واردات بی رویه موتور سیکلت به ایران /خرداد 95

0

 

نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران با انتقاد از افزایش واردات موتورسیکلت به کشور گفت : در حالی که تا سال گذشته تنها 10 درصد از موتورسیکلت ها در کشور وارداتی بود متاسفانه امروز بیش از 30 درصد از موتورسیکلت های کشور کاملا وارداتی است.

ابوالفضل حجازی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : تا سال گذشته بین 60 تا 70 درصد در صنعت موتورسیکلت خودکفایی وجود داشت در حالی که امروز در برخی از مدل موتورسیکلت ها بدون درصدی داخلی سازی و به صورت CBU به کشور وارد می شوند.

وی گفت : متاسفانه دولت زمینه را به نحوی فراهم کرده که به تولیدکننده داخلی اجازه تولید انبوه داده نمی شود و زمانی که تولیدکننده می خواهد برنامه ریزی را داشته باشد قوانین به طور مستمر و سالی چند بار تغییر می کند در حالی که در کشورهای دیگر چنین وضعیتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد : در صورتی که تنها 10 درصد از امکاناتی که قرار است در اختیار شرکتهای خارجی قرار گیرد به تولیدکننده داخلی اختصاص داده شود قطعا این صنعت به خودکفایی خواهد رسید.

نایب رئیس سندیکای موتورسیکلت ایران گفت : متاسفانه در این سالها ریزش در صنعت موتورسیکلت رو به افزایش بوده و صنعتگران بزرگ داخلی عملا از وضعیت فعلی خسته شده اند.

حجازی افزود : امروز با توجه به وام های با بهره 27 درصد ، جرایم 6 درصد و ارزش افزوده و مالیات و حقوق و بیمه دیگر تولید کننده نفسی برای رقابت ندارد همین امر باعث شده که اغلب سرمایه گذاری ها به سمت سپرده گذاری و دلالی متمایل شود.

وی گفت : صنعتی که چندین هزار اشنغال در کشور ایجاد کرده است به راحتی به آن ظلم می شود چرا که سیاسی ها پشت این صنعت قرار ندارند.

وی همچنین سال 95 را سال سختی برای صنعت موتورسیکلت پیش بینی کرد و افزود : با تداوم رکود ، وجود بهره های بانکی ، افزایش تعرفه های گمرکی ، کاهش تولید و افزایش حقوق و دستمزد و و مواد فولادی مسلما امسال ، سال سختی برای صنعت موتورسیکلت خواهد بود این در حالی است که با وجود افزایش هزینه ها هیچ گونه افزایش قیمتی در سال جاری در قیمت موتورسیکلت اعمال نشده است.

این فعال در صنعت موتورسیکلت افزود : تولیدکنندگان موتورسیکلت به دلیل حضور در بازار ناگزیر از عدم افزایش قیمت هستند چنانچه در این شرایط به جزء چند تولیدکننده که برند وارد می کنند و تولیدات آنها مجزا است مابقی فعالان در این صنعت همگی زیان ده خواهند بود.

حجازی همچنین در خصوص بازار موتورسیکلت های برقی گفت : تا زمانی که دولت خریدار این موتورهای برای مجموعه های دولتی نشود و استفاده از موتورهای بنزینی را برای خود ممنوع نکند نمی توان افق روشنی را برای استفاده از موتورهای برقی ترسیم کرد بنابراین ابتدا باید فرهنگ سازی شود و سپس خرید موتورسیکلت های بنزینی برای مجموعه های دولتی ممنوع شود.

وی تصریح کرد : باید امتیازی برای مصرف کننده موتورسیکلت های برقی قائل شد تا انگیزه استفاده از این موتورها افزایش یابد ضمن اینکه باید بانک ها از منابع خاص و قرض الحسنه تسهیلاتی با سود 4 و بلند مدت ارائه کند تا انگیزه لازم در این راستا ایجاد شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.