معنای کدهای خطای دیاگ به فارسی و انگلیسی چیست ؟
اگر برای انجام دیاگ خودرو به تعمیرگاه رفته باشید حتما دیدهاید که تعمیرکاران از طریق اتصال دستگاه دیاگ به ECU به یک سری کد خطا دست پیدا میکنند که این کدها با عنوان کدهای خطای دیاگ شناخته میشوند و به تعمیرکار در تشخیص مشکلات و نواقص خودرو کمک میکنند.
در این جدول شما می توانید با تعدادی از کد های خطا که به فارسی و انگلیسی شرح داده شده است اطلاع یابید.
کد خطا | شرح فارسی | شرح انگلیسی |
---|---|---|
B1000 | افت ولتاژ زیاد در مدار الکتریکی تغذیه کنترل یونیت(تنظیم چراغهای جلو) | HRA Headlamp range adjustment: Supply voltage of the control unit is too low (undervoltage) |
B1004 | عدم هماهنگی وشناسایی کنترل یونیت با خودرو | LCP Lower Control Panel: Control unit does not match vehicle type |
B1056 | مشکل ارتباطی CAN با کنترل یونیت DCM-RL | Automatic Air Conditioning: Problem in CAN communication with control unit DCM-RL |
B1101 | ولتاژ زیاد باتری | Battery voltage too high |
B1102 | افت ولتاژ زیاد باتری | Battery voltage too low |
B1103 | ولتاژ ارتباطی خیلی پایین است | Communication voltage too low |
B1111 | ولتاژ زیاد باتری | Battery voltage too high |
B1112 | افت ولتاژ زیاد باتری | Battery voltage too low |
B1128 | ایراد درهسته گرمکن B10/1 | Heater core temperature (B10/1 |
B1201 | تنظیم الکتریکی صندلی جلو چپ (سنسوراثرهال ارتفاع جلو) | Electric seat adjustment front left: H |
راهنمای کامل خواندن کدهای خطای دیاگ به فارسی
چگونه به ترجمهی کدهای خطای دیاگ به زبان فارسی بپردازید و در انتها لیست کاملی از این کدهای خطا را بههمراه ترجمهی فارسی هریک در قالب یک فایل PDF در اختبارتان قرار میدهیم.
منظور از کدهای خطای دیاگ چیست؟
فهرست مطالب
کد خطای دیاگ (Diagnostic Trouble Code) که به اختصار کد DTC هم نامیده میشود، یک کد هگزادسیمال است که برای تشخیص مشکلات و نواقص موجود در یک وسیلهی نقلیه استفاده میشود. در حالی چراغ چک موتور به رانندگان هشدار میدهد که مشکلی در خودرو وجود دارد، کد خطای دیاگ مشخص میکند، مشکل چیست و از کجاست. این کدها را میتوان با اتصال مستقیم دستگاه دیاگ یا ردیاب دیاگ به درگاه OBD خودرو خواند.
نحوهی ترجمهی کدهای خطای دیاگ به فارسی
تمامی کدهای خطای دیاگ شامل ۵ کاراکتر هستند که هر کاراکتر به معنای چیزی متفاوت در مورد مشکل خودرو است. برای درک این کدهای خطا و تشریح آنها، باید کاراکتر به کاراکتر پیش بروید. در ادامه نحوهی خواندن کدهای خطاهای دیاگ را بهصورت گامبهگام به شما آموزش میدهیم.
۱. اولین کاراکتر از کدهای خطای دیاگ
اولین کاراکتر از کدهای خطای دیاگ با چهار حرف انگلیسی B ،C ،P و U آغاز میشوند که هرکدام نشان میدهند مشکل مربوط به کدام قسمت از خودرو میشود:
- حرف P: حرف P مخفف قوای محرکه است، به این معنی که مشکل مربوط به عملکرد موتور، گیربکس یا پیشرانه است.
- حرف C: کدهایی که با حرف C آغاز میشوند، عملکردهای شاسی مانند فرمان، سیستم تعلیق و ترمز را پوشش میدهند.
