راهنمای جامع تمدید گواهینامه

0

رانندگی با گواهینامه منقضی شده، راننده را متحمل پرداخت جریمه خواهد کرد؛ بنابراین باید حداقل یک ماه پیش از پایان اعتبار این مدرک برای تمدید گواهینامه اقدام کنید. در گذشته مدت اعتبار گواهینامه‌ها ۵ سال بود که در سال‌های گذشته این زمان به ۱۰ سال افزایش یافته است. به‌این‌ترتیب دردسرهای تمدید گواهینامه کاهش خواهد یافت. مدارک، مراحل تمدید و هزینه‌های معتبر کردن مجدد گواهینامه رانندگی را در این مقاله شرح خواهیم داد. فقط کافی است تا چند دقیقه از وقتتان را به مطالعه این مطلب و آشنایی با فرایند تمدید گواهینامه اختصاص دهید.

در چه شرایطی می‌توان گواهینامه رانندگی را تمدید کرد؟

تمدید گواهینامه رانندگی در شرایطی که تاریخ گواهینامه به پایان رسیده باشد قابل انجام است. همچنین در صورت مخدوش شدن بخشی از اطلاعات مهم روی کارت نیز می‌توان برای تمدید کردن این مدرک مهم اقدام کنید. برای مثال اگر تاریخ اعتبار گواهینامه رانندگی روی کارت مشخص نباشد، باید برای دریافت دوباره آن درخواست دهید.

علاوه‌بر دو شرط بالا، در صورت مفقود یا دزدیده شدن گواهینامه نیز می‌توانید برای دریافت مجدد آن اقدام کنید. در این صورت باید در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، استعلام اولیه را انجام دهید و در صورت نبود سابقه به اداره راهنمایی‌ و رانندگی مراجعه و برگه استعلام را دریافت کنید. استعلام مدرک سرقت شده برای دریافت سند ماشین نیز در صورت مفقودی یا دزدیده شدن وجود دارد. برای مثال برای دریافت مجدد سند مفقود شده ماشین، باید استعلام نیروی انتظامی را نیز در کنار سایر مدارک ارائه دهید. تفاوتی ندارد که خودرو ایرانی باشد یا خارجی، این قانون از پراید تا ماشین کیا سلتوس ۲۰۲۳ اجرا می‌شود. آخرین شرط برای دریافت مجدد گواهینامه، تغییر اطلاعات هویتی مثل نام و نام خانوادگی به شمار می‌رود.

چه مدارکی برای تمدید گواهینامه لازم است؟

برای تمدید گواهینامه به هر دلیلی ازجمله مخدوش شدن اطلاعات، گم کردن کارت و تغییر مشخصات هویتی، نیاز به مدارک زیر دارید:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل کارت ملی همراه با کپی پشت و روی آن
  • آدرس محل سکونت
  • کدپستی ۱۰ رقمی
  • اصل گواهینامه‌ای که می‌خواهید آن را تمدید کنید
  • تصویر بیومتریک (توسط دفتر پلیس+۱۰ گرفته می‌شود.)
  • مدرک معتبری که در آن گروه خونی شما مشخص شده است مانند کارت پایان خدمت و برگه آزمایشگاه (توجه داشته باشید که اگر چنین مدرکی همراه نداشته باشید، می‌توانید فرم خوداظهاری گروه خونی را پر کنید. البته در صورت بروز هرگونه مشکلی به‌دلیل اعلام گروه خونی اشتباه، مسئولیت آن بر عهده خود شما است).

علاوه‌بر مدارک بالا، درصورتی‌که تمدید گواهینامه را به دلیل سرقت این کارت انجام می‌دهید، باید استعلام نیروی انتظامی را نیز همراه داشته باشید.

مدارکی که در این بخش معرفی کردیم برای امور خرید و فروش اقساطی جک اس 5 ، ۲۰۶، خودروی چینی و هر ماشین دیگری نیز الزامی است. به‌این‌ترتیب قبل از اقدام برای خرید ماشین، این مدارک را آماده کنید.

فرایند تمدید گواهینامه؛ سه مرحله اصلی برای تمدید این مدرک وجود دارد

برای تمدید گواهینامه می‌توانید به روش حضوری اقدام کنید. به‌طورکلی وبسایت‌های مربوطه شرایط لازم و فرایند تمدید گواهینامه را توضیح داده‌اند. این سایت‌ها همچنین منبع مناسبی برای کسب اطلاعات در زمینه خودرو، رانندگی و پرداخت بدهی ماشین به شمار می‌روند. برای مثال شرایط فروش اقساطی هایما s7 ، استعلام عوارضی و فرایند دریافت گواهینامه رد سایت‌های مربوطه مثل سپند خودرو به‌طورکامل توضیح داده شده است. در ادامه بخش‌های مختلف فرایند تمدید گواهینامه را توضیح می‌دهیم.

