پدال گاز برقی چیست و چگونه کاری می کند و چرا خراب می شود ؟

0

پدال گاز برقی چیست؟

در موضوعاتی قبلی گفته شد که با برقی شدن دریچه گاز و مهم بودن این قطعه و مزایایی که نسبت به دریچه گاز مکانیکی دارد که عمل باز و بسته شدن آن توسط ایسیو کنترل و دستور داده میشود، برای تکمیل این قطعه نیاز به پدال گاز برقی نیز است که درخواست نیرو و کشش مورد نیاز توسط راننده توسط بوسیله سیم و سیگنال هایی به ایسیو ارسال می شود که ایسیو طبق برنامه ای که برای آن تعریف شده است دستور به میزان باز شدن دریچه گاز دهد.(یعنی الزاما میزانی که راننده پدال گاز برقی را فشار داده؛ دریچه گاز برقی باز نمی شود و بستگی به پردازش ایسیو موتور دارد.)

سابقه استفاده از پدال گاز برقی در ایران برای اولین بار به خودروی 206 تیپ 5 از سال 80 بر می گردد که از ابتدا با پدال و دریچه گاز برقی عرضه میشد. پس از آن از سال 88 خودروی سمند EF7 نیز در ایرانخودرو (در سری ایسیو های بوش) با سیستم ETC (پدال و دریچه گاز برقی) عرضه شد.

از سال 1400 تا کنون تقریبا تمام محصولات ایرانخودرو (حتی پارس با موتور جدید XUP با ایسیو AECS ) با سیستم پدال و دریچه گاز برقی عرضه می شود.

اما در نسل جدید تر خودرو های انژکتوری دریچه گاز های سیمی حذف شدند و دریچه گاز های برقی نصب شدند. دریچه گاز برقی قابلیت های بیشتری را برای ما ایجاد می‌کند و ایسیو موتور کنترل بیشتر و بهینه تری بر روی هوای ورودی دارد که در نتیجه باعث کارکرد بهینه موتور می‌شود. یکی از عضو های مهم خودروهای انژکتوری با دریچه گاز برقی، پدال گاز برقی یا pedal position sensor و یا accelerator pedal sensor می‌باشد.

پدال گاز برقی چیست و چگونه کاری می کند و چرا خراب می شود ؟

محل قرار گیری پدال گاز برقی

پدال گاز برقی دقیقا به جای پدال گازهای معمولی بسته می‌شود یعنی در کنار پدال ترمز.

پدال گاز برقی چیست و چگونه کاری می کند و چرا خراب می شود ؟

پدال گاز برقی چگونه کار می کند؟

پدال گاز برقی از دو پتانسیومتر تشکیل شده است که به صورت اختلافی کار می‌کنند. یعنی زمانی که شما پدال گاز را می‌فشارید ولتاژ خروجی یکی از پتانسیومترها بالا رفته و ولتاژ دیگری کاهش می‌یابد. استفاده از دو پتانسیومتر به صورت اختلاف مقداری باعث بالا رفت دقت محاسبه و پردازش اطلاعات توسط ایسیو می‌شود.

همچنین استفاده از پتانسیومتر در مواقعی که یکی از پتانسیومترها دچار مشکل شود می‌تواند به صورت اضطراری خودرو شما را تا تعمیرگاه برساند یعنی با خراب شدن یکی از پتانسیومتر ها کارکرد ایده آلی نخواهیم داشت اما می‌توانیم با خودرو تا تعمیرگاه رانندگی کنیم.

با استفاده از پدال گاز برقی مکانیزم سنتی سیم گاز حذف شده اطلاعات میزان فشار توسط این پتانسیومترها به ایسیو موتور رفته و کامپیوتر خودرو (ECU) پس از پردازش اطلاعات به مقدار بهینه و درست دریچه گاز خودرو را به صورتی الکتریکی باز می‌کند.

برای آشنایی با عملکرد سنسور پدال گاز برقی ویدیو زیر را مشاهده کنید

دانلود

مزایای پدال گاز برقی خودرو

  • حذف مکانیزم مکانیکی سیم گاز
  • عملکرد بهینه خودرو
  • مصرف سوخت کمتر به دلیل جلوگیری از نوسانات مکایزم مکانیکی
  • تسلط بهتر ایسیو بر روی عملکرد موتور
  • دارای حالت اضطراری

معایب استفاده از پدال برقی چیست؟

  • ایجاد تاخیر پدال گاز
  • کندی شروع حرکت اولیه
  • تاخیر در واکنش موتور در شرایط مانند سبقت ناگهانی
  • هزینه بالای تعمیرات

انواع پدال گاز برقی:

پدال ها از نظر انواع به دو دسته تقسیم میشوند

  1. پدال های 4 سیم
  2. پدال گاز های 5 سیم که به منظور نصب لیمیتر در خودرو نصب میشود
  3. پدال های 6 سیم (مورد استفاده در ایسیوهای بوش 744 پارس و سمند EF7 بوش)

