قیمت و هزینه تعویض روغن جعبه دنده خودرو

0

اکثر خودروهای داخلی از گیربکس دستی استفاده می‌کنند و معمولاً میزان روغن گیربکس موردنیاز آن‌ها بین ۲ تا ۲.۵ لیتر است. در جدول زیر قیمت برخی روغن‌ها بر حسب ۱ لیتر ذکر شده و بنابراین اگر به دنبال خرید روغن گیربکس برای خودرویی همچون پراید یا پژو باشید باید رقم یاد شده را در ۲ یا ۲.۵ ضرب کنید. اکثر خودروهای گیربکس اتوماتیک خانواده پژو نیز از گیربکس AL4 استفاده می‌کنند و برای این نوع گیربکس باید حدود ۶ لیتر روغن تأمین شود.

نام روغن گیربکس قیمت حدودی (تومان)
روغن گیربکس دنده (واسکازین) ۷۵W90 کاسپین ۳۵۰,۰۰۰
روغن گیربکس پراید شرکتی GEARBOX OIL SAE ۴۵۰,۰۰۰
روغن گیربکس بهران سمند ۷۵W80 GL4 (حجم ۲.۵ لیتر) ۳۰۰,۰۰۰
روغن گیربکس اتوماتیک بهران MV ا Behran MV ۲۹۵,۰۰۰
روغن گیربکس اتوماتیک موبیسا MOBISA ATF SP – ۲۰۰,۰۰۰
روغن واسکازین دنده ای بهران ۸۵w90 ApiGl_4 ۸۰,۰۰۰
روغن گیربکس آیسین AISIN AFW تمام سنتتیک ۱,۵۵۰,۰۰۰
روغن گیربکس دستی ایرانول EP حجم ۱ لیتر ۲۰۰,۰۰۰
روغن گیربکس خودرو لیکومولی مدل SAE حجم ۱ لیتری ۸۵W-90 ۱۶۰,۰۰۰
روغن گیربکس آیسین AFW پلاس +AISIN AFW ۲,۵۵۰,۰۰۰
روغن گیربکس اتوماتیک ادینول ATF XN7 1L ۶۰۰,۰۰۰
روغن گیربکس الف ۷۵W-80، مدل Tranself NFX ۵۵۰,۰۰۰
روغن گیربکس خودرو آترود مدل ۷۵w80 Sento حجم ۲.۵ لیتر ۴۰۰,۰۰۰

لازم به ذکر است هزینه و اجرت تعویض روغن گیربکس دستی در برخی تعمیرگاه‌ها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته باید گفت هزینه تعویض روغن گیربکس خودروهای اتوماتیک اندکی بیشتر است و مالکان باید هزینه‌ای در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان را برای آن بپردازند.

انواع روغن گیربکس

آموزش تعویض روغن گیربکس آموزش تعویض روغن گیربکس اتومات از کجا روغن گیربکس میره انتخاب روغن گیربکس انواع روغن گیربکس اتوماتیک بهترین روغن گیربکس اتوماتیک بهترین روغن گیربکس اتوماتیک 206 بهترین روغن گیربکس پژو ۲۰۷ بهترین زمان تعویض روغن گیربکس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تعویض روغن گیربکس تویوتا رنگ روغن گیربکس چیست انواع روغن هیدرولیک روغن هیدرولیک چیست روغن هیدرولیک مناسب 206 مجله مکانیک مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش تعمیر خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران آدرس تعویض روغنی های تهران

خودروها در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک تولید می‌شوند و برای هریک باید از روغن گیربکس مخصوص خود استفاده کرد. معمولاً روغن گیربکس‌ها به دو دسته مخصوص گیربکس‌های دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شود و در ادامه به بررسی هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

 قیمت روغن گیربکس
 قیمت روغن گیربکس 206
 قیمت روغن گیربکس zic
 قیمت روغن گیربکس آترود
 قیمت روغن گیربکس اتوماتیک
 قیمت روغن گیربکس اتوماتیک پاریس
 قیمت روغن گیربکس اتوماتیک 206
 قیمت روغن گیربکس لیکومولی
 قیمت روغن گیربکس هیوندای
 قیمت روغن گیربکس توتال
 قیمت روغن واسکازین
 قیمت روغن گیربکس بهران
 قیمت روغن گیربکس الف
 آموزش تعویض روغن واسکازین
 رنگ روغن گیربکس چیست
 بهترین روغن گیربکس اتوماتیک
 بهترین روغن گیربکس
 زمان تعویض روغن گیربکس
 زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
 زمان تعویض روغن گیربکس تارا
 زمان تعویض روغن گیربکس پراید
 زمان تعویض روغن گیربکس سانتافه
 زمان تعویض روغن گیربکس سیمبل
 زمان تعویض روغن گیربکس شاهین

  • روغن گیربکس دستی

این نوع روغن‌ها می‌بایست دارای افزودنی‌های باکیفیت برای مقاومت در برابر خوردگی و استهلاک قطعات گیربکس باشند. گرانروی این نوع روغن‌ها بیشتر از روغن گیربکس‌های اتوماتیک است و بدون هرگونه تعجبی باید از استفاده آن‌ها در گیربکس‌های اتوماتیک خودداری کرد. حتماً قبل از خرید روغن گیربکس دستی نسبت به مطالعه دفترچه راهنمای خودروی خود اقدام کرده و روغن مطابق با مشخصات ذکر شده را خریداری نمایید.

  • روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس‌های اتوماتیک گرانروی بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های دستی دارد. این نوع روغن‌ها نیز باید در برابر خوردگی و دمای بالا مقاومت داشته باشند. همان‌طور که مطلع هستید اکثر خودروهای اتوماتیک داخلی از گیربکس AL4 استفاده می‌کنند. این گیربکس حدود ۶ لیتر روغن نیاز دارد و همان‌طور که درباره روغن گیربکس‌های دستی نیز اشاره کردیم، برای خرید روغن گیربکس اتوماتیک باید طبق مشخصات موجود در دفترچه راهنمای خودرو عمل کنید.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

 روغن مخصوص خودرو گازسوز  روغن مناسب خودروی سی ان جی  فیلتر روغن مناسب سمند  روغن موتور مناسب سمند دوگانه سوز  روغن مناسب پژو پارس دوگانه سوز  روغن موتور مناسب 206  روغن موتور مناسب تیبا  روغن موتور پراید دوگانه سوز  روغن موتور مناسب دوگانه سوز

احتمالاً از برخی افراد شنیده‌اید که می‌گویند روغن گیربکس نیازی به تعویض ندارد اما این سخن اشتباه است و باید در زمان توصیه شده نسبت به تعویض آن اقدام کرد. روغن گیربکس در درازمدت به دلیل وجود ذرات ریز کیفیت خود را از دست می‌دهد و به همین دلیل باید به فکر تعویض آن بود. سازندگان خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک توصیه کرده‌اند که روغن گیربکس را می‌بایست در فواصل کارکرد منظم تعویض کرد. روغن گیربکس‌های اتوماتیک می‌تواند در نهایت بخار شده و کیفیت خود را از دست بدهد. درصورتی‌که خودرو در ترافیک‌های شهری زیاد رانده شده یا به‌طور مکرر محموله‌های سنگین را یدک بکشد این فرایند سریع‌تر رخ خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله بهترین زمان تعویض روغن گیربکس را مطالعه فرمایید.

دلیل از دست رفتن کیفیت روغن گیربکس نیز گرمای تولیدی به خاطر اصطکاک قطعات گیربکس است. از آنجایی که روغن گیربکس مسئول عملکرد نرم قطعات داخلی گیربکس بوده بنابراین خرابی روغن می‌تواند باعث سختی تعویض دنده‌ها شود. اکثر خودروسازان می‌گویند روغن گیربکس‌های اتوماتیک را باید هر ۱۰۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر تعویض کرد؛ اما برخی مکانیک‌ها معتقد هستند بهترین زمان تعویض روغن گیربکس کمتر از کارکرد یاد شده است.

 

در حقیقت برخی افراد می‌گویند روغن گیربکس‌های اتوماتیک را باید بین هر ۵۰ هزار تا ۸۰ هزار کیلومتر تعویض کرد. اما اوضاع برای گیربکس‌های دستی کمی متفاوت است و اکثر خودروسازان توصیه می‌کنند روغن گیربکس‌های دستی را هر ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض کنید. برای اینکه بتوانید اطلاعات دقیق‌تری درباره بهترین زمان تعویض روغن گیربکس خودروی خود پیدا کنید بهتر است دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. البته اگر خودروی خود را تحت‌فشار قرار می‌دهید و یا بارهای سنگین با آن حمل می‌کنید بهتر است روغن گیربکس را زودتر تعویض کنید. از جمله شرایط تحت‌فشار یک خودرو می‌توان به تردد روزمره در ترافیک‌های سنگین، حمل بارهای زیاد، رانندگی اسپرت و… اشاره کرد./پدال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.