پیش بینی آینده قیمت خودرو در بازار

0

انتظار برای کاهش قیمت خودرو نه فقط در بازار که حتی در کارخانه، همچنان در سطوح مختلف جامعه وجود دارد و برخی نهادها نیز به دنبال خرید خودروی به اصطلاح «ارزان» (پایین‌تر از نرخ‌های رسمی کارخانه) هستند. هرچند وزیر صنعت، معدن و تجارت در چند نوبت از شهروندان خواسته برای کاهش قیمت خودرو (در بازار) صبور باشند، اما این نگاه در دیگر بخش‌ها و حتی بدنه وزارت صمت دیده نمی‌شود.

به عنوان مثال، معاون حمل‌و‌نقل وزارت صمت اخیرا در یک برنامه تلویزیونی به‌صراحت اعلام کرده قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت. منوچهر منطقی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت خودرو (در بازار) پایین می‌آید، گفته که «به سبب افزایش نرخ تورم در کشور، قیمت خودرو هم کاهش نخواهد یافت».

وی با بیان اینکه «مگر قیمت مرغ، گوشت، روغن و غیره پایین می‌آید که خودرو ارزان شود» تاکید کرده قیمت خودرو در آینده روند کاهشی ندارد. معاون وزیر صمت البته این را هم گفته که اگر نرخ تورم کاهشی شود، قیمت خودرو نیز در «بازار» افت می‌کند. بنابراین وی شرط کاهش قیمت خودرو در بازار را کاهش تورم عنوان کرده است. اظهارات منطقی از چند جهت قابل بررسی است. نخست اینکه وی برعکس برخی سیاستگذاران بخش خودرو، پاسخ پوپولیستی به پرسش «قیمت خودرو چه می شود؟» نمی‌دهد و به‌اصطلاح روان‌درمانی نمی‌کند.

وی با تاکید بر واقعیت‌های اقتصادی در کشور، به‌خصوص «تورم»، نگاهی منطقی به آینده قیمت خودرو در بازار دارد و حرفش این است که تا وقتی تورم افزایشی باشد، قیمت خودرو افت نمی‌کند. وی البته مشتریان را ناامید هم نکرده و تاکید می‌کند اگر نرخ تورم کاهشی شود، قیمت خودرو نیز در بازار پایین می‌آید. اظهارات منطقی نمونه‌های عینی زیادی دارد، چه آنکه طی این سال‌ها بازار خودرو تاثیرپذیری زیادی از فاکتورهای اقتصادی، به‌خصوص انتظارات تورمی و نرخ ارز، داشته است. معمولا با رشد انتظارات و نرخ ارز، قیمت خودرو هم صعود می‌کند و با افت آنها، خودرو نیز کوتاه می‌آید. بنابراین گفته‌های معاون وزیر صمت مبنی بر تناسب تورم عمومی و قیمت خودرو، با واقعیت منطبق است و نمی‌شود اولی بالا برود و دومی پایین بیاید.

نکته دیگر در مورد اظهارات معاون وزیر صمت که البته به‌نوعی مستتر است، عدم کاهش قیمت کارخانه‌ای خودروها و حتی افزایش در آینده است. منطقی معتقد است بین تورم و قیمت خودرو ارتباط مستقیم برقرار است، ارتباطی که نه فقط در بازار بلکه در قیمت کارخانه نیز وجود دارد. بنابراین وقتی تورم و نرخ ارز افزایشی باشد، به معنای رشد هزینه تولید خودرو است و در این صورت، قیمت کارخانه‌ای خودروها نیازمند اصلاح نیز هست. در نهایت این نکته نیز در اظهارات منطقی به چشم می‌آید که بخشی از افکار عمومی و شاید حتی برخی مسوولان، ظاهرا تنها انتظار کاهش قیمت خودرو را دارند و حساسیتشان قابل‌مقایسه با روند افزایشی قیمت دیگر کالاها حتی کالاهای اساسی مانند گوشت و مرغ نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.