علایم خرابی پدال گاز برقی خودرو

اطلاعیه فنی ایران خودرو اطلاعیه فنی خودرو تعمیرات تخصصی دنا علت ورود آب به کف ماشین نشت آب باران به داخل ماشین جمع شدن آب در کف سمند جمع شدن آب زیر پای راننده پراید آب رفتن داخل ماشین

1. تاخیر هنگام گاز دادن خودرو

اگر خودروی شما دارای پدال گاز برقی است و به تازگی متوجه با تاخیر گاز خوردن خودرو شدید یکی از عوامل بسیار مهم این ایراد پدال گاز برقی می‌باشد. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود که حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید.

2. نوسان دور موتور در حالت درجا

یکی از علایم خرابی پدال گاز برقی بازی کردن عقربه دور موتور و یا نوسان دور موتور در حالت در جا و یا بدون بار کار کردن است که در این حالت ممکن است حتی خودرو با لرزش هنگام درجا کار کردن مواجه شود.

3. از یک جایی به بعد خودرو شتاب نمی گیرد

اگر پدال گاز را به آرامی فشار می‌دهید و از یک جایی به بعد توان خودرو شما افزایش نمی‌یابد و شتاب نمی‌گیرد به احتمال خیلی زیاد پتانسیومتر های دریچه گاز سیگنال درستی را ارسال نمی‌کنند و پدال گاز برقی شما معیوب است.

4. مختل شدن عملکرد گیربکس در خودرو های اتوماتیک

یکی از پارامتر های مهم برای اینکه متوجه شویم چه مقدار گشتاوری را راننده نیاز دارد را پدال گاز برقی به ما اطلاعات می‌دهد و اگر این اطلاعات غلط باشد ممکن است کارکرد گیربکس اتوماتیک را مختل کند.

5. روشن شدن چراغ چک

در صورت تشخیص خرابی پدال گاز برقی توسط ایسیو، ایسیو چراغ چک خودرو را روشن کرده تا شما متوجه وجود مشکل در سیستم سوخت رسانی شوید و خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

پدال گاز برقی چیست و چگونه کاری می کند و چرا خراب می شود ؟

نحوه عیب یابی پدال گاز برقی با دیاگ

همانطور که در مطالب بالاتر اشاره شد پدال گاز برقی از دو پتانسیومتر تشکیل شده است که به صورت اختلاف مقداری کار می کنند با استفاده از دستگاه دیاگ می توانیم ببینیم که هر کدام از پتانسیومترها چه ولتاژی را برای ایسیو موتور ارسال می کنند. اگر این دو ولتاژ ارسالی از سمت پدال با یکدیگر به صورت همزمان تغییر ئیدا نکنند و یا به صورت اختلافی که یکی ولتاژ را افزایش دهد و دیگری ولتاژ را کاهش دهد کار نکند پدال برقی خودرو شما خراب و معیوب است و باید برای تعویض آن اقدام کنید.

نشانه های خرابی پدال گاز برقی چیست؟

مجله خودرو کارستان آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو دیر روشن شدن ماشین افزایش طول عمر خودرو انیمیشن طرز کار کلاچ

در صورت خرابی پدال گاز ابتدا به دلیل وجود اختلال سیگنال جهت درخواست نیرو از طرف راننده ایسیو دارای مشکل شده و خودرو گاز نمیخورد یا معمولا دور موتور از دور 2500 دور در دقیقه بیشتر نمیشود لازم به ذکر است همیشه موارد این چنینی دلیل بر خرابی پدال گاز نمیباشد و میتواند قطعی در مدار اتصال پدال گاز برقی نیز بهدارای علائم مشابهی باشد.

نحوه تشخیص خرابی:

در مرحله اول میتوان با دستگاه عیب یاب مشکل را مورد بررسی قرار داد شرح خطاهایی که در ایسیو ثبت شده است میتوان تشخیص به خرابی پدال یا ایراد در سیم کشی داد در قسمت پارامتر ها نیز میتوان میزان فشردگی پدال را اندازه گیری کرد

در مرحله بعد با استفاده از دستگاه تستر میتوان پدال گاز را مورد تست قرار داد و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل آید.

استفاده از تستر ایسیو برای تست پدال گاز برقی

بهترین راه برای رفع تاخیر پدال برقی چیست؟

امروزه ریمپ (درصورتیکه نمیدانید ریمپ چیست، اینجا کلیک کنید.) بهترین روش برای کاهش تاخیر عملکرد پدال برقی می باشد. البته شخصی که این کار را انجام میدهد بهتر است که قبلا آموزش ریمپ را بخوبی دیده باشد تا بتواند بخوبی از عهده این کار برآید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.