برای ۵ دلیل خرید تیبا ۲ هاچبک را توصیه می کنیم ؟

1

تیبا ۲ یک هاچبک شهری جمع و جور است که از سال ۱۳۹۳ در سبد محصولات شرکت سایپا قرار دارد. این هاچبک کوچک در طی چند سال گذشته به واسطه مزایا و قیمت مناسب خود با استقبال فراوانی مواجه شده و توجهات فراوانی را به سوی خود جلب کرده‌است.

 tiba saipa  قیمت TIBA  مشخصات TIBA  قیمت تیبا 2 هاچ بک  معایب و مزایای تیبا  مشخصات تیبا 2  راهنمای خرید خودرو  اصول خرید خودرو  ارزانترین هاچ بک در ایران  بهترین هاچ بک بازار  مجله خودرو

تیبا اولین خودرو ملی شرکت سایپا محسوب می‌شود که اولین بار در سال ۱۳۸۷ از آن رونمایی شد. این خودرو که در ابتدا مینیاتور نام داشت، پس از گذشت مدتی به دلیل استفاده مشترک از این اسم در زبان فرانسوی، به تیبا تغییر یافت. این خودرو بر روی پلتفرم X200 بنا شده که به نوعی نمونه ارتقا یافته پلتفرم X100 محسوب می‌شود. شرکت سایپا پیش از تولید خودروهایی همچون تیبا یا ساینا، از پلتفرم X100 در تولید نسل جدید خانواده پراید (۱۱۱ و ۱۳۲) استفاده کرده بود.
سرانجام پس از کشمکش‌ها و تبلیغات فراوان شرکت سایپا، سرانجام تیبا در سال ۱۳۸۹ به عنوان اولین خودرو ملی گروه خودروسازی سایپا به بازار عرضه شد. تیبا در آن سال‌ها تنها یک سدان کوچک شهری محسوب می‌شد که به واسطه قیمت مناسب، استهلاک پایین قطعات، مصرف سوخت پایین، خدمات پس از فروش در دسترس و… از استقبال خوبی در بازار داخلی برخوردار شده بود؛ از همین رو شرکت سایپا در سال ۱۳۹۳ نمونه هاچبک این خودرو را تحت نام تیبا ۲ به بازار عرضه کرد تا بتواند نظر علاقه‌مندان به هاچبک‌های کوچک شهری (مخصوصا جوانان و بانوان) را به سوی خود جذب نماید.
در حال حاضر تیبا ۲ نیز همچون نمونه صندوقدار خود در تیپ SX و EX به بازار عرضه می‌شود که تیپ EX با دارا بودن امکاناتی همچون شیشه بالا برقی عقب، رینگ‌های آلومینیومی و آینه‌های برقی جانبی مدل فول آپشن این خودرو محسوب می‌شود. در این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید قصد داریم با بیان پنج مورد از قابلیت‌های مثبت و مزایای تیبا ۲ در این رنج قیمتی، بیش از پیش شما را با این هاچبک کوچک بازار داخلی آشنا کنیم. ناگفته نماند که تیبا ۲ در کنار مزایای خود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم از معایبی هم برخوردار است که به‌زودی در یک مقاله جداگانه، این معایب را برایتان بیان می‌کنیم.

۱. استهلاک و مصرف سوخت پایین

 

قلب تپنده تیبا ۲ یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این موتور حاصل همکاری شرکت سایپا با FEV آلمان است، درواقع شرکت FEV توانسته با ایجاد تغییرات و اصلاحات فراوان در موتور پراید (M13)، موتور تیبا ۲ را طراحی نماید.
موتور تیبا ۲ نسبت به نمونه پایه، از حجم و توان خروجی بالاتری برخوردار است اما مصرف سوخت و استهلاک آن همچنان در سطح قابل قبولی قرار دارد که این موضوع می‌تواند برای کسانی که مصرف سوخت کم خودرو، جز اولویت‌های اصلی آن‌ها به شمار می‌رود، بسیار حائز اهمیت باشد. طبق اعلام سایت رسمی شرکت سایپا مصرف سوخت ترکیبی این خودرو معادل ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است که عدد بسیار مناسبی برای یک هاچبک شهری ارزان قیمت به نظر می‌رسد.

۲. طراحی جوان‌پسند

 

شرکت سایپا برای اینکه بتواند محصولی بی نقص و زیبا را به بازار عرضه نماید، طراحی تیبا را به گروه آنجلینی دیزاین (IET) ایتالیا سپرد. در طراحی ظاهری تیبا صندوقدار ناهماهنگی‌های فراوانی به چشم می‌خورد که مطمئنا بخش اعظمی از آن به دلیل پلتفرم قدیمی X200 است که محدودیت‌های فراوانی را برای طراحان باسابقه این شرکت ایتالیایی به همراه داشته است.
طراحی نمای جلویی تیبا ۲ کاملا مشابه تیبا صندوقدار است که چندان جذاب به نظر نمی‌رسد، اما مطمئنا طراحی بخش پشتی تیبا هاچبک، می‌تواند نظر شما را به کلی تغییر دهد. در این بخش تمامی اجزا در هماهنگی کامل با یکدیگر طراحی و ساخته شده‌اند، بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که شاید تیبا ۲ سمبول یک طراحی بی‌نقص و زیبا نباشد، اما در مقایسه با خودروهایی همچون پراید ۱۱۱ یا سایر هاچبک‌های ارزان‌قیمت بازار کشور، از طراحی زیبا و جوان‌پسندی برخوردار است.