- حرف B: کدهای شروعشونده با حرف B به بدنهی خودرو و ویژگیهای داخل کابین خودرو اشاره دارند.
- حرف U: کدهایی هم که با حرف U شروع میشوند، تمام عملکردهای یکپارچهسازی شبکه یا بهاصطلاح مالتیپلکس خودرو را پوشش میدهند.
۲. دومین کاراکتر از کدهای خطای دیاگ
کاراکتر دوم همیشه ۰ یا ۱ است:
- عدد ۰، به این معنی است که این کد برای همهی خودروهایی که از استاندارد بین المللی OBD-II پیروی میکنند یک شرح عیب را دارد.
- عدد ۱، به این معنی است که این خطا مربوط به همهی وسایل نقلیه نیست و بهطور اختصاصی در خودروی موردنظر (یا شرکت خودروسازی) وجود دارد.
۳. سومین کاراکتر از کدهای خطای دیاگ
هر زمان که کاراکتر دوم صفر باشد، کاراکتر سوم به شما میگوید که مشکل در کدامیک از زیرسیستمهای خودرو وجود دارد. این کاراکتر عددی بین ۰ تا ۸ است:
- ۰، سیستم اندازهگیری سوخت و هوا و کنترل انتشار آلایندگی کمکی
- ۱، اندازهگیری سوخت و هوا
- ۲، اندازهگیری سوخت و هوا (فقط خودروهای انژکتوری)
- ۳، سیستم احتراق و جرقهزنی
- ۴، کنترل انتشار آلایندگی
- ۵، سیستم کنترل سرعت خودرو و کنترل دور آرام خودرو
- ۶، کامپیوتر و مدار خروجی
- ۷ و ۸، سیستم انتقال قدرت
وقتی کاراکتر دوم، عدد “۱” است این سیستم شمارهگذاری اعمال نمیشود و برای جزئیات بیشتر باید مستقیماً با نمایندگی خودروی خود تماس بگیرید.
۴. چهارمین و پنجمین کاراکتر از کدهای خطای دیاگ
کاراکترهای چهارم و پنجم، یک عدد دو رقمی بین ۰۰ تا ۹۹ هستند که بهطور اختصاصی، یک عضو از زیر مجموعهی موردنظر در کاراکتر سوم را نشان میدهد و مشکلی که خودروی شما دقیقا با آن مواجه هست را مشخص میکند. برخی از کدها علاوه بر آشکار کردن مشکل، توصیههایی برای تعمیر نیز ارائه میکنند.
در ادامه، برای درک بهتر نحوهی ترجمهی کدهای خطای دیاگ به فارسی، یک نمونه کد و ترجمهی آن را بهعنوان نمونه برایتان شرح میدهیم:
P0301: خطا در سیستم انتقال قدرت، با کدهای استاندارد، در سیستم احتراق و جرقهزنی با شماره خطای ۰۱ است. یعنی جرقهزنی سیلندر شمارهی یک دارای مشکل است.
- P: خطا در سیستم انتقال قدرت
- ۰: با کدهای استاندارد
- ۳: در سیستم احتراق و جرقهزنی
- ۰۱: جرقهزنی سیلندر شمارهی یک دارای مشکل است.
رایجترین کدهای خطای دیاگ
در میان انبوهی از کدهای خطای موجود در ECU، برخی از مشکلات خودرو بیشتر از سایرین دیده میشود و در بین کدهای خطای دیاگ، نسبت به سایر کدها رایجتر هستند. این کدها عبارتند از:
1. کدهای خطای P0300 تا P0312
این کدها نشاندهندهی وجود مشکلاتی در یک یا چند سیلندر خودرو هستند. دو رقم آخر مشخص میکنند که کدام سیلندر موتور دچار ایراد شده یا اینکه احتراق در کدام سیلندر وجود ندارد. بهعنوان مثال، کد P0306 نشاندهندهی معیوب بودن سیلندر شمارهی 6 است. نادیده گرفتن این خطا ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد اگزوز و ذوب شدن مبدل کاتالیزوری شود. بنابراین مهم است که ماشینتان توسط یک تعمیرکار بررسی شود تا مشخص شود کدام قطعات معیوب هستند و نیاز به تعمیر دارند. گاهی اوقات با ظاهر شدن این خطاها، چراغ چک موتور نیز روشن خواهد شد که این یک هشدار است و به شما میگوید که خودروی خود را متوقف کنید.
