مشکلات فنی موتورسیکلت نامی 170 سی‌سی

0

موتورسیکلت نامی 170 سی‌سی مدل 99 دارم و حدود دو هفته است به‌محض این‌که موتورسیکلتم را روشن می‌کنم، چراغ‌چک آن پس از پنج بار خاموش و روشن ‌شدن درنهایت خاموش می‌شود. از طرفی پس از طی مسافتی با سرعت مشخص درصورت گرفتن ترمز، موتورسیکلتم به‌شدت دچار افت توان و قدرت شده و این مساله در سرعت‌ و دورموتور پایین بیشتر احساس می‌شود. این درحالی است که روغن‌موتور و فیلترهوا را نیز به‌تازگی تعویض کرده‌ام. علت چیست؟

درموتورسیکلت‌های انژکتوری روشن شدن چراغ‌چک، آن هم به‌صورت پنج مرتبه متناوب و به‌صورت چشمک‌زن به‌معیوب بودن یا وجود اشکال در یکی از سنسورهای موتور منتهی می‌شود. به‌بیان دیگر اگر سنسور دریچه‌گاز یا سوکت مربوط به‌آن با اشکال مواجه شده باشد، منجر به‌روشن شدن متناوب چراغ‌چک می‌شود. در این حالت باید سنسور دریچه‌گاز و سوکت مربوط به‌آن مورد بررسی قرار گیرد.
اما درصورت عدم‌وجود اشکال درسوکت و اتصالات مربوطه، برای رفع مشکل باید سنسور دریچه‌گاز تعویض شود. از سوی دیگر درپاسخ به‌بخش دوم سوال شما باید گفت با توجه به‌این‌که در زمان حرکت با سرعت‌های یکنواخت مشکلی برای موتورسیکلت شما ایجاد نمی‌شود، این نقص می‌تواند سه دلیل عمده داشته باشد.
1 همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، درشرایطی که سنسور دریچه‌گاز به‌حالت دور آرام خود بازنگردد، چنین اشکالی به‌وجود می‌آید. بنابراین در زمان بررسی این سنسور امکان دارد سوکت مربوطه شل شده باشد که درصورت تنظیم کردن آن در جای خود تا حدی مشکل رفع خواهد شد. همچنین سیم گاز را نیز باید بررسی کنید تا درصورت آسیب دیدن آن را تعویض کنید.
2 اگر سوپاپ‌های موتور از تنظیم خود خارج شده باشند، ممکن است این موضوع در به‌وجود آمدن چنین مشکلی تاثیر به‌سزایی داشته باشد. بر این اساس باید ضمن تنظیم لقی یا فاصله میان سوپاپ و اسبک‌ها، عیوب ظاهری نیز مورد توجه قرار بگیرند و به‌نوعی چک شوند.
3 یکی از مهم‌ترین موارد در موتورهای احتراق‌داخلی، سیستم جرقه‌زنی است و با در نظر داشتن این موضوع، متعلقات سیستم جرقه‌زنی چون پیکاپ و بوبین آن باید بررسی شوند. در این شرایط ممکن است به‌اصطلاح برق‌دزدی به‌وجود آمده باشد. درچنین حالتی باید بوبین و پیکاپ و همچنین فاصله میان آن‌ تا فلایویل بررسی شده و درصورت نیاز این دو قطعه الکترونیکی تعویض شوند تا مشکل برطرف شود.
این نکته را فراموش نکنید که عیب‌یابی موتورسیکلت‌های انژکتوری باید توسط متخصص یا تکنسین نمایندگی‌های معتبر انجام شود تا فرآیند عیب‌یابی به‌درستی انجام شود. همچنین این نکته را نباید فراموش کرد که تعویض روغن‌موتور و فیلتر هوا در برطرف کردن چنین مشکلی بی‌اثر است. از آن‌جا که موتورسیکلت‌های انژکتوری دارای سنسور و عملگر هستند، باید توجه خود را به‌این بخش‌ها که نگهداری بیشتری می‌طلبند، دوچندان کنید.
به‌بیان دیگر تعویض به‌موقع روغن‌موتور و توجه به‌قطعات مصرفی مانند شمع موتور و فیلترهوا دو پارامتری است که همواره استهلاک موتورسیکلت شما را درسطح حداقلی نگه می‌دارد.
از سوی دیگر نکته بسیار مهم این است که اغلب مالکان موتورسیکلت‌های انژکتوری وسیله‌نقلیه خود را به‌شکل کامل شست‌وشو می‌دهند و از این نکته غافل هستند که این مساله سبب می‌شود سنسورهای مهم موتور با اشکال مواجه شوند و درکوتاه‌مدت خرابی‌های بسیاری برای آن ایجاد شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.