با ۲۵۰ میلیون تومان، کیا موهاوی یا هیوندای وراکروز ؟

0

مقایسه کیا موهاوی با هیوندای وراکروز ؟

خریدن یک خودرو SUV یا شاسی‌بلند کار دشواری است. این را از بابت قیمت بالای این ماشین‌ها نمی‌گوییم که آن برای خودش داستانی است جداگانه. فرض ما این است که دست به نقد ۲۵۰ میلیون پول دارید و می‌خواهید از میان خودروهای شاسی‌بلند رده متوسط یکی را انتخاب کنید. بله تعجب نکنید کار شاسی‌بلندهای رده متوسط در بازار ما به ۲۵۰  میلیون تومان کشیده شده است.

سختی کار زمانی است که بخواهید همین یک ماشین شاسی‌بلند را هم داشته باشید و کنارش خبری از سدان و هاچ‌بک نباشد. آن وقت خیلی چیزها را باید مد نظر قرار دهید. یک نکته را همین اول کار یادتان باشد که زمانی که شاسی بلند می‌خرید بالاخره وسوسه زدن به دشت و کوه و بیابان بهتر از رانندگی آفرود به سراغ شما خواهد آمد. پس نگویید این ماشین را برای شهر می‌خواهیم و حتماً گوشه چشمی هم به آفرود آن داشته باشید. ما دو خودرو کیا موهاوی و هیوندای وراکروز را رو به روی هم قرار دادیم تا ببینیم کدام یک از آن‌ها در این شاخ به شاخ، می‌توانند شاخ حریف را بشکنند. این دو خودرو داستان عجیب و مشابهی هم در بازار ایران دارند. با آنکه ویژگی‌های قابل قبولی دارند اما هیچ وقت به صورت گسترده به مانند دیگر محصولات این دو برند روی آن‌ها مانور داده نشد. هیوندای وراکروز البته دلیل خاصی دارد که در جای خودش به آن اشاره می‌کنیم. اما کیا موهاوی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

یک کیا برای تمام فصول

موهاوی یک محصول پر سر و صدا در خانواده کیا نیست. اما از محصولاتی است که زمانی که آن را می‌رانید تازه به ویژگی‌های آن پی می‌برید. موهاوی روی کاغذ یک شاسی‌بلند در کلاس متوسط به حساب می‌آید. اما چندان به این مساله توجه نکنید. ابعاد این خودرو شما را از هر نظر راضی می‌کند. مگر آنکه واقعاً به هر دلیلی به دنبال یک خودرو شاسی بلند با طول بیشتر از پنج متر باشید. طراحی بیرونی کیا موهاوی ساده انجام شده است. اما این دلیل نمی‌شود که این سادگی قدیمی باشد. اتفاقاً سادگی طراحی این خودرو موجب می‌شود تا بعد از گذشت چند سال، همچنان به روز باقی بماند و به قول معروف توی ذوق نزند.

طراحی کیا موهاوی با استفاده از خطوط عرضی و طولی صاف انجام شده است. به این ترتیب خودرو بزرگ‌تر و با ابهت‌تر از آن چیزی که سایز آن است، به نظر می‌رسد. کیا موهاوی کاملاً حس خودروهای شاسی‌بلند فول سایز را در خود دارد.استفاده از جلو پنجره کرومی بزرگ و همچنین چراغ‌های پهن این حس را تقویت می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت کیا موهاوی بزرگ‌ترین شاسی بلند سایز متوسط بازار ایران در رده میان قیمت است. از طرف دیگر این خودرو یک ویژگی مهم هم دارد و آن اینکه در حالی که اکثر شاسی‌بلندهای سایز متوسط ایران در رده کراس اوور قرار می‌گیرند کیا موهاوی از نظر ارتفاع کف یک شاسی بلند کامل است. فکر کنم بخش مهمی از حرف را همین جا زدیم. ارتفاع بیشتر از کراس اوور یعنی اینکه کیا موهاوی برای مسیرهای آفرود هم قابلیت خوبی دارد. موهاوی در کلاس خودش یکی از خودروهای قابل قبول برای آفرود به حساب می‌آید. جدای از ارتفاع مناسب، سیستم تعلیق و فنربندی این خودرو نیز کاملاً برای رانندگی آفرود سازگاری دارد.

