علائمی که نشان می دهد کلاچ بدی دارید

0

کلاچ یکی از ضروری ترین قسمت های خودرو – و یکی از سخت ترین ها است. سخت ترین کار را انجام می دهد زیرا قدرت چرخشی را از موتور به چرخ منتقل می کند و به ندرت فرسوده می شود. اما زمانی که این کار انجام می شود، معمولا نیاز به تعمیر گران قیمت دارد. علاوه بر یادگیری نحوه تشخیص خرابی کلاچ، باید قبل از نیاز به تعویض، فوراً برای بررسی و تعمیر آن اقدام کنید.

یکی از رایج ترین علائم بد کلاچ، سفتی یا شلی بیش از حد هنگام فشار دادن پدال کلاچ است. ما جمع‌بندی دقیقی از علائم بد کلاچ خودرو را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم در اولین فرصت به مشکل پاسخ دهید و از هر گونه ناراحتی بیشتر جلوگیری کنید.

آموزش تعمیر کلاچ آموزش تعویض سیم کلاچ تیبا ایرادات کلاچ خودروی پراید بررسی مشکلات خودرو علائم خرابی صفحه کلاچ علت صدای جیر جیر کلاچ صدای کلاچ ال 90 صدای گیربکس پراید صدای گیربکس 206 صدای کلاچ برداشتن پا از پدال صدای بلبرینگ کلاچ علت صدا دادن بلبرینگ کلاچ سمند صدای بلبرینگ کلاچ پراید

چگونه بفهمیم کلاچ خراب است؟

برای جلوگیری از هزینه های سنگین برای تعمیر، بیایید به یک نمای کلی از علائم خرابی کلاچ شما نگاه کنیم.

لغزش کلاچ

کلاچ لغزنده نشان می دهد که کلاچ وسیله نقلیه شما خراب است.
کلاچ لغزنده اغلب اولین نشانه بد بودن کلاچ است. زمانی اتفاق می‌افتد که نمی‌تواند اصطکاک کافی مانند معمول ایجاد کند، که معمولاً نتیجه فرسودگی عمومی یا نشت گیربکس است. علل دیگر لغزنده بودن کلاچ می تواند صفحه فشار آسیب دیده به دلیل ساییدگی کل قسمت یا یکی از قطعاتی باشد که ممکن است مسدود شده باشد. اگر این قطعات شروع به زنگ زدگی کنند، کلاچ کاملاً لغزنده می شود. به طور مشابه، اگر متوجه شدید که ماشین شما در مقایسه با موتوری که سریع کار می کند کند حرکت می کند، ممکن است کلاچ ماشین شما ایراد داشته باشد.

ماشین به دنده نمی رود

علامت بعدی در لیست زمانی است که ماشین به دنده صحیح نمی رود . اگر اغلب رانندگی می کنید، فوراً متوجه خواهید شد که مشکلی وجود دارد، زمانی که پدال کلاچ شما احساس درستی نمی کند یا آنطور که باید نمی گیرد. در صورتی که سیستم هیدرولیک دارید، باید بررسی کنید که آیا با هوا مسدود شده است یا خیر زیرا این امر باعث تغییر کامل مقادیر فشار در سراسر سیستم می شود. فشار باید در داخل سیستم به حد صحیح برسد تا کلاچ شما به درستی کار کند.

در موارد دیگری که خودرو فاقد سیستم هیدرولیک است اما کلاچ عملکردی مشکل دارد، ممکن است بخواهید به مکانیک مراجعه کنید. یک متخصص می تواند تست های تشخیصی بیشتری را روی خودرو انجام دهد تا علت اصلی را مشخص کند.

 خرابی دوشاخه کلاچ  دو شاخ کلاچ چیست  اجزای گیربکس خودرو  دوشاخ کلاچ پراید  دوشاخ کلاچ 206  جا نرفتن دنده 206  جا نرفتن دنده ال 90  جا نرفتن دنده پراید  جا نرفتن دنده سمند  آموزش تعمیر گیربکس  بلبرینگ کلاچ چیست  علائم خرابی بلبرینگ کلاچ

صداهای بلند هنگام شتاب گیری

یکی دیگر از علائم قابل توجه بد بودن کلاچ خودرو، شروع صداهای بلند هنگام تلاش برای افزایش سرعت خودرو است. این زمانی اتفاق می‌افتد که کلاچ به دلیل ساییدگی و پارگی خود کلاچ یا چرخ فلایویل نمی‌تواند چسبندگی محکمی روی فلایویل نگه دارد. گرما عامل دیگری است که بیشتر به سایش این قسمت ها کمک می کند. در صورت مشاهده این علائم، وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک محلی ببرید زیرا هر تاخیری می تواند آنها را حتی بدتر از بین ببرد و هزینه های سنگین تعمیر را به همراه داشته باشد.

