معنای کد خطای P0404 در ECU چیست و چگونه برطرف کنیم ؟

0

خواندن خطاهای دیاگ، تحلیل و برطرف کردن آن از جمله مهمترین وظایف تکنسین های برق خودرو محسوب می شود. از آنجایی که خواندن خطاهای دیاگ نیاز به اطلاعات دقیق و کافی از نحوه عملکرد ECU دارد. ما قصد داریم در این مطلب کد خطای P0404 در ECU را بررسی کنیم. همچنین نحوه برطرف کردن این خطا، تحلیل و علائم و نشانه‌های آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

کد خطای P0404 در ECU چیست؟

 ترجمه کد خطا به فارسی
 خواندن کد خطای دیاگ
 علت کد خطای P0117
 کد خطا خودرو
 کد خطا در دیاگ چیست
 کد خطای ecu
 خواندن کد خطا کامپیوتر
 آموزش دیاگ
 آشنایی با برنامه دیاگ
 آموزش عیب یابی با دیاگ
 کد خطای P0404 چیست
 آموزش عیب یابی خودرو

کد خطای P0404 در ECU به سیستم تنظیم گاز اگزوز مربوط می‌شود. سیستم تنظیم گاز اگزوز، EGR نام دارد و وظیفه آن کاهش میزان دود خروجی است.البته این قسمت از اتوموبیل، وظایف دیگری را نیز بر عهده دارد که شامل، کنترل دمای موتور و همچنین نسبت سوخت به هوا می‌شود. هر گونه خرابی که در این قسمت به وجود بیاید، منجر به بروز کد خطای P0404 در ECU می‌شود.

در ادامه نحوه برطرف کردن این کد خطا، علائم و نشانه‌های آن را بررسی خواهیم کرد. هنگام عیب‌یابی، کد خطای P0404 در ECU، باید دقیق باشید ؛ زیرا موارد بسیاری از جمله، خرابی سنسورها،مشکل در سیم کسی و یا خرابی دیگر قطعات الکترونیکی، می‌تواند منجر به بروز خرابی آن گردد.

کد خطای P0404 در ECU به چه معناست؟

قبل از اینکه کد خطای P0404 در ECU را معنا کنیم، بهتر است کمی از نحوه کار EGR بدانیم.

امروزه به دلیل افزایش آلودگی‌های زیست محیطی، بیشتر تولیدات تمرکز خود را برای کاهش آلودگی‌ها گذاشته اند. یکی از خطرناک ترین آلودگی‌ها که حاصل دود خروجی از اگزوز خودروهاست، NOX است. NOX یکی از خطرناک ترین اکسیدهای نیتروژن بوده و منجر به بارش باران‌های اسیدی می‌شود.

یکی از ایده‌هایی که برای کاهش تولید NOX داده شده است، بازگرداندن بخشی از گازهای خروجی اگزوز به محفظه احتراق می‌باشد. با این کار دمای احتراق کاهش پیدا کرده و در نتیجه تولید NOX محدود شود.

سیستم EGR از دهه 70 ساخته شده و استفاده از آن در دهه 80 گسترش یافت. اگرچه این سیستم بیشتر بر روی خودرهای دیزلی و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در برخی موتورهای بنزینی نیز استفاده از آن دیده می‌شود.

به صورت کلی EGR،  وظیفه فرستادن دوباره دود اگزوز به محفظه احتراق را بر عهده دارد. با این کار، سیلندرها خنک شده  و در عین حال انتشار دود محدود خواهد شد.  با استفاده از اطلاعات EGR ، ماژول کنترل قدرت (PCM) شیرها را کنترل می‌کند تا بخارهای خروجی از سیلندر تنظیم شوند. سوپاپ ها بسته به نحوه کارکرد موتور، باز و بسته می‌شوند تا جریان دود اگزوز را افزایش یا کاهش دهند. نحوه کارکرد سوپاپ ها و کنترل آن‌ها بر عهده، پی سی ام است. کد خطای P0404 در  ECU، هنگامی رخ می دهد که در این سیتم مشکل به وجود آمده باشد.

نشانه‌های کد خطای P0404 در ECU

نشانه‌های کد خطای P0404 در ECU تاثیری روی نحوه راندگی شما نخواهد داشت. به صورت کلی علائم این کد خطا، بسته به این که شیر دریچه باز، بسته یا نیمه باز باشد، متفاوت خواهد بود.

علائم عمومی کد P0404 که باید مورد توجه قرار گیرد شامل موارد زیر است:

  • روشن شدن چراغ چک
  • صدای بیش از حد اتوموبیل هنگام شتاب گرفتن

اگر ایراد از دریچه‌‌ها باشد، نشانه‌های این کد خطا شامل موارد زیر خواهد بود:

  • لرزش موتور
  • صدای بلند از اگزوز

عللی که می‌تواند منجر به بروز کد خطای P0404 در ECUگردد؟

  • سنسور EGR معیوب
  • شیر EGR معیوب
  • حرکت خشک شیر EGR
  • مشکلات سیم کشی و اتصالات سنسور EGR
  • تجمع کربن در شیر EGR

آیا کد خطای P0404، جدی است؟

کد خطای P0404، نسبتا جدی است و از انجایی که ممکن است برای مدت طولانی بدون علامت ظاهر شود. در دراز مدت تاثیرات ویرانگری روی موتور خواهد داشت.

هنگامی که سنسورها یا شیر EGR به خوبی کار نمی‌کند، شما با مشکلات جدی‌تری رو ‌به‌رو خواهید شد. اگر به موقع ایرادهای به وجود آمده برطرف نشود، آسیب جدی به موتور وارد خواهد شد.

کد خطای  P0404 چگونه برطرف می‌شود؟

برای برطرف کردن کد خطای P0404 در ECU، ابتدا لازم است دلیل خطا را بیابید.

در ابتدا باید کدخطا را از روی ECU پاک کنید. اگر پس از پاک کردن کد خطای باز هم ایراد وجود داشت. باید به مسدود شدن دریچه توسط قطعات کربنی شک کنید.

گاهی خراب بودن سنسورها، می‌تواند منجر به بروز این کد خطا گردد. این مورد را داده‌هایی که از موتور به ECU ارسال می‌شود، تایید خواهد کرد.

سیم‌کشی‌های اطراف شیر هم باید بررسی شوند. گاهی در سیم کشی، قطعی و یا خوردگی وجود دارد.

ولتاژ شیر نیز  مورد دیگری است که باید بررسی شده و توسط ولتاژ متر اندازه گیری گردد.

توجه داشته باشید که قبل از بررسی سیم‌کشی، اتصالات و شیرها، سنسورهای EGR را تعویض نکنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.