته است.

CVVT که به انگلیسی مخفف عبارت Continue Variable Valve Timeming می باشد، به معنای مکانیزم زمان بندی متغیر سوپاپ به طور مداوم است.

اگر شما هم شرکت در طرح فروش اقساطی سمند ef7 با سیستم cvvtو خرید این خودرو را تجربه کرده اید، باید بدانید وظیفه سیستم CVVTاین است که میل بادامک دریچه ورودی را باز نماید تا دیر یا زود توسط سیستم کنترل الکترو هیدرولیک برای کنترل زاویه همپوشانی سوپاپ مورد نظر تغییر کند. این فناوری با توجه به شرایط کاری موتور که به طور مداوم تحت فشار قرار می گیرد، همیشه اندازه زاویه همپوشانی سوپاپ را کنترل می کند، در نتیجه مقدار هوای ورودی سیلندر را تغییر می دهد.

هنگامی که موتور با سرعت کم کار کرده و یا در حالت بیکار قرار دارد، در این زمان باید فرایند باز کردن سوپاپ ورودی به تاخیر بیفتد و زاویه همپوشانی سوپاپ کاهش یابد.

از طرفی هنگامی که سرعت کم و بار موتور بالا است به عبارتی خودرو در حالت شروع به کار قرار داشته و یا در حال شتاب گرفتن است، باید زاویه همپوشانی سوپاپ افزایش یابد تا گشتاور بیشتری به دست آید.

همینطور در خصوص زمانی که موتور با سرعت بالا کار می کند، باید گفت که زمان باز شدن سوپاپ ورودی باید به تعویق بیفتد و زاویه همپوشانی سوپاپ کاهش یابد، در نتیجه راندمان موتور بهبود می یابد.

در آخرین بخش از پاسخ به سوال زمانبندی متغیر سوپاپ چگونه کار می کند، باید اشاره کرد هنگامی که موتور با سرعت ثابت و یکنواخت کار می کند، زاویه همپوشانی سوپاپ کم می شود. در این مورد هدف کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی است.

بنابراین با توجه به آنچه که گفتیم، پیشنهاد می کنیم شما هم فرصت ثبت نام در طرح فروش اقساطی خودرو خارجی با سیستم cvvt را از دست ندهید.

سیستم cvvt چیست؟ اجزای موتور CVVT

تایمینگ متغیر سوپاپ چیست تایمینگ سوپاپ سمند ef7 آموزش تقویت موتور تقویت موتور ef7 آوانس جرقه چیست زمان باز شدن سوپاپ موتور تنظیم تایم ریو تنظیم تسمه تایم پراید CVVT چیست شیر برقی cvvt تفاوت موتور cvvt و dvvt مزایای سیستم cvvt

یک موتور CVVT از چندین جز حیاتی تشکیل شده است. از جمله این اجزا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیر کنترل فشار روغن
  • صفحه دندانه بادامک ورودی
  • سنسور میل لنگ
  • سنسور موقعیت بادامک
  • پمپ روغن
  • واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU)

انواع سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ

تایمینگ متغیر سوپاپ چیست تایمینگ سوپاپ سمند ef7 آموزش تقویت موتور تقویت موتور ef7 آوانس جرقه چیست زمان باز شدن سوپاپ موتور تنظیم تایم ریو تنظیم تسمه تایم پراید CVVT چیست شیر برقی cvvt تفاوت موتور cvvt و dvvt مزایای سیستم cvvt

در این قسمت از بررسی سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها قصد داریم به بیان انواع آن ها بپردازیم. بنابراین چه طرح فروش اقساطی تارا با سیستم میل سوپاپ متغیر را انتخاب کرده باشید و چه مالک یک خودروی خارجی مجهز به cvvt باشید، اتومبیل شما دارای یکی از انواع سیستم های زیر می باشد.

این سیستم ها بر اساس مکانیزم عملکرد به دو دسته هیدرولیکی و الکتریکی طبقه بندی می شوند. این در حالی است که در دسته بندی انواع سيستم تايمينگ متغير سوپاپ ها از نظر محل اعمال تغییرات می توان به سه مورد فقط سوپاپ هوا، فقط سوپاپ دود و سوپاپ هوا و دود اشاره کرد.

مزایا و معایب

اگر شما هم خرید اقساطی خودرو داخلی با موتور cvvtرا انتخاب کرده اید، لازم است تا با مزایا و معایب این سیستم آشنا شوید. مزایای سیستم CVVT به شرح زیر هستند:

این کارآمدترین تکنولوژی برای موتور احتراق داخلی است.

  • در صورت استفاده از موتور CVVT، میزان گازهای خروجی کاهش می یابد.
  • به بهبود راندمان موتور و به حداکثر رساندن توان آن کمک می کند.
  • در مصرف بهینه سوخت تاثیر دارد.
  • در دورهای بالاتر، شاهد افزایش قدرت و گشتاور موتور خواهیم بود.