صداها هنگام خنثی بودن

خودروهایی که کلاچ ضعیفی دارند حتی زمانی که در حالت خنثی است صدا ایجاد می‌کنند، اما وقتی پدال کلاچ را فشار دهید آرام می‌شوند. این معمولاً به دلیل فرسودگی یاتاقان شفت ورودی است که اکنون نیاز به تعویض دارد. اگر با این مشکل مواجه هستید، باید آن را بررسی و تعویض کنید زیرا می تواند بر روی قسمت های اطراف نیز تاثیر بگذارد.

کلاچ “چیچک”

زمانی که کلاچ معیوب فشار داده می شود صدای جیر جیر شنیده می شود که نشان دهنده بد بودن یاتاقان پرتابی است. با گذشت زمان، بلبرینگ ها شروع به پیر شدن و فرسودگی، زنگ زدگی و زبری می کنند. روان کننده خشک می شود و باعث می شود که فلز روی فلز دیگری که قرار نیست ساییده شود. در نتیجه سایر قسمت ها نیز شروع به فرسودگی می کنند. اگر صدای جیر جیر کلاچ را در زمان مناسب دریافت کنید، می توانید سایر قطعات را نیز از پاره شدن نجات دهید.

کلاچ “گرندز”

نوع دیگری از سر و صدایی که در علائم خراب شدن کلاچ شما وجود دارد، صدای عجیب و غریب «خراش» در میانه رانندگی است. چنین شروعی نشان دهنده مشکلات در یاتاقان پرتاب یا صفحه فشار است. همانطور که وقتی پدال را فشار می دهید کلاچ را رها می کنید، این کار باید بدون هیچ صدایی انجام شود تا ماشین به آرامی دنده را عوض کند. با این حال، با صفحه فشار بد، تعویض دنده ها باعث می شود آنها ساییده شوند و به نوبه خود صدای سنگ زنی را ایجاد می کند زیرا کلاچ معیوب شده است. مطمئن شوید که این کار برای مدت طولانی ادامه نمی‌یابد، زیرا به گیربکس خودرو در صورت عدم تعمیر به موقع آسب می زند.

میانگین طول عمر کلاچ

یک کلاچ ممکن است برای حدود 50000 تا 100000 کیلومتر عملکرد عالی داشته باشد.

میانگین عمر یک کلاچ معمولی از 50000 تا 100000 کیلومتر کار می باشد. با این حال، با این گفته، بسیاری از رانندگان خیلی زودتر کلاچ خود را خراب کرده اند در حالی که برخی دیگر مدت زمان بیشتری از کلاچ خود استفاده کرده اند. در نهایت، طول عمر کلاچ صرفاً به نحوه مراقبت، نگهداری و بازرسی به موقع خودرو برای شناسایی قطعات فرسوده بستگی دارد.

در برخی موارد، طول عمر کلاچ به ندرت در کنترل شماست، مثلاً اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید که مایع گیربکس را گرم می کند و به بخش هایی از خودرو آسیب می رساند. در مقایسه با آب و هوای سردتر، خودروها در دماهای گرم بیشتر از کلاچ بد رنج می برند.

 (سؤالات متداول)

اگر به رانندگی با کلاچ بد ادامه دهم چه اتفاقی می افتد؟

اگر به رانندگی با کلاچ بد ادامه دهید، احتمالاً باعث آسیب بیشتر به کلاچ، گیربکس، شیفتر یا موتور استارت می شود. کلاچ بد می تواند بر کل خودرو تأثیر منفی بگذارد، بنابراین مطمئن شوید که تعمیر را به تاخیر نیندازید. در هر صورت، ادامه رانندگی با کلاچ بد همیشه باید آخرین راه حل باشد.

در بالا برخی از مشکلات رایج کلاچ خودرو که معمولاً پس از مدت زمان مشخصی ایجاد می شود، مورد بحث قرار گرفت. کلاچ بد مانند موریانه ای است که می تواند سایر قسمت های ماشین را بخورد و هزینه های تعمیر را افزایش داده و وضعیت را بدتر کند. بیاموزید که چگونه متوجه شوید که کلاچ خراب است تا بتوانید ریشه مشکل را زود تشخیص دهید و در اسرع وقت آن را برطرف کنید. اگر با تأخیر انجام شود، باید آماده باشید تا قبل از اینکه ماشین شما بتواند دوباره رانندگی شود، هزینه های سنگینی برای تعمیر بپردازید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.