2. کدهای خطای P0171 و P0175
یکی از وظایف ECU تعیین میزان درصد هوا و سوختی است که باید وارد موتور شود. کدهای خطای P0171 تا P0175 در ECU نشان میدهند که سوخت خودرو بیش از حد رقیق (نسبت مقدار هوای ورودی بیشتر از نسبت سوخت ورودی) یا بیش از حد غنی (نسبت مقدار هوای ورودی کمتر از نسبت سوخت ورودی) شده است. این مشکل میتواند ناشی از نشتی سیستم مکش، خرابی سنسور و انژکتورهای سوخت یا فشار کم سوخت بهدلیل خرابی پمپ بنزین و تنظیمکنندهی فشار سوخت باشد.
3. کدهای خطای P0440 تا P0457
در ماشینهای امروزی سیستمی به نام EVAP (کنترل میزان انتشار تبخیر) تعبیه شده است که از انتشار گازهای گلخانهای توسط خودرو به محیط اطراف جلوگیری میکند. وظیفهی اصلی این سیستم، گرفتن بخارات سوخت است. در واقع، بخارهای ناشی از احتراق با عبور از خط تخلیه، مستقیم به مخزن سوخت رفته و داخل کپسولی ذغالی ذخیره میشوند. ذغال بخار را جذب کرده و پس از مدتی که شیر تصفیه باز شد، این بخارها را وارد منیفولد میکند.
کدهای خطای P0440 تا P0457 نشان میدهند که جریان تصفیهی بخارات در سیستم EVAP بهدرستی انجام نشده و بخار از مخزن سوخت خارج نمیشود که این اتفاق ممکن است بهدلیل خرابی شیر تخلیه، شکستگی درپوش بنزین، نشتی یا شکستگی شیلنگها و خطوط سیستم بخارات رخ دهد.
4. کدهای خطای P0420، P0430
معمولاً زمانیکه مبدل کاتالیزوری نیاز به تعویض دارد، این کدهای خطا فعال میشوند. وظیفهی اصلی مبدل کاتالیزوری، گرفتن آلایندهها از چرخهی احتراق و تبدیل آنها به گازهای کم خطرتر است. یک مبدل کاتالیزوری دارای دو سنسور اکسیژن در بالا و پایین است که وظیفه دارند عملکرد کاتالیزور را کنترل و از بازدهی بالای آن اطمینان حاصل کنند. اگر خودروی شما دچار نشت مایع خنککننده یا روغنسوزی شود، بلافاصله حسگرهای اکسیژن متوجه ناکارآمدی مبدل کاتالیزوری شده و این کدهای خطا در ECU فعال میشوند.
5. کدهای خطای P0133، P0135، P0141
کدهای خطای P0133 ،P0135 و P0141 در ECU، هنگام از کار افتادن و خرابی سنسور اکسیژن یا گرمکن اکسیژن نمایش داده میشود. سنسور اکسیژن یکی از مهمترین سنسورهای موجود در خودرو است که وظیفه دارد میزان اکسیژن خروجی از دود اگزوز را اندازهگیری کند. اگر این سنسور با مشکل مواجه شود، ممکن است خودروی شما بهدلیل عدم تناسب نسبت هوا به سوخت، مصرف سوخت کمتری را تجربه کند.
کدهایی که در این مقاله به آنها پرداختیم تنها چند مورد از هزاران کد خطای ثبت شده در ECU خودرو هستند.
