اعطای تسهیلات ۱۰۰ میلیونی خرید خودرو چیست؟

0

 هدف از اعطای تسهیلات ۱۰۰ میلیونی خرید خودرو چیست؟

چندین سالی است که صنعت خودرو با رکود روبه رو شده که موجب شده است خودروسازان دیگر آن خریداران دست به نقد خود را که حاضر بودند برای خرید خودرو از ماه‌ها قبل نیز ثبت نام کنند را از دست داده‌اند، به همین خاطر در طول یکی دو سال اخیر برای خروج از این وضعیت بی رمق از طرف مسئولان دولتی راهکارهایی عرضه شده است.
اعطای وام ۲۵ میلیونی از مهمترین تصمیمات این حوزه بود که سال اخیر البته به صورت نصفه و نیمه، در مدت زمان کوتاه و برای تعداد محدودی متقاضی به اجرا رسید، این طرح شاید برای فروش تولیدات در انبار مانده خودروسازان مناسب بود ولی قادر نبود بازار خودرو را از رکود خارج کند و شرکت‌های خودروسازی را برای زمان طولانی راضی نگه دارد.
صنعت خودرو که همواره محبوب دولت بوده در شرایط دشوار رکود و کمبود نقدینگی که دامن تمامی صنایع داخلی را گرفته، هیچوقت بی حمایت نمانده و هر بار به هر راهی که شده مسیر تولید و فروش خود را پیموده است.
در شرایطی که تسهیلات بانکی به مبلغ محدود و با هزار اما و اگر متعلق به سایر قسمت‌ها تولید می‌شود جدیداً خبر اعطای وام ۱۰۰ میلیونی به بخش خودرو از طرف بعضی بانک‌های خصوصی و مؤسسات مالی به گوش می‌خورد.

طبق این خبر این بانک خصوصی که فعالیت خود را از سال ۷۲ در قالب موسسه قرض الحسنه آغاز کرده بود زیر سایه بانک مرکزی خیلی پیشرفت کرده و خدمات جالبی به مشتریان خود عرضه می‌کند.
در این بین سوالی پیش می‌آید و آن این است که چطور بانک‌ها برای پرداخت وام‌های ۳ میلیون تومانی ازدواج اعتبار نداشتند و حتی زمانی که وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی شد، عنوان کردند که ما توان پرداخت نداریم و میزان ذخیره و اعتبارات بانک، کفاف وام ۱۰ میلیون تومانی را نمی‌دهد و اکنون چگونه به راحتی وام‌های کلان برای خرید خودرو پرداخت می‌کنند؟
صددرصد پرداخت وام ازدواج با سود ۴ درصد خیلی برای بانکی‌ها اقتصادی نیست و آن‌ها در پی وام‌های سنگین با بهره‌های بالاتری هستند و البته که در چارچوب عقود اسلامی.
وقتی که دولت برای خروج از رکود خودرو سازان طرح وام ۲۵ میلیون تومانی را اجرایی کرد منتقدان حسابی از خجالت آن درآمدند و آن را مضر و ناکارآمد اعلام کردند اکنون باید دید که در این مورد چه اقدامی خواهند کرد؟
البته این بانک در قالب طرح‌های دیگر به شما تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز وام می‌دهد که اهمیتی ندارد این پول صرف چه کاری می‌شود و تنها آنچه که حائز اهمیت است گردش حساب شماست که باید حسابی پر و پیمان باشد.
نیاز به یاد آوری است که اگر قصد دریافت وام ۱۰۰ میلیونی البته با سود ۲۰ درصد را دارید باید به ازای هر ۲۰ میلیون تومان یک ضامن به همراه داشته باشید.
طبق این خبر اینکه صنعت مادری در کشور مورد حمایت قرار گیرد بسیار امر منطقی و حتی ضروری است ولی آنچه سبب نارضایتی مردم و فعالان صنایع دیگر شده این است که این کمک‌های مالی تاحال تنها در قسمت فروش انجام شده است و موفق شده زیربنای خودروسازی کشور را آنچنان تحکیم بخشد که تاب رقابت با خودروسازان بین المللی را پیدا کند و از زیر چتر حمایتی تعرفه واردات خارج شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.