استفاده از شاسی پیچشی و همچنین تا حدی استقلال سیستم تعلیق در هر چرخ موجب شده تا این خودرو در مسیرهای غیر هموار به بیان ساده، بهتر بازی کرده و جلو برود. این شرایط موجب می‌شود تا هم فشار کمتری به خود سیستم تعلیق بیاید و هم اینکه تکان‌های کمتری در داخل کابین حس شود. با این حال وقتی خودروها آفرود خوبی داشته باشند یعنی فنربندی قدرتمندی هم دارند.برای انعطاف این فنرهای قدرتمند نیروی زیادی هم لازم است که این نیرو در مسیرهای آسفالت ایجاد نمی‌شود. به این ترتیب دست‌اندازهای شهری مانند سرعت‌گیرها یا چاله‌های خیابان در لحظه تماس نمی‌توانند کل سیستم تعلیق را به خدمت بگیرند. در نتیجه سرنشینان تکان‌های شدیدتری را احساس می‌کنند. به خصوص که در شهر همیشه خودرو با سرعت بیشتری نسبت به مسیر آفرود در حال حرکت است.فضای داخلی این خودرو نیز در تداوم طراحی بیرونی آن طراحی شده است. اگر چه المان لوکسی در آن دیده نمی‌شود اما کاملاً شیک و به روز است. با این حال طراحی داشبورد و چیدمان پنل کلیدهای کنترلی آن از برخی مدل‌های سدان کیا نیز بهتر انجام شده است. طراحی بزرگ پنل‌ها همان حس قدرتی را که طراحی بیرونی در خود دارد تکرار می‌کند.

jqefrc0m73mbfk0kj9xj.jpg

 

هیوندای ناکام

هیوندای وراکروز یا ix55 یکی از محصولات هیوندای است که در یک رقابت درون شرکتی در سال ۲۰۱۲ از خط تولید بیرون رفته و تولیدش به پایان رسید. در حقیقت این سانتافه بود که پایان تولید وراکروز را رقم زد. این دو خودرو تا حد زیادی رقیب درونی هم به حساب می‌آمده و بازار را هم تحت تأثیر قرار داده بودند.
در نهایت هیوندای تصمیم گرفت به دلیل تیراژ بیشتر سانتافه و پراکندگی خط تولید آن در چند کشور، تولید آن را ادامه داده و وراکروز را تعطیل کند. با این حال هیوندای وراکروز مدل ۲۰۱۲ هنوز هم در بازار ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد هر چند به سختی پیدا می‌شود.طراحی این خودرو در آخرین مدل یعنی ۲۰۱۲ با قبل از آن تفاوت زیادی دارد. به همین دلیل بهتر است مدلی که خریداری می‌کنید ۲۰۱۲ باشد. تا قبل از آن طراحی وراکروز بسیار ساده بود. اما در مدل ۲۰۱۲ بر زرق و برق طراحی بیرونی خودرو افزوده شد. به این ترتیب که جلو پنجره کرومی را باریک‌تر کرده و در مقابل بخش پایین سپر را هم به صورت ورودی هوا البته با یک پنجره کرومی طراحی کردند.

همچنین چراغ‌های خودرو بزرگ‌تر شده و نورافکن‌ها هم به لبه‌های بیرونی سپر منتقل شدند. به این ترتیب عرشه جلو خودرو بزرگ‌تر به چشم می‌آید. در دور تا دور پنجره‌های خودرو نیز از زه کرومی نسبتاً پهنی استفاده شده که ظاهر آن را شیک‌تر و لوکس‌تر می‌کند. همچنین فرورفتگی‌های متقاطع روی بدنه ظاهر لوکس خودرو را تقویت کرده است. طراحی داخلی این خودرو به مانند اکثر محصولات هیوندای فانتزی انجام شده است. نمی‌توان نام لوکس را روی آن گذاشت اما چشم‌نواز است. به خصوص استفاده از نور پشت زمینه آبی کمی حس لوکس بودن را منتقل می‌کند.در کل اگر به دنبال کابین‌های فانتزی و به روز تر هستید وراکروز بیشتر شما را راضی خواهد کرد. به دلیل عرض بیشتر وراکروز نسبت به موهاوی فضای داخلی بیشتری برای سرنشینان در وراکروز وجود دارد که در مسافرت‌های طولانی آسایش بیشتر سرنشینان عقب را به همراه دارد.

در برابر به دلیل فاصله محور و طول کمتر فضای بار آن از کیا موهاوی کمتر است. البته این فضا را می‌توان با خواباندن صندلی‌های عقب بیشتر کرد.وراکروز با آنکه از نظر ارتفاع کلی تقریباً برابر با موهاوی است، اما بخش زیادی از این ارتفاع صرف طراحی داخلی و سقف بلند خودرو شده است. به این ترتیب ارتفاع وراکروز از سطح زمین کمتر از موهاوی است و در رده کراس اوورها قرار می‌گیرد.این یعنی در نهایت قابلیت‌های آفرود کمتری در مقایسه با موهاوی دارد. همچنین سیستم تعلیق آن نیز نرم‌تر بوده و در عمل یک سیستم تعلیق شهری بسیار خوب در میان کراس‌اوورهای رده قیمتی خودش است.

q35nkxbohvm78a02jc64.jpg

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.