علت صدای گیربکس هنگام تعویض دنده عقب چیست ؟

0

صدای دنده عقب ۲۰۶ ،صدای دنده عقب دنا ،دنده عقب ماشین میرم صدا میده ،صدای دنده عقب رانا ،علت جا نرفتن دنده عقب پراید ،صدای دنده عقب پراید ،علت صدا دادن دنده عقب ،صدای گیربکس

حتما برای اکثر رانندگان خودروهای با سیستم دنده دستی اتفاق افتاده است که در هنگام تعویض دنده دستی دنده عقب، صدای ناهنجاری را شنیده‌اند! این تغییر صدا برخی از راننده‌ها را دچار نگرانی می‌کند به‌طوری که به سلامت فنی جعبه دنده و یا گیربکس خودرو خود شک می‌کنند. این صدا نتیجه فعل و انفعالاتی در سیستم چرخ دنده‌ها می‌باشد که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

سیستم های انتقال قدرت دستی بیشتر از دنده های مارپیچ استفاده مى کنند. اما دنده عقب به دلیل موقعیت خاص خود نیاز به نوع دیگری از چرخ دنده ها دارد که به چرخ دنده ساده معروف است.

دنده هایی که نسبت دنده های  جلو (مثبت) را ایجاد مى کنند  همه مارپیچ هستند (دنده ۱و۲و۳) . دندانه های چرخ دنده های مارپیچ به صورت مورب برش خورده اند.زمانی که ۲ دنده در سیستم چرخ دنده مارپیچ با هم درگیر مى شوند.تماس  دندانه ها در پایان یک دندانه شروع مى شود و این تماس به صورت تدریجی باعث چرخاندن ۲ چرخدنده مى شود تا زمانی که دو دندانه به صورت کامل در حال درگیری هستند .این درگیری تدریجی باعث می شود که چرخ دنده هاى مارپیچ  ملایمتر و آرامتر از چرخ دنده هاى ساده عمل کنند.

به دلیل وجود زاویه در دندانه های  دنده های مارپیچ  , بیش از یک دندانه در یک زمان در این نوع چرخ دنده با هم درگیر هستند که این نوع درگیری باعث مى شود که این نوع چرخ دنده ها قدرت بیشتری و تنش کمتری داشته باشند.

تنها مشکل در مورد چرخ دنده های مارپیچ این است که آنها به سختى در کنار هم  و در خارج  از درگیری  به هم مى لغزند. در یک سیستم تعویض  دنده  دستی دنده ای جلو در حالت در گیری قرار دارند  (در تمام زمانها) و حلقه ها توسط دکمه تعویض دنده کنترل شده و سرعت های متفاوتی را به محور خروجی منتقل مى کنند.

دنده عقب در سیستم تعویض دنده دستی به عنوان  دنده هرزگرد مى چرخد(چرخدنده ساده بزرگ در سمت راست شکل زیر) که مى لغزد با دو چرخ دنده ساده دیگر در زمانی که نیاز به تغییر جهت چرخش داشته باشیم.

بیشتر چرخ دنده های به کار رفته در سیستم های انتقال قدرت دستی از نوع مارپیچ هستند .۳ چرخ دده که برای دنده عقب هستند از نوع دندانه های ساده هستند.چرخ دنده ساده بزرگ سمت راست در شکل فوق برای دنده عقب است.

دنده های ساده با دندانه های مستقیم لغزش بیشتری نسبت به هم در مقایسه با چرخ دنده های مارپیچ دارند. هر زمانی که دندانه های  چرخ دنده درگیر با یک چرخ دنده ساده است دندانه ها با هم تصادم می کنند به جای اینکه به آرامی لغزش داشته باشند .این  حقیقت باعث ایجاد مقداری سر و صدا و نیز افزایش تنش بر روی دندانه ها مى شود . وقتی شما صدای بلندتری نسبت به درگیری سایر دنده هایتان می شنوید .آن صدای دنده عقبتان است .صدایی که می شنوید صدای   برخورد و درگیری  دنده های ساده عقب با یکدیگر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.