بررسی تخصصی کامیون کسکادیا Evolution

0

بررسی کامیون کسکادیا Evolution

بررسی کامیون کسکادیا Evolution

چندی است که کمپانی آمریکایی فرایت لاینر (Frightliner) از جدیدترین نسل کشنده کسکادیا (Cascadia) خود به عنوان یک مدل ۲۰۱۴ رونمایی کرده است. ویژگی اصلی کسکادیا Evolution مصرف سوخت بهینه و طراحی جدید آیرودینامیک آن است. این مدل با موتورهای دیزلی دیترویت (Detroit) تجهیز شده است که به لطف آیرودینامیک بودن بدنه و تنظیمات موتور، کسکادیا جدید ۵ درصد رشد و بهبود مصرف سوخت را نسبت به مدل ۲۰۱۳ نشان می دهد. “دیوید هیمز” (David Hames) مدیر ارشد بازاریابی فرایت لاینر معتقد است که هدف اصلی شرکت از معرفی دو مدل کسکادیا و موتور دیترویت DD15 در سال ۲۰۰۷، کم کردن هزینه های خریداران از طریق بهینه کردن مصرف سوخت و بهبود بخشیدن عملکرد محصولات تولیدی شرکت بود؛ اما حالا با تولید کسکادیا Evolution پا را فراتر گذاشته ایم و سطح توقع مصرف کنندگان را با تولید مدلی کم مصرف تر، بالاتر برده ایم.

طراحی بدنه

بررسی کامیون کسکادیا Evolution

بدنه کسکادیا در بین کشنده های بازار آیرودینامیک بسیار خوبی دارد و برای کمپانی فرایت لاینر کار سختی نبود که آیرودینامیک مدل جدید را نیز بهبود بخشد. برای کم کردن “ضریب کشش” نسل جدید، این مدل بارها و بارها در تونل باد اختصاصی این شرکت آمریکایی آزمایش شده و به گفته کمپانی در سرتاسر آمریکا بیش تر از ۴٫۵ میلیون کیلومتر تست شده است. در مقایسه با مدل اصلی، طرح جلوی Evolution اصلاحاتی را به خود دیده است که شامل طرح جدید بادگیر، سپر و جلوپنجره ای کشیده تر می شود. لازم به ذکر است که شیوه نصب جدید شیشه جلو و شکل بیضوی قاب آینه های کناری نیز به آیرودینامیک این کشنده آمریکایی کمک شایانی کرده است. سیستم خنک کننده نیز دستخوش کمی تغییرات بوده است؛ رادیاتور ۱ متر مکعبی، سیستم تنظیم کننده جدیدی دارد و مکان نصب دیگری برای بهبود عملکرد آن در نظر گرفته شده است.

طراحی داخلی

بررسی کامیون کسکادیا Evolution

در مقایسه با نسل قبلی، طراحی داخلی نسل جدید تغییر خاصی نکرده است. در داخل کابین فضای پا و سر بسیار خوبی وجود دارد و سطح صاف کف آن حرکت درون کابین را بیش از پیش آسان کرده است. اگرچه مواد به کار رفته در ساخت کابین هم چنان از کیفیت پایین تری نسبت به محصولات ولوو برخوردار است، اما کیفیت ساخت نیز می توانست بهتر از این باشد. طرح منحنی شکل داشبورد که همه دکمه های کنترلی را به راحتی در دسترس راننده قرار داده است و وجود چند پریز برق که جای جای کابین از جمله در وسط داشبورد یا پایین تخت خواب دیده می شوند از جمله نکات بسیار مثبت کابین به شمار می رود. صفحه نمایش داشبورد اصلاً نور خورشید را منعکس نمی کند و همه چیز به راحتی در آن مشخص است.

بررسی کامیون کسکادیا Evolution

از نظر راحتی، صندلی های کسکادیا را باید در دسته بهترین ها قرار داد؛ این صندلی ها در چندین حالت مختلف قابل تنظیم هستند. برای راحتی هرچه بیش تر راننده، یک پکیج سفارشی در نظر گرفته شده است که شامل گرم کن صندلی ها و صندلی های پاشنه گرد نیز می شود. محل قرارگیری مناسب راننده با فرمان قابل تنظیم در دو حالت متفاوت همراه شده است که دکمه های کنترلی کروز کنترل، چراغ های راهنما و ترمز موتور را در دسترس راننده قرار می دهد. کشنده Evolution از سیستم ابداعی کمپانی فرایت لاینر با نام “Run Smart Predictive Cruise Control” استفاده می کند که به طور هوشمند و با استفاده  از مسیریاب ماهواره ای بهترین سرعت حرکت در یک مسیر مشخص را برای مصرف هرچه کم تر و بهینه تر سوخت، تخمین می زند و می تواند به صورت خودکار سرعت حرکت کشنده را بر طبق آن تنظیم کند.

موتور و امکانات

بررسی کامیون کسکادیا Evolution

فرایت لاینر ۲۰۱۴ از یک موتور DD15 دیزلی استفاده می کند که مجهز به یک توربوشارژر نامتقارن و ریل سوخت تقویت شده (ACRZ) است. این توربوشارژر مصرف سوخت را کم تر می کند و عملکرد موتور را بهبود می بخشد. به علاوه، ریل سوخت تقویت شده، فشار تزریق سوخت بیش تری دارد که به کنترل هرچه بهتر احتراق کمک می کند. موتور دیزلی جدید دیترویت با نام DD15 تقریباً ۴۵ کیلوگرم نسبت به موتور نسل قبلی سبک تر است و فیلترهای موتور آن هر ۱۶۰ هزارکیلومتر نیاز به تعویض دارند. این موتور جدید از “سیستم مکانیک مجازی دیترویت” (Detroit Virtual Technician System) نیز بهره می برد که یک سیستم عیب یاب موتور است و راننده را از توقف های مداوم برای چک کردن موتور بی نیاز می کند. مصرف سوخت کشنده فرایت لاینر به ازای هر ۱۰۰ کیلوتر تنها ۲۶٫۵ لیتر است که برای یک خودروی سنگین آمار بسیار خوبی محسوب می شود. برای کسکادیا ۸ مدل از موتورهای دیترویت قابل سفارش است که مدل پایه آن قابلیت تولید ۴۵۵ اسب بخار و ۲,۱۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. از آن جا که این روزها میزان مصرف سوخت وسایل نقلیه از اهمیت بالایی برخوردار است، بازار جهانی کاملاً از حضور کشنده جدید فرایت لاینر استقبال کرده است.

منبع

TopSpeed
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.