خواندن خطاهای دیاگ با استفاده از ردیاب
در گذشته تنها با مراجعه به تعمیرگاه و با استفاده از دستگاه دیاگ میتوانستیم کدهای خطای ECU را بخوانیم و مشکل خودروی خود را تشخیص دهیم، اما امروزه برخی از ردیابهای موجود در بازار نیز مجهز به قابلیت دیاگ خودرو هستند و شما را از مراجعهی دائمی به تعمیرگاه بینیاز میکنند. ردیاب دیاگ همانند دستگاه دیاگ، به پورت OBD خودرو متصل شده و به خطاهای ECU دسترسی پیدا میکند، سپس کدهای خطا را بههمراه شرح آنها روی اپلیکشن نصب شده در تلفن همراه ارسال میکند و شما میتوانید با خواندن کدهای خطا، مشکل خودروی خود را تشخیص داده و تنها برای رفع مشکل به تعمیرگاه مراجعه کنید.
مزیتی که ردیاب دیاگ نسبت به سایر روشها دارد این است که شما در هر زمانی که بخواهید و حتی از راه دور میتوانید به دیاگ خودروی خود بپردازید و در وقت و هزینههای خود نیز صرفهجویی نمایید.
طرز کار ردیاب دیاگ به چهصورت است؟
در ادامه، نحوهی کار با ردیاب دیاگ را بهصورت مرحلهبهمرحله به شما آموزش میدهیم:
۱. اتصال ردیاب دیاگ به کامپیوتر خودرو
برای استفاده از ردیاب دیاگ، بهسادگی باید آن را به خودرو وصل کرده و ماشین خود را روشن کنید. برای اینکار، باید ورودی OBD خودروی خود را پیدا کنید. این ورودی معمولا جایی نزدیک جعبه فرمان یا زیر آن قرار دارد.
۲. دانلود کدهای خطای دیاگ
معمولاً در عرض چند ثانیه پس از اتمام اسکن، هر مشکل یا کد خطای خاصی که ردیاب شناسایی کند، در اپلیکیشن نمایش داده میشود.
۳. خواندن کدهای خطای دیاگ
اگر بار اولی است که دیاگ زدن خودرو را امتحان میکنید، احتمالا نتوانید معنای درست کدهای خطا را متوجه شوید. از اینرو در ابتدای همین مقاله، نحوهی خواندن کدهای خطا را به شما آموزش دادیم و فایل کامل ترجمهی کدهای خطای دیاگ فارسی را در اختیارتان گذاشتیم.
۴. رفع خطا
پس از عیبیابی خودرو و تشخیص خطا، نوبت به رفع عیب میرسد. این مرحله بستگی به سطح مهارت و توان شما در تعمیرات خودرو دارد. اگر دانش فنی و تجربهی کافی در تعمیر خودرو دارید، خودتان دست به آچار شوید و مشکل پیش آمده را رفع و رجوع کنید. در غیر اینصورت، در اولین فرصت باید به تعمیرگاه مراجعه و مشکلات و نواقص خودروی خود را برطرف کنید.
دیاگ زدن خودرو را جدی بگیرید
کدهای خطای دیاگ این امکان را برای رانندگان فراهم میکند که درصورت وقوع هرگونه مشکل در خودرو، سریعا از آن باخبر شده و بهموقع به آن رسیدگی کنند. این کدهای خطا در ECU خودرو ثبت میشوند و شما میتوانید با اتصال دستگاه دیاگ به پورت OBD خودروی خود، به این کدها دسترسی پیدا کرده و آنها را بخوانید.
در آخر باید اضافه کنیم که دیاگ زدن خودرو را جدی بگیرید و اینکار را تنها به زمان روشن شدن چراغ چک ماشین موکول نکنید. سعی کنید دیاگ زدن را بهصورت دورهای انجام دهید، تا پیش از اینکه یک مشکل کوچک منجر به یک خرابی بزرگتر و پرهزینهتری بشود، آن را برطرف کنید.