  • مراجعه به مراکز پلیس+۱۰: اولین کار برای تمدید گواهینامه، مراجعه به مراکز پلیس+۱۰ به شمار می‌رود. مدارک لازم برای تمدید اعتبار گواهینامه رانندگی را باید به یکی از مراکز پلیس+۱۰ ارائه دهید.
  • معاینه چشم پزشکی: در مرحله دوم از فرایند تمدید گواهینامه توسط پزشک ناجا برای تعیین نمره چشم معاینه خواهید شد.
  • تایید توانایی فرد توسط کاردان فنی راهنمایی‌ و رانندگی: کاردان فنی راهنمایی‌ و رانندگی باید توانایی افراد معلول و کم‌توان جسمی را برای رانندگی تایید کند. علاوه‌بر این، متقاضیان تمدید گواهینامه بالای ۷۰ سال نیز باید تاییدیه کاردان فنی راهنمایی‌ و رانندگی را بگیرند.

درصورت انجام هر گونه عمل لیزیک و لازیک برای رفع ضعیفی چشم، باید مدارک مربوط به عمل را ارائه دهید تا ضعیفی چشم روی گواهینامه درج نشود. همچنین در صورت استفاده از لنزهای طبی نیز باید به پزشک ناجا اطلاع دهید. برای این کار نیز یک گواهی از پزشک درمانگر خود برای تایید استفاده از لنز نیاز خواهید داشت.

۱۰ روز؛ حداکثر زمان صدور گواهینامه جدید

از زمان اقدام برای دریافت گواهینامه مجدد تا زمان صدور این مدرک فقط ۱۰ روز زمان می‌برد. در برخی موارد این فرآیند کوتاه‌تر می‌شود و به یک هفته نیز کاهش می‌یابد.

هزینه تمدید گواهینامه چقدر است؟

در زمان تحویل مدارک موردنیاز به دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی باید هزینه‌های مربوط به ارسال پستی گواهینامه و سایر هزینه‌های جانبی را پرداخت کنید. به‌طور‌کلی هزینه تمدید گواهینامه شامل موارد زیر است:

  • ۵۰ هزار تومان برای تعویض گواهینامه و تبدیل آن به گواهینامه هوشمند
  • ۱۰۰۰ تومان حق تمبر
  • ۱۳۰۶۶ تومان هزینه تصویر بیومتریک چهره
  • هزینه ارسال گواهینامه رانندگی توسط اداره پست به آدرس محل سکونت متقاضی
  • هزینه معاینات و آزمایشات پزشکی (چشم‌پزشکی، آزمایش خون و گواهی عدم اعتیاد) که در زمان انجام، پرداخت می‌شوند.
  • جریمه دیرکرد تعویض گواهینامه رانندگی

جریمه دیرکرد تعویض گواهینامه رانندگی به‌ازای هر سال ۲۵ هزار تومان است؛ این جریمه بعد از گذشت یک سال از تاریخ انقضای اعتبار گواهینامه اعمال می‌شود.

بازدید از سایت سپند خودرو؛ راهی درست برای خرید ماشین بعد از دریافت گواهینامه

در این مقاله به توضیح راهنمای کاملی از شرایط، هزینه‌ها، مراحل و مدارک تمدید گواهینامه پرداختیم. تمدید گواهینامه در حال حاضر فقط به صورت حضوری انجام می‌شود؛ چراکه دریافت اطلاعات بیومتریک و هویتی مثل اثر انگشت به صورت آنلاین امکان‌پذیر نیست. تمدید گواهینامه مدارکی شبیه به دریافت این مدرک دارد؛ با این تفاوت که در تمدید گواهینامه باید مدرک منقضی شده را نیز ارائه دهید.

دریافت گواهینامه یا تمدید آن برای ثبت‌نام خودروهای ایرانی الزامی است؛ بنابراین اگر قصد خرید خودرو را دارید، پیش از هر چیز به تاریخ انقضای گواهینامه خود توجه کنید؛ اگر فقط یک ماه تا پایان انقضا باقی‌مانده است برای تمدید این مدرک اقدام کنید. یکی از راه‌های خرید و فروش خودرو مراجعه به سایت سپند خودرو به شمار می‌رود. این سایت اطلاعات جامعی را از شرایط خرید و فروش اقساطی انواع ماشین‌های ایرانی و خارجی را در دسترس مخاطبان خود قرار می‌دهد. برای تماس با مشاورین سپند خودرو از طریق راه‌های ارتباطی قرار گرفته در سایت اقدام کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.