دلیل بالا نرفتن دور موتور از ۳ هزار چیست؟

0

بالا نرفتن دور موتور از 3 هزار یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در برخی از خودروها رخ می‌دهد. از آنجایی که این مشکل و خطاهایی از این دست معمولا به موتور و قطعات متصل به آن مربوط می‌شود؛ ممکن است بروز آنها برای برخی از افراد نگران‌کننده باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا با بررسی دلیل بالا نرفتن دور موتور از ۳ هزار به شما کمک کنیم که زودتر مشکل خودروی خود را حل کنید.

دلیل بالا نرفتن دور موتور از ۳ هزار چیست؟

موارد زیر از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث می‌شوند دور موتور خودروی شما از 3 بالاتر نرود:

سوختن فیوز EFI

 علت بالا نرفتن دور موتور بالا نرفتن دور موتور سمند بالا نرفتن دور موتور پژو پارس دلایل گاز نخوردن پراید دلایل گاز نخوردن خودرو دلایل گاز نخوردن ماشین 405 علت گاز نخوردن پژو 206 گاز نخوردن پارس tu5 علت گاز نخوردن ال 90 بالا رفتن دور موتور دنا پلاس بالا و پایین رفتن دور موتور علت راه نرفتن سمند علت راه نرفتن 206 علت راه نرفتن ماشین

EFI نام فیوزی است که در سیستم انژکتور خودرو وجود دارد و به آن فیوز انژکتور سوخت الکترونیکی نیز گفته می‌شود. وظیفه سیستم EFI فرستادن برق از باتری به انژکتور و کنترل توانی است که وارد این سیستم می‌شود. فیوزی که در سیستم EFI وجود دارد نیز با کاهش نیرویی که به سیستم انژکتور سوخت وارد می‌شود؛ از ایجاد بار اضافه و فرسودگی ناشی از آن پیشگیری می‌کند.

وقتی توان دریافتی این فیوز بالا می‌رود؛ آن را دچار مشکلی می‌کند که اصطلاحا به آن سوختگی می‌گویند. با سوختن فیوز EFI منبع تغذیه انژکتور سوخت قطع می‌شود و این انژکتور نمی‌تواند در صورت نیاز، بنزین بیشتری را پمپ کند. بنابراین اتفاقی که عملا شاهد آن هستید و نشانه آن را می‌توانید پشت آمپر مشاهده کنید این است که دور موتور از 3 هزار بالاتر نمی‌رود.

رفع این مشکل نیاز به تخصص خاصی ندارد. فقط کافیست یک نگاهی به دفترچه راهنمای خودرو بیاندازید و محل فیوز EFI را پیدا کنید. بعد از اینکه در راهنما شماره فیوز را پیدا کردید به سراغ جعبه فیوز بروید و با استفاده از انبر مخصوص، فیوز سوخت را درآورده و یک فیوز جدید جای آن بگذارید.

اگر تا به حال جعبه فیوز خود را باز نکرده‌اید و از سیستم برقی خودرو سر در نمی‌آورید؛ برای اطمینان توصیه می‌کنید تعویض فیوز سوخت را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید. چرا که تعویض فیوز اشتباه یا بد جا انداختن فیوز ممکن است دردسر بزرگ‌تری را برای شما ایجاد کند.

گرفتگی فیلتر بنزین

آموزش تعویض پمپ بنزین پراید آموزش تعویض پمپ بنزین سمند اجرت تعویض پمپ بنزین 206 اجزای تشکیل دهنده پمپ بنزین انواع پمپ بنزین انواع پمپ بنزین خودرو دلایل خراب شدن پمپ بنزین علائم خراب شدن پمپ بنزین خرابی پمپ بنزین رله پمپ بنزین چیست

فیلتر بنزین به قطعه‌ای مصرفی گفته می‌شود که در مسیر بین باک و موتور قرار گرفته و از ورود آلودگی‌ها و ذرات مضر به درون موتور جلوگیری می‌کند. در خودروهای جدید، از فیلترهای سفتی که اجازه عبور هیچگونه آلودگی را نمی‌دهند استفاده می‌شود. بنابراین گرفتگی فیلتر بنزین یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که این خودروها با آن مواجه هستند.

