معرفی تیارا X5 ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت در ایران +عکس

0

شرکت مکث موتور زیرمجموعه‌ی گروه ماموت، از شاسی بلند جدیدی به نام تیارا در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ رونمایی کرده است. این مدل، براساس محصولی از بایک (Baic) به نام روژیانگ X5 در ایران مونتاژ خواهد شد.

خودروسازی بیجینگ (Beijing Automotive Group) با نام اختصاری بایک (BAIC)، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین است و رتبه‌ی ۲۰ جهان از نظر تیراژ تولید را در اختیار دارد. این مجموعه در سال ۱۹۸۵ با سرمایه‌گذاری مرسدس بنز و هیوندای تاسیس شد. برندهای فوتون و BAW زیرمجموعه‌ی بایک محسوب می‌شوند درحالی‌که بزرگ‌ترین خط مونتاژ مرسدس بنز در چین هم، متعلق به بایک است. هیوندای و مرسدس بنز، همچنان مالکان اصلی بایک باقی مانده‌اند.

 تازه های خودرو در ایران معرفی خودرو مجله خودرو مجله ماشین قیمت شاسی بلند سایت تخصصی خودرو قیمت خودرو دنیای خودرو اخبار بازار خودرو اخبار خودرو جدیدترین خودروهای وارداتی قیمت تیارا X5 مشخصات تیارا X5

تنوع محصولات بایک در بازار چین، انواع سواری، وانت، شاسی‌بلند و هاچبک با پیشرانه‌ی بنزینی و تمام برقی را شامل می‌شود. حدود ۱۵ سال پیش، خودروهای اقتصادی بایک، شامل سابرینا (E150) و X25 توسط دیار خودرو در ایران عرضه شدند اما موفقیت چندانی از نظر تجاری به دنبال نداشتند.  سال ۱۴۰۰، کراس‌اور  Senova X35  یا Beijing X3 هم در کشورمان توسط سانیار موتور با برند تیگارد رونمایی شد.

روژیانگ X5، یک کراس‌اور جدید از بایک با برندی تازه‌تاسیس است. ظاهرا خودروسازان بزرگ چین، در کنار تنوع محصول، توجه ویژه‌ای به افزایش برندهای زیرمجموعه دارند تا تنواع خودرو با قیمت‌های مختلف را به نام برندهای متفاوت، عرضه کنند. ظاهرا روژیانگ نیز، یک برند ویژه از بایک برای خودروهای نیمه‌لوکس چینی است. به همین دلیل، اطلاعات چندانی از کراس‌اور X5 و دیگر تولیدات روژیانگ در سایت‌های خارجی دیده نمی‌شود.

ارتباط احتمالی روژیانگ و بورگوارد

ترکیب چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی تیارا، شباهتی بسیار نزدیک به بورگوارد دارد. کراس‌اورهای بورگوراد با برند آلمانی در چین تولید شدند و به تعداد اندک برای بازار ایران نیز فروش داشتند اما در نهایت مالک چینی تصمیم گرفت، تولید خودرو با برند بورگوراد را متوقف کند. بنابر اطلاعات موجود، برند بورگوارد تحت مالکیت فوتون چین است و فوتون هم زیرمجموعه‌ی بایک محسوب می‌شود. با این شرایط، می‌توان نتیجه گرفت که روژیانگ X5 نیز، نسخه‌ای مشابه بورگوارد X7 باشد.

طراحی بدنه و نمای ظاهری مکث موتور تیارا

در جلوپنجره روژیانگ X5، خطوط عمودی مشابه بورگوارد X5 و X7 دیده می‌شود. این ادوات، فلزی هستند و حس شاسی‌بلند لوکس را به بیننده منتقل می‌کنند. چراغ‌های کشیده با گوشه‌های تیز، ابعادی هماهنگ با جلوپنجره دارند و نسل جدید کیا سورنتو را به ذهن می‌آورند.

تازه های خودرو در ایران معرفی خودرو مجله خودرو مجله ماشین قیمت شاسی بلند سایت تخصصی خودرو قیمت خودرو دنیای خودرو اخبار بازار خودرو اخبار خودرو جدیدترین خودروهای وارداتی قیمت تیارا X5 مشخصات تیارا X5

ظاهرا شرکت واردکننده در تلاش است تا از کراس‌اور تیارا به عنوان یک شاسی‌بلند لوکس برای بازار ایران استفاده کند. این خودرو در نمایشگاه تهران با رنگ بدنه‌ی آبی تیره رونمایی شد؛ اما با نگاهی دقیق می‌توان حجم نسبتا زیاد ادوات پلاستیکی در سپر، گلگیرها و رکاب را مشاهده کرد. مکث موتور تیارا، رینگ‌های آلومینیوم ۱۸ اینچ دارد.

در نمای عقب هم، برای فریم دور شیشه‌، اسپویلر انتهای سقف و بخش بزرگی از پایین سپر، پلاستیک سیاه استفاده شده است. البته طراحی چراغ‌های عقب و حجم‌دهی گلگیرها با الهام از سبک طراحی کره جنوبی (خصوصا سانتافه نسل قدیم) چشم‌نواز به نظر می‌رسند و برای یک کراس‌اور ساخت چین، راضی کننده هستند.

تازه های خودرو در ایران معرفی خودرو مجله خودرو مجله ماشین قیمت شاسی بلند سایت تخصصی خودرو قیمت خودرو دنیای خودرو اخبار بازار خودرو اخبار خودرو جدیدترین خودروهای وارداتی قیمت تیارا X5 مشخصات تیارا X5

مکث موتور تیارا با ۴,۷۸۸ میلی متر طول، ۱,۸۷۵ میلی متر عرض و ۱,۷۳۰ میلی متر ارتفاع، همراه فاصله محوری ۲,۸۱۵ میلی متر تولید می‌شود تا از این نظر، مشابه هیوندای سانتاقه و چری تیگو ۸ موجود در ایران باشد.