با وجود آنچه که در خصوص نتایج استفاده از سیستم cvvt گفتیم، اما باید بدانید که این نوع موتور معایبی هم دارد. اولاً اینکه در مقایسه با موتور کلاسیک با یک یا دو میل بادامک در زمان بندی، این سیستم دارای قطعات اضافی می باشد. این بدان معنی است که واحد دیگری به خودرو اضافه می شود که احتمال خرابی آن وجود دارد.

ثانیاً تعمیر یا تعویض شیفتر فاز باید توسط تکنسین ماهر انجام شود. ثالثاً، از آنجایی که شیفتر فاز به صورت الکترونیکی تنظیم می شود، هزینه تعمیر و نگهداری آن بالا است.

اجزای موتور

علائم خرابی cvvt

 CVVT سمند  VVT چیست  تایمینگ متغیر سوپاپ VVT  تکنولوژی CVVT  سمند LX موتور ملی  سوپاپ پراید  کاربرد CVVT چیست  مشخصات موتور 16 سوپاپ  علائم خرابی CVVT  تایمینگ متغیر سوپاپ چیست  سوپاپ متغیر چیست  سیستم زمان‌ بندی متغیر سوپاپ‌  سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ  آموزش مکانیک خودرو  آموزش عیب یابی خودرو

اما اگر طرح فروش خودرو با شرایط مناسب و البته یک مدل مجهز به سیستم CVVT را انتخاب کرده اید، لازم است تا با علائم خرابی آن آشنایی پیدا کنید. آگاهی از این نشانه ها و تشخیص به موقع خرابی سیستم می تواند از آسیب به سایر قطعات جلوگیری کرده و در هزینه های شما صرفه جویی کند. در ادامه بیشتر با علائم خرابی cvvtآشنا خواهیم شد.

  • عملکرد ضعیف موتور
  • خاموش شدن ناگهانی خودرو
  • شتاب گیری ضعیف
  • افزایش مصرف سوخت
  • روشن شدن چراغ چک خودرو

تفاوت vvt با cvvt

همانطور که مطالعه کردید، تا به اینجا دانستیم که سنسور cvvt چیست اما حال قصد داریم به بررسی تفاوت vvt با cvvtبپردازیم. CVVT یک تایمینگ متغیر پیوسته سوپاپ است در حالیکه VVT تحت عنوان تایمینگ متغیر سوپاپ شناخته می شود. در ادامه انواع مختلف vvt ها مورد بررسی قرار گرفته اند:

Single VVT-i

این تکنولوژی یک کنترل سوپاپ متغیر یک طرفه است. وقتی موتور در حال چرخش است، ناحیه چرخشی فقط به صورت یک طرفه کنترل می شود که ممکن است پدیده دررفتگی در ناحیه چرخشی وجود داشته باشد. بنابراین یک مشکل بسیار مهم در این زمان، برقراری تعادل مکش و اگزوز برای چرخاندن موتور است.

Double VVT-i

این سیستم در هنگام شتاب گیری سریع، عملکرد اگزوز را به تاخیر می اندازد که این اثر می تواند مانند یک توربوشارژر کوچک عمل کرده و به طور موثر قدرت موتور را بهبود بخشد. در عین حال، به دلیل افزایش حجم ورودی، احتراق بنزین به صورت کامل تر انجام می شود.

سوالات متداول

وقتی سیستم VVT به درستی کار نکند، چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که VVT کار نمی کند، کل سیستم ممکن است به خطر بیفتد که می تواند منجر به باز و بسته شدن دریچه های ورودی و خروجی در زمان نامناسب شود. این به طور معمول باعث می شود که مصرف سوخت به شدت تغییر یابد.

وظیفه سیستم CVVT چیست؟

سیستم زمان بندی متغیر پیوسته سوپاپ (CVVT) زمان بندی سوپاپ ورودی و خروجی را مطابق با سیگنال کنترل الکتریکی که با سرعت و بار موتور محاسبه می شود، تنظیم کرده و در صورت نیاز آن را به تاخیر می اندازد.

وظیفه کنترل سیستم VVT بر عهده کدام بخش از خودرو است؟

سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا همان vvt توسط بخش ECU کنترل می شود. واحد کنترل الکترونیکی که موتور را تنظیم می کند، وظیفه فعال کردن این دنده را از طریق جریان روغن موتور بر عهده دارد.

آیا VVT در افزایش گشتاور موتور نقش دارد؟

سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ به موتور این امکان را می دهد که در حین دستیابی به بقیه اهداف، بر افزایش مقدار گشتاور موتور تاثیر بگذارد. سیستم های VVT مدرن همراه با فناوری هایی مانند کنترل الکترونیکی دریچه گاز و تزریق مستقیم سوخت به موتورهای کوچک تر اجازه می دهند تا گشتاور آن ها افزایش پیدا کند.

آیا موتور بدون سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ می تواند کار کند؟

در برخی موارد، موتور ممکن است با یک تایمینگ متغیر سوپاپ شکسته یا آسیب دیده کار کند که البته عملکرد آن خیلی خوب نخواهد بود اما به دلیل نقش مهمی که سیستم VVT یا CVVT در زمان بندی موتور بازی می کند، احتمالا برای مدت طولانی کار نخواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.