میزان افزایش کرایه وسایل نقلیه عمومی ، مترو ، اتوبوس و تاکسی در سال 1403

0

در دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ بررسی و نرخ کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی اعلام شد.

اتحادیه تاکسیرانی‌ اخبار راهنمایی و رانندگی رئیس‌ پلیس تهران پایانه‌ های تاکسی در تهران قیمت کرایه تاکسی ناوگان حمل و نقل عمومی انواع جریمه های رانندگی

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، در این باره اظهار کرد میزان افزایش در نرخ ورودی مترو ۱۶ درصد پیش بینی شده بود. علیرغم اینکه ۳۰۰ کیلومتر مترو در سطح شهر خدمات رسانی می کند، نرخ تا ۳۰ کیلومتر پیمایشی محسوب می شود و مابقی پرداخت نخواهد شد. به ازای هر کیلومتر ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل پیش بینی شده است. بلیط مترو از سه هزار و ۳۰۰ تومان به چهار هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند و نرخ کرایه خطوط مترو حومه نیز ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. در مجموع افزایش نرخ بلیط مترو ۳۰ درصد خواهد بود.

وی افزود ۲۲ درصد افزایش نرخ بلیط برای اتوبوسرانی پیش بینی شده است. برای پیمایش اتوبوس‌های تندرو ۲۰ درصد و عادی ۴۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده و در مجموع میزان افزایش نرخ اتوبوس‌های عادی ۲۱ درصد و اتوبوس‌های عادی ۳۰ درصد است. ۴۰ درصد رشد برای اتوبوس‌های دربستی نیز پیش بینی شده است.

آقای تشکری هاشمی اعلام کرد نرخ کرایه تاکسی در سال آینده ۴۵ درصد افزایش دارد. شیب معابر تنها برای تاکسی‌های خطی لحاظ خواهد شد و معابر دارای شیب در همین راستا مشخص می‌شوند. برای ساعات اوج نیز توافق شد که ۷ تا ۹ صبح به عنوان ساعات اوج صبحگاهی و ۴ تا ۸ عصر نیز به عنوان ساعات اوج عصرگاهی با ۵۰ درصد افزایش در نظر گرفته شود. این تصمیم گرفته شده که رغبتی برای رانندگان جهت خدمات رسانی وجود داشته باشد.

وی افزود تکلیف شهرداری تهران مبنی بر اجرای پرداخت الکترونیک و سامانه برخط جزء مصوبات این لایحه است. گرچه این اقدام در سال جاری به نتیجه نرسید امیدواریم در سال آینده به نتیجه برسد. قیمت تمام شده برای هر مسافر مترو در سال جاری حداقل ۳۰ هزار تومان بود. ما مبلغ قابل توجهی یارانه برای بلیط مترو در نظر گرفته بودیم و هر مسافر تنها سه هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت می کرد.

شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اظهار کرد ساماندهی وضعیت تاکسی ها در سطح شهر به روش سنتی امکان پذیر نیست. باید بسترهای هوشمند جهت نظارت شکل بگیرد. افزایش قیمت قطعات و هزینه های خودرو، باعث می شود رانندگان تاکسی به سمت شرکت های اینترنتی بروند و تعداد این رانندگان بسیار زیاد است.

وی افزود  شاید هیچ راهی برای ساماندهی تاکسی‌ها جز هوشمندسازی وجود نداشته باشد. کرایه تاکسی‌ها باید برخط باشد که در حال حاضر برای ۱۶۹ خط طی دو ماه آینده فرمول نویسی محاسبه ای نرخ کرایه‌ای انجام شده و تا یک ماه آینده این روند تکمیل می‌شود. ۳۴ هزار دستگاه تاکسی خطی در سطح شهر فعالیت می‌کنند و امکان کنترل این تاکسی‌ها به صورت سنتی وجود ندارد. کنترل این تاکسی‌ها توسط دوربین‌های پلاک خوان انجام خواهد شد.

خانم مالکی گفت در هفته گذشته بسته تشویقی برای رانندگانی که به صورت تلفنی و گردشی فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته ایم. ۸۴۸ دستگاه تاکسی به صورت کمکی در قبال دریافت این بسته تشویقی در خطوط فعالیت خواهند کرد اما این اقدام در تمام طول سال برای ما مقدور نیست.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، بیان کرد نباید برای تاکسی‌ها دو نرخ اعمال شود؛ بلکه تمام موارد باید سیستمی باشد. نباید شرایط به گونه‌ای باشد که مردم و رانندگان تاکسی با هم درگیر شوند. سال قبل افزایش نرخ اتوبوس ۴۲ درصد و مترو ۲۵ درصد پیش بینی شده بود که ما این رقم را کاهش دادیم. در سال ۱۴۰۳ میزان افزایش مناسبی پیش بینی شده و افزایش ۱۶ درصدی مطلوب است و تأکید می‌کنیم که این نرخ بسیار کمتر از نرخ تورم است.

وی پیشنهاد کرد که ساعات اوج برای تاکسی ها حذف و شهرداری مکلف شود ظرف مدت سه ماه پس از اردیبهشت ماه که نرخ ها اعمال می شود، هوشمندسازی و پرداخت الکترونیکی را در پایتخت عملیاتی کند که این پیشنهاد با حداکثر آراء موافق تصویب شد.