۳. قیمت مناسب

 

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، تیبا ۲ در حال حاضر با دو مدل SX و EX به بازار عرضه می‌شود که تیپ EX به‌واسطه امکانات و تجهیزات بیشتر از قیمت بالاتری نسبت به برادر دوقلو خود برخوردار است. در رنج قیمتی تیبا ۲، زمانی که بخواهید یک هاچبک صفر کیلومتر و سالم تهیه کنید، مطمئنا هیچ انتخابی جز پراید ۱۱۱ و تیبا ۲ در پیش روی خود نخواهید داشت؛ مگر آن که به سراغ نمونه‌های قدیمی ۲۰۶ تیپ ۲ یا فولکس گل بروید؛ بنابراین اگر بخواهید در این رنج قیمتی یک هاچبک صفر کیلومتر و نسبتا جذاب خریداری کنید، بهترین انتخاب تیبا ۲ خواهد بود.

۴. سواری نرم

 

سیستم تعلیق و فنربندی تیبا ۲ هیچ تفاوتی با تیبا صندوق‌دار نداشته و در واقع هردو این خودروها به سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و تیر پیچشی نیمه‌مستقل Semi-Independent در عقب مجهز شده‌اند. این سیستم تعلیق در مقایسه با سیستم تعلیق به کار رفته در پراید از عملکرد و هماهنگی بهتری برخوردار است که باعث می‌شود در هنگام عبور از ناهمواری‌های سطح جاده، ضربات کمتری به کابین خودرو وارد شود و سرنشینان احساس راحتی بیشتری داشته باشند. این سیستم تعلیق علاوه بر افزایش آرامش کابین خودرو، نقش بسزایی در تعادل این خودرو نیز ایفا کرده‌است به طوری که تیبا در مقایسه با مدل پایه خود (پراید) از چسبندگی و تعادل بیشتری در زمان عبور از پیچ‌ها برخوردار است.

۵. خدمات پس از فروش

 

شرکت سایپا یکی از باسابقه‌ترین خودروسازان داخلی محسوب می‌شود که تاریخ شروع فعالیت‌های آن به سال ۱۳۴۴ بازمی‌گردد. این خودروساز بزرگ هم‌اکنون از نمایندگی‌های فراوانی در سراسر کشور برخوردار است و خدمات پس از فروش فراوانی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. تیبا هاچبک به‌عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ شرکت سایپا محسوب می‌شود که شما می‌توانید پس از خرید این خودرو، در هر مکان یا زمانی از خدمات این شرکت بهره‌مند شوید. علاوه‌بر این تمامی لوازم یدکی تیبا از قیمت مناسبی برخوردار هستند و تقریبا در همه شهرهای ایران نیز به وفور یافت می‌شوند به طوری که شما هیچ مشکلی برای تأمین قطعات این خودرو نخواهید داشت. ناگفته نماند که در صورت خرید این خودرو از نمایندگی‌های مجاز سراسر کشور، می‌توانید از مزایایی همچون یک سال سرویس دوره‌ای رایگان و بیمه بدنه رایگان بهره‌مند شوید.

کلام آخر

تیبا ۲ به عنوان یک هاچبک کوچک شهری از مصرف سوخت و استهلاک کم، طراحی جوان‌پسند، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش و سیستم تعلیق کارآمدی برخوردار است که تمامی این ویژگی‌های نام برده، باعث شده‌اند تیبا ۲ نظر هاچبک سواران زیادی را به خود جذب نماید. هم اکنون تیبا ۲ به نوعی یکی از بهترین هاچبک‌های ارزان قیمت بازار داخلی محسوب می‌شود که در رنج قیمتی خود می‌تواند تا حدودی پاسخگوی انتظارات شما باشد. البته همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، تیبا هاچبک نیز همچون سایر خودروهای ارزان قیمت بازار داخلی از نقص‌های فراوانی برخوردار است که به‌زودی در یک مقاله دیگر نقاط ضعف و معایب آن را بررسی خواهیم کرد. در پایان، اگر نظری در مورد موارد مطرح شده در این مقاله دارید یا اگر مالک تیبا ۲ هستید، لطفا ما و دیگر مخاطبان وب‌سایت Z4CAR را از تجربیات خود آگاه کنید.

نویسنده:سعید رنجبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. زهرا می گوید

    تیبا دو حرف نداره. عالیه. من دارم. هم خوشگله هم خیلی پرشتابه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.