نکته جالب این است که با وجود حساسیت بیشتر موتورهای جدید نسبت به کثیفی بنزین، گاهی همین گرفتگی ساده دلیل بالا نرفتن دور موتور از ۳ هزار است. این انسداد با جلوگیری از تامین سوخت کافی برای موتور باعث می‌شود که دور آن بالاتر از 3 هزار نرود. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید می‌توانید برای تمیز کردن فیلتر بنزین به تعمیرگاه تخصصی خودروی خود مراجعه کنید. اگر گرفتگی قدیمی باشد؛ ممکن است فیلتر بنزین آسیب دیده و نیاز به تعویض داشته باشد.

گرفتگی فیلتر هوا

 فیلتر سرکان  بهترین فیلتر هوای خودرو  آموزش تعویض فیلتر هوای پژوپارس  فیلتر هوای تارا  تعویض فیلتر هوای سمند  انواع فیلتر هوا  انواع فیلتر خودرو  جنس فیلتر هوا چیست  تعویض فیلتر هوای رانا  تعویض فیلتر هوای پراید 131

عملکرد فیلتر هوا نیز دقیقا مشابه با عملکرد فیلتر بنزین است با این تفاوت که به جای جلوگیری از ورود آلودگی از بنزین به داخل موتور، از ورود آلودگی هوا به موتور پیشگیری می‌کند. برای اینکه کیفیت فیلتر هوا را متوجه شوید نیاز نیست حتما تعمیرکار باشید؛ کافیست که فیلتر را باز کردن و ظاهر آن را به دقت بررسی کنید. وجود گرد و غبار مشهود و دوده سیاه روی بافت این فیلتر نشان می‌دهد که مسدود شده و نیاز به تعویض دارد.

از کار افتادن سنسور اکسیژن

 اجزای سنسور اکسیژن چیست  املاتور سنسور اکسیژن  انواع سنسور اکسیژن  ایراد سنسور اکسیژن  بررسی سنسور اکسیژن  بهترین سنسور اکسیژن 206  تعویض سنسور اکسیژن پژو 206  تعویض سنسور اکسیژن سمند  وظیفه سنسور اکسیژن پژو 206  راه های کاهش مصرف سوخت  پراید چندتا سنسور اکسیژن داره  تعداد سنسور اکسیژن سمند  تعداد سنسور اکسیژن پژو 207

قطعه‌ای که بین منیفولد ورودی و فیلتر هوا وجود دارد و وظیفه آن اندازه‌گیری میزان اکسیژنی است که وارد موتور می‌شود سنسور اکسیژن نام دارد. در واقع این سنسور نسبت هوا به سوخت را در سیستم احتراق اندازه‌گیری می‌کند. خرابی این سنسور می‌تواند نشانه‌های زیادی ایجاد کند. گاهی ممکن است باعث شود ماشین روشن نشود یا حتی شتاب حین حرکتش کند شود.

خراب شدن سنسور اکسیژن و یا اختلال در عملکرد آن معمولا در اکثر خودروها با روشن شدن چراغ چک موتور که پشت آمپر وجود دارد خود را نشان می‌دهد. سیستم عیب‌یابی خودرو با روشن کردن این چراغ به شما نشان می‌دهد که سنسور اکسیژن در حال ارسال سیگنال‌های اشتباهی به ECU است. البته روشن شدن این چراغ، قطعا دلیلی بر خراب شدن سنسور اکسیژن نیست و می‌تواند علل متعددی داشته باشد. به طور کلی خرابی هر قطعه‌ای که روی عملکرد موتور تاثیر منفی داشته باشد باعث می‌شود که چراغ چک موتور روشن شود.

همانطور که مشاهده کردید؛ موارد متعددی وجود دارد که می‌توان از آنها به عنوان دلیل بالا نرفتن دور موتور از ۳ هزار نام برد. برخی از این دلایل به راحتی رفع می‌شوند و برخی نیاز به مراجعه به تعمیرکار دارند. بنابراین صرفا بالا نرفتن دور موتور نباید شما را نگران و مضطرب کند؛ چرا که گاهی این مشکل به راحتی و با تعویض یک قطعه مصرفی و ارزان رفع می‌‎شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.