طراحی کابین و فضای داخلی مکث موتور تیارا

مشابه بسیاری دیگر خودروهای مدرن ساخت چین، ترکیب داشبورد و نمایشگر لمسی روژیانگ X5 هم الهام گرفته از تولیدات بی‌ام‌و است. این خودرو از صفحه دیجیتال تمام رنگی برای پنل پشت فرمان ۱۲/۳ اینچ استفاده می‌کند و مجهز به نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچی خواهد بود.

تازه های خودرو در ایران معرفی خودرو مجله خودرو مجله ماشین قیمت شاسی بلند سایت تخصصی خودرو قیمت خودرو دنیای خودرو اخبار بازار خودرو اخبار خودرو جدیدترین خودروهای وارداتی قیمت تیارا X5 مشخصات تیارا X5

در کابین تیارا، ادوات پلاستیک نقره‌ای رنگ برای القای حس لوکس استفاده شده است. دسته‌دنده با دکمه‌ی بزرگ، کاملا قدیمی به نظر می‌رسد و همراه کلیدهای گردان برای کنترل سیستم صدا و تهویه، جذابیت چندانی ندارد. مواد به کار رفته در داشبورد نیز، ظاهرا از پلاستیک سخت و کیفیت پایین مرسوم در خودروهای چینی ساخته شده است.

ابعاد بزرگ بدنه، راحتی بسیار خوبی در اختیار سرنشینان تیارا می‌گذارد. این خودرو در ایران با ساختار سه ردیف صندلی مونتاژ خواهد شد و صندوق عقب جادار برای یک خانواده‌ی چهارنفره، فراهم خواهد کرد.

پیشرانه و تجهیزات فنی مکث موتور تیارا

نوع موتور روژیانگ X5 احتمالا برای مخاطبان خودروهای چینی قابل پیش‌بینی است. پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر، برای تیارا هم استفاده می‌شود تا این خودرو از نظر فنی، مشابه چری تیگو ۷ باشد؛ اما همراه با وزن بیشتر و شتاب‌گیری ضعیف‌تر.

تیارا در ایران، همراه با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه می‌شود. این گیربکس از برند dae و مشابه گیربکس اتوماتیک حدید ایران خودرو است و امکان داخلی‌سازی آن در آینده با توجه به برنامه‌های بلندمدت مکث موتور نیز وجود دارد. وزن خالص این خودرو ۱۶۱۰ کیلوگرم است. باتوجه به مشابهت فنی تیارا با چری تیگو ۷ و اختلاف وزن ۱۷۰ کیلوگرمی، احتمالا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت تیارا، در حدود ۱۲ تا  ۱۳ ثانیه خواهد بود. شرکت واردکننده، میانگین مصرف سوخت این خودرو را، ۷/۵ لیتر در صد کیلومتر عنوان کرده است.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی تیارا مکث موتور

نمایشگر ۱۲.۳ اینچی به جای صفحه کیلومترهای سنتی و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی در مرکز داشبورد برای اطلاعات سرگرمی، پوشش چرمی صندلی‌ و تودری، سانروف پانوراما، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، حالت رانندگی اسپرت، رینگ‌های ۱۷ یا ۱۸ اینچی آلیاژ آلومینیومی، سیستم‌های کمکی ترمز  EBA   ABS، EBD،  فناوری مدیریت تعادلESP  و TCS مهم‌ترین امکانات تیارا هستند.

تمام نسخه‌های تیارا مجهز به دو کیسه هوا برای سرنشین‌های جلو هستند و فقط نسخه‌ی فول آپشن در چین دارای ایربگ‌های کناری و پرده‌ای است.

قیمت مکث موتور تیارا در ایران و مقایسه با رقبا

بنابر اطلاعات موجود، روژیانگ X5 در چین، ۷۶ هزار تا ۱۲۶ هزار یوآن، معادل ۱۱ تا ۱۸ هزار دلار قیمت دارد. باتوجه به اینکه نسخه‌ی رونمایی شده از تیارا در نمایشگاه خودرو تهران، نزدیک به فول‌آپشن محسوب می‌شود؛ می‌توان قیمت نهایی را در حدود ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان پی‌بینی کرد.

روی کاغذ، چری تیگو ۷ مهم‌ترین رقیب تیارا محسوب می‌شود. محصول مدیران خودرو، سابقه‌ی طولانی عرضه در ایران دارد و از نظر خدمات پس از فروش یا گارانتی، اطمینان بازار را کسب کرده است. همچنین خریدار چری تیگو ۷ می‌تواند از شتاب‌گیری بهتر و کیفیت بالاتر برای مواد داخل کاین، بهره‌مند شود. از سویی دیگر، تیارا با بدنه‌ی بزرگ‌تر و اتاق جادارتر، برای بعضی مخاطبان جذابیت ویژه دارد.

از نظر ابعاد، تیارا به کلاس بدنه‌ی فونیکس تیگو ۸ پرو نزدیک است؛ اما قطعا همراه با قیمت پایین‌تر عرضه خواهد شد. تیگو ۸ از پیشرانه‌ی قوی‌تر نسبت به تیارا استفاده می‌کند و محصول پرچمدار چری محسوب می‌شود؛ درحالی‌که تیارا نمی‌تواند نماینده‌ی مناسبی در کلاس لوکس چینی باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.