الکترونیکی شدن پرداخت کرایه در سال 1403

اسفند 1402: شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، از برنامه‌ریزی برای الکترونیکی شدن پرداخت کرایه تاکسی‌ها در سال آینده خبر داد و افزود برای افرادی که به هر دلیلی نمی توانند از این روش پرداخت کرایه داشته باشند سازو کارهای کمکی نیز در نظر گرفته خواهد شد.

وی توضیح داد هم اکنون بحث ساماندهی نحوه پرداخت کرایه و هوشمندسازی تاکسی ها را دنبال می کنیم. نرخ کرایه شناور هم تنظیم شده تا تقدیم شورای شهر تهران شود. پس از اینکه این موضوع به نتیجه رسید جزئیات مربوط به آن را اعلام خواهیم کرد. درخصوص ساماندهی نحوه پرداخت کرایه، یکی از مشکلاتی که ما در بحث تاکسیرانی داریم، درگیری‌های ناشی از پرداخت کرایه به دلیل عدم وجود پول نقد و پول خرد است. با توجه به اینکه بیشتر تراکنش‌های مالی از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود و در تاکسی‌ها دستگاه پوز نداریم، اکنون به این سمت می‌رویم که پرداخت کرایه تاکسی از طریق کیو آر کد نصب شده روی شیشه تاکسی انجام شود.

خانم مالکی درباره نحوه کار این کدها توضیح داد که مسافران با اسکن این کیو آر کد وارد درگاه “شهرزاد” می شوند و از این طریق کرایه خودشان را پرداخت می کنند. ساز و کار اجرایی اپلیکیشن شهرزاد به گونه‌ای است که به محض پرداخت کرایه، مسافر می‌تواند از طریق قسمت منوی تراکنش ها در اپلیکیش از این موضوع مطلع شود. علاوه بر این پیامک واریز برای راننده هم ارسال می شود که این موضوع یک اطمینان خاطر برای مسافر و راننده ایجاد می کند.

وی افزود در یک ماه گذشته با هدف ترغیب رانندگان تاکسی به استفاده از این روش پرداخت، طرح اهدای رایگان لاستیک را گذاشتیم که طی آن به 400 نفر از رانندگان تاکسی که بیشترین تراکنش مالی را در زمینه پرداخت الکترونیک داشتند، در نیمه مبارک شعبان لاستیک رایگان اهدا می شود. امیدواریم در این زمینه مسافران هم همکاری لازم را داشته باشند، چون این طرح به صورت فصلی برگزار می شود که یک طرح حمایتی از رانندگان تاکسی هم به شمار می رود تا برخی از اقلام مورد نیاز آن‌ها را از جمله لاستیک را به این ترتیب و با ارائه بسته های تشویقی به این عزیزان اهدا کنیم.

خانم مالکی گفت بحث ساماندهی نحوه پرداخت و پرداخت الکترونیک را به صورت جدی در دستور کار قرار داده ایم، اما هستند شهروندانی که به دلایل مختلف امکان پرداخت کرایه از طریق اپلیکیشن و به صورت الکترونیک را ندارند. باتوجه به این موضوع ساز و کارهای کمکی نیز درحال بررسی است، اما هدف گذاری ما این است که برای سال 1403 به سمتی برویم که پرداخت کرایه تاکسی به صورت کامل از روش الکترونیک انجام شود.

ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی هنگام بارش

آبان 1402: مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران ، اعلام کرد بنا بر مصوبه شورای شهر تهران، نرخ کرایه‌های تاکسی در زمان بارش برف و باران تغییری نخواهد کرد. بر همین اساس رانندگان تاکسی موظفند بر اساس نرخ مصوب شورای شهر تهران اقدام به دریافت کرایه از مسافران کنند و همان کرایه‌ای را که شورا مصوب کرده است، دریافت کنند.

وی افزود تهران شهر بزرگی است و بنابراین در برخی از مواقع در تهران شاهد بارش باران در قسمت دیگری برف و جای دیگری خشک هستیم. به همین دلیل نمی‌توان تقسیم‌بندی برای دریافت کرایه بر اساس شرایط فصلی (بارش برف و باران) داشته باشیم.

آقای چمران درباره توسعه حمل و نقل عمومی گفت در این بخش نیز دولت وظایفی را به‌عهده دارد به‌طوری که در بخش اتوبوس دولت مکلف است بالغ بر 82 درصد از اعتبارات را در این بخش پرداخت کند البته این رقم را به 80 درصد رسانده‌اند و مابقی اعتبارات نیز از سوی شهرداری تهران تأمین می‌شود. برای ارسال متمم بودجه زمان زیادی مانده و به‌نظر می‌رسد اگر بخواهند این کار را بکنند باید منتظر ماه‌های پایانی سال باشیم، اما در ارتباط با اصلاحیه بودجه بحث فرق می‌کند و اگر بخواهند می‌توانند آن را به شورا بیاورند البته تاکنون صحبتی نشده است.

منبع:باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.