با ۲۵۰ میلیون تومان پژو ۲۰۰۸ بخریم یا سراتو آپشنال ؟
اگر در حدود ۲۰۰ الی ۲۴۰ میلیون تومان بودجه برای خرید یک ماشین خوب و مطرح بازار دارید کیا سراتو مونتاژ سایپا تیپ آپشنال و پژو ۲۰۰۸ دو تا از گزینه های مناسب پیش روی ما هستند
پژو ۲۰۰۸
پژو ۲۰۰۸ که لقب نخستین محصول تولید شده توسط شرکت ایکاپ ( شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه ) را بر عهده دارد یکی از پرطرفدارترین مینی کراس اوور های موجود در بازار است که از بدو ورودش به لطف محبوبیت شیران فرانسوی در ایران توانست از نظر فروش و محبوبیت به جایگاه خوبی دست پیدا کند .
پژو ۲۰۰۸ جزء معدود کراس اوور های جمع و جور اروپایی در بازار ایران میباشد که به لطف استفاده از آخرین و متفاوت ترین زبان طراحی پژو دارای سبک طراحی ظریف و سرشار از خطوط ریز و نکات دیگر است که به لطف آنان پژو ۲۰۰۸ در ظاهر مدرن و زیبا و جذاب است و در عین حال هم آیرودینامیک میباشد . به داخل کابین پژو ۲۰۰۸ که وارد میشویم سبک طراحی همانند ظاهر اسپرت و متفاوت است و طراحی ادوات و برآمدگیها ، غربیلک فرمان ، پدال ها و حتی دسته دنده اسپرت است اما در عین حال هم باعث شده که پژو ۲۰۰۸ بسیار ارگونومیک باشد و تسلط بر ادوات داخل کابین به سرعت صورت گیرد . کیفیت ساخت و مونتاژ پژو ۲۰۰۸ و متریال به کار رفته سطح خوبی در این رنج قیمت دارد ، از نظر آپشن پژو ۲۰۰۸ به عنوان یک کامپکت کراس اوور امکانات خوبی درون کابینش گنجانده شده و با توجه به جمع و جور بودن ابعاد پژو ۲۰۰۸ از نظر فضای سرنشینان نمیتوان توقع زیادی از آن داشت اما در کل از نظر ابعاد داخل کابین وضعیت خوبی برای ۴ سرنشین دارد .
پژو ۲۰۰۸ با پیشرانه های بنزینی و دیزلی گوناگونی در سر تا سر دنیا عرضه میشود و ایکاپ قویترین پیشرانه در نظر گرفته شده برای پژو ۲۰۰۸ را به منظور ورود به ایران انتخاب کرده است . پیشرانه پژو ۲۰۰۸ با کد فنی THP 165 شناخته میشود و مشخصات آن به شرح زیر است؛ پژو ۲۰۰۸ قابلیت تولید ۱۶۳ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه را دارد و و از دور موتور ۱۴۰۰ دور در دقیقه تا بیش از ۴۵۰۰ دور ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهد . پژو ۲۰۰۸ برای انتقال قدرت از یک گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک استفاده میکند که برنامه ریزی آن طوری انجام شده است که شتابگیری مطلوبی داشته باشد و مصرف سوخت اقتصادی هم به ثبت برساند . شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر پژو ۲۰۰۸ ۸.۳ ثانیه است و در سیکل ترکیبی مصرف سوخت پژو ۲۰۰۸ ۴.۸ لیتر است . از نظر استهلاک پژو ۲۰۰۸ وضعیت خوبی دارد ضمن این که طوری سیستم مدیریت موتور و گیریکس پژو ۲۰۰۸ برنامه ریزی شده که در صورت رفتار ملایم با پدال گاز دور موتور پایین میماند اما واکنش پدال گاز پژو ۲۰۰۸ عالی است و به علت کوپل بودن عالی موتور و گیربکس شتابگیری اولیه ، ثانویه و کشش بسیار خوبی را از پژو ۲۰۰۸ شاهد هستیم .
پلتفرم pf1 از جمله کاربردی ترین پلتفرم های پژو در ساخت ماشین های جمع و جور و چند منظوره است که در ساخت پژو ۲۰۰۸ هم از آن استفاده شده که در کنار طراحی خوب شاسی ، آرایش مناسب سیستم تعلیق ، وزن کم و تقسیم وزن خوب و هماهنگی این بخش ها با هم باعث شده تا یک سواری منظم و جذاب ، خوش دست ، نرم ، پایدار و با هندلینگ خوب و قابلیت مانور عالی را از پژو ۲۰۰۸ شاهد باشیم .
پژو ۲۰۰۸ با وجود همه تلاطم هایی که این روزها در بازار تجربه میکند اما باز هم میزان فروش نمونه های صفر و دست دوم خوبی دارد ضمن این که در بسیاری از بخش های پژو ۲۰۰۸ تولید ایکاپ هیچ گونه کاهش کیفیت یا … مشاهده نشده است ، در بخش فنی راندمان خوبی دارد که به موجب آن توانایی حرکتی عالی و استهلاک و آلایندگی کمی دارد ، پر آپشن است و در کل در قبال بودجه پرداختی پژو ۲۰۰۸ یک ماشین لذت بخش و ارزشمند است که از کیا سراتو آپشنال مونتاژ سایپا با پیشرانه ۲ لیتری در بخش های گوناگون عملکرد بهتری دارد و امتیاز های بیشتری را از آن خودش میکند .
