علائم خرابی و فساد در روغن گیربکس اتومات خودرو

0

با بررسی مقدار روغن گیربکس اتوماتیک در خودرو و شرایطی که دارد می توانیم به این نکته پی ببریم که آیا زمان تعویض آن فرا رسیده است یا خیر.

در این مطلب و در ادامه نشانه های زمان تعویض این روغن را بازگو خواهیم کرد.

کماکان با ما بمانید.

مجله مکانیک دانش خودرویی آموزش تعویض روغن گیربکس آموزش تعویض روغن گیربکس اتومات بهترین روغن گیربکس اتوماتیک تعویض روغن گیربکس اتوماتیک پژو 206 حجم روغن گیربکس اتوماتیک زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک آزرا قیمت روغن گیربکس نشانه های خرابی روغن گیربکس

بررسی مقدار روغن گیربکس اتوماتیکلازم است تا به صورت دوره ای، مقدار روغن گیربکس اتوماتیک را در اتومبیل کنترل کنیم.

در خودروهای جدید بسته به نوع و مدل آن، معمولاً مجهز به سیستم هشدار زمان تعویض روغن گیربکس و یا سیستم سنجش آلودگی هستند؛ ولی در خودروهای قدیمی برای سنجش مقدار روغن، از گیج روغن استفاده می‌شود.

به منظور کارایی بیشتر، بهتر است بررسی سطح روغن را در مدل‌های جدید خودرو به مراکز و تعمیرکاران مجرب بسپارید.

به هر حال برای اینکه عملکرد گیربکس اتومات خودرو دچار مشکل نشود؛ باید همواره روغن گیربکس، در یک سطح ثابتی قرار بگیرد.

اگر سطح روغن از مقدار معینی بالاتر باشد؛ سبب تولید حباب می‌شود که خود موجب اختلال در کارکرد درست و بهینه روغن خواهد شد و در نهایت به اکسید شدن روغن می انجامد.

اما بر عکس اگر در اثر بررسی متوجه شدید که سطح روغن پایین تر از حد استاندارد آن است؛ اگر علتی  را برای آن نمی یابید؛ حتما باید به دنبال وجود نشتی در قسمت‌های مربوطه بگردید.

به علاوه در این مورد دقت کنید که روغن گیربکس تبخیر هم نشود.

مجله مکانیک دانش خودرویی آموزش تعویض روغن گیربکس آموزش تعویض روغن گیربکس اتومات بهترین روغن گیربکس اتوماتیک تعویض روغن گیربکس اتوماتیک پژو 206 حجم روغن گیربکس اتوماتیک زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک آزرا قیمت روغن گیربکس نشانه های خرابی روغن گیربکس

علائم خرابی و فساد در روغن گیربکس اتومات خودرواگر روغن گیربکس اتومات خودرو خراب شده و فاسد شود و یا دچار افت کیفیت شود؛ علایمی را از خود نشان خواهد داد که برخی از این نشانه ها عبارتند از:

کدر شدن ‌روغن

روغن سالم به خودی خود شفاف و زلال است.

اگر مشاهده کردید که رنگ روغن کدر شده و شفافیت و زلالی خود را از دست داده است، علامتی برای وجود ناخالصی، مخصوصاً براده آهن در آن است.

چون براده های آهن در روغن موجب مسدود شدن مجاری در سیستم گیربکس اتومات خواهند شد؛ که خود این گرفتگی در نهایت به افت فشار در سیستم منجر می‌شود.

تغییر رنگ در روغن گیربکس اتومات

روغن گیربکس سالم به رنگ قرمز و یا سبز و بسیار شفاف است.

به هر دلیلی که مقدار روغن گیربکس موجود در خودرو شفافیت خود را از دست بدهد و فاسد شود و یا به رنگ قهوه‌ای درآید؛ کارآیی مفید خود را از دست داده و باید تعویض شود.

شیری شدن رنگ روغن

اگر احیانا آب با روغن گیربکس مخلوط شود؛ سبب می‌شود که رنگ آن به شیری تغییر پیدا کند.

پس شیری شدن رنگ روغن، علامت وجود آب در روغن است که سبب می‌شود تا دنده ها بر روی یکدیگر سرخورده و به راحتی و به درستی تعویض نشوند.

زمان تعویض روغن گیربکس اتومات

قبلاً هم گفتیم که بهتر است تا به صورت دوره ای، روغن گیربکس را کنترل و بازدید کنید که برخی از کارخانجات سازنده ی خودرو این بازدید را هر شش هزار کیلومتر توصیه کرده اند.

اما معمولاً روغن گیربکس را در کیلومتر های بالا تعویض می کنند و توصیه می شود در هر ۳۶ ماه و پس از طی ۶۰ هزار کیلومتر روغن گیربکس اتومات را عوض کنید.

اگر این تعویض به موقع صورت نگیرد؛ کلاچ ها بر روی یکدیگر سرخورده و عملکرد درستی نخواهند داشت و به شدت آسیب خواهند دید.

به هر حال با دیدن این علائم و مقدار روغن گیربکس اتوماتیک می توانید بفهمید که زمان تعویض روغن فرا رسیده است:

    • جا نرفتن دنده
    • تعویض سخت و با شدت دنده‌ها
    • شنیدن صداهای نا بهنجار از دنده به هنگام تعویض آن
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.