رنگ نشانگر چشمی باتری خودرو چه معنایی دارد ؟

0

شارژ باتری اتمی ،علائم خرابی باتری اتمی ماشین ،تعمیر باطری اتمی ماشین ،نشانگر شارژ باطری ،رنگ روی نشانگر چشمی باتری خودرو به چه معنی است؟

اطلاعات فنی

رنگ روی نشانگر چشمی باتری خودرو به چه معنی است؟

بر روی بیشتر باتری های ایرانی و خارجی نشانگری نصب شده که به رنگ های سبز، سیاه یا قرمز و سفید درمیاید و حالت شارژ باتری خودرو را نشان می دهد.
در برخی موارد مشتریان گرامی به دلیل اطلاعات ناکافی، گمان می کنند این چشمی یک قطعه ی الکترونیکی پیچیده است.

نشانگر یا چشمی باتری

نشانگر یا چشمی باتری ماشین، تنها یک هیدرومتر ساده (اسید سنج با درج اسید ) است که با اندازه گیری غلظت الکترولیت باتری، به دلیل آنکه انتهای آن داخل الکترولیت باتری قرار می گیرد، به سه رنگ مختلف در میاید.
باید به این نکته اشاره داشت که بعضی مواقع این قطعه ی ساده خراب شده و رنگ چشمی تغییر نمی کند، خود تغییر رنگ نیز نمی تواند به طور یقین موضوعی را اثبات کند.

مفهوم رنگ های روی نشانگر باتری ماشین

رنگ سبز یعنی شارژ کامل باتری که روی بدنه باطری جلویی رنگ سبز کلمه ok نوشته شده و به این مفهوم است که باطری سالم است.

رنگ سیاه یا قرمز یعنی شارژ باطری از حد استاندارد پایین تر است با این حال اما خودرو باز هم قادر به استارت زدن می باشد که روی بدنه باتری جلوی رنگ سیاه یا قرمز کلمه Charge را نوشته و می گویند باتری نیاز دارد توسط دستگاه مجدداً شارژ شود.

رنگ سفید یعنی باتری کاملاً دشارژ شده و خودرو قادر به استارت زدن نیست. در این حالت روی بدنه باتری جلوی رنگ سفید کلمه Replace نمایش داده می شود و مفهوم آن این است که باتری خراب است و باید تعویض شود.

با یک مثال ساده موضوع را بهتر بررسی می کنیم:
چنانچه چشمی باتری سفید شده باشد، علل آن را بررسی می کنیم:
۱- ممکن است دینام خودرو خراب وده و نه تنها نمی تواند باتری را شارژ را بطور کامل شارژ کند، بلکه قادر به تامین برق مصرفی خودرو در حالت روشن نیز نیست و برق مورد نیاز از باتری تامین شده؛ بنابراین باطری دشارژ شده است.
۲- خودرو برق دزدی دارد و به مرور زمان، باتری دشارژ شده است.
۳- بست باتری محکم بسته نشده یا کثیف شده و سولفاته شده است، بنابراین ارتباط باتری و دینام به طور کامل برقرار نشده و باتری به مرور زمان دشارژ شده است.
۴- چشمی باتری خراب شده است.
۵- باتری دشارژ و خود به خود در حال خراب شدن است.

همانطور که در بالا ذکر شد، تنها در حالت ۵ باتری نیاز به تعویض دارد و در حالت های ۱ و ۳ باتری باید دشارژ شود و ایرادی ندارد. بنابراین صرف رنگ چشمی تصمیم نگیرید.
موضوع جالب اینکه ، بیش از ۹۰ درصد باتری های کره ای خراب شده در طی گزارش شرکت، همگی چراغ سبز رنگ داشته اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.