بعد از حدوداً یکسالی که تولید نسل دوم کیا سراتو توسط کیا موتورز به پایان رسید شرکت سایپا با عقد قراردادی برای بازار ایران اقدام به مونتاژ آن با مقداری داخلی سازی کرد که بعد از مدتی به منظور نزدیک تر کردن کیا سراتو به نمونه های وارداتی تیپ آپشنال آن را با انبوهی از آپشن به بازار معرفی و عرضه کرد . کیا سراتو تولید شده در سایپا نسل دوم این ماشین است که حدودا بیش از ۸ سال از زمان شروع آن میگذرد و در زمان معرفی چهره خوب ، جذاب و با شخصیتی را به نمایش میگذاشت و هنوز هم چهره کیا سراتو از بسیار رقبایش بهتر است و در مقابل پژو ۲۰۰۸ با شخصیت متفاوت و اروپایی قرار دارد که هر کدام میتوانند طیف متفاوت و گسترده ای از سلایق را جذب خود کنند .
الگوی طراحی ظاهری سراتو در داخل کابین هم به کار رفته است و در عین سادگی ، جذاب و اسپرت میباشد و به لطف نمایانگیر شدن بیشتر طراحی و جلوه لوکس در مدل آپشنال حس مثبتی در درون کابینش ایجاد گشته است . نسل دوم کیا سراتو زمانی که در سایپا مونتاژ شد ارزان سازی هایی بر روی آن انجام شد و بدین سبب کاهش کیفیت را به خصوص در بخش هایی که پلاستیک به کار رفته است را شاهد هستیم . کیفیت متریال اتاق در سطحی متوسط ارزیابی میشود و در جاهای مختلف کابین استفاده زیاد از پلاستیک خشک آزار دهنده میباشد و در واقع بیشتر از اینکه متریال پلاستیک مرغوب باشد از نوع بی کیفیت درون کابین ماشین استفاده شده است اما کیفیت ساخت و مونتاژ کیا سراتو سایپا با وجود افت هایی که پیدا کرده است مناسب و قابل قبول میباشد . از نظر ابعادی اما در سراتو با توجه به کلاس خود با کابینی نسبتا جادار رو به رو میشویم و مناسب است و در نهایت بحث آپشن در کیا سراتو سایپا است که نمونه های ساده بسیار متوسط هستند اما نمونه آپشنال کیا سراتو سایپا وضعیت بهتری دارند . از نظر کیفیت و مواد به کار رفته پژو ۲۰۰۸ از کیا سراتو برتر است اما کیا سراتو آپشنال ضعف های خود را تا حدودی با استفاده از سطح زیاد آپشن جبران کرده است .
کیا سراتو مونتاژ سایپا در دو مدل دنده ای ۱۶۰۰ سی سی و اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی تولید میشود که با توجه به رنج قیمت ماشین مورد نظر ما از نوع ۲۰۰۰ سی سی اتوماتیک میباشد . کیا سراتو ۲ لیتری از یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ سود میبرد که به طور دقیق ۱۹۹۸ سی سی حجم دارد و قابلیت تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت دور دور موتور ۶۲۰۰ دور در دقیقه و ۱۹۴ نیوتن متر گشتاور در دور ۴۳۰۰ دور در دقیقه را دارا میباشد . شتاب گیری کیا سراتو خوب است و در عین حال یکی از نقاط مثبتش هم مصرف تقریباً اقتصادی است که وزن نسبتاً سبک آن با توجه به ابعاد یکی از دلایل مهم این اتفاق است و در عمل به راحتی میتوان به عدد ذکر شده کارخانه که ۷.۱ لیتر در سیکل ترکیبی است دست پیدا کرد .
برای انتقال قدرت پیشرانه سراتو به چرخ ها از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده شده است که از پس وظیفه خود به خوبی بر می آید و اجازه هدر رفتن هیچ کدام از اسب بخار های تولیدی پیشرانه کیا سراتو را نمیدهد . گیربکس سراتو سایپا هماهنگی خوبی با موتور دارد و تعویض دنده هایش با دقت ، سریع و بدون ضربه میباشد . کیا سراتو مونتاژ سایپا طبق استاندارد کارخانه به ۹.۵ ثانیه زمان نیاز دارد که سرعت خودش را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند که در تست های انجام شده این زمان تا ۸.۹ ثانیه هم کاهش پیدا کرد و در مجموع در بحث فنی کیا سراتو سایپا میتوان گفت که با یک ماشین پر بازده سر و کار داریم .
اگر از خشک بودن سواری کیا سراتو مونتاژ سایپا به علت خشک بودن لاستیک های به کار رفته صرف نظر کنیم میتوانیم به هندلینگ خوب ، قابلیت مانور ، چسبندگی عالی و در کل سواری خوب کیا سراتو مونتاژ سایپا یاد کنیم که البته در بعضی از نمونه های آن بد قلق بودن پدال ترمز کیا سراتو ویژگی منفی به شمار میرود .کیا سراتو مونتاژ سایپا در نمونه آپشنال یک سدان اسپرت و پر آپشن است که سال های زیادی از عرضه جهانی آن میگذرد اما هنور هم در داخل ایران و حضور بیش از ۸ ساله آن پر طرفدار است و برگ برنده که دارد فول آپشن بودن و هندلینگ خوب است که در بالابردن امتیاز های کسب شده توسط کیا سراتو سایپا تاثیر مستقیم دارد هر چند که پژو ۲۰۰۸ گزینه بسیار جذابتری است اما کیا سراتو هم ماشین خوبی به شمار میرود .
به نظرم سراتو گزینه بسیار معقول تری هست
هم از نظر پیشرانه موتوری هم از نظر قیمتی که حدود ۳۰ میلیون ارزان تر هست و هزینه موتورهای